Mulla on tuossa ajatuksissa väsäillä auton mukana tullut 383 moottori talven aikana nippuun mutta nokka-akselin / keinuvissuton ja kaasarin & ruiskun valinta tuntuu hiton hankalalta Oikeeta vastausta tähän ei luonnollisesti ole mutta tavoite olisi tehdä ns. hyvin vääntävä about 500 heppanen moukari jolla voi ajella jokapäivästä ajoa ja tarpeen tullen polttaa jamppaa ns. pienestä vauhdistakin. Saa heittää siis ideoita ja vinkkejä kunhan ei nyt ihan juupaseipäs kommentoinniksi mene eli lähtötilanne: -uusi 383 4 pulttinen mexico perusmoottori (männät & veivit & kampura paikallaan & tasapainotettu paketti) joka on aikoinaan ostettu us-partsista -nokka-akseli ja keinuivivusto puuttuu (melling rullanostajat löytyy) - weiand 1546 imusarja - edelbrock performer rpm alukannet edelnro. 60899 - moroson suurempiöljy pohja yms. jotain pientä sälää eli tuosta olis tarkotus lähteä väsäämään ja ettei nyt mentäs taas persedellä puuhun saatte heittää vinkkejä nokasta ja keinuvivuista jotka luonnollisesti tulee nyt rullana molemmat koska nuo rullanostajatkin jo on valmiina Auto on siis 1991 chevy c1500 2wd th700r4 lootalla jossa ihan hyvin surraava 350 nyt nokalla ja lootakin tuntuu pelaavan ihan ok mutta ehkä sekin jotain pientä vahvistusta vois vaatia
Nostajat mekaaniset vai hydrauliset, nokka-akselin valintaan tärkeä tieto? Kansista ei kyllä noin vakiona mene 500hp edestä tavaraa läpi, jossain siellä 400hp kantturoissa olis tehot niillä mieluummin kun osavalinnat muuten sen sallivat. Porttausta siis kansiin tai toiset kannet? Paljonko olemassaolevalla alakerralla tulee puristuksia noilla kansilla? Onkohan -91 mallinen auto jo vähäpäästöinen, silläkin asialla vaikutus sen nokka-akselin valintaan.
Hyvin vääntävä 500 heppainen pikkulohko jokapäiväiseen ajoon, se ehkä asettaa hieman haasteita, mutta jos ne numerot vaikka unohdettais niin vähän helpompaa! Männissä näyttäis olevan vähän monttua joten puristukset lienee korkeintaan kympissä. Nostajat on ilmeisesti hydrauliset rullat. Nokaksi Compin XR276HR tai joku vastaava niin tulee alavääntöäkin, ja keinuiksi vois ajatella 1.6 suhteella olevia pro magnumeita. Kannetkin vois käydä läpi ja ottaa niistäkin kaiken hyödyn irti. 2-taso imusarja olis parempi.
Xr276hr voi olla haastava saada vähäpäästöiseksi 59 overlapilla. Siihenkin on ratkaisu... Tiedän pari tapausta tältä kesältä, missä vähäpäästöiset on muutoskatsastettu hc 600 / co 3.5. Tämä on kuulemma nykylain mukaan mahdollista viime vuodesta lähtien <92 vanhemmissa.
Haloo, 1991 ei ole vielä mikään vähäpäästönen...vasta 1993 muuttuu pakut vähäpäästösiksi ellei jostain syystä lue otteessa toisin.
juu ei tosiaan lue otteessa vähäpäästösyydestä eli on päästöinen, nuo teholuvut nyt vaan oli heittona lukuja kun olen juutuupista katellu kun tekevät "jäjestään" tai ainakin kertovat tekevänsä yli 500 heppasia 383 sia josta tuo ajatus sitten lähti mistäs noita nokkia & nostajia kandee alkaa hommailemaan, liekö hyötyä tilata ulkomailta vs. usparts tms. ? tässä parempi kuva mäännistä & nostajista
Jos on ruisku suunnitelmissa kannattanee nokkaa katsoa se asia huomioiden. Entäpä joku gm lt4 hot cam?? Vai onko liian luru.
juu siis hyvä pointti eli ruiskuun tässä ollaan kallistumassa jos vaan rahnut riittää (sniper tai fitech on harkinnassa)
Näillä eväillä tein itse sbc383 ja kivinummella 493hv 695nm lasekennallinen puristussuhde 10.2, männät jäi hieman alle dekkitason, olisi saanut olla tasalla. Uusi lohko SCAT 9-350-3750-6000L – kampiakseli SCAT 2-ICR6000, capscrew takokiertokanget MAHLE 125000F05 takomännät AFR 1040 195cc kannet 64cc COMP CAMS 291THR7 rullanokka COMP CAMS Pro Magnum 1.6 - rullakeinut EDELBROCK RPM AirGap imusarja Holley 750 tuplapumppu MSD Pro-Billet jakaja MSD 6AL -boxi MSD Blaster 2 puola DOUGS Headers 1 ¾ -pakosarjat, keraaminen pinnoite MARCH Performance billet moniurahihnapyöräsarja
Vähän samantapaisia paketteja olen pari tehnyt ja Antti jarruttanut ne Simunan perällä. Tosin Edelbrock RPM kannet tais olla molemmissa ja se tipauttaa 50hp tehoa pois ja vääntöä jopa 100N, tosin sitäkin voisi eliminoida erilaisella nokalla, nokan ajoituksella jne.... mutta tulee kyllä todella helposti semmonen n. 450hp / 550N ulos 383cid pikkulohkosta. Kaasarina yleensä olen käyttänyt 600 tai 650
Dynosessiot on monesti antoisia ja isot numerot mukavia esitellä. Pitää kuitenkin ottaa aina huomioon millaseen koppaan ja käyttöön moottori on menossa. Kevyt auto ja/tai tiuha välitys löysän turbiinin kera sallii aika huolettoman osien valinnan. Sitten kun autossa on painoa ja voimansiirtokin lähempänä vakiota niin täytyy ajatella jo muutakin kuin hevosvoimamäärää. Normiliikenteessä ollaan 99% ajasta sellaisella kierrosalueella jota ei dynolