sbc 350 lohko koneistamolle, kysymyksiä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jankinnu, 21.7.2009.

  1. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Purin koneen palasiksi, tarkoitus viedä lohko koneistamolle ja tehdä seuraavat operaatiot:

    1) Porautus ylikokoon 4.03"
    -nykyisten sylinterien yläpään halkaisijamitat olivat 4.004"-4.007"
    -aion siirtyä nykyisistä Keith Blackin hypermännistä joihinkin takomäntiin
    -missä välissä olisi syytä hankkia uudet männät? Tarvitseeko koneistaja jotain tietoa toleransseista männille?
    -tuleeko lohko riisua täysin kaikesta? Tällä hetkellä paikallaan on vielä nokkalaakerit ja pakkasproput

    2) Dekkitasojen koneistaminen
    -dekkikorkeus on vakio 9.025"
    -suunniteltujen mäntien korkeus jää vajaaksi nolla-dekistä 0.025"
    -tarvitseeko imusarjalle tehdä mitään, kun ottaa noin pienen siivun pois?
    -ajatuksena olisi käyttää 0.04" paksuisia edullisempia kansipahveja, nykyiset on 0.02", jotta tuo Quench pysyis kutakuinkin siinä 0.04" kantturassa
     
  2. max

    max Double Gearhead

    Kaverini koneistutti 350 blokin (vanha lohko)josta tulee 383 ja alakerran koneistukset maksoivat 760 erkkiä.
    Minä puolestaan juuri ostin uuden mexico blokin joka maksoi 900 euroa.
    Mieti pari kertaa mitä kannattaa tehdä,ennenkuin kiikutat ehkä 30 vuotta vanhan blokin koneistamolle,joka voi olla vesitiloiltaan ohentunut tai mahdollisesti halki.
    Omassa tapauksessani en tee suurempaa kuin 350 kokoisen,joten en tarvinnut esim. DART SHP lohkoa.
    Ja näin Loco mexican piisaa mulle.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä koneistaja tavallisesti haluaa männät viimeistään siinä vaiheessa kun alkaa hoonaamaan lohkoa lopulliseen mittaansa!

    Voithan sä ne pakkasproput irrottaa,niin peseytyypä vesitilat hiukan paremmin!
    Miksei nokkalaakeritkin voi irrottaa,mut varovasti ettet tärvele laakeripesiä :soosoo:

    Ei tarvi tehdä imusarjalle mitään noin pienessä koneistuksessa.

    Mutta että jos haluat männät tasan nolladekkiin niin joudut kyllä koekasaamaan alakerran ensin,kaikessa kun on noissa pientä heittoa ja eniten lohkotasoissa sillä usein ne on muutaman kympin sisällä toisistaan ristissä :mad:
     
  4. Potakka

    Potakka 1st gear

  5. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Taas pakko kysyä että mikä siitä mexi-lohkosta tekee niin huonon?
     
  6. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    No kato. Ei ne sombreropäät osaa mitään tehä, viettävät vaan siestaa kun pitäis valaa lohkoi. Meksikolainen rauta on paljo huonompaa kun amerikkalainen rauta, niiden uunit ei oo yhtä lämpimii ni ne voi jäädä cähän kuiviks, ja ne pihistää raudan määrässäkin. Mikään ei nääs voita amerikkalaista laatua ja käsityötä.

    Mut joo, männät ilman muuta mukaan välysmittoineen. Ja jos meinaa nokkalakrut vaihtaa, kantsii varmaan ottaa tai otattaa vanhat pois. Samoin pakkasproppujen kanssa, helpottaa tosiaan vesitilojen putsaustakin jos ei niitä ole. Jos jotian kunnon takomäntiä ja ohuita renkaita meinaat käyttää, niin kantsii varmaan stressihoonaus vaatia sitten motille. Samoin luonnollisesti runkopukit ja pultit mukaan koneistamolle. Onks toi dekkikorkeus mitattu? Jos se tehtaan papereissa on 9.025" joka nurkassa, ni se ei välttämättä ole sitä todellisessa elämässä. Eli toi koekasaus vois olla hyvä tehdä ja mitata kaikki mäntien korkeudet (veiveissäkin ja jopa männissä voi olla pieniä heittoja), sen mukaan sitten höylätä niinku hyväks näkee.
     
