SBC 350 budjettipiristys E85:lle, otetaan 98:a ensin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Huuto-Olli, 1.10.2015.

  1. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Moi,

    tuli nostettua -79 Blaasterin keulilta pois öljyä vuotava, vähän kilisevä ja huonosti kaasuun vastaava "voimamotti". Nyt olis tarkoitus tehdä sille tarvittavat koneistustoimenpiteet (kampura mennee kiillottamalla ja pytyt hoonaamalla), laakeroida, rengastaa ja pikkusen piristää. Lisäksi vahva ajatus on vaihtaa RE85 käyttövoimaksi, koska kuvittelen nyt voitavan valita "samalla rahalla" sille optimaaliset komponentit.

    Lohko on "010" -valuinen 14016379 2pulttinen std reijillä, kannet 462624 1,94" & 1,50" venoilla eivätkä välttämättä halki, 7:n pakonaula oli toki valkoinen. Nokka oli joku mieto hydr. laahuri ja 8:n imutönäri 15mm muita lyhyempi yläpäästään...

    Mitä sinne sitten kannattais laittaa? Auto tarvitsee vääntöä, raskas paska kun on, ja viina enemmän puristusta kun tuo ~7,5(?) mitä tehtaan hiluilla. Jotkut pienipalotilaiset alsakannet olis pop, mutta yritän selvitä alle kahteen tonniin kaikesta. Ja kaasari taitaa mennä joka tapauksessa uusiksi, siellä on nyt "joku" Carter jonka toimintaan en edes taida yrittää tarkemmin perehtyä.

    Tosta kun pitää vielä mitata päästötkin, niin oon vähän reilummin hukassa, että kuinka raikkaaksi tuota voi edes tähdätä.

    Ajatuksissa siis olla joku suunnitelman tapainen ennen koneistamolle vientiä, joka tarkoitus tehdä ennen joulukuuta.
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Noita 462624 kansia mulla on ollut kaks paria jossain vaiheessa,ja molemmat kansiparit olivat toisen kannen osalta halki.Ihan silmällä huomas,kun ne puhalsi lasimurskalla.Taisivat olla molemmat pakoseetistä vesitilaan päin,joten tsekkaa tarkasti,ennenkuin rupeat niihin rahaa sijoittamaan.

    P.S Oma mielipide noista em.kansista on se,että en niille mitään tekisi,vaan koittais katsella just vaikkapa ihan uusia moderneja hattuja,rautaisia tai alumiinisia.Ne eivät hirmu kalliita ole.
     
  3. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Juu, nuo kannet on ehdottomasti pelkästään back-up plan, jos ei mistään tule muuta vastaa järkevästi. Ja silloinkin vain käsiläppäys noille venttiileille +mahdollisesti toiset jouset, nokasta riippuen.

    Paljonko porukalla on ruttua pelkälle viinalle tehdyissä mosissa? Ja kuinka paljon lsa (yli/alle 110°) vaikuttaa oikeasti alavääntöön, kun ei tarvi murehtia nakutuksesta nii paljoa?
     
  4. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Vaikka näin:
    -tasapää männät
    -305:n pienipalotilaiset 601-kannet paranneltuna
    -ohuet fel-pron 1094 kansitiivisteet
    -Compin xe262 nokka
    -puristukset hieman vajaa 11:1
    -kaasarina vähän muuteltu carter 600

    Tällanen budjetti-kone on omassa autossa ympärivuotisessa käytössä.Vääntöä on mukavasti lavavehkeelle jossä välillä kuormaakin.
    E85:n jatkeena on noin 20% bensaa, toimii paremmin.
    Päästöt on pienet, säätelemällä jopa vähäpäästöisen arvoihin ilman katteja.
     
  5. max

    max Double Gearhead

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Vastaan taas siihen mitä ei kysytty(bensalle tehty),mutta just sattumalta valmistui 350 alakerta mikä olis just sopiva sun tarpeisiin.
    Mexico blokiin tehty,6.0 eagle veivit,Scat akseli,lättäpäämännät kahdella taskulla.
    Mexico bloki ei ole asennusvalmis,sillä poraukset tiimalasinmuotoiset,sekä päittäisvälys riittämätön akselille,männät montussa ja dekit vinossa.Lisäksi uuden Scat akselin 3 ja 4 kaula koneistettu väärään kohtaan,eli männät korkeammalla kuin muut(terveiset US-Partsiin).
    No kuitenkin kaikki tuli oikein lopulta.
    No mulla on Summitin kannet (SUM-152123) jotka ovat 165cc imukanavaltaan ja palotila 72cc ja näin puristus on 9.00:1.
    Jos tähän laittais lisäksi Comp XE 262 H nokan,niin olis varmaan passeli liikuttamaan isompaakin lotjaa,sopivan 2-taso sarjan ja tämän uuden Demon kaasarin kanssa,mitä US-Parts myös kauppaa.
    Alakerralle tuli hintaa,kun Mexicosta ja Kiinasta tulee mitä sattuu.

    Tämä vaan esimerkkinä,jos bensalla meinaa ajella.Jos kustannuksia ajattelee,niin valmis uusi US-parts vaihtomoottori on lyömätön.
     
