Komeasti lykännyt.On ollut todella hyvin suunniteltu loppupaketti! #997 kansihan on perustaltaankin ihan hyvä lähtökohta.Ja nämä tais olla koko kanavalta siistityt ja 2.02/1.60 venttiilit? Orkkiksena nämä taisi olla imu 210-220cfm luokkaa? Mikä imusarja/kaasari tässä oli?RPM ja 750cfm? Vastaavalla xe262 nokalla tein Ford 351 jossa oli 140cc kannet (DOOE) muutettuna 1.84/1.54" ja vain venttiilin alta hienosteltu,se piikkas 4600rpm lopullisessa säädössä mutta sai säädetttyä 4900rpm tehopiikille mutta alkoi alavääntö kärsimään niin säädöissä palattiin tehoissa pienempään lukuun. Pakokanavasta ajoin "fordhumpin" pois ja avarsin maltillisesti,koska oli pienet peltisarjat. Vakiona DOOE virtaa about muhkeat 180cfm imu ja 120cfm pako, vaikka kyseessä on -69/-70 vuosien kansi. Virtauslappuja ei ole mutta veikkaan että pääsin 200-210cfm nippanapppa. Paremmalla kannellla/enempi porttaamalla olisi päässyt paljon parempiin lukuihin niinkuin sun 377 mutta tässä oli budjetti vastassa käytettävään työtuntiin. Mielenkiinnosta vertailin hiukan lukuja,en siis mitenkään moittien vaan uteliaisuudestani 377sbc vs 357Ford: Fordissa: 2500rpm-----520nm 3000rpm ----540nm Chevyssä : 2500rpm-----546nm 3000rpm-----534nm Kannatta huomata että Chevyn vääntö ylempänä 2500rpm kohdalla kuin 3000rpm jonka jälkeen lähtii taas nousuun.Notkos ei ole iso todellakaan.Siinä kohdassa Ford ajoi 26Nm eron kiinni Ero saattaa selittyä imusarja/kaasaripaketista ja siellä seos kehityksestä.Puristuspaineen ero ja ennakkokäyrä tekee myös tässä kohdassa omansa. Keskiarvot väännössä 2500-4500rpm alueella 377 ----570nm 351 ----540nm. Tehoissa vastaavat luvut 377----281hv 351----276hv. Yllättävän "pienet" erot tehossa mutta väännössä ero suurempi. Johtunee 20 cid kokoerosta.. Piikkiteho Chevyssä mahtava 380hv /5100rpm Fordissa oli vain 328hv/4500rpm. Chevyssä ollut kansi huomattavasti parempi tehontekoon kuin Fordissa ollut kansi.Koko ja cfm arvot paremmat. Paras vedetty luku Sämpyllä tässä Fordissa oli 337hv ja nousussa edelleen mutta alavääntö katosi jo siinä kohdassa 16-20Nm kohdalta jossa turbiini on,joten harvan peräruuvin takia satsasin enemmän vääntöön.Autolla ajetaan enemmän kadulla/maantiellä kuin radalla. Sämpyn kanssa arvioitiin että 340-345hv lukemiin sen olisi saanut mutta alaväännön kustannuksella. Painavassa autossa ala/keskiarvo vääntö vs käyttöalue kuitenkin tärkeämpää kuin piikki teho.Mun mielestä. Vääntöpiikit näköjään osui aika samoille kohdille,sulla 37-4000rpm alueelle ja siinä Fordissa 3600-3900rpm.Siinä oli 560nm tossa kohdassa ja Chevyssä 600nm Imusarja olisi voinut olla parempi Fordissa esim RPM AirGap,nyt oli RPM. 377 mennyt ylempänä kovemmalla luvulla ja koko Dynoskaalan kohdalta keskiarvot eri lukua,mutta sieltä ei voi verrata kun tätä 351 fjoordia vedettiin vain 4700rpm asti Mutta vinkkinä topiikin aloittajalle että ihan pikkuisillakn osilla saa lukua ja menohalua cruisailu/suditusautoon.Niinkuin huomasit 377 ja 351 koneista. "tärkeintä ei ole luvut paperilla,vaan siellä missä käytät niitä" 327 taas edes maltillisesti parannetuilla kansilla menee komealle luvulle ja laulaa.Tyhjäkäynti ei ole vakio mutta ei liian rallikaan.Miedolla 2000stall turbiinilla herää komeasti,menee vakiollakin mutta 2000rpm paree. Xe262 ja maltilliset kannet ja HYVÄ imusarja niin et tuu pettymään! Mutta kun nyt alkuun pääset niin ekan kesän aikana huomaat jo miettiväs "millähän sais vähän lisää"
Toi 400n 4,125" poraus auttaa "hengitystä" kummasti. Kansi "paranee" numeroitaan suuremmaksi. Itsellä haaveena tehdä vielä tolla porauksella ja 3,25" iskulla kivasti kiertävä katukone. Pikkuisen pidempää kankea kehiin, niin kiertää kepeästi 302n lukemiin, eli +8000 rpm t. AM
Vain taskuporttaus, ja monikulma seetit/back cut. 1.94"/1.6", 213cfm @0.500". 750cfm q-jet, rpm-air gap. Venajouset loppu kesken, harmittaa kun ei tullut mitatattua paineita lopullisella asennuskorkeudella. Pakosarjoina käytettiin penkissa mahd huonoja 4-1 sarjoja joissa lyhyet primäärit, koska kyseessä venemoottori. Uskon että 400hv ja enemmän vääntöä olisi irronnut kunnollisilla peltisarjoilla.
