SBC 350 + Holley DB Kierros ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topo, 13.4.2007.

  1. gomopar

    gomopar Gearhead

    Re: hmm

    Moterneissa autoissa se sihahtaminen kuuluu asiaan. Korkki on tivis ja siinä on jousikuormitteinen venttiili (tai se on jossain huohotinputkessa) joka aukeaa ja päästää ilmaa tankkiin jossain tietyssä alipaineessa. Tarkoituksena on estää onnettomuustilanteissa bensan valuminen ulos jos vaikka auto menee nurin. Jos tankki on kohden täynnä niin sitä alipainetta ei juuri huomaa kun ilmatila on kovin pieni mutta jos on ajanut tankin tyhjään ja avaa korkin niin sinne tankkiin sihahtaa aika paljon ilmaa.

    Noissa on kyllä huomioitu se tankkiin syntyvä alipaine pensapumpun ja muitten jutskien mitoituksessa. Eikä se alipaine kuiteskaan ole kovin suuri muuten se imaisisisi tankin lyttyyn. Ja sekin lienee aika harvinaista jos bensapumppuna on perinteinen kalvopumppu. Se ei kykene kovin kovaa alipainetta edes tekemään. Mutta bensan tulo kyllä lakkaa jossain vaiheessa jos tankki ei saa ilmaa.
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Nyt

    nyt on havaittu vihdoin muutosta. vaihdoin kaasariin (edelin 600) jäkemmät neulajouset. ja jätin ne suojaläpät auki, jotta näen mitä ne neulat tekevät kun painan kaasua. nehän pysyvät tyhjäkäynnillä alhaalla itsestään, alipaine pitää ne alhaalla. No tilanne oli näin että pienellä kaasulla ne eivät juuri nousseet ylemmäs, mutta sen huomasin että kun kone rötää, ne neulat hyppii aivan samaan tahtiin siellä edes takaisin.. jäykempi jousi siis aavistuksen korjasi tilannetta muuten, mutta eikös se ole aika selvää nyt että alipaine sieltä katoaa kun on kierroksia, kun ei se neula pysy enää alhaalla imun voimalla. Eli onko nyt näin ettei se saa bensiiniä tarpeeksi sitten. Ei imuvuoto minusta käyttäydy noin, eikös se aloita piruilun jo aikaisemmin.. vai olenko väärässä? korjatkaa jos .

    Mikä muu aiheuttaa alipaineen värinän, kuin bensapula? venajouset on ok, ja sytytyksen säädöllä ei ollut asiaan vaikutusta ja jakaja tuntui olevan kunnossa. nokka? sekin on double checked , merkit oli kohdakkain ja vakionokka koneessa..

    noi bensakamojen hypistely on ollut ainut mikä on saanut edes jotain muutosta aikaan.. minusta jakajan roplaaminen ei kyllä muuttanut mitään ja se olikin tietääkseni ehjä/kajoamaton.
    Nyt pystyn painamaan kaasua ehkä hieman enempi kuin aikaisemmin, ja rötinä muuttui minusta sellaiseksi että nyt kierroksilla kuulostaa konekivääriltä, mutta hiukan nostaessa rauhoittu aika paljonkin.. harvenee se ääni, ei hidastu kierrosten mukana lineaarisesti, mitenköhän tuota selittäisi :D ja välillä kuuluu kaasu pohjassa huuurrr paks huuuur paks huuur paks... ja välillä tuntuu että tilanne on toisinkin päin.ja taitaa olla turha sanoakaan , että auto ei kiihdy juurikaan .. kerää ehkä vähän väkisin vauhtia.. öh..
     
  3. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ehdotuksia bensapulan ja/tai alipaineen katoamiseen kuormalla otetaan vastaan..
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmmm

    ja saako nokan väärä ajoitus koneen käyttäytymään noin.. voi piru kun sekin vaan kyllä oli minusta kohdallaan.. eihän sen nokan merkkien laitto siis ole mitään tähtitiedettä kuitenkaan, merkit on kohdallaan vakio osissa niin kyllähän sen nyt pitäis toimia.
     
  5. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    niin

    niin ja mainitaan nyt vielä että nyt saan koneen kiertämään EPÄpuhtaasti aikaisempaa enemmät, eli ehkä suunta oli oikea.? olen tosin säätänyt epätoivoisena jo kiihdytyspumpunkin täysille.

    heh täähän on ihan mun oma sooloilusivu ...
     
  6. montego

    montego 1st gear

    Kansi/venttiili vika,ei muuta kuin kannet irti.Nuo uudet kaasari oli sitten kysymyksessä hollikka tai eetu toimii ehjän koneen päällä kyllä suoraan paketista.
     
  7. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Kannet on olleet jo irti..ei mitään erikoista. venttiliit piti kun venttilijousia vaihdoin paineilman avulla, vaikka oli vähän reilummin painettakin.. eikä paine pihissyt yhdestäkään pytystä mistään muualtakaan pihalle. en ihan nyt tuohon uskoisi kuitenkaan.. venttilit oli ehyitä siis. ja jos kadottaa jostain olettamastasi hiusmurtumasta (?) vaikka alipaineita, eikö sen voi tehdä myös esim imusarjan tiiviste joka vuotaa.. ?
     
