sämpylän tbin sytytys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jorkki107, 18.7.2012.

  1. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    missähän on sämpylä kaprisessa toi sytyksen "nollas" liitin+eli se mikä otetaan irti kun säädetään sytkä nollille.
    yritin ettiä muttei sattunu silmään.

    vanista mie sen löysin mutten tästä.
     
  2. Qjet

    Qjet 1st gear

    1991 ? ALDL-pistokkeen A ja B-liittimiin hyppylanka väliin säädön ajaksi.Ajon aikana jos SES-valo vilkkuu villisti , unohdit hyppylangan paikoilleen... 1992-1993: konehuoneessa oikean venakopan vieressä vaaleahkonruskea/musta johdin, josta irroitetaan liitin säädön ajaksi.
     
  3. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    jep 91?? olikos a ylärivin 1 ja b ylärivin 2?
     
  4. sixmachine

    sixmachine 1st gear

    vänkärin venakopan kupeessa imusarjan päällä on mulla liitin -91 capricessa.
     
  5. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    ok.
    pitää viikonloppuna jonkun pitkän ryypyn välissä suhata. :eek: :poff:
     
  6. Dunlop

    Dunlop Gearhead

    Tuota ennenku alat sytkän kans pelaamaan...jos et oo vielä kokeillu...Niin minulla ollessa tuon koslan nykiminen helpottu, kun kävin eräs yö polkemassa pakkovaihteilla venttiilikoneistolle öljynkiertoja kohilleen. Oli meinaan seissy aika kauan ajamattomana ja tosi paskat öljyt laatikossa ennenku mulle tuli.
     
  7. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    tää nykiminen tulee kylläkin käynti häiriöstä???ehkä?
    heti kun lämpenee ni aloittaa(kylmänä ei nyvi yhtään) ja kuumana alkaa kilistämäänkin=joku on tainnu sorkkia sitä:)
     
  8. sixmachine

    sixmachine 1st gear

    samat oireet mullakin.. kerrohan jos kilinän saat kokonaan pois. ihan pintakaasulla sitä tekee.
     
  9. ite heitin ajotuslampun nurkkaan ja säädin sytkän korvakuulolla. ensin käänsin jakajaa aikaselle niin paljon että kone kilisti kiihdyttäessä ja ylämäessä. sitten siittä pikkuisen myöhäiselle, että kilinä lakkasi. ny käy ja kulkee viimesenpäälle hienosti
     
  10. jar

    jar Gearhead

    Jos auto on kunnossa, niin kannattaa säätää siihen nollaan tai vähän aikasemmalle, kun on se EST-johto irti. Sillain se ainakin toimii.

    Tyhjäkäyntiähän se käy aika isolla skaalalla ja sitten ajossa se ECM kuitenkin korjaa ennakkoa ja myöhästääkin sitä jos liikaa nakuttelee (perusennakko siis pielessä)
     
  11. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    no niin.
    laitoin ton ennakon kohdilleen? eli nollaa ja egr letkun takaisin.nollasin muistin ja ajelin 10 km ,n 8 km kohdalla sytty tuuo varoitus valo.kotona kattelin ni ilmotti koodi 43(esc).
    yritin tutkiskella tuolta kotimeiselta sivulta,mutten hiffanut että mitä pitäis tehdä.
     
  12. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    eikä nyvi ihan yhtä paljon kun ennen.
     
  13. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    no niin.
    luulin päässeeni nykimisestä,mutta alkoikin uudestaan.tasakaasulla pätkii/rytkyttää,vika koodiksi antaa ton 43.
    mie en oikein tajua että mistä tuo tulee?
     
  14. jar

    jar Gearhead

    Onko sulla mekaaniset osat kunnossa, eikös se jakajan sakaralevy, joka kertoo tietokoneelle koneen asennon oo näissä joskus hajoava osa.

    Mun järjen mukaan toi viittaa siiheen, että tietokone yrittää säätää ennakkoa ja korjata sytytyshetkeä karttojen mukaan, mutta pieleen menee, eli tietokoneen saama tieto on jostain syystä virheellistä. Tai sitten joku muu sytytysosa vaan on lopuillaan, jakaja, pyörijä, tulpanjohdot jne.

    :eek:
     
  15. barracud

    barracud 3rd gear

    Olen vastaavan vian kanssa tapellut kuukauden verran.
    Autona siis 1991 sportside 350 Tbi

    Kaupunki ajossa ei ole ongelmaa, mutta tasakaasulla ajettaessa alkaa nykimään. Jos ei koske kaasuun niin pudottaa kierrokset tyhjäkäynnille ja saattaa rullata jonkun matkaa, sitten taas mennään vähän matkaa jne. Mutta jos kaasua painaa lisää tai löysää niin herää heti.