Loistavaa, saman moiset suunnitelmat täällä, 3.25" kampura löytyikin jo, 400 lohko vielä jostain. Tsekkaas piruuttas clay Smith:in nokka tarjonta,
Kyllä stroukkaus on "in" edelleen ja valtasuunta,ainakin koneissa mitä mulle tuotu tehtäväksi ja mitä on tulossa.
Pitääpä laittaa kun viime talvena tein viimeisen voitelun omalle pikkukaula 327:lle... 06 ylikoko ja vähän on skraabuja ykkössylinterissä... Tulin siihen tulokseen, että koitetaan mitä tulee ilman koneistamon apua. Kai tuon olisi vielä voinut pelastaa putkituksilla mutta taitaa maailmalta löytyä parempiakin aihioita samaan rahaan... Kampiakselin löysin Englannista std-kokoisena ja hyväkuntoisenakin vielä. 0,001 ylikoko runkolaakerit ja std kiertokangille. Uudet renkaat mäntiin ja sylintereille vähän hoonia. Öljypumpuksi uusi Mellingin High Volume malli (Viimeiseen 10 vuoteen ei ole painemittari liikkunut kierrosluvusta riippumatta yli puolenvälin... Nyt liikkuu...) Nokaksi Mellingin MTC1 rockautosta ja saman firman nostajat ja uudet laakerit sillekin. Kaiken päälle E-street kannet ja Edelin 2701 EPS imusarja 600cmf kaasuttimen kera. Vanhaan kokoonpanoon verrattuna tuli aika paljon mukavammaksi th200r4 ja 3,55 perän kanssa asuntovaunun vetoon. Vanha nokka ilmeisesti oli valittu 300 hv version mukaisesti ja ei ollut aivan alueella ennen 5000 kierrosta johon omalla ajotyylillä ei päässyt juuri koskaan... Mutta oli tuo vanha kampiakseli melkoinen kapistus kun oli samalla kaulalla vielä eri kokoiset kk-laakeritkin rinnakkain ja melko monta alikokoa oli liuskoissa edustettuna... ei taida saada siitä enää muuta kuin postilooran jalan...
Unohtui laittaa, että jäi tällainen setti ylenmääräiseksi jos jollakulla tarvetta: ENGINETECH BC319J (Full Set / Standard Replacement) Set Info (Size: 0.010" Undersize)
Kyllä stroukkaus on In! Mutta kuinka paljon sitä vääntöä oikeasti tarvitaan? Jos auto painaa 1300kg kuten itsellä.
Tämä on entinen Cam Dynamicsin nokka ja nykyinen Crane.Osanumero CRN-100082.3/4 Race Cam,Rough idle ovat Cranen luonnekuvaukset Ei ole mikään iso kärsä olisko luokkaa 224/224@0.050. Siinä on 106LSA eli tiukka nokkakulma,joten tyhjäkäynti on mehevä. Oli mulla kiinni 400 koneessa ja vetoa riitti. Ihme kyllä on selvinnyt hyvässä kunnossa nostajineen jotka ovat järjestyksessä.Olisko 50e näistä hyvä hinta, tai vaihtoehtoisesti laskee housua?
Stroukkauksen hieno puoli "perinteiseen" virittämiseen nähden on se, että voidaan paremmin hyödyntää olemassa olevaa voimansiirtoa. Perinteisessä virityksessä tulee lähes aina tarve tiheämmälle perävälitykselle ja korkeampi stalliselle turbiinille. Stroukatessa perävälitys voidaan monesti pitää alkuperäisenä, kun kierrosalue ei välttämättä muutu. Tietysti jos ainoastaan lisätään iskutilavuutta, niin kyllähän silloin kierrosalue laskee, mutta tulos olisi aika luru. Sitten kun laitetaan se rajumpi nokka, joka vaatisi vaikka +700 kierrosta lisää turbiiniin (vakio tilavuudessa), ollaan strokerissa samoissa kuin alkujaan. Tästä hyötyvät plajon ne autot ja moottoriperheet, joihin on haastavaa saada ylivaihdelaatikkoa. Esim. isoon mopariin ei ole helppoja tai halpoja ylivaihteita tarjolla. Siksi stroukkaus on niissä hyvä vaihtoehto. 500cid strokeri vie moparia ihan hienosti 3.23 tai jopa 2,76 välityksellä. Itsellä 500:nen ja 2.76 perävälitys 3-vaihteisen laatikon kanssa. Kulkee 13.2 vartilla. Ei mikään raju kone, mutta erittäin nöyrä ja mukava ajettava. Varmasti menisi 12-puolelle, jos jonkun 3.55 laittais, mutta se ei ole se juttu.
Mitäs porukka on mieltä jos tämmöisen imusarjan hommaisi tuon orkkis 300hp imusarjan tilalle ? 461 kansien kanssa onko + - 0 tilanne vai onko odotettavissa parannusta ? Nokan suhteen olen kallistunut tuohon xe262 https://www.uspartsperformance.fi/edelbrock-2703-imusarja#