  6. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Do diih, tämäkin ottaa haparoivia askeleita johonkin suuntaan. Tuli mittailtua kampuran kaulat ja tilanne ei oo ihan niin hyvä kun toivoin. Lievää soikeutta yhden veivin tapilla ja muutamassa muussa semmoset urat että ekaan alikokoon pitäis hioa. Runkolaakeripinnat kuitenkin hyvät mutta -0,005" alikoossa.

    Mihin hintaan porukka on noita saanut teetätettyä, vai laitetaanko listalle struoukkikampuraa suoraan?
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Tallilta löytyis käytetyt flat top .030" TRW takomännät veiveineen joutilaina pariin sataan. Ruttua E85:llä sais tosin olla enempikin kun 11:1, ja taitaa olla niin et mitkään cartterit ei sille ole kovinkaan sujuvasti muunneltavissa. 2000 budjetti aika haastava.
     
  8. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Jos kaikki kaulat joutuu hiomaan niin parin satasen luokkaa maksanee, eli lähelle uuden kampuran hintaa. Se vanha tosin on jonkunlaisessa tasapainossa valmiiksi, mutta uusi kannattaa tasapainottaa josta sitten tulee lisähintaa.
    Nythän siinä on helppo antaa mopon karata ja laittaa stroukkisarjaa peliin...

    Etanolille voi tosiaankin sitä puristuta laittaa niin paljon kuin kätevästi saa, mutta toimii se toki matalapuristeisessakin. Nokka kannattaa valita niin että tulee hyvä dynaaminen ruttu ja erityisesti mahdollisimman hyvät alipaineet. Se helpottaa kaasarijumppaa kun tavallisesta muokataan. Carter/Edelbrock tarvitsee toki muutakin kuin seosruuvien pyörittelyä, mutta ei mitään kovin ihmeellistä. Hieman reikien supistelua sieltä ja suurentamista täältä sekä säätösarjaa ja kiihdytyspumpun suuttimia yms. Tavallinen Holley muuntuu myös etanolille yhtälailla.
    Paras tapa olisi tietysti tilata valmis e85 kaasari mutta ei taida oikein sattua pienen budjetin koneeseen.
     
  9. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    C-barge, kiitos houkuttelevasta tarjouksesta. Oon kuitenkin vielä siinä uskossa, että porata ei tartte.

    Iskua jatkamalla sais tietysti "helposti" ruttua lisää ja eipä nuo valuakselit kovin hinnankiroissa näytä olevan. Männät taitaa mennä joka tapauksessa vaihtoon ja kun yhtälöön laitetaan elähtänyt dampperi, niin puntittaa tuo pitää kuitenkin.

    Onko kenelläkään kokemuksia noista summitin/jeg'sin ns. budjettikansista (alle 400 taalaa/kpl)?
     
  10. mpg55

    mpg55 2nd gear

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Peruskampura ei jenkeissä paljoa maksa mutta painavan tavaran rahti maksaa jos ei odota jotain kimppakonttia sitten kuukausia...
     
  11. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Tämäkin ottaa haparoivia askeleita eteenpäin.

    Partsilta tuli scatin kampura, sitä mallia että pitää vähän tehdä lohkoon tilaa... Max:n varoittavat esimerkin mukaan käytän vanhoilla männillä/veiveillä kasassa että saa dekkitason mitattua ja todettua tarvittaessa vastaavat heitot. Ensin pitää vaan snurrata veivien alapäille sitä tilaa...
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    Laita Olli kuvia kans projektista,niitä kun mukava katsella,ja vois oppiakin jotain.
     
  13. ventora

    ventora 2nd gear

    Re: SBC 350 budjettipiristys RE85:lle

    http://www.auliz.fi/shop.php tuolla olis 800e pari alumiinikannet,onkos noi samoja kuin esim procomp? pärjääkö nämäkään vortec kansille,hinta aika sama.
     
  14. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Täytyypä käydä pyörähtämässä Auliksen aarreaitassa, kun seuraavan kerran lakeurella pyörähtää. Kiitos ventora vinkistä!

    Mittasin vanhoilla veiveillä ja männillä tuon uuden mutkaraudan tuoman ylityksen. Aika tasaisesti oli 2,4-2,5 mm yli mitatut 1,2,7 & 8 pytyt. Mittavälineet ei välttämättä olleet ihan parhaasta päästä,joten saturaiset jäi kellotaululle. Ehkä tuota dekkiä on hivastu jo kerran, tai sitten mittapaikka (imusarjan puolelta, "klo 12") vaan on eri kun tapin kohdalta. Mutta tästä päättelen, ettei suurta oikomishoitoa tarvita.

    Yllätys oli suuri, kun puolet romuista kiinni keksintö mahtuu pyörimään helposti ympäri. Pikkusen pitää tehdä lisää varaa veivien muttereille ja nokka on kyl stanuveiveillä todella ahtaalla.

