Satelliittivalvonta vakava uhka Street / Racelle !

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Futurage, 30.3.2014.

  1. Futurage

    Futurage Gearhead

    Sama aihe on täällä keskustelussa jo muualla, mutta tämä on niin tärkeä asia että se ei saisi jäädä keneltäkään huomaamatta :

    Jos liikenteen satelliittivalvonta toteutetaan niin meillä on muutaman vuoden päästä todella ikävä " vanhoja hyviä kameratolppa-aikoja".



    Ei ole epäilystäkään siitä, etteikö satelliittiseurantaa käytettäisi myös muuhun kuin verojen / maksujen keräämiseen. Jos ei heti järjestelmän tultua voimaan, niin ainakin jonkin ajan päästä:

    koko liikennekäyttäytymisesi on koko ajan aktiiviseurannassa. Jäät heti kiinni jos nopeutesi menee yli sallitun edes hetkellisesti ohitustilanteessa, tai jos haluat pikkaisen poistaa karstoja jossain sivutien suoralla.

    Tämä ei kertakaikkiaan ole hyvä juttu.
    Käy tukemassa virallista kansalaisaloitetta osoitteessa:

    https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/608
     
  2. DS 325

    DS 325 Gearhead

    Satelliittivalvonnan tarpeesta olen kielteisellä kannalla. Autoilijan maksuja ei pitäisi enää yhtään kohottaa ylöspäin. Kohta kun ei syrjäkyliltä kannata enää lähteä töihin kulujen kasvaessa.

    Systeemin nopeusvalvontaan liittyvät asiat sensijaan saavat kyllä hyvää palautetta täältä. Senverran kaistapäistä on liikennekulttuuri maassamme aika ajoin. Ja ne karstat voi poistella siitä moottorista myös pienellä vaihteella moottoria kierrättäen, joten kaahaaminen tossakin tapauksessa lienee turhaa. Suljetut alueet on tollasta kovaa ajamista varten, ja tapahtumia mahtuu kesäkaudelle ihan jokaisen tarpeeseen.
     
  3. vette73

    vette73 3rd gear

    Onko "DS 325" koskaan tutustunut mihinkään tilastoon, jossa on tutkittu onnettomuuksien syitä?
    Jos olisit, niin et ehkä pitäisi ylinopeutta ja sen valvontaa niin merkittävänä asiana.

    Ja toisekseen, luuletko todellakin, että valvonnan piiriin jäisi ketkään muut, kuin ns. tunnolliset autoilijat?
    Uskon että ennen kun ensimmäistäkään laitetta on autoon asennettu, on markkinoilla jo laite, jolla valvonta pimennetään.
    Sitten on vielä ongelmana kuljettajan tunnistus. Laitehan tunnistaisi vain auton, mutta ei kuljettajaa.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Jaa uhka laittomilla katukisoille? Vai oliko ajatus että sakot napsahtaa myös tieliikenteeseen rekisteröidyllä autolla suljetulla radalla ajetusta "ylinopeudesta"?
     
  5. Putte

    Putte 1st gear

    Eiköhän tonne saada ohjelmoituanoi viralliset kisa- ja harjoituspäivät. Tosin oli mikä oli niin toi sateliittivalvonta ei sovi länsimaihin. Ryssän perseen uolijathan tota haluaakin.
     
  6. dd64

    dd64 3rd gear

    En ole lukenut tota toista topikkia, mut mieleen tuli et mites toi erottaa kuskaanko autoa trailerilla vetoauton perässä, vai tuleeko lasku tiekilometreistä sekä vetävältä & vedettävältä autolta? Ja sit varmaan vielä siltä kärriltäkin...
     
  7. Futurage

    Futurage Gearhead

    Detaljeista voidaan vääntää ihan loputtomiin mutta jokaisen tervejärkisen harrastajan päässä pitäisi lampun syttyä : kertakaikkinen EI !

    Tämä on askel kohti totaalista " isoveli valvoo "-yhteiskuntaa jossa hyvän varjolla mennään ikään kuin huomaamatta metsään,mitä seuraavaksi.. siru ihon alle ?

    Ja tässäkin tapauksessa, joku taho hyötyy isosti koko muun porukan kiroillessa.

    Käy nyt äkkiä allekirjoittamassa aloite !
     
  8. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Minua huolestuttaa maapallon pyöriminen akselinsa ympäri ja vielä radalla auringon ympäri. Paljonkohan tästä tulee kilsoja ja laskua?
     
