Sähkökäyttöinen öljypumppu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Slant Sickness, 1.6.2020.

  1. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Turbosta on kyse ja sen sisältä poistuvasta öljystä. Seuraavassa rakennussarjassa ajattelin kokeilla turbolle uutta sijoitusta, mutta siinä tulee ongelmaksi öljynkierron toteuttaminen. Öljy ei pääse valumaan pois. Se pitäisi pumpata öljysäiliöön. Korkeuseroa ei ole merkittävästi eikä pumppu kohtaa muuta vastapainetta. Pumpun pitäisi olla pienikokoinen (jää näkyviin), kyetä pumppaamaan kylmän jäykkää öljyä siinä missä yli sata asteista notkeampaa. Määräthän ei ole suurensuuria, vaan sen mitä sieltä turbosta läpi tulee.

    Vinkkejä?
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei "siihen". Tuutti tosin tuli takaisin talliin. Kone keikahti kehikosta ketterästi. Aika näyttää, onko kone riittävän hyvä painehommiin.

    Ihan muut jutut on tällä kertaa mielessä. Sportsterin turbotukseen jäi semmonen valuvika, että värkki hukkaa öljyä jonkin verran. Se tulee turbosta molemmista päistä ja johtuu siitä, että kampikammiossa on melkoinen myrsky. Päin vastoin kuin monissa muissa koneissa kampikammion tilavuus säilyy mäntien vilistellessä keskimäärin yhtä paljon kampikammioon ja sieltä pois - tässä tilavuus vaihtelee noin litran verran konekierroksen aikana. Se pumppaa öljyä imu ja ja pakopuolelle. Jos öljynkierto ei oliskaan koneeseen palauttava, vaan öljytankkiin...

    Tuuttiin tuleva remmiahdin on vissiin kuulalaakereilla jotka on kestovoideltu.

    Vois tekaista joskus budjetti 100+ hp harrikan käyttäen saadun opin nykyisestä.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tyyriitä olivat nuo pumput, kolmesta sadasta (plus rahti ja verot) etiäpäin. Ei sovi budjettiin moiset, kun muutkin osat on valittu huolella halvoista tavaroista. Joku dieselin pumppauksen pumppu saattaisi toimia, mutta niiiden sähkömoottorit ei ole kaikenaikaiseen käyttöön ja joku oli palautteessa valitellut, että ei pumppaa kuin kuumaa öljyä. Muuten palaa sulake. Tarttee kattella. Jos saisi moisen (halpis)pumpun käsiinsä, niin voisi kokeilla ajaa sitä vajaalla nopeudella ja ehkä "kiillottaa" pumppurattaat vähän horommaksi huomioiden väliaineen viskositeetin. Se ei tuo harrikan öljynkierto ole vältsisti kovin suurituottoinen turbolle ja paluutavaraa ei tarvitsisi ajaa kovin isolla pumpulla. Hmmm.
     
  4. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mitäköhän perus rullakenno tyyppinen bensapumppu tykkäis öljyn pumppaamisesta? öljy on paksumpaa joo, mutta linja ittessään ei ahdistais yhtään joten… tommosta pitäis joskus ihan piruuttaan testata. Löytyisköhän tallilta joku vanha pumppu. Ehkä ainakin jotain modernia 0w-30 ölppää vois kokeilla.
     
  5. Katselin samaa asiaa, että kalliita on..Joku pumppu ei taas kestänyt kuin 60 C.

    Mites peräöljyn pumppaukseen tarkoitetut pumput? Esim. joku tämmöinen:

    https://www.ebay.com/itm/Rear-Axle-...=true&nordt=true&rt=nc&_trksid=p2047675.l2557
     
  6. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tota mä oon muuten miettiny jo pitempään kun nykyautoissa kaikki muutetaan sähköiseksi niinku ohjaustehostinkin, niin eikö ne vielä ole keksiny moottorin öljypumppua muuttaa sähkölle ?
     
