Sähköinen flekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Mr Dart, 12.4.2020.

  1. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Muutama ihan perus kyssäri sähkö flektistä. Kumpi on parempi syylarin edessä vai takana oleva? Yksi iso vai kaksi pientä? Jos esim. laittaa yhden 16" flektin mikä on flekti moottorin pienin teho (wattimäärä) joka oikeasti toimii, tuntuu olevan monen tehoisia saman kokoisella propelilla. Osaako joku suositella minkä merkkinen kannattaisi hankkia. Esim tekeekö Motonetin flekteillä mitään? Mulla on 3-rivinen alu syylari (kennon koko 17" x 19") ja sen perässä 318.
     
  2. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Imevä on tehokkaampi. Kaks pientä, koska haluut mahollisimman ison pinta-alan peitetyks niillä flekteillä, ja kahella pienellä saat enempi kun yhellä isolla. Ja flektit kannattaa ostaa niin hyvät ku perse kestää. Kannattaa kattoa moottorin kokoa ( ilmoitetut ampeerit). Mitä isompi otto, vaikka ilmotettu cfm/m3 lukema ois kahen eri tehosen flektin välillä sama, se tehokkaampi jaksaa imeä paremmin kun on vastusta= syyläri eessä.

    Mulla sattuis oleen kaks SPAL:in 12" flektiä jouten, uudet.
     
  3. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Mitäs niillä pidät hintaa?
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    -Myyty-
     
    Muokattu: 16.4.2020
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mishimoton Race-sarjan puhaltimissa on kans potkua. Vaihdoin ensin yhden 16" motonetin flektin tilalle 2 x 11" tavalliset ja kun ei auttanu niin 11" racet ja ero on huomattava. Nuo tavalliset 16" ja 2x11" löytyy hyllyltä.

    Näyttäis siltä, että sen lisäksi mitä Inlinee sanoi noista moottoreiden tehoista, on nuo ns. harvalapaisemmat (4, 5 tai 6) tehokkaampia. Samalla ne on myös paksumpia, useampisiipiset n 2,5" ja harvasiipiset n. 4"

    Jos tilan puolesta mahtuu, kannattaa imevät puhatimet laittaa kiinni jonkunlaiseen huuvaan, eikä suoraan kennostoon. Näin saa imupinnaksi koko jäähdyttäjän eikä vain puhaltimen kohdan.
     
    Inlinee tykkää tästä.
  6. manun

    manun Gearhead

    Millä perusteella imevä on tehokkaampi?
     
  7. xarper

    xarper Gearhead

    Itseasiassa just päinvastoin jos ruvetaan pilkkua viilaamaan mutta ero on aika olematon jokatapauksessa.
     
  8. fmila

    fmila Gearhead

    Juurikin noin. Flektin tunnelin olisi hyvä IMEÄ koko jäähdyttimen alalta ja jäähdyttimen reunat tiivistää (peittää) niin, ettei se kuuma ilma pääse kiertämään reunoilta takas jäähdyttimeen. Tällä rakenteella imevä on parempi vaihtoehto. Ei estä vapaata virtausta niin kuin puhaltava, silloin kun flekti ei pyöri.

    Tätä on kokeiltu 503:n ja 600:n BBCn edessä. Sama flekti, sama jäähdytin. Paras jäähdytys tuli flekti imevänä ja "tunneli" joka peitti jäähdyttimen koko kennon alalta. Jäähdyttimen reunat myös "tiivistetty" alulevyillä.

    t. AM
     
  9. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Mishimotolla on todella hyviä osia. Mutta jos keulille saa tungettua 26" jäähdyttimen, niin mersun tuuletin ja siihen ohjainyksikkö on paras. Noi ohjatut ei imase niin paljoa amp käynnistyessä kuin perinteiset vanhat releohjatut, jotka helposti vanhassa Moparissa ylittää koko laturin tuoton. Ellei ole jotain 90amp-> ja MAD muutosta tehty, ettei paikat sula.
     
    xarper tykkää tästä.
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    puhaltaminen vaan tuntuu oudolta,jos tiedätte mitä tarkoitin
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    No puhaltaminenhan tulee siitä, että ko. kansan esi-isät olivat poistuneet omasta maastaan uskonnollista syistä. Ehkä kokemuksen puutteessa luulivat kuvasta katsomalla että pitää puhaltaa..