  9. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kenen piikkiin tämä mga tomppa oikein mahtaa täällä vittuilla,kun tuntuu olevan kovasti joka käänteessä puolustamassa tätä kyttäys systeemiä????

    Oletko kenties hyödynsaajien puolella,jos toi älyttömyys joskus toteutuu,vai?
     
  10. Futurage

    Futurage Gearhead

    Suomessa kuolee noin 50000 ihmistä vuodessa.Niistä tieliikenteessä noin 250. Ja huomaa: tähän lukuun sisältyy kaikki liikennekuolemat kuten jalankulkijat, polkupyöräilijät, moottorikelkkailijat jne. puhumattakoon syistä joita ovat itsemurhat, sairaskohtaukset, road rage ym.

    Kaatumalla ja liukastumalla kuolee noin 1000 ihmistä, alkoholiin ja tupakkaan tuhansia jne.

    Liikenne on suurinpiirtein turvallisin paikka jossa ihminen voi olla.
    Jos me suomalaiset käytämme keskimäärin 10 % ajastamme liikenteessä, tarkoittaisi tämä suoralla matematiikalla 5000 kuollutta. Ja meillä liikenteessä kuolee tästä vain murto-osa.

    Ja vaikka liikenteen keskinopeus laskettaisiin nollaan, "liikennekuolemat" eivät lopu.

    On selvää että järjetön kaahaaminen on nimenomaan sitä, mutta siitä nyt ei ole kenellekään mitään haittaa jos joskus suoralla oikaisee oikeata jalkaa. Jos joku väittää ettei näin ole koskaan tehnyt niin tämä väite kuuluu samaan sarjaan kuin kysymys oletko koskaan runkannut.

    Turha hurskastelu pois - sille on kyllä ihan muita foorumeita.
     
  11. dd64

    dd64 3rd gear

    Kävin allekirjottamassa ja niin kävi vaimokin... :poff:
     
  12. Holley

    Holley Gearhead

    Futurage hyvin kirjoitettu.
    Liikenteessä rattiin nukahtaneet kuskit - vaikeita tilastoitavia "tuntemattomasta syystä ajautui vastaantulevien kaistalle" - ja kaikenlaiset kännykkä/apple/podi-räplääjät: mitä alemmas rajoitukset suhteessa tiehen lasketaan, sen enemmän näitä tapahtuu.

    Vanhasta tiedosta, kun uudempaa en ole vuosiin laskenut, mutta yksi luku: Matti Korjulan Miksi rysähti -kirja erittelee 1600 kuolonkolaria vuosilta 1998-2001. Katsoin siitä yli 100 km/h ajetut ja selvinpäin olleet kuskit yli vuoden ajokokemuksella omasta ajoneuvostaan - 15 kuollutta. Siis 1585 muuten liikenteessä ja siis 200'000 muuten vaan Suomessa kuollutta ihmistä. Kysykää, voin lähettää aineiston tarvittaessa.
     
  13. mga-tomi

    mga-tomi 3rd gear

    Itse asiassa en mitenkään toivo "kyttäyssysteemiä", ainoastaan ihmettelen tästä ko raportista syntynyttä joukkohysteriaa. Siksi kirjoittelen huvikseni vastarannankiiskinä. Periaatteessa autoveron ja ajoneuvoveron korvaaminen kilometriverolla on oikeudenmukainen ja minulle mieluinen ratkaisu. En usko, että mikään NSA seuraa ajoreittejäni. Ja jos seuraa niin so what?
     
  14. reynolds

    reynolds 3rd gear

    No sit senkun maksat MGA-TOMI autoosi/autoihisi,jonkun täysin järjettömän seurantasysteemin...Todellisuudessa ketään ei tarvitse seurata millään tavalla milloinkaan....Vai tarviiko mukamas??? :eek: ....Kaikki me kuitenkin tulemme samalla tavalla tänne maailmaan,ja myös lähdemme samasta syystä (hengenlähtö)...Joten kenelläkään EI OLE MITÄÄN OIKEUTTA SEURATA JONKUN TOISEN MENOJA!!!...Näin se vaan menee :-?
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Nollatoleranssi kaikilla teillä 100% valvonta: ketä kiinnostaa enää oikeasti mikään yli 100 hv auto? Eli kustomit ja rodit, museoautotkin osittain jäävät, mutta ketä enää kiinnostaa koko autoharrastus, jos autoilla ei enää halua ajaa mitään muuta kuin pakolliset ajot?! Ei se mikään NSA ole, vaan Suomen Valtio, joka ajojasi seuraa. Liikenneturva ja vakuutusyhtiöt perässä.