  7. valtope

    valtope Gearhead

    Muokattu: 2.6.2020
  8. Eiku ei tommoinen pumppu toimikaan tässä. En katsonut sitä paremmin. Se tulee näin:

    [​IMG]
     
  9. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ton Mocalin sivuilta: "When designing an installation these pumps require a switch, either heat actuated or manual, pumping cold oil is not recommended."

    Kylmän öljyn pumppaaminen on ilmeisen haastavaa.
     
  10. pe-le

    pe-le 1st gear

    volvon 200 sarjan kilpurissa pumpattiin perä öljyä jäähdytin kennolle (ja takaisin) facetin red top pumpulla,, tiedä sitten miten onnistuu kylmän öljyn pumppaus,
     
  11. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Just purkasin yhen facet red topin. Ilmeisesti sähkö vetäsee männän taakse ja jousi sit pukkaa toiseen suuntaan ja tavaraa eteenpäin. Pumppu on ehjä, johto oli murtunut juuresta, joten sillä vois hyvin testailla öljyn pumppaustakin.
     
  12. Juurikin näin. Tässä on leikkauskuva:

    [​IMG]
    Alunperinhän tämä on Bendixin keksintö. Facetin lisäksi pumpusta on muitakin kopioita, kuten kiinalaisten HRF-027.

    En kyllä ole oikein varma, että tuollainen kestää SS:n turbopumppuna.
     
  13. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Jotkut hurjat on kuulemma käyttäneet holleyn sinistä scavenge pumppuna. Ne ebayn kiinalaiset rataspumput pumppaa kyllä ihan hitokseen mutta ääni melkein herättää kuolleetkin.
     
  14. Mika.V

    Mika.V Gearhead

  15. Tähän alkuperäiseen ongelmaan, niin mites jos siihen paluuputkeen laittaa takaiskuventtiilin. Toimisko se riittävän nopeasti ja estäisi pahimmat takaisin virtaukset?
     
  16. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    On käynyt mielessä. Tahmaisella öljyllä voisi tarvita sähköistä apua niin että venttiili aukeaa niinä aikoina, kun mäntäpari käy ykk:n tienoilla. Samalla viisiin näissä on huohotuskin tehty. Vanhemmissa malleissa moottorin pakko-ohjaamina, myöhemmin kansissa "sateevarjokumit". Jälkimmäiset, passiiviset, eivät aina pysy kyydissä mukana. Huohotuspuolella mulla on nyt paineilmaverkoston takaiskuventtiili. Sen ansiosta kampikammion painevaihtelu pikkuisen vaimenee vs että on vapaasti hengittävä tehtaan sateenvarjokumeilla.

    Löytyneet pumput ovat kokonsakin puolesta ongelma. Ja kyllä tällä ajaa tämmösenäkin. Mulla on turbon ja läppärungon välissä oleva kammio tehty lieriöksi. On silloin myös sykloni, joka kerää enimmät öljyt ja partikkelit tuloilmasta.
     
  17. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Aika paljonhan jenkeissä tehdään noita taka-akseli turbo asennuksia, että niitä vaan tutkimaan ja kopiomaan.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ei ne jenkit paljasta salojaan... Löysin netistä kivannäköisesti tehdyn voiman ulosoton CB750 SOCH mosaan - remmiahtimelle. Kiinnosti se, miten akseli oli jatkettu.

    Amerikan Jason vastasi, että sitä on moni kysellyt, mutku hältä meni vuosi laitetta kätilöidessä, niin ei hän kerro.

    Kiitin avusta.

    Tuo Poropeukalon ehdottama venttiili voisi olla myös paineohjattu. Isompi sylinteri olisi kampikammion ja ulkoilman välissä sykkimässä ja käyttäisi pienempää ”takaiskua” turbon ja kampikammion välissä.

    Mut sitä tehdäkseen pitäisi ostaa sorvi.
     
  19. puna niska

    puna niska Gearhead

    Ot:na eikös sochiin sais sytyn tilalle melko kivuttomasti ulosoton ahtimelle.
     

Kerro tästä muillekin!