SBC 350 + Holley DB Kierros ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topo, 13.4.2007.

  1. Topo

    Topo 1st gear

    Juuri lyötiin ennestään testaamaton moottori keulille, rpm imusarjalla, ja ensin carterin 750 kaasarilla. Sillä kokoonpanolla rupesi "räpättämään" kun antoi enemmän kaasua... Noh, asiaa enempää tutkimatta vaihdettiin Holleyn 650 tuplapumppu paikoille (carteri oli muutenkin hapettuneessa kunnossa), mutta edelleen sama ongelma..!

    Jos kaasun lyö pohjaan, niin ei nosta kuin vajaaseen kolmeen tonniin kiepat...
    On niin kaasun asennosta kiinni tuo toimivuus (puolikaasulla moitteeton), joten ei oikein sytkäpuolellekkaan osattu ongelmaa yhdistää...

    Joten löytyykö hyviä tai vaikka vähän huonompiakin vinkkejä, mikä on pielessä???
     
  2. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Nokan tai sytkän ajoitus pers..lä
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Heikkotehoinen bensapumppu,huono kipinä ?
    Onhan sytytysennakko tarkistettu?
    Nokan ajoitus?
     
  4. Mopo305

    Mopo305 1st gear

    Kattoo ny sen sytytyksen ensin,ja stropolla ei korvalla.
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Jep,sillähän se kannattaa katsoa ja jos ei suunnilleen normaaleissa arvoissa ala toimia niin tarkistaa sytty-merkkien paikkansa pitämättömyys...

    Ei olis ensimmäinen kone missä on joku siihen kuulumaton damperi/jakopään koppa :mad:
     
  6. Topo

    Topo 1st gear

    Bensanpaineet säädelty välillä 2-7 bar.. Sytkää säädetty ainoastaan korvakuulolla, mutta oikeen missään asennossa ei kyseiseen ongelmaan vaikuta..
    Mutta nokan ajoitukseen ei ole kajottu.. Eli ehkäpä sinne seuraavaksi..
    Jotenkin vaan kuvittelisin, että nokan ajoituksen ollessa pielessä, kävisi kone tasaisen persiilleen.. Nyt käy kuitenkin nätisti aina puoleen kaasuun asti, kierroksista riippumatta..?!!
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Siis varmaankin 0,2-0,7barin välillä :lol:

    Koettakaa nyt ennen jakopään purkua toista puolaa,vai mikä sytytysjärjestelmä teillä siellä on?
     
  8. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Mikäs nokka siellä on? Jos virinokka ja vakio venajouset niin voi tehdä myös tuota. Mulla oli aikoinaan fordin FE koneessa samantyyppistä vikaa, toimi muuten moitteetta mutta ei kiertänyt millään yli 4000rpm.

    Lähes kaikki mahdolliset toimenpiteet kokeiltiin ilman tulosta. Lopulta vika paljastui kun alipainemittarilla mitattiin imusarjan alipainetta. Viisari alkoi väpättää 3700rpm kohdillla ja 4000rpm imusarjasta loppui kokonaan virtaukset. Hommasin nokkaan kuuluvat oikeat jouset ja kiekui senjälkeen hienosti +5500rpm.

    Harmi sinänsä että en niitä jousia hommannut heti, vauhtikaupan myyjä kun sanoi että näin miedolle nokalle riittää vakiojouset hyvin, mutta eipä vaan riittänytkään. Nokassa oli muistaakseni asteita 266 sekä imu että pako ja nostoa ,516. Asteiltaan tuo nokka ei paljon vakiosta eroa mutta nostoa oli reilusti enemmän.
     
  9. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    mulla teki alkuun samaa, sytkän säädöllä sai hieman hillittyä ja kun katsoin tulpat niin olivat ihan valkoiset. mitä enempi sain kakkua pataan niin sen paremmin alkoi toimimaan. itselläni ainakin oli edelin tehdas-säädöt kaasuttimessa alimitoitetut ja syyksi selvisi moottorin hyvälaatuiset osat. 750cfm holley jollain kitillä sai aikaan huomattavan parannuksen ja nyt menossa paikalleen valmiiksi reippailla säädöillä oleva 750db.
    positiivisena seikkana db:ssä pidin myyjän moitetta hirveästä syönistä :D
     
  10. Topo

    Topo 1st gear

    Kuvittelin nähneeni 0-12bar asteikon, taisin nähdä häröjä... :eek:

    Hei jakaja on, ja uudet tulpat ja piuhat..
    Nokasta ei ole faktoja, Edelbrock RPM noin(!!!) 300 asteinen... Käy sen verran nätisti etten usko ainakaan paljoa jyrkempi olevan...
    Itse epäilin ensin myös venajousia, mutta tosiaan puolella kaasulla nostaa kiepit päälle viiden tonnin, joten en oikeen siihenkään uskoisi...
     