    Miettikää vakuutusyhtiöiden intressi korvata yhtään mitään, kun on tiedossa, että lähditte risteyksestä railakkaasti kiihdyttäen, sitten muutama km myöhemmin ajoitte rekasta ohi ja vauhtia taisi koko ajan olla noin 5-8 km/h yli rajoituksien!

    Vakuutusyhtiöthän tässä sen voiton saavat, kun tulee ajotapaseuranta kiihtyvyys- ja hidastuvuustietoineen systeemin käyttöönoton jälkeen mukaan.
     
  16. Futurage

    Futurage Gearhead

    Käsittämätöntä ! Olen kyllä selvillä juurikin tästä, että lähes kaikki kolarit, varsinkin vakavammat, ovat lähes poikkeuksetta aiheutuneet jostain ns.epänormaalista tilanteesta, mutta nämä luvut laittavat kyllä asian ihan uuteen mittakaavaan.Kiitos !
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Olen allekirjoittnut aloitteen, enkä lue Huulilasia paitsi ehkä parturissa enkä ota kantaa esim. tämän oikeellisuuteen:
    http://www.tuulilasi.fi/uutiset/ylinope ... -taustalla.

    Mutta kyllä Holley tässä vääristelee lukuja. Myös noiden esille ottamiesi omaan ajoneuvoonsa ylinopeuden vuoksi menehtyneiden voi ajatella saaneen sitä mitä tilasivat. Enemmän ylinopeudesta johtuvissa onnettomuuksissa taitaa kuolla ja loukkaantua sivullisia, mikä on vieläkin ikävämpää.
     
  18. JKF

    JKF 3rd gear

    Noita tilastoja voi tulkita niin monella tapaa.
    Joidenkin tutkimusten mukaan esim. 80kmh alueella yli 50% ihmisistä ajaa ylinopeutta. No, jos sitten kuolemaan johtaneissa kolareissa on "vain" 33% tapauksista ajettu ylinopeutta, niin tästähän vois vetää sellaisen johtopäätösen, että ylinopeutta ajavat olis parempia kuskeja. :odroll:
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    Nopeuden vaikutus noihin onnettomuuksiin ja niiden lopputuloksiin on kyl ihan selkee, ei välttämättä se et onks ajettu ylinopeutta vai ei. Mut fakta on et sattuu ja tapahtuu ja mitä kovempi vaihti niin sitä enempi.

    Toi satelliittiseuranta on kaiketi enempi ideoinnin asteella, siinä on aivan hillittömästi puutteita ja jopa lainsäädännön muutostarpeita et en pidä sen toteutumista meillä ensimmäisenä maailmassa lainkaan realistisena. Toistaseks ainakana ei kukaan oo ehdottanut autoihin kameran asentamista et satais suoraan ylinopeutta ajettaessa räpsästyy kuskista kuva, muuten esimerkiks toi futuragen skenaario ois näytön osalta kohtuu hankala. Mulle kyse on lähinnä huuhaavisiosta, en näe tota lainkaan konkreettisena uhkana joten en tuotakaan kansalaisadressia viitti allekirjotella. Usko niiden vaikutukseen on muutenkin melko kortilla.
     
  20. Futurage

    Futurage Gearhead

    Niin. Eihän se Venäjäkään halua muuta kuin taata kansalaistensa turvallisuuden...Krimi meni nyt ja uskokoon kuka haluaa ettei jatko ole mielessä.

    Nopeusrajoitusten ja valvonnan tiukentamisen puolestapuhujille ehdotan kahta asiaa: lukekaa Moottori-lehdestä siinä joka numerossa julkaistavat virallisen tutkijalautakunnan raportit kunkin kuukauden kuolonkolareista.Kyseessä on lähes poikkeuksetta jokin poikkeusjuttu, esim.kännissä ajo, itsemurha, sairaskohtaus, iäkäs tai hyvin nuori kuljettaja tms.
    Toiseksi ehdotan että valvonnasta ja säännöistä kiksejä saaville perustetaan liikennepuisto ( sellainen kuin esim. lapsille täällä Tampereella oli ja on ehkä edelleen ?), siellä ajellaan polkuautoilla, joka puolella on sääntöjä, liikennemerkkejä ja rajoituksia. Tätä vanhaa konseptia voisi modernisoida sitten vielä kameratolpilla ja satelliittivalvonnalla. Rangaistuksena voisi olla kopissa ankaran poliisimiehen antamana piiskaa paljaalle pyllylle.
     

Kerro tästä muillekin!