Sähköinen ohjaustehostimen pumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ohjauslaitteet', aloittaja Damned, 21.2.2013.

  1. Damned

    Damned Gearhead

    Niin. Onko kukaan askarrellut moista hihnavetoisen tilalle? Mm. Opelista (G-Astra, jotkut Vectrat vissiin) löytyy.

    Oma lehmä toki on ojassa, kun tekisi mieli tuota konehuonetta hieman siivota kaikesta joutavasta romusta, mitä ameriikan joe on sinne lapioinut.
     
  2. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Kannattaa ottaa myös valikoimiin c corsan ( esim.2001) sähkö motti myös, tosi herkkä ja vois toimii hyvin.
     
  3. Damned

    Damned Gearhead

    Onko näiden pumppujen paineista ja tuotoista, ja vastaavasti jenkkipumppujen arvoista tietoa kellään?
     
  4. janimm

    janimm Gearhead

    Kokeilin kahta eri pumppua mun Cudaan. Toyota MR2 2000-2005, ja Opel TRW pumppua. Ohjaus on vakio simpukka ja fast ratio sektorivarret.

    MR2 pumpussa ei riitä paine. TRW pumppussa painetta oli riittävästi, ja jouheasti käännellessä toimi ihan hyvin. Ongelma oli että nopeassa suunnanvaihtoliikkeessä ohjaus löi ikäänkuin hetkeksi jumiin. Siis vastusti suunnanvaihtoa. Ilmeisesti on ominaista noille sähköpumpuille.

    Mä jouduin palata vanhaan mekaaniseen pumppuun, toi 'jumi' oli sen verran häiritsevä. Vielä jäi kokeilematta josko tuota pumpun painetta olisi voinut säätää, paineventtiili on siinä heti säiliön sisällä.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mielenkiintoista, sähköpumppua olen kans suunnitellut.
    Toi jumiin meneminen nopealla ohjausliikkeellä vois viitata siihen ettei pumpussa riitä tuotto, verraten tilannetta että mekaanisen pumpun hihna luistaa? En usko että toiminnassa tarviitaisiin korkeampaa painetta niinkään ja siten paineennosto olis lääke?

    Mites, tuliko janimm mitattua paineita alkuperäisestä pumpusta tai sähköpumpusta, että mistä suuruusluokasta puhutaan?
    Meinaan että pystyisköhän sitä nopean ohjausliikkeen toimintaa saada juoheemmaksi vaikka paineakulla, joka antais lisää virtausta tarpeen tullen?
     
  6. janimm

    janimm Gearhead

    Minäkin arvelin että pumpun tuotto ei riitä.

    En mitannut paineita, mutta sen verran googlettelin että moparin simpukalle pitäs paine olla 950-1350 psi. MR2 pumpun max paine on 1000 psi, ja TRW 1500 psi. Veikkaan kuitenkin ettei nuo pumppujen ilmoitetut maksimipaineet ole sama asia kun mitä ne normaalikäytössä tuottaa.
     
  7. janimm

    janimm Gearhead

    Mulla on tuo 2000-2005 MR2 pumppu myynnissä, jos joku muu haluaa kokeilla.
     
  8. Damned

    Damned Gearhead

    Itellä tämä asia ei ole edennyt pykälän vertaa. Mitenkäs muut, onko sähköisiä viritelmiä tullut kokeiltua & hyväksi/huonoksi todettua?
     

Kerro tästä muillekin!