  11. gomopar

    gomopar Gearhead

    Joskus painittu vastaavanlaisen pulman kanssa. Vaikuttaisi edelleen liian heikolta bensapumpulta :odroll: Minkälainen pumppu sulla siellä on? Regulaatori?

    Sanoisin että tuollainen n 1,7 l minuutissa saisi tulla bensaa regulaattorin jälkeen ~0,4 bar paineella. (Staattinen paine säädetty 0,5 bar) Oletuksena n. 350 hp 350 cid moottori.

    Tuo 0,5 bar voi olla liikaakin jos on kaasarissa normaalia isommat neulaventtiilit. Saattaapi käydä tulvimaan. Eritoten jos käyttää pumppua niin että kone ei käy. Kun paine on laskenut 0,4 baariin niin pensanpinta on laskenut säädetystä n. 5 mm. (Testattu Holley sinisellä+ perus regulla ja 750 vac Holley kohokammiolla). Mielestäni tuo 5 mm:n pinnan lasku alkaa olla maksimi. Tuosta alemmas jos pinta vajoaa niin seos käy laihenemaan ja koneen vääntö laskee. Pahimmillaan alkaa hirvittävä pauke putkista ja kone ei kierrä. Ja kohta sulaa mäntä :eek:

    Huonoin pensapummpu mitä on joskus tullut kokeiltua oli sellainen pienen verkkomuuntajan näköinen laite. Oiskohan ollut joku solid state, tai facet merkkinen. Se ei antanut painettakaan kuin 0,4 bar kun pisti peukalolla putkenpään tukkoon. 0,3 bar paineella se taisi tuottaa jotain 2- 3 desiä minuutissa. Se taitaa juuri ja juuri riittää vakio Fiat 127 koneelle.
    Noita em pummppuja oli 360 JM Valiantissa 2 kpl rinnakkain.
    Sitä sai huudattaa autotallissa vapaalla läpät levällään ja se ei kiertänyt kuin 4000 rpm. Sininen Holley tarjosi muutoin avun mutta sekään ei riittänyt jääradalla yli 300m pitkällä suoralla. Pensan paine suoran päässä putosi 0,2 baariin ja veto loppui kuin seinään. Mallory 140 pumpun kanssa ei ole ollut ongelmia. Ja koneestahan tuli vain hikiset 260 hp takapyöriltä 6100 kierroksella.[/url]
     
  12. kime2

    kime2 Gearhead

    Olet sä voinut sellaisen asteikon nähdäkin,mut holley tahtoo kyllä alkaa tulvimaan yli 0,5barin paineella!

    Jos se oikein nätisti käy niin en oikein usko et olis rpm-nokalla tai et siinä olis enää nokissa täysiä nostoja,sen pitäis jo aiheuttaa jonkin verran römpöti römpöti käyntiä :D

    Kannattaahan nuo venajouset tarkistaa mittarilla ennen isompaa purkua ilman muuta!
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi 0-12 mittari on tainnut olla sellanen joka ilmoittaa paineet PSI:nä eli toi 12 PSI:hän on vähän päälle 0,8 bar.
    Meitin 850 dp sieti vielä noin 0,7 bariin asti paineita nurkumatta eli sitä luokkaa ne oli enimmillään kun haettiin siihen Alastarossa hyviä säätöjä :wink:
     
  14. kime2

    kime2 Gearhead

    Jotkut kaasuttimet tosiaan kestää tuonnekin asti ja olempa nähnyt erään holleyn sietävän jopa 0,9barin paineita,mut siinä epäilin kyllä summitin mittarin näyttävän omiaan!
     
  15. kalhu1969

    kalhu1969 1st gear

    tuo ennestään testaamaton, onko se itse kasattu moottori vai mikä.
    kyllähän tuo mahdolinen nokan väärä ajoitus tietenkin niittaa kierrokset.
    tuli sekin kokeiltua nuorempana :) oli hampaan pieles nii ei jengannu sitte yhtää.
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Omat kokemukset on vaikuttanu sille että tosiaan joku 0,5-0,6bar oli yleishyvä, ja 0,7bar neulat kesti vielä nurkumatta ilman että olis tullu tulvimisia. Mittareita meillä oli muuten kaks, toinen konehuoneessa säätämistä varten ja toinen kuskin silmien edessä konepellin päällä ja ihme kyllä ne näytti aina ihan samaa, liekö sit toimivatkin :poff:

    Ei viittis maalata piruja seinille mut jos ite koneesta ei ole mitään varmuutta niin siitä tuli yks huolestuttava oma kokemus mieleen eli aikoinaan yks meidän pata oireili hyvin samalla lailla eli lähti oikein nätisti käyntiin ja otti 4000 rpm asti rundeja tosi herkästi mut sen yli alkoi vaan röpätä. Käytiin sit tietty samalla lailla kaikki noi täälläkin esitetyt tarkastukset läpi kun epäiltiin että jossain bensansaannissa, ajoituksissa, jousipaineissa tai sellasessa se vika vois olla mut kaikki vaikutti olevan ok eikä käynti muuttunut mikskään. Sitten silloin yks vanhempi mestari sano että alkaa pojat vaikuttaa sille että ei kun auto nosturille ja öljypohja irti ja kattomaan mitä sinne alakertaan kuuluu ja niinpä, vaikka senkin koneen joku oli rempannu suht äskettäin niin pari runkolaakeriahan siitä koneesta oli kuin olikin sökönä. Joten tossa tapauksessa ei sit auttanut kuin koko koneen purku ja laakeri plus kampuraremppa :( Mitään muuta siinä ei sit ollutkaan pielessä :wink:
     