    Muutenkin suunnitelma selkiytyy, otetaan välitavoitteeksi pieni putjettipiristys 98:lla ja vasta seuraavassa vaiheessa pikkupalotilaiset kannet, viinakaasari plus muut. Muuten karkaa menot tämän talven kipurajan yli. Eli, seuraavaksi etsintään mahdottoman halvat tasapäämännät STD koossa, stroukkiveivit kelluvalla yläpäällä, sopiva nokka ja korkeampaa imusarjan. Jos ei satu halvalla nuo männät vastaan, niin sit porataan .030 yli, kun ei tuntunut liian pahalta tarjous Lapualta.

    Otetaan niitä kuvia koko ajan, ei vaan ole oikein hyvää paikkaa nettijakoon tällä hetkellä...
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Olli,nyt en pysynyt ihan mukana(taaskaan).Sanot että pitää pitää tehdä" lisää tilaa veivien muttereille ja stanuveiveillä on nokka todella ahtaalla"?
    Olen ymmärtänyt,kun värkkää 383 SBC mottia(400 akseli),niin silloin joutuu lohkoa ehkä jyystämään,ja nokkakin on lähellä kosketusta veivien kanssa.Mitenkä?

    Tarkoitatko stroukkiveiveillä kelluvalla yläpäällä 6" mittasia veivejä?
    Aulis näköjään tarjoaa kansia kahdella kanavakoolla,185cc sekä 200cc.Jos nyt on kyseessä 350 motti kuiteskin,niin älä ahnehdi ja valitse 200cc kokoa,vaan ota ne 185cc kokoset.

    Itse laitoin juuri 350 motin päälle Summit kannet 165cc kanavalla,ja porttaamaton Victor Jr.sarja on samankokoinen kanavan suulta kuin nämä kannet.Omaa ajatusta noudatelleen tällöin pieni kanavakoko kompensoi ykstaso imusarjaa,siis virtausnopeus on riittävä pienessä "pillissä".Kaasariksi tähän turaukseen tulee 625 cfm.Street Demon. laatikkokaasari.
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tässähän on kyseessä siis 3.75" stroukki akseli.

    Laita veiveiksi normaalipituiset 5.7" tai sitten 6.0" veivit ja niille sopivat matalat stroukkimännät.
    Jos käyttää 350 mäntiä ja lyhyitä (400:n mitta) veivejä, niin voi tulla ahdasta männän ja vastapainojen välillä, eikä se veivi/isku suhdekaan kovin hyvä tule.

    Niin, vai tarkoittikohan Olli stroukkiveiveillä kuitenkin sellaisia joilla jää tilaa siihen nokkaan, eikä veivin pituutta kuten ensin ajattelin...
     
  17. max

    max Double Gearhead

    Ahaa,kyseessä siis 383 motti.Sittenhän tilanne on varmaan ihan toinen kansien sun muun suhteen verrattuna 350 mottiin.
    Omassa 350 motissa,siis tästä mistä mainitsin,on 6" veivit.Mäntinä on KB 9908 hypereunukit.Näissä joutuu käyttämään tukirenkaita,koska männäntappi menee uraan asti.Ei mielestäni ole hyvä juttu,koska mitä enemmän "liikkuvia osia" sitä huonompi.Eli 5.7 veivi olis ollut parempi,mutta näillä mennään.

    En sit tiedä miten noi 383:sen männät asettuu männänrenkaiden osalta,jos käyttää 5.7 tai 6.0 veiviä.No jos 5.7 veivin mäntää vois käyttää ilman tukirengasta,niin se olis mun valinta.
     
  18. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Juuri näin, eli 3,75" iskua ja veivin mitta 5,7". Tuntuu olevan paras kompromissi, osien hinnan perusteella ainakin...

    Pienellä perusympyrällä olevaan nokkaan tuskin tulee osumaa noillakaan veiveillä (ja ollaan kuitenkin maltillisilla nostoilla), mutta kun johtoajatuksena olisi saada paljon tuota "bang for buck" -osastoa niin yritetään tyytyä perusnenävalikoimaan.

    Lisähyvänä tuntuu olevan se, ettei se älyttömästi nosta hintaa ja pitää tuota alakertaa valmiimpana tulevaisuuden rikastumisen ja/tai mopon karkaaminen varalta...
     
  19. jomppa

    jomppa 3rd gear

    Kannattaa myös varmistaa että kiertokangen laakerit ovat riittävän kapeat. Itselle tuli Scatin 383 stroukki valuakseli (935056) jossa vakiolevyinen cleviten kangenlaakeri otti ulkosyrjästä "kontaktia" kampiakselin kaulan reunan pyöristykseen. Piti vaihtaa kapeampiin laakereihin.
     
  20. Huuto-Olli

    Huuto-Olli 2nd gear

    Juu, tuli huomattua ku pyöritteli noilla vanhoilla romuilla että päittäisvälystä ei juurikaan ole veiveillä. Samoin levein runkolaakeri oli aika justi, vähän liian vähän välystä siinäkin päittäin.

    Tänään tuli putsattua lohko suurinpiirtein päältä ja väsättyä kuljetustellinki. Kairasin myös vähän tilaa veivinpulteille, saa nekin sotkut enimmäkseen pois koneistamon pesussa...
     

Kerro tästä muillekin!