Sbc 327 viimeinen voitelu...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja parsju, 9.10.2019.

  1. parsju

    parsju Gearhead

    Tallissa levällään -62 vuodelta 327 pikkulohko porattuna joskus aikanaan 060 ylikokoon. Harmistuksen aiheena on ykkössylinteri jossa männänrenkaan välistä paistaa valo ja loput seitsemän on varsinkin hyvässä kunnossa. Erinäisistä syistä johtuen kuitenkin ajatuksena olisi tästä vielä saada katukäyttöön perusmoottori. Kysymys kuuluu seuraavasti pystyykö sylinterin holkittamaan ja poraamaan 060 ylikokoon?

    Jussi
     
  2. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Lyhyesti: Kyllä pystyy, ei muuta kun lohko moottorikoneistamoon.
     
  3. Mika.T

    Mika.T Gearhead

    Sylinterien putkittaminen on koneistamoille suhtkoht rutiini hommaa...
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tähän liittyen mahtaako putkittaminen vahvistaa lohkoa vai heikentään? (jos joko koneen poraa ja putkittaa std kokoon)?
     
  5. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Mulle nyt ainakin jäi vähän epäselväks toi miten oot todenny pytyn huonoks? Naarmuja vai soikea? Samalla renkaalla katoit kaikki pytyt?
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, ehkä tossa vois vähän valaista enemmän lähtökohdista. Soikeuskin kun on sellasta, että saattaa hävitä käyntilämmössä.
     
  7. parsju

    parsju Gearhead

    Tämän huonouden näki ihan silmällä, noin puolen sentin matkalta rengas ei ota kiinni sylinteriin. Jotakin on joskus liikuskellut renkaiden välissä ylös ja alas yhdessä kohdassa. Tiedä sitten häntä onko tuo jälki ollut jo edellisessä kasaamisessa ja lyöty vaan silti nippuun. Tuo on enemmänkin ura kuin naarmu... Nyt en tutkaillut asiaa mikrometrillä, rappua ei ole missään sylinterissä ja loput reiätkin on naarmuttomat. Tuo vaan ajatuksissa aiheutti ihmettelyä, että millaisen porauksen tuollainen holkki kestää ettei mene liian ohueksi.
     
  8. Koska kukaan muu ei ole tätä kysynyt, niin minä kysyn. Onko tuo lohko jotenkin erityisen tärkeä? Maailma on täynnä pikkulohkon lohkoja. Voisi olla halvempaa siirtää rojut semmoiseen?
     
    valtope tykkää tästä.
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos se puolen sentin ura ei nyt kovin syvä ole, niin pyyhkäisee hoonilla sen ja tarkastelee asiaa uudestaan.
    Ihan pikku juttujen takia ei putkitushommaan kannata ryhtyä, mutta toki sellaisen voi tehdä.
    Eikä muuten hyvää lohkoa kannata pois heittää, ei noita pikkukaulaisia taida maailma ihan täynnä olla.

    Kuinkas pitkä ja millä kohtaa se ura on?
     
    PauliR tykkää tästä.
  10. parsju

    parsju Gearhead

    350 lohko 500€ + männät + renkaat + hoonaus/poraus+ kampura+(hionta)+ laakerit jne... Ja liikkuvista ei käytännöllisesti mikään käy uuteen/käytettyyn lohkoon juuri tuon pikkukaulaisuuden johdosta. Mikään ei taida olla halpaa... Järkevää voisi olla ottaa uusi Crate mikä on noin 3200€. Mutta silloin ei saa alumiini kansia, kivaa nokkaa ja muita herkkuja mitä mieli tekee...
     
  11. parsju

    parsju Gearhead

    Tuo voisi olla tässä kyllä vaihtoehto tuo hoonaus ja sen jälkeen toivoa parasta. Eikä tämäkään moottori ole ikuinen, eli joskus toi lohko tulee vaihtopisteeseen... Mutta silloin toivottavasti en ole köyhä enkä kipee...
     