    Puhallinteknisesti puhallin on tehokkaampi puhaltaessaan, niinkuin mikä tahansa pumppu kuolee imupuolen vastukseen ensin. Jäähdyttäjässä, jossa kyse on systeemistä, puhaltavaa ei saa toimittamaan ilmavirtaa läpi koko kennon puhallussuihkun ilman liikenopeudesta johtuen. Imevän saa kun ilmasuihkua ei ole, tekee esim kuten Fmila yllä kuvailee.

    Jäähdyttäjässähän ei olevälttämättä tarpeen tarpeen tavoitella maksimaalista ilman nopeutta kennon läpi jos lämmönsiirtokyky on riittävä . Kenno on niin lämmin suhteessa sisään otettavaan ilmaan, että ulos tulevalla ilmalla on varaa lämmetä- Jos laitat kaksi kertaa enemmän ilmaa läpi saman systeemin, lämpötilannousu puolittuu riittävällä jäähdyttäjän lämmönsiirtokyvyllä

    Sähköflektit asennetaan yleensä puhaltaviksi siksi, että kennon takapuolella ei ole tilaa sitä suositeltavaa puhaltimen paksuus + 10 cm- Tuo 10 cm on hyvin tärkeä, kun muuten puhaltimen ilmasuihku heijastuu puhaltimeen niin pahoin, että virtauslukemat eivät toteudu. Kyseessä kun on potkuripuhallin, eikä esim auton sisätiloista tuttu radiaalipuhallin, joka sietää paineaukolla aika paljonkin vastusta kuolematta.

    No miksi sitten ns. kiinteä flekti ei hyydy, vaikka se puhaltaa ilman yleensä suoraan konetta vasten? No, tehoa on perässä yhden polttomoottorin verran ja siivet voi valita sen mukaan että ilma liikkuu "pienistä vastuksista" huolimatta. Joku arviohan on, että vaihtamalla säköflektiin, saa n 10 hv tehoa. Flekti taas vie virtaa vaikka sen 30 A, jolloin teho on n. 360W,. 10hv = 7,3 kW, melkein 20 x enemmän..
     
  12. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ei pitäis sotkeutuu.. Netti on TÄYNNÄ tappelua sähköflekti vs visko. Ja jopa niitä kenen 15 sekan autosta tuli matalan kolmentoista sekan auto kun vaihto $40 sähköflektin viskon tilalle..

    Tos nopee väsätty havainnekuva. Aivan sama millaisen JÄÄHDYTTIMEEN soveltuvan tunnelin rakennat, se puhaltava flekti jäähdyttää kennoa vain flektin alaltaan, ynnä häiritsee ohessa pyörimättömänäkin ajoviiman vaikutusta kennon jäähtymiseen.
    Imevää taas ajoviima jäähdyttää esteettä koko alaltaan, plus tunnelilla saa sen imemään paljon isommalta alueelta kennoa kuin flektin halkaisija on.
    Liila kuvastaa ajoviimaa, sininen flektin vaikutusta. KARKEASTI.

    [​IMG]
     
    -Skeletor-, xarper ja Seevu tykkäävät tästä.
  13. Weijari

    Weijari Gearhead

    Toki tietty 8000+ rpm kiertävässä koneessa joku kiinteäsiipinen flekti, joka on tehty toimimaan matalalla kierrosalueella ja kytkentä ilman viskoa, voi olla aikamoinen vastus. Tosin 15 sek autossa tuskin on 8000 rpm kiertävää konetta.