  17. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    miten se ilmenee?

    eli miten tuo kierrosten loppuminen ilmeni? mulla alkaa kuulua paukutusta pellin alta heti yli puolenkaasun..(tai ihan kun ei toimisi toisio kurkuilla ?) Paukuttamisella tarkoitan sellaista onttoa ääntä joka johtuu tietysti kun kurkut on auki, mutta sitä säestää sellainen tasainen prötääminen, paukutus jne..(ei saa bensaa?) ei kuitenkaan minusta kuulu putkesta vaan sieltä kaasarin tienoilta.. sytytys on säädetty, ja muutkin asiat pitäis olla kohdallaan. vakiosytytys eli se mopar kärjetön , kone 360 , edelin perf imari ja uusi edelin 600cfm kaasutin. minusta nokan ajoitus merkit olivat kyllä kohdallaan kun tein myös jakoremontin hiljattain. kaasutinko susi? Liasta jo tarkistettu... Auto toimii moitteetta pintakaasulla, tyhjäkäynti hieman tärisevä mutta ei seilaa yms.
     
  18. Topo

    Topo 1st gear

    Enpäs tiedä mikä pumppu mahtaa olla... Semmonen pyöree mihin menee piuhoja :lol:
    Joskos koittais vaikka mekaanisen kanssa, tuottaako mitään muutosta edelliseen..?!

    Eli ostin padan tuollaisena, "piti" olla alle tonni ajettu rempan jälkeen, tiedä sitten... :odroll:

    Mutta vika on kyllä juuri samanlainen kuin JuhKiv83 kirjoitti..!
    Pauke on melko härskin kuuloinen, kierrokset sinänsä pysyy ehkä sadan kierroksen sisällä täyskaasulla (n.2900rpm) mutta pauke ja rätinä on mieltä masentava... Aivan kuin ei toisiopuolelta menisi kuin ilmaa... Koko ensiöpiirin ajan käy nätisti...

    Ja tosiaan tuossa aiemmin taisin hieman kaunistella tuota käyntiä, kyllä se käy niinkuin sopivan jyrkän katunokan kuuluukin, eli vähän römpsöttäen, mutta kuitenkin sinänsä nätisti (mikäs sen kauniimman kuulosta kuin kireän nokan tekemä käynti 8) )..
     
  19. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Mulla oli tuossa meidän käyttiksessä (Chrysler T&C 3.8V6) joskus sellainen vika, että pintakaasulla pelas ok, sit kun äkkiä löi kiihdytyksessä lämän tiskiin, niin paukautti imupuolelle päin. Lopulta viaksi selvisi viallinen sytytystulppa. Ja kyllä, ne oli juuri vaihdettu ja uusi tulppa oli siis viallinen. Vika korjaantui kun kävin hakemassa uuden satsin tulppia. Omituista tässä oli se, että auto kävi ihan normaalisti tyhjäkäyntiä ja kesti kaasutellakkin paikallaan isoillekkin kierroksille, mutta jos kaasun painoi nopeasti pohjaan, kävi poksahdus.
     
  20. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    vika varmaan löytyi.

    Eli nyt kun toisesta autosta kokeiltu kaasutin(holley) teki samaa kun oma uusi edeli, ja vastaavasti toisessa se autossa edeli toimi oikein hienosti, olen tullut tulokseen että nokka-akselin jako on hieman metsässä. Olen koittanut toista puolaa, säätöjä ,sytytys on ok, kaikkea mitä mitä tulee vaan mieleen, mutta ei toimi. Ja vika tosiaan ihan samantyylinen kuin mitä TOPO kirjoitti. pakkohan sen vian on jossain olla ja jakopään kun laitoin nippuun, täytyy myöntää että on siellä tainnut jokin virhe käydä, sehän kuitenkin on hyvinkin pienestä kiinni. Just se yks hammas ja homma ei toimi, paitsi pintakaasulla. Alakerta on muuten kyllä ehjä koska ennen jakoketjun vaihtoa auto toki toimi hyvin.Vaihdoin vaan samalla niin monta osaa joka puolelle että vian haku meni hankalammaksi. Puran sen jakoketjun esiin viikon päästä, ja sittenhän nähdään, mutta 90% varmuudella vika on siellä. kaikki muut paikat on jo koluttu ja aikaa säästämättä tutkittu.
     

Kerro tästä muillekin!