  12. parsju

    parsju Gearhead

    Toi ura on männänrenkaan liikkeen mittainen, ja lohkon ulkosyrjän puolella tai männän alapuolella, miten sen selittäisi: kello viidessä... Nyt en sano minkä renkaan mukana tuo hiova materiaali on aikanaan kulkenut...
     
  13. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Sen kuluneen kohan syvyyden saa selville reikämittakellolla, mikrolla jos meinaat kolmipiste, niin sillä ei oikee ainaka, tikkumikrolla kyllä saa, niitä kukaa enää käytä, paitsi minä joskus jossai hommas... Hoonaa pytyt sellasel jäykäl säädettäväl hoonil, ni näkee miten ei pyöree pytty on. Tai sit vaa pallohoonil, uuet renkaat, laakerit ja jakopää ni ne toimii käytännös vielä ainakin sen 100000km... En oo mikää mobilisti, saatika letukkamies, mut onhan seny pikkasen mielenkiintosemman kuulosta kun sanoo et mottina 327, kuin joku tylsä puulaatikko 350....
     
    xarper, fenix ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  14. Olen samaa mieltä..

    En muistanut aamulla sitä, että 327 oli vielä pienillä kauloilla. No tosi mies rakentaa 327:n vaikka väkisin..:D 307:n kampura tai aftermarketkampura 350:n lohkoon. Tai sitten erikoislaakerit.
     
  15. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vois olla ihan ensin lohkon mittaus edessä, että minkälaisesta naarmusta puhutaan? Tyhmää sellasta huohottavaakin on katella, ja siltä toi pikkusen kuulostaa jos männänrenkaan välistä valo näkyy, että olis sille varmaan jotain tehtävä?

    Koneistamoa konsultoimalla vois saada sit selville sen että mitä se putkitus vaatii, ja mitä se sit maksaa.
    Silti melkein ennen kuin mitään isompaa lohkolle tekisin niin koepoinnistaisin sen että onko se edes käyttökelpoinen aihio?
    Voi olla turha investoida alukantta ja muuta virityspalikkaa jos jäähdytysnesteet vuotaa öljyjen sekaan ja muutenkin parhaimmillaan käy seittämällä, noin surkeimman vaihtoehdon osuessa kohille...
    Jos pikkukaulaset tavarat on ideana säilyttää niin eiköhän vielä jostain löydy sit ehjä lohko aihioksi, jos tää on korjauskelvoton?
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Kysyin joitain vuosia sitten moottorin putkittamisesta lahden kansityöltä. Taisi olla hinta 140€ per putkitus.
     
  17. Ompa kallista. Putkitus on hyvä homma ja tehty paljon. 327n soundi on hieno. Mun eka v8 moottori oli 327 + manuaali. meni jotain 13,5 sek hangossa (1600kg) ja hitto on hieno ääni lyhytiskuisessa koneessa vaikka vain vähän härskimmällä hydr.kepillä....

    Tuo tänne ja ostan sen, jos et kunnosta. Tai tuo tänne ja kunnostan sen. Pikkukaulainen tako-akselilla oleva 327 on juuri sitä oikeaa hot roddingia.

    aulis
     
  18. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Onko männät kunnossa/mitoissaan, myös siitä viallisesta sylinteristä? Jos saat mitattua männät ja sylinterit ja ne on mitoissaan, niin ei muuta kun lohko koneistamoon putkitukseen tai viet osat koneistamoon tarkistukseen, jos muut sylinterit menee hoonauksella/rengastuksella, ei muuten kohtuullista lohkoa kannata hylätä sen takia, että 1 reikä pitää putkittaa, se on kuitenkin aito usa lohko, eikä mikään mehikkolainen tekele.
    Eikä sitä kannata pilata millään kiinalaisilla alukansilla, niitä voi ripotella niihin mehikolaisiin koneisiin, portatut mikkikannet tää vaatii:)
     
    LPV tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!