    En tiedä kuin oma otos ei ole kovin laaja, mutta omalle kohdalle ei ole kuulunut sellaista kiinteä/viskopuhallinautoa, jossa bensan kiehuminen olisi ollut ongelma. Ilmavirtaa kun on yleensä käytettävissä sen verran että pienet kivetkin poistuu auton alta.
     
  14. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Onko nuo sähköflektit miten kehittynny 90-luvun alusta? Saako nykyään pienempää isommalla teholla?
     
  15. GBS

    GBS 2nd gear

    Juu. Tuollainen pehmeesti käynnistyvä oliski jees. Nyt on Volvon flekti mikä töräyttää täydet heti. Tarvii 40A sulakkeen yms. Saiskohan tuollaisen ohjauksen tuohon Volvon flektiin?
     
  16. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Flex-a-lite yms löytyy noita. PWM Adjustable Fan Controller Kits nimillä yms kun hakee netistä.
     
    Vermilion tykkää tästä.
  17. Procharged Vette

    Procharged Vette 2nd gear

    General Motorsilla on automalleja joissa on jo vuodesta 1995 toteutettu seuraavasti: sähköflektejä 2 kpl ja ohjauspiirissä 3 kpl releitä. Käynnistysportaita 2 kpl, taso 1 kytkee molemmat moottorit sarjaan jolloin ne pyörivät puolinopeudella ja ovat hiljaisia. Taso 2 joka on muutaman asteen korkeammalla, kytkee molemmat moottorit erikseen eli pyörivät täydellä teholla, suomen kesässä harvoin pyörivät täysillä. Suoralapainen flekti on äänekäs ja vanhanaikainen, käyräsiipinen on hiljainen täysilläkin kierroksilla. Lisäksi tietokoneen softassa ohjelmoitu niin että auton ollessa paikallaan esim. valoissa ja flektit pyörii, heti kun auto lähtee liikkeelle ropelit sammuu (bensaa säästyy) koska high speed (auton nopeus) asetus on muutaman asteen korkeammalla. Näitä asetuksia voi muutella miten haluaa ECM ohjelmassa. Omassa autossani olen ohjelmoinut flektit näin: taso 1/ low speed (auton nopeus) 88 astetta, taso 2 täysnopeus 92 astetta. Termostaatti aukeaa 80 asteessa. High speed ( 40 km/h) taso 1 92 astetta ja taso 2 96 astetta. Siis kun olen paikallani ja lämmöt nousee 88 asteeseen, puolinopeus käynnistyy, jos nyt lähden liikkeelle ja kiihdytän yli 40 km/, ropelit sammuu jne. Tehtaan asetus oli 0 km/h eli sammuu heti kun lähtee liikkeelle.
     
    Muokattu: 3.5.2020
  18. Weijari

    Weijari Gearhead

    Oliko noille sarjan kytkettäville moottoreille jotain erityisvaatimusta? Tuon samanhan saa tethyä 2-vaihesella lämpötila-anturilla (3-napainen). Ekan lämpötilan ylitys = moottorit sarjaan, toka = moottorit rinnan. Mishimoton ohjaussarjalla sais vielä kikkailtua useamman ohjausportaan.
     
  19. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Sarjaankytkennällä flektit pyörii 1/4 osa teholla, koska jännite per flekti puolittuu ja koko systeemin resistanssi tuplaantuu niin virtakin puolittuu. Itsekkin ajattelin että se teho vaan puolittuu, mutta niin täällä palstalla opetettiin että tuo resistanssikin kannattaa ottaa huomioon ja näinhän se on.

    Hyvä systeemi tuo tuplaflektien kytkentämahdollisuus kahdelle teholle, itellä riittää ykkösteho lähes 99% kaikista ajotilantesta. Kaasu pohjassa kuraspoorissa hinkkaamista tai hangessa, niin oon laittanu flektit heti täysille. Muuten riittää helteelläkin kaupunkiajossa ykkösteho.
     

Kerro tästä muillekin!