  8. montego

    montego 1st gear

    Re: hmm

    Voi ja siinä imusarjassakin voi olla murtuma.Mittaa vielä kannen päältä keinuista nokka-akselin nostot mittakellolla,se selvittää nokka-akselin kunnon(onko mahd.pyöristyneitä nokkia)
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ok?

    ennen kuin alan mittaamaan , eikö pyöristynyt nokka aiheuta tehon /noston tippumista, eli ei vaan kierrä/tuota voimaa muttei kuitenkaan oireile noin?
    Nokka kuitenkin toimi ennen jakopää remonttia, mikä sen olisi kuluttanut tällä välin sitten.. ? vai vaikuttaako nyt sitten tuo vähän parantunut virtaus ettei sen nostot yms enää vaan riitä?
    Millä muuten tuo halkinainen imusarja todetaan, on otettu kuitenkin toimivasta koneesta joten.. :odroll: onhan se tietenkin mahdollista että kärsi matkalla muttei tod. näköistä. Itse tuli mieleen jos sinne tiivistepintaan vaan jäi kuitenki vanhan tiivisteen jämiä, en käyttänyt liimaa siellä, paitsi niihin korkkien päihin, alle ja päälle. ehkei se vuoto vaan näy kunnolla tuolla starttispraylla..
    yksi toinen mitä tulin juuri ajatelleeksi on imuvuoto ennen polttoaine pumppua.. eikös se tuo ongelmia bensantuloon jos kysessä onkin bensapula? tai sitten tukos, littana putki yms.. Huomenna alan tarkistamaan näitä, eli sitä bensalinjaa ja imuvuotoa..
    Eräs huomio muuten oli että kun vedän letkun kaasarista , ei bensaa ryöpynnytkään yli kuten yleensä käy... :odroll: hmm.? ohhoijaa täytyy alkaa vaan huomenna tarkistelemaan paikkoja vimmatusti..
     
  10. PauliP

    PauliP 1st gear

    Hyvän yleisdiagnoosin saa alipainemittarilla joka liitetään imusarjaan. eli sellainen testikäyttöön tarkoitettu, ei-vaimenettu malli. Niitä saa ainakin Biltemasta, eikä ole edes kallis.

    Kun saat lukemia ja mittarin neulan käyttäytymis kuvauksen (hakkaako jatkuvana, putoaako hetkellisesti yms.) tänne, niin varmaan saat lisää vinkkejä. Se kertoo nokan, venttiilien, nokka-ajoituksen, sytytysajoituksen, alipainevuotojen yms. asioiden suuntaviivoja yllättävän tarkasti.
     
  11. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    niin

    niin ja onko ollut "yleistä" että tuo mahdollinen imuvuoto tulee esille vasta kierroksilla? kuitenkin kone sammuu just kun peittää kaasarin käsilllä, ei nosta kierroksia ja toimii sinne pintakaasuun ok.. voiko se olla NIIN pieni, että ilmenee vasta kun kone yrittää haukata enempi tavaraa kierroksille?
    Mulla on kyllä sarja uusia imarin tiivisteitä hyllyssä, jos kokeilisin asentaa ne oikein hartaasti ja ajatuksella sitten kun on kokeiltu muut helpommat jutut..
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ok..

    Ok.. täytyy kokeilla saada käsiin moinen mittarinkapistus.
     
  13. montego

    montego 1st gear

    Re: niin

     
  14. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ok

    Miten nuo nostot mitataan? se vipan matka vain milleinä ?
     
  15. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    Ehkä tyhmä kysymys mutta millä tässä sb moparissa venttiilit säädetään.. :D (sinänsä hämäävä tämä aiheen otsikko,TOPO aloitti, ja mä olen jatkanut sitä sitten..) Niin no, mulla ei kyllä ole niin hieno käynti tuossa koneessa.. hetken ehkä pysyis pullo aloillaan mutta ei kauaa.. kerran muuten nykäisin tulpanjohdon pois 7 pytystä , en huomannut eroa tyhjäkäynnissä.siksi mä olen alkanut epäillä imuvuotoa. tulpalle kuitenkin tuli johdosta virtaa kun tarkistin asian..sinnehän pääsee sillä starttispraylla vähän huonosti ja siellä on kova ilmapyörre koko ajan, coronetissa on aika iso flekti.. :oops:
     
  16. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm..

    tuolta kun asiaa tutkin, tuo imuvuoto tulee vastaan tosi useasti kun katson oireita, tai muita jotka viittaa siihen suuntaan..
    voi prkl jos kyse onkin noin tyhmästä kämmistä..
    kyllähän se auttaa imuvuodosta kärsivään koneeseen bensan kova lisääminen tietysti vähän jollain tapaa mutta.. olenkohan hoitanut taas oiretta enkä varsinaista vikaa.

    http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/autoviat.htm

    tosi ilkiä tunne huomata että perkele ehken tosiaan oo nähny mettää puilta.(jos oon nyt oikeassa) hope not..
     
  17. montego

    montego 1st gear

    Re: ok

    Niin :odroll:
     
  18. keimo

    keimo 3rd gear

    onko virranjakajan alla oleva öljykanavan "tulppa" paikoillaan? toi tulpan puuttuminen vaikuttaa kai eniten just 7 pytyn nostajien toimintaan
     
  19. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hmm

    siis puhut moparin koneesta ? en oli ollut tietoinen moisesta tulpasta ollenkaan... ?
     
  20. keimo

    keimo 3rd gear

    jep moparin,mites öljynpaineet
     

Kerro tästä muillekin!