Sähköinen bensapumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Marvä, 22.9.2017.

  1. Marvä

    Marvä 1st gear

    Hep.

    Yhdessä viestissä jo käsittelin ongelmaa, joka on johtunut sähköisen pumpun toiminnasta. Oikeastaan se on toiminut ihan oikein, mutta tieto sen olemassaolosta ja siitä, että se on päällä virta-avaimen kummassakin suunnassa on ollut virheellistä. Mutta kysymykseen! Miten pumpun teho/ mitoitus tarkistetaan koto-olosuhteissa? Onko jokin litramäärä minuutissa ajatuksena vai luotetaanko neulaventtiilin pidätyskykyyn? Tässä kyseisessä tapauksessa on mitä todennäköistä, että neulaventtiili ei pidätä bensan syöttöä kunnolla ja siksi kaasuttimen repair kit on tilauksessa. Muutenkin kiinnostaa miten porukka on kytkenyt bensapumpun toimintaan, koska aika monia mahdollisuuksia siihenkin on. Itse yritin öljynpaineanturilla, mutta kun sekin on avautuvaa sorttia. Sitten yritin löytää kiinni menevän anturin rinnalle, mutta tuli adapteri- osan kierre ongelmia. Rele tietenkin tai sitten ihan pelkkä käsin käytettävä erillinen kytkin, jossa siinäkin hyviä puolia.

    Mvä
     
  2. mikka

    mikka 3rd gear

    Mites bensanpaineensäädin jossa myös paluukierto?

    Googleta.
     
  3. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    http://www.nippelit.fi/1st/html/default.asp?id=28590&p_id=13518&editmode=showprod
    Tässä anturissa on valmiina sulkeutuvat ja avautuvat kärjet. Saa öljynpaine merkkivalon ja bensapumpun ohjauksen toimintaan. Made in USA eikä kiina. Googgelissa on ohjeita bensapumpun kytkentään.
    Harrastevehkeessä onkelma on vähäisen käytön takia siinä, että pikkuhiljaa kaasarista haihtuu bensa veke. Voi joutua starttaamaan jonkunaikaa ennen kuin käynnistyy. Pelkästään öljynpaine ohjatussa systeemissä ainakin. Olisi hyvä, jos saisi jollain muulla tavoin täytettyä kaasaria ennen starttia.
     
  4. Substitute

    Substitute Gearhead

    Kaasarikoneille ja ruiskumoottoreille (korkeapainepumppu) on eri painetta tuottavat bensapumput, korkeapainepumpun painetta ei käsittääkseni saa laskettua edes painesäätimellä kaasarikoneelle sopivaksi.
    Eli ensi pitää olla kombinaatioon sopiva pumppu ja ehkä myös painesäädin.

    Ohjaus öljynpainenaturilla on silleen hyvä, että jos moottori sammuu vaikka onnettomuudessa, niin pumppu ei jää ruiskuttamaan bensaa pahimmillaan auton ympärille hyväksi sytykkeeksi.
    Öljynpainekytkin ohjaus vaatii sitten releen joka käynnistää pumpun starttausvaiheessa, eli silloin kun painekytkin ei ole vielä kytkeytynyt. Samalla releellä voi sitten kääntää sen painekytkiminen napaisuudenkin tarvittaessa. Aikarele olisi tuohon paras vaihtoehto, vaikka ajastimella varustettu hehkurele.
     
  5. Morbidelli

    Morbidelli 3rd gear

    Made in kiina eikä USA tai mikä lie.:cool:
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ite laitoin öpaine kytkimen kaveriksi napin, jolla pystyi ennen starttia täyttämään kasarin.

    Joku 0.5bar maksimi paineet yleensä kasarin perusneulalle, voi olla pienenpikin.
     
    Substitute tykkää tästä.
  7. Herje

    Herje Double Gearhead

    Voi käyttää ruiskun pumppua kaasarilla.
    Pitää vaan olla se regu.