  7. max

    max Double Gearhead

    Hyvin heitetty vipottaja! Tuli pieni hymynkare munkin puunaamaan.
    Porukka joka tekee kaktuksesta viinaa ei voi osata mitään.
    Toisin on Amerikassa,josta saa muunmuassa vallan mahtavaa BUDWEISERIA,jota jotkut olueksi kutsuvat.
    No, asiaan .Mä tilasin tähän Mexicaaniin sattumalta pari sarjaa "claimer" mäntiä ja saas nähdä nyt sitten kumpi vetää pidemmän korren;US-parts vai Racers Place,kun hinnasta on kyse. On ihan hyvä testailla näitä firmoja näinkin päin.Männät siis samalla parttinumerolla kummistakin putkista.(9908HC-STD)

    Sorry mun rönsyily.
     
  8. kime2

    kime2 Gearhead

    Meinaatko et sun käytössä claimerit kestää?

    Tuosta meksikon lohkon kestävyydestä vielä sen verran et samaa mulle oli onnistuttu syöttämään et ne ei kestä,mut pakko kääntää takkia kun kävi ilmi et erään palstalaisen Chevyssä on sellainen ja tuottaa yli 600hp blowerilla ja sen puolesta kyllä näkyy kestävän :D

    Eikö us-partsilla ollut noita mäntiä hyllyssä?

    Jos ei niin sit veikkaan et RP vetää pidemmän korren...
     
  9. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Kiitoksia vastauksista. Tässä pari täydennystä:

    -lohko on kestänyt antaa lämää säälittä 11.8 puristuksilla 3.75" iskulla ja AFR kansilla 6000rpm rajoittimella, joten käytän tätä lohkoa kunnes viritysaste nousee niin paljon, että se antautuu. Sit kun tämä lohko joskus hajoaa, niin siirryn esim. Dartin 4.125" porauksiseen lohkoon.
    -Nokkalaakerit saan vaihdettua itse
    -runkopukit on linjahoonattu ja niihin + lohkoon on stanssattu asennusjärjestys
    -männiksi tulossa näillä näkymin Wisecon WISPT025H3 kelluvilla männäntapeilla, männänrenkaat tulee tossa samassa. Puristukset tippuu noilla kympin puolelle, mut ei haittaa.
    -tilaan noi männät, koklaan noi dekkikorkeudet joka sylinterille heittokellolla ja tilaan sen jälkeen lohkotasojen plaanauksen.

    Heh, joo kun kelaa omia toilailujakin taaksepäin, niin kun ois kerännyt kaikki ostosrahat kasaan ja ostanut kerralla, niin ois saanut aika paljon rajumpaa kalustoa. Mut pitäähän sitä harrastaa :)
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Mikä nokka sulla on ollut et on oletettavasti pumppubensalla kestänyt ajella nakuttamatta tuollasilla rutuilla ja pitkällä iskulla?
     
  11. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    esim compin 300-tyyppinen roller varmaankin antaa myöden ajella.

    Toki toi "dcr-rajan" ylitys rajoittaa ennakkoa ja oktaanivaatimusta,ja sitä kautta vähän tehoa.Mutta pystyy ajamaan vaikka olis mikä nokka.Ennakkoa vaan pois.
    Eräs 383 kesti hyvin reilusti yli rajan olevalla dcr ja pumppupensalla.Mutta kun sille annettiin 4astetta(30 asteesta 34:ään) lisää ennakkoa niin se detonoi niin että pahvi petti.

    Onhan esim isojen poikien Em-tason bb-koneissa 16 ruttu mutta ennakkoa voi antaa vain 25-28ast.
     
  12. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    Onneksi silloin kun mun bloki tehtiin niin siellä oli Texasista työntekijä lainassa :poff:
     
  13. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Taitaa olla Texasissakin aika monta työntekijää lainassa sitte ikäänkuin vastapalveluksena, amerikkalaiset kiittää.
     
