Satajet 1,5 hvlp

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Ilari, 18.10.2005.

  1. Ilari

    Ilari Gearhead

    Tuolla toisessa topicissa yritin kysellä, millainen 1,5 suutin on maalata? Vastauksia ei tullut, joten josko oma topic auttaisi?
    Eli onko oikeasti paljon eroa sillä onko suutin 1,3 vai 1,5?
    Ihmiset kehuivat että 1,3 olisi paras, ainakin aloittelijalle.
    Tuli hankittua 1,5 suuttimella varustettu satajetti, mutta en ole vielä päässyt kokeilemaan sitä.
     
  2. arpati

    arpati 1st gear

    No tuskin se nyt hirveesti haittaa... Ite vaan tykkäsin ottaa 1.3 mm suuttimella 8)... Varsinkin jos toi on sun ainoo ruisku niin ei ollenkaan huono vaihtoehto, voi vedellä hieman paksummat pohjamaalitkin samalla ruiskulla eikä mene välttämättä hermo niin pian kuin 1.3 suuttimella... :)

    Ite maalailen osat irrallaan, eikä mitään isoja jenkkejä vielä - niissä voiskin olla isompi suutin paikallaan että saa nopeemmin jos suoraa peltipintaa paljon. Niin ja pohjamaaleille mulla on Air Gunsa 1.5 mm suuttimella notta silleen eri tilanne ja vielä pikkupaikkoihin/paikkamaalauksiin minijet 1.0 suuttimella :)

    Enemmän se jälki on kiinni tekijästä, harjoituksesta ja kokemuksesta käytettävästä maali ja välinekombinaatiosta, kuin suuttimen koosta :wink:
     
  3. Ilari

    Ilari Gearhead

    Itseasiassa ajattelinkin, että 1,5 suuttimella vois jo filleriäkin vetää. Ainakin jos pikkuisen lantraa sitä? Meneehän siitä vissiin vähän ominaisuudet?

    Pitäis päästä kokeilemaan. Joka tapauksessa tuolla maalaaminen on aivan eri asia kuin vanhalla alasäiliöisellä ruiskullani. Sinne jäi aina puoli desiä pohjalle ja varmaan suuri osa maaleista pöllysi ympäriinsä.

    Mulla ei siis niin valtavasti kokemusta maalaamisesta ole. Yhden auton ole joskus maalannut, auton osia, jotain huonekaluja ja protomalleja.
     
  4. SC 285

    SC 285 1st gear

    1.5 suuttimella menee pohjakamat ihan mainiosti. Meillä duunissa vedetään nykyään hinkkavärit 1.4:lla... Tolla 1.5 voi vetää ihan pintaakin, mut on se ehkä hiukka iso. Mä käytän 1.3 ja 1.4. Jos tuntuu että tulee tavaraa paljon niin kirraa vähän liipasimesta niin helpottuu...

    Tuli mieleen, että onko se sun sata sellainen vihreä kahvainen hvlp 95. Jos on niin se kuluttaa aika paljon ilmaa vaikka ns. matalapaineruisku onkin. Eli ihan pieni tuottoisella kompuralla ei kannata alkaa värittelee...
     
  5. Ilari

    Ilari Gearhead

    Pitäis hakea se tänään postista, mutta se on sellainen kiillotetun alumiininvärinen. Ostin laitteen saksasta..
    Nuo uudet suutinsatsit taitaa olla aika hinnakkaita noihin sataruiskuihin?

    Mitä meinaat kirraamisella?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    kirrata eli kiristyä / kiristää. Maalineulaa pikkasen tiukemmalle.
     
  7. SC 285

    SC 285 1st gear

    On sen verran aikaa kun satan ruiskuja käytin etten muista suutisarjojen hintoja. Silloin ainakin niihin tuli suuttimet (muistaakseni molemmat eli värisuuti ja hajoitusilmasuutin) ja neula.

    Joo siis kirraamisella tarkoitin ettei vedä liipasinta ihan pohjaan. Silloin neula hieman kuristaa värisuuttimen reikää.

    Homman voi tehdä ihan "sormimääräisesti" mutta aluks on varmaan helpompi säätää ruiskusta neulan liikettä...

    Kokeilemalla löytyy sopivat säädöt...

    Jos se sun ruisku on malliltaan RP, niin siitä tulee aika reippaasti tavaraa. Mulla oli muistaakseni 1.3 tai 1.4 RP vuoden pari käytössä ja mun tyyliin sieltä tuli hiukka liikaa tavaraa ja taas toisen maalarin mielestä oli hyvä. Mutta nää on ihan tottumiskysymyksiä...
     
  8. timoknihti

    timoknihti 1st gear

    satan suutin satsi maksaa parisataa e kyllä 1.5 on ainaki vesivärille aika rankka mutta lakat ja akryylit pitäs mennä kyllä hyvin
     
  9. SC 285

    SC 285 1st gear

    No joo vesikamoille on kyllä iso.
     
  10. Ilari

    Ilari Gearhead

    Lähinnä akryyleilla ja lakoilla olisi tarkoitus maalata.
    Enpä taida suutinsarjaa ostaa, kun koko ruisku maksoi postikuluineen karvan alta tuon hinnan.

    Rungossa lukee "hvlp satajet nr2000", eli ei onko tuo rp se eloksoitu vihreä, joita on ollut myös myynnissä?
     
  11. SC 285

    SC 285 1st gear

    Tosiaan on sen verran aikaa etten tarkkaan muista. Muistaakseni ekat satan hvlp ruiskut oli nr 95 sitten tais tulla toi nr 2000. Mulla on ollu sellainenkin joskus ja ihan jees. Toi RP on sitten vielä erikseen.

    Korjatkaa joku jos olen väärässä...
     

Kerro tästä muillekin!