SBC 350 + Holley DB Kierros ongelmia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Topo, 13.4.2007.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hm

    Mä otan viikonloppuna imusarjan pois ja tutkin mitänäkyy ja kokeilen asentaa sen takaisin niin että ei prkl ole imusarjavuoto ainakaan tiivistyksestä kiinni.. :D samalla voisin katsoa tuota tulppaa, missä se täsmällisemmin on? sillon pääsen katsomaan tuota nokkaa (joka muuten antaa kierroksia kyllä nyt aika hyvin sillä pintakaasulla, paikallaan), millä totean jos on kulunut liikaa. kyllähän silmällä tietysti jotain näkee mutta.. en omista erikoisia työkaluja. niin tosiaan nokka on toiminut entisillä bensalaitteilla hyvin .

    tänään säädin sytytyksen niin tarkoin kun vaan kotioloissa strobolla kykenin, auton perusluonne sillä pintakaasulla, kevyellä normi cruisi kuormalla parani hiukan. kierrosherkkyyttä on, paikallaan kiersi hyvinkin korkealle ennen meteliä, ajossa kuormalla puutui paljon aikaisemmin.
    Todetaan nyt että kaasulla kieroksia pikkuhiljaa houkutellen pääsin 130 km/h sillä pintakaasulla. kaasun lisäys katkaisi tehon kasvun kuin seinään sen pirun päksätyksen takia,joka pakeni sen mukaan mitä enempi kaasua painoi. väkisin kierrättällä kerää kyllä kierroksia vielä jonkin verran mutta niin ilkeää se on ettei voi kauaa tehdä, eikä edes kannata kun pienemmällä kaasulla pääsee samaan paremmin :D
    alipainemittarin etsiminen paikallisista puljuista oli ylivoimaista. eioota kyllä oli tarjolla. tai sitten ihan tajuton hinta. yli 38 egeä.. joku teräskuorinen yms järeä , sitä kertakokeilua varten turhan kallis, eikä näilä seuduin ole piltemaa vieressä joten sekin jäi. edes kahdellakaan korjaamolla ei ko. vehjettä ollut.. :mad:

    hydraulinostajia en osaa oikeastaan epäillä homman aiheuttajaksi, nehän ovat riippuvaisia öljynpaineesta yms.. tuntuu ettei vaan tykkää kaasusta tuo kone, pauke alkaa ennen kuin kierrokset ehtii edes kunnolla nousta jos tyhjiltä lyö lämän lattiaan tms. löisi siis ennakot ja ajoitukset pois vikalistalta..

    Öljynpaineista osaan sanoa vaan että valo sammuu nopeasti kun kone käynnistyy eikä syty ennenkuin kone sammuu, tai jostain muusta syystä käy hyvin matalalla kierrosnopeudella.. (ei oikeastaan siis syttyile) Ei edes pidemmän ajon jälkeen. Olen pitänyt niitä ihan hyvinä ihan vaan tuohon kojetaulun valoon nojaten.
    En ole mitannut nostoja vielä kun mietin kuinka pirulaista se on pyörittää konetta käsin että kaikki pyty käy ylös alas, on nimittäin pirun pahassa paikassa tuo dampperin pultti tuolla alhaalla ja flektikin on edessä. sen mitä olen aijemmin pyöritellyt, näyttäis nostavan ihan suht reilusti venttiiliä, jos muuten joku vanha ohjearvo on ollut n. neljännes venttilin pinta-alasta tms..?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    hei m

    hei muuten mulla on ollut saastelaitteta yms härpäkettä tässä ennen. mikä se pakosarjan venttiili on, joku heat control valve.. voiko vaikuttaa asioihin?
     
  3. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tarkotatko tolla pakosarjan ja putken välistä takasinkierrätyksen "läppälaippaa",siis jos se läppä liikkuu/aukeilee herkästi,ei pitäis vaikuttaa,mutta jos läppäakseli jämähtäny ja läppä kiinni asennossa,niin varmasti vaikuttaa.
     
  4. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    jep

    sitäpä sitä, ja hyvin liikkuu.

    Nyt on taas motivaatio kasvanut hieman ja yritystä kehiin.

    huomioin sen että kun piruuttani kokeilin vetää pvc letkun irti venakopasta, alkaa tietysti letkusta kunnon suhina. ja eikun rattiin. huomasin että suhina katoaa just kun alkaa trötätä, eli alipaineet katoaa ja kone ei ime seosta. silllä pienemmällä kaasun käytöllä kyllä suhina kovenee joka kerta kun kaasua lisää. Mikä siellä vois "vapauttaa" tuon alipaineen kierroksilla. siellä vika? vai katoaako se vain koska jokin muu häiriö saa koneen papattamaan?

    eli rötinä = alipaine puutos =bensa/seospuutos(neulat hyppävät ylös kaasuttimesta) syytä en vielä tiedä mutta mutta..

    otetaan vastaan ehdotuksia edelleen.

    Voiko sytytys (ennakot etc. )saada alipaineet hyppimään? koneen saa kyllä kiertämään muttei puhtaasti/voimaa tuoden, paitsi osakaasulla johonkin saakka) On säädetty perusennakot ok.