  14. chevy 2

    chevy 2 Gearhead

    exatly-mundo
     
  15. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Joo tosta rutusta vielä. DCR oli 8.9 eli reilusti yläkanttiin. Nakutusrajallahan sillä mentiin. Ajoin 98:lla tai V-powerilla ja lisäksi tankkiin tolueenia/oktaanibuusteria. Oli nakutusraja niin lähellä, et kun vaihdoin korkeammat renkaat tai jos oli auto täynnä porukkaa, niin alkoi nakuttaa. Tästä syystä pitää tota DCR:ää vähän puotella.

    Noilla uusilla mukeilla DCR tippuu arvoon 8.2 jos pidän saman nokan. Luultavasti etsin jonkun suht samalla ABDC arvolla mut nostoa aattelin lisätä jonnekkin 0.55-0.6" hujakoille.
     
  16. max

    max Double Gearhead

    Menee vähän taas ohi aiheen,mutta vastaan Kime 2.lle
    Mun ideana on tehdä kohtuuhintaisista/halvoista mutta UUSISTA osista 350 alakerta.Eli kun mulla oli hyllyssä 6 tuumaset eaglen stagat,niin mä googletin niille kaveriksi nämä kahdella venttiilitaskulla olevat lättäpäät (9908HC-std claimer).
    Näillä saa hyvän liekkirintaman,puristuksen sekä hyväksyvät aika railakkaan LUNATI VOODOO roller kärsän.
    Kansiksi IK 200 BRODIX 64 cc kannet.
    Kestääkö mun käytössä? En ole vielä mäntää onnistunut särkemään mutta taannoin 400 koneesta kyllä katkesi puolet venttiili jousista(ylikierroksia).
    Olen vaan niin mitta täynnä painimaan vanhojen paskojen osien kanssa.
    Eilen purin 350 alakerran ja kuinka ollakkaan 8 pytty näyttäisi olevan halki! Et usko sitä raivon ja vitutuksen määrää!
     
  17. kime2

    kime2 Gearhead

    Googletin nyt myös nuo männät ja sieltähän paljastuikin mielenkiintoinen asia et ne on Keith Blackin siunaamat mukit eli samaa laatua oletettavasti kuin nuo KB/silvolitetkin ja hyvin ne on meilläkin kestäneet ja ovat erittäin hyvin mitoissaan ja painossaan :D

    Eiköhän nuo männät aikansa kestä kunhan vaan katkosraot on riittävän suuret!

    Noilla tulee aika tarkkaan 10,4:1 ruttua jos palotilat on oikeestikin 64cc mitattuna ja männät tulee 0-dekkiin ja normi Fel-Pro:n pahvilla!

    Kuinkas railakas voodoo on tulossa?
     
  18. max

    max Double Gearhead

    keppi on lunati part.no 60113
    243/251 0.560/0.565 110 LSA.

    Kuka haluaa hekea pois 350 std alakerran josta 8 pytty on mielestäni morjens.Akseli pyöri herkästi ja oli hyvännäköinen kauloiltaan.
    100 euroa 041-5263278.huomioin vain puhelin soitot.Nurmijärvellä.
     
  19. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Kiikutin männät ja lohkon koneistamoon. Noissa takomännissä (Wiseco WISPT025H3) on näköjään aika iso arvo tolle männän ja sylinterin väliselle välykselle, 0.004". Sehän on 0.1mm, joka kuulostaa aika isolle, mut koneistetaan mäntien valmistajan ohjeiden mukaisesti. Sen verran googlettelin, että johtuupi takomäntien rakenteesta tuo suurempi välys.

    Seuraava steppi ois sit koekasaus ja noiden dekkikorkeuksien mittaus.
     
  20. kime2

    kime2 Gearhead

    Ihan normiarvo se noille takomännille on,aikanaan trw:n takomukeille oli vieläkin isompi suositusvälys...
     

Kerro tästä muillekin!