    Itellä oli kaasari turbo männä vuosina.
    Is Sierran pumppu ja ahtojen mukaan säätyvä regu paluulinjalla...
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Ruiskun pumppu melkeen paree. Ainakin ne halvimmat tarvikepumput kaasarille paskaa.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Pottoaineen painemittarilla sais varmiten selville sekä sen, tuottaako pumppu tarpeeksi, että onko paine sopiva kaasarille.
    Yksinkertaisin konsti tuoton riittävyyden mittaamiseen on etsiä paikka jossa voi ottaa kunnollisen täyskaasulähdön, siinä kyllä selviää pumpun tuotto kun kaasu on pohjassa pitempään.

    Se autohan on ilmeisesti -62 Lincoln, joten jos yksinkertaisuudella tai alkuperäisyydellä on mitään merkitystä, niin kunnossa oleva mekaaninen pumppu ei olis kovinkaan huono ratkaisu.
     
    Make.S, Herje ja peltsi tykkäävät tästä.
  10. peltsi

    peltsi Gearhead

    mihin sulla ne bensat sielt kaasarist katoo?
     
  11. Marvä

    Marvä 1st gear

    Joo kyllä mekaaninen on jo melkein hankittu, mutta kun tuo sähköinen on siihen Amerikan päässä asennettu ajattelin järkeistää vaan sen toimintaa. Jos se ei hyvin onnistu vaihdan sen mekaanisen kyllä.
     
  12. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Yllä olikin jo kommentti että pumpulla ei oo varsinaisesti väliä kunhan paineensäädin on oikea sovellukseen.

    Mutta yleisesti ottaen täytyy viisastella että kaikki maailman pumput tuottaa tilavuusvirtaa eli liikuttaa litkua ja paine syntyy kun sitä virtausta vastustetaan tavalla tai toisella, esim kaasarin neulaventtiili jne.

    Eli pumput ei koskaan tuota lähtököhtasesti painetta vaikka ihan ymmärrettävästi aika monesti näin mielletään..
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jaa a? Kyllä vaan kun auto seiso 2pvää tai viikon niin sai sahata käyntiin kun startilla teki öljynpainetta pumpulle. Napilla kun täytti niin avot.
     
  14. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Tuo onkin miettimisen arvoinen kysymys, mutta kummasti se vain tuntuu ainakin kesäaikaan noissa vanhoissa putouskaasareissa katoavan. Olisiko asiaan osuutta, että esim. suorissa kuutosissa imusarja ja kaasari ovat suoraan pakosarjojen päällä ja ajon jälkeen aika kuumia?
    Uimurikammio on auki kurkkuun ja pikkuhiljaa bensa haihtuu sitä kautta?
    Joissain malleissa uimurikammion katossa on jopa huohotin, josta myös haihtuu huuruina.

    Fakta kumminkin on, että muutaman päivän seisonnan jälkeen saa startilla sahata bensaa kaasarille ennenkuin hörähtää. Testattu usealla merkillä ja mallilla, kaikki pre.1960.
     
    Karpov tykkää tästä.
  15. Substitute

    Substitute Gearhead

    Itse en kyllä löytänyt korkeapainepumpulle sellaista paineenalenninta joka toimisi luotettavasti niin alhaisilla paineilla jota kaasrait edellyttää.
    Ainakin ne maksaa niin paljon että kannattaa mieluummin laittaa oikea pumppu.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Holley 35e vai 40e usparts. Toki siinä ei ole tohon hintaan paluuta.
     
  17. Substitute

    Substitute Gearhead

    Oletko nyt ihan varma tuosta? Kävin Holleyn luettelon ainakin Hansen Racingin sivuilla läpi, ei löytynyt sopivaa.
     
  18. tinareki

    tinareki Double Gearhead

  19. peltsi

    peltsi Gearhead

    no menee liikaa offtopicics mutta piti käydä katsomassa paljon bensanpinta oli kahdessa viikossa laskenut niin hiukkaakaan.
     
  20. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tehny kans samansuuntasia huomioita että Holley + viileenä käyvä imusarja + hengittävä konehuone, niin ei minkäänlaisia haihtumisongelmia.
    Toisaalta taas monessa kuumemmassa konehuoneessa tilanne on aivan eri.
     
    peltsi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!