    Bensaa tuntuu tulevan linjasta. öh.
    niin ja ehkä kuvittelin mutta minusta auto tais(?) toimia paremmin kun vedin sieltä toisesta venakopasta (vasen) sen hengitystölkin pois. eli jäi koppaan vaan reikä. nyt paikallaan ettei vedä sontaa sisuksiin. sehän on aluperin ottanut ilmansa ilmanputsari pöntöstä muttei enää kun vaihtui suodatin tarvikemalliin.
     
  5. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Nyt sun on aika tutustuu tähän artikkeliin:
    http://www.oldsmobile.fi/techdata/kaasarijuttu.htm

    Ja kieltämättä tää topicin otsikko on vähä sekottanu ajatusta,mutta mulla sama edelin 600db,oliks sun kans db vai vacuum,mut joka tapauksessa,kun oli omani ostanut ja lueskellut kaasari-aiheista täällä,se tieto et kannattaa uusi kaasari ehdottomasti avata ja puhdistaa,piti tosiaan paikkansa,sitä kanavien koneistuslastua oli kyllä kaasarin sisällä ihan runsaasti ja kun olet lukenut ton artikkelin tarkkaan huomaat,että imusarjan alipaineen kuuluukin tippua kun läpät lyödään levälleen ja siihen perustuu toi edelin neulasuuttimien toiminta ensiöpuolella,mua alkaa epäilyttää täs sun tapauksessa nyt ton toisiopuolen suutinkanavien tukos,ja huom.se toision "siirtymävaiheen" suutin myös.Ja oliks tää sun kaasari kokeiltu kaverin motissa,voihan se olla vähemmän vaativa mosa ???

    T.Hessu
     
  6. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Joo

    No mulla oli kiinni kaverin holley ja se ei pelittänyt mulla sen paremmin.
    Kaverin valiantissa taas mun kaasari toimi kyllä, mutta ei itse asiassa saatu kokonaan auki läppiä koska taas imusarjan mallista jouhtuen olisi pitänyt korottaa kaasutinta tms. (joku powerplus air-gappi)
    Sen johdosta en ole purkanut edelistä kuin kannen pois välillä , onhan siellä ollut jotain mutta sain ne pois.. onko jossain kunnon kuvat mitä pitää putsata?
    ja missä kohtaa sijaitsee tuo siirtymä vaiheen suutin? tosiaan muuten kierrosherkkyyttä ja voimaa toi lisää tuo kiihdytyspumpun säätö muttei se kuiitenkaan auttanut kuin vähän.. (ei saa kakkua?)
     
  7. Ct

    Ct 1st gear

    Millainen suutin/neulapari sulla on toisiopuolella?

    Mulla oli omassa 350 vähän saman kaltaiset oireet ja ne sai poistumaan lukemalla ton säätöopuksen ja sit säätämällä toisiopuolen kondikseen. Näin siis mun tapauksessa.
     
  8. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Re: Joo

    Tossa ohjeessa kohta: toisioiden kiihdytyspiiri , jossa teksti Discharge Nozzle , on kyseessä ja mielestäni ainoa tapa saada mahdolliset lastut kanavasta irroittamalla toision pääsuuttimet(myös samassa kuvassa),ja paineilmalla "vastavirtaan" puhaltamalla,siis kaasarin imukanavasta kohokammioon päin
     
  9. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    ok

    Ok, mäpä kokeilen tuota putsaustyötä vielä , tuossa sinänsä voisi olla ideaa kyllä :)
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    "Kun toisiotläpät alkavat avautua on ilman virtausnopeus kurkuissa erittäin alhainen. Vastaavasti läppien yläpuolella ei ole riittävästi virtausta (alipainetta), jotta polttoaineen virtaus ehtisi mukaan läppien avautuessa. Ilman järjestelmää peittämään tätä siirtymäkohtaa olisi seurauksena moottorin pätkiminen aina kun toisiot alkavat aueta, sillä seos menisi hetkellisesti liian laihaksi."

    tuo on tuolta kaasari jutusta kopsattu tekstin pätkä. tarkoittaako tuo että ilman tuota järjestelmää moottori pätkisi vain hetken, vai että jää jumittaan siihen pätkimiskohtaan?
     
  11. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Käsittääkseni toi tarkoittaa kyllä vaan sitä siirtymävaihetta(toki jättää koneen laihalle,mutta miten pitkäks aikaa ??),mutta jos sulla on koneistuslastuu ym.tuolla toisiopuolen kanavissa,niin käsittääkseni se vois olla syyllinen just ton kaltaisiin oireisiin,lähinnä vinkkasin tonkin linjan/reiän tarkistusta samalla.
     
  12. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    okjoo, tottaks

    Joo, tottakai. täytyy ryhtyä tarkistelemään jos vaikka löytys ryönää sieltä. sitä tosin ihmettelen miksei se holikka toiminut tässä koneessa.. oli samanlainen. tosin tolla mun kaasarilla se kaverin auto kulki sillä n. 2/5 osa kaasulla aika miehekkäästi.
    no täytyyhän tuo tutkia kuitenkin..

    tuossa kun tänään ajelin niin taajama ajossa, normaaleilla nopeuksilla, kiihdytyksillä yms, ihan kuin mitään vikaa ei olisikaan.. kun ei tarvinnut runtata.
     

Kerro tästä muillekin!