Saratoga: vetarin irrotus väliakselista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ValiantMan, 15.6.2013.

  1. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Mikä avuksi, kun jumittunut vetoakseli ei suostu irtoamaan väliakselista? :mad: Kuvien mukaan ovat toisissaan spoorin lisäksi 1-2 cm ohjuri/puristusosalla. Ajokki on etuveto-Saratogan 2,5 turbomalli, jossa on muista Toogista poiketen tukilaakeroitu väliakseli ja itse vetarit ovat molemmin puolin samanpituiset. En koittanut lämpöä, kun käytössä ei ole kuumailmapuhallinta lukuun ottamatta mitään vähänkään pistemäiseen lämmitykseen sopivaa aparaattia, enkä haluaisi polttaa tukilaakerin rasvoja. Samanlainen rakenne löytynee monista muistakin etuvetokinnereistä, joten luulisi jonkun osaavan avittaa. :oops:
     
  2. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Joissakin etuvetosissa on lukitusrengas,joka tarvii ottaa pois,ennenkuin akseli irtoaa...Eli sen väliakselin päässä olevassa nivelen kuoressa...Ensin siis otettava suojakumi pois väliakselin päästä,jotta nivelen sisään pääsee näkemään...Tämä mahdollinen lukitusrengas on siellä ulkokehällä....Tämä nyt siis yksi mahdollinen asia,joka kannattaa tarkistaa.
     
  3. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Tässä ei ole muuta lukitusta kuin himputin tiukka sovitus, ruostunut spoori tai jotain tervamöhnää tai kierrelukitetta. Ja tumpelo asentaja.
     
  4. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Amerikkalaisen Turbo Dodge -sivuston neuvot ovat aika lakoniset: osta tilalle tavallinen yksiosainen vetari. Jos mitään valaistusta ei tule, taitaa tämä olla minullakin edessä. Pöh.
     
  5. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Yksiosainen vetari paikalla, joten tämä tästä.
     
  6. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    No sepä siitä sitten. Mulla on Le Baronissa samat vetarit ja tappelin saman ongelman kanssa. Lekalla se vanha irtosi lopulta, pyörittelemällä vetaria ja hakaten poispäin sieltä "väliakselin" päästä. Asennettaessa sitten rasvaa booreihin tulevaisuuden taistelijaa ajatellen.
    Muistaakseni siellä on nopeusanturi siinä väliakselissa kiinni, eikö mitään haittavaikutuksia ollut Toogaan kun heitit tuon väliakselin mäkeen ja korvasit vetarin pidemmällä?
     
  7. ValiantMan

    ValiantMan Gearhead

    Laitoin normi-2,5-Saratogan akselin, jossa on vastaava nopeusanturin hammastus. Jätin jemmaan väliakselin, jos sen saisi jollain purettua. Laakeri vaikutti ehjältä, joten siitä saattaa olla vielä jollekin iloa.
     

Kerro tästä muillekin!