Sähköinen siirtopumppu vanhaan 6.2 dieseliin, pelaako?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tincup, 16.8.2006.

  1. tincup

    tincup 1st gear

    Eilen jätti Blazer tien päälle, syypääksi osoittautui siirtopumpun mekanismit. Joko pumppua lutkuttava akseli on kulahtanut liian lyhyeksi tai sitten nokka-akselin epäkesko on pyöristynyt, todennäköisesti jälkimmäinen.

    Nokka-akselin vaihtoa nopeampi fiksi olisi asentaa sähköinen siirtopumppu ja tiedossa olisikin 6.5 dieselin sellainen, mutta ympäriltä tulee kahta informaatiota sen tuoton riittävyydestä vanhemman mallisen syöttöpumpun kanssa. Osa sanoo että toimisi ok ja että lamellipumppu hoitaa kaiken paineistamisen syöttöpumpun puolella, osa taas sanoo ettei sen tuotto riitä vanhan malliselle pumpulle. Onko kukaan kokeillut moista, olisi ensi käden tietoa moisen setin yhteen toimimisesta?
     
  2. Rick

    Rick Gearhead

    Laitoin itse joskus takavuosina 6.2D Blazeriin sähköisen standardi/perus siirtopumpun linjaston väliin, toimiva ratkaisu. En huomannut mitään sivuvaikutuksia. Edes vanhaa mekaanista pumppua en irroittanut välistä.
    Asennuksessa ei muuta tarvinnut kuin metallinen pa-putki poikki rautasahalla ja pätkä pois välistä. Kumiletkuilla ja letkukiristimillä pumppu väliin ja sähköt esim virtalukolta.
     
  3. 379 D

    379 D 1st gear

    No ainaskin -89 pikkarissa 6,2 koneella on tehtaalta asti alkuperäisenä sähkönen siirtopumppu ja toimii. Ymmärtääkseni ruiskupumppu on ihan sama kun kaikissa muissakin kuuskakkosissa.
     
  4. tincup

    tincup 1st gear

    OK, kiitos vahvistuksista. Minäpä asennan sitten tuon ja katsotaan mitä sanoo.
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kannattaa varmaan se pumpun ohjausvirta ottaa vaikka ö-paineanturilta releen kautta. Ei sitten pumppaile turhia. Vaihdat anturin kaksi tai kolmenapaiseen versioon (~10€).
     
  6. tincup

    tincup 1st gear

    Kyllä tuo mun mielestä saa pumpata aina kun virta on päällä, käynnissä se yleensä silloin on tai hehkuttamassa. Saapahan sillä sitten tarvittaessa helposti ilmattua järjestelmänkin. Tuossa jo nimittäin eilen poltin startin tien päällä temutessani, kun yritin saada naftaa tulemaan koneelle.
     
  7. tincup

    tincup 1st gear

    Vihdoin sain viriteltyä sähköisen pumpun toimintaan. Hyvin tuntuisi toimivan, jopa niin hyvin että oli kuin Blazer olisi uuden moottorin saanut, kierrosherkkyyttä ja voimaa kierroksilla on aivan erilailla kuin ikinä ennen. Naftan saannissa on siis ilmeisesti ollut jotain ongelmaa aina.
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Laitatko palautetta kun pääset kokeilemaan täydellä vedolla, riittääkö tuotto.

    Miksi lähteä merta edemmäs kalaan! Rohkeasti vaan kokeilemaan, niin kyl se siitä...
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli paatissa 6.2 turbolla ja pumppuna joku tanan mitsuba sähköhäksätin?? ja löpön saannissa ei ollut mitään murheita edes täyskaasulla! Itekkin pistän noi aina silleen että kun virta päällä niin pumppukin on päällä!!
     
  10. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo omassa -88 6.2D lavakuljettimessa kanssa jo alunperin sähköpumppu.
    Noita alkuperäisiä en suosittele käyttämään, ainakaan alkuperäisen näköisiä tarvikepumppuja. Mulla on menny kahden vuoden aikana 2 alkuperäistä Delcon pumppua ja 1 tarvike.
    Viime talvena vaihdoin tilalle tyystin erilaisen saksalaisen laatupumpun ja hyvin on pelittäny ainakin toistaiseksi.
    Hintakin oli halvempi kuin sikakalliissa Delcon alkuperäispumpussa.
     
  11. miksu1251

    miksu1251 1st gear

    ÖÖ mites paljo sen pumpun pitää antaa painetta järjestelmää et riittää :oops:
    Ihan vaa siltä varalta et jos sattuu menee omasta rikki semmone.
     
  12. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Eikös se siirtopumppu vaan pumppaa, ja syöttöpumpussa on suntti joka ohjaa ylimääräisen polttoaineen paluukiertoon, ja siis huolehtii että syöttöpumpulla on riittävä paine. Korjatkaa virheet... Juuri vaihdettin scanian rivipumppuun sellainen paineensäädin ja se vaikutti savutukseen jonkun verran.

    Mitäpä olette mieltä, että jos varautuisi talveen oikein tosissaan, ja laittas pumpulle menevän polttoaine linjan kulkemaan kierukan läpi, joka lämpiäis jäähdytysnesteestä. Niinku raskaankaluston tyyliin.

    Mulla on kyllä se alkuperäinen delco? neliskanttinen suodatinsysteemi, mutta onko se sähkölämmitys siinä toimiva tai riittävä?
     
  13. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Tossa meijän rottelossa on taakse menevän lisälämmittimen letkun välissä semmoinen lämmitin naftalle. Ei oo yhtenäkään talvena ollut minkäänlaisia ongelmia.
     
  14. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Onko se naftalämmitin alkuperäinen, vai joku pielavetinen?
    Mulla ei oo lisälämmitintä eikä mitään muutakaan, se on farmarissa toi kone.
     
  15. kylähullu

    kylähullu 3rd gear

    Toi systeemi on kiinni vanissa. Tuskimpa tuo alkuperäinen on, tosin tuo on joku contempo versio. Ei muuta kun laitat lämmittimen lämppärin letkun väliin.
     
  16. Jacka

    Jacka Gearhead

    Niin

    Millaisia/minkämerkkisiä (ja mistä olette ostaneet) sähköisiä siirtopumppuja olette laittaneet 6,2 D koneisiin. Olisi hyvä tietää että ostaisi ensimmäisellä kertaa oikeanlaisen. Mulla on myös mennyt niitä mekaanisia siirtopumppuja muutamia ja se jokasyksyinen ilmaaminen ei joka kerta onnistu yhtä kivuttomasti mekaanisen pumpun kanssa...

    Jos sen pumpun laittaa niin että virta päällä pumppu pumppaa niin, pumppaako se linjassa olevan vuodon ja virran ollessa päällä naftat vuotokohdassa maahan? Eli onko alkup. asennuksissa joku toiminta, että se katkaisee siirtopumpun pumppauksen esim. öljynpaineen laskiessa? Tuli vaan mieleen, että jos auto sammuu ja virrat jää päälle.

    ps. taitaa olla aika yleistä jälkiasennetut sähköiset siirtopumput 6,2 D:ssä vai?
     
  17. keijon

    keijon 1st gear

    Kierrukka

    Ainakin omassa -99 6.5 chevy vanissa on valmiiksi polttoainesuodattimen päällä toi kierrukka lopöä lämmittämässä. Ja toi siirtopumppu töimii ö-anturin ohjauksella eli ei pumppaa jos kone sammuksissa.
     
  18. Beauville

    Beauville 1st gear

Kerro tästä muillekin!