Sampsa pö-lämmitin temppuilee

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja ttakatal, 21.1.2010.

  1. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo lupas vuokraisäntä tollasen Master-tyyppisen vanhan 60kw pö-lämmittimen käyttöön jos vaan saan sen kuntoon.
    No ekana siihen piti vaihtaa uus pö-pumppu kun ei tullu ainetta lainkaan pumpusta ulos, samalla vaihdoin uudet kipinäkärjet ja uuden suuttimen.
    Nyt tulee ainetta ja lämmitin lähteekin päälle mukisematta jos ei käytetty noin vuorokauteen. Sen sijaan jos laitteen sammuttaa vaikka tunniksi ei saa millään päälle, kesä-asennossa lähtee kyllä puhaltamaan mut kun laittaa kytkimen talvi-asentoon ei edes yritä, välillä käynnistyy hetkeksi. Joskus syttyy häiriövalo, joskus ei.
    Silloinkin kun sen saa toimimaan niin ei sammu kuin töpselin irroittamalla.

    Veikkauksia, itse epäilen tuota ohjainkorttia (Danfoss), toisaalta vois olla käyttökytkimessäkin vikaa...

    PS. Jos joltain löytyy toimiva ohjausboksi nurkista saa tarjota...
     
  2. delsol

    delsol 1st gear

    en tiedä millainen kapistus on ulkonäöllisesti kyseessä mutta itsellä 25v vanha Aerotherm 80Kw jonka kanssa joutunut monet taistot tekemään,mutta asiaan...
    Tuo sammumattomuus johtuu mitä ilmeisemmin termostaatista (jos sellainen on) tai sitten magneettiventtiili ei sulje polttoaineen syöttöä!
    Itsellä joutuu sormella koputtelemaan venttiiliä (oma on sellainen 3cm kanttiinsa oleva kuutio jonka läpi menee löpöputki ja taitaapi pari sähköjohtoa tulla myös)
    Mutta muut viat...käynnistymättömyys voi johtua monista eri asioista joten aloittaisin seuraavista:

    -polttimen valosilmä paskanen...ei tunnista liekkiä joten iskee häiriö valon päälle.

    -Jos imuputki/suodatin menee tyhjäksi säiliön tyhjentymisen takia niin pumppu välttämättä ei ehdi pumpata polttoainetta säiliöstä saakka ennenkuin poltin tulkitsee liekin puuttumisen häiriöksi.

    -tutki suodattimen kunto ja onko kaikki liitokset kunnossa ettei vedä ilmoja putkistoon.

    noista aloittaa ennen kuin kajoaa isompaan elektroniikkaan.
     
  3. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Joo kokeilin tota lämmitintä taas pari tuntia sitten ja toimi täysin moitteetta! Lähti uudestaan päällekin ihan normaalisti, jopa jaksottainen jälkijäähdytyskin toimi.
    Tuo magneettiventtiili oli hyvä pointti, olisko ollu jotenkin jumissa pitkän käyttämättömyyden seurauksena, eli ei meinannu aiemmin aueta/mennä kiinni...
    Termostaatti on ohitettu hyppylangalla.
     

Kerro tästä muillekin!