    Olen uusinut jakajan kokonaisuudessaan sekä puolan. Aiemmassa jakajassa oli kela todella hapertuneen näkönen ja roottori halkeillut. Mutta uusiminen ei vaikuttanut vikaan.

    Tulpilla on ajettu noin 4000km ja tulpanjohdoilla noin 12000km. Ei näkynyt hapettumia tai mitään.

    Aiemmin keväällä oli vikaa että tyhjäkäynti meni sekaisin, pyöri todella raskaasti (rikkaalla) ja tyhjäkäynnillä aukoi jostain syystä EGR venttiiliä aina kun ilmastoinniin kompura lähti käyntiin. Silloin uusin moottorin lämpöanturin ja kaasunasento anturin. Samaan syssyyn vaihdoin lampdan lämpiävään kolme johtoiseen.
    Viimein vika poistui ECUN vaihdolla.

    Tälläistä jumppaa on tänä vuonna ollu, monta vuotta on mennyt ilman mitään ongelmia.

    Eilen mittasin polttoaineen paineet, näytti 11PSi, eikä heilahdellut nykimisenkään aikana. Paineensäätimen jousi oli myös ehyt. Polttoaine suodatimen uusin samalla.

    Vinkit ja neuvot olisivat erittäin tervetulleita! :eek:
    Minulla on kaapeli ja Win ALDL ohjelma, mutta asensin sen koneelle vasta nyt kun vikaa tuli. Joten en tiedä jos joku arvo onkin ihan päin peetä ym.
    Olisko Pirkanmaalla joku tietäjä joka voisi auttaa ja lukea dataa jollain paremmalla ohjelmalla?
     
  16. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    vian syyksi on paljastumassa(98% varmuudella) nakutustunnistin,otin startin irti puhdistamista/johtojen fixausta varten,ni huomasin että nakutus tunnistin oli murtunut "poikki".eli ei muuta kun uutta suoleen.ystäväni(on miulla semmosiakin) kanssa keskustelussahan tuo tuli ilmi,kun en muistanut/tiennyt mikä mötikkä se on.
     
  17. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Hyvä jos vika selvis,mut yleensä noissa pintakaasulla nypytyksissä on kyse ilmavuodosta.Läpät melkein kiinni ja valtava alipaine=yrittää väkisin imeä jostain,pienikin ilmavuoto tekee ton. Sytkäpuolella vastaavaa aiheutti kerran ponussa tulpanjohdot,oli kyllä uudet mutta itse tehdyt..Laitoin tilalle msd:n mallikohtaset niin loppu oireilu.Sytkämoduli voi olla yks,mutta sillon auto yleensä sammuu lämmetessään.Vakio Tbi:lle hyvä ennakko 3-5. Mikään auto ei toimi parhaiten 0-ennakolla,mäntä on jo sillon alottanu matkansa alaspäin.
     
  18. jorkki107

    jorkki107 Gearhead

    voipi olla ,mutta se oli ihan poikki eli johdossa oli se natsa paikallaan ja johto n 3 sentin päässä.eilen kun ajelin kuumaksi ni alkohan se kilistämäänkin.ja se tasasella kaasulla nykiminen on enemmänkin sellasta kipinän "katoamista".ei nyhdä jatkuvasti vaan kuin sytkä sekoaisi.toivottavasti tuo nyt on se selitys.lähes varmasti se kylläkin on???paitsi Jorkin tuurilla.
     
  19. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Tuon tyyppistä itekkin aikanaan ihmettelin,voiko kipinä olla tosiasiassa pienillä kierroksilla heikompaa kun isoilla? En vieläkään tiedä siihen vastausta.Periaatteessa se pitäis olla samantyyppistä kierroksista riippumatta,ellei puhuta mopoista joissa magneetto hoitaa sytytystä..Ja miten sä erotat sen tuleeko seoksessa niin laiha kohta että pätkäsee sen takia,vai jättääkö kipinän väliin?
     
  20. JP-350

    JP-350 Gearhead

    Ja tarkennetaan että tuo "sä" sana oli yleisilmaus,miten meistä kukaan voi erottaa johtuuko pyttyjen pätkiminen kipinästä,vai liian laihasta/rikkaasta seoksesta?Vähän sama homma kun sessi voi ilmottaa esim.happitunnistinvikaa,vaikka sekin voi johtua epäpuhtaasta palamisesta,tulpista,maffista,mapista,ilmavuodosta,egr:stä eikä happitunnistimessa tarvi olla mitään vikaa...Näissä varhasemmissa "tietsikoissa" ilmotuksetkin tulee monesti kautta rantain,ongelman aiheuttaja löytyy monesti ihan eri suunnasta mitä sessi ehdottaa..Uudemmissa on laitteet varmaan tarkempia,mutta eipä ole aikomusta niihin tutustua.
     

Kerro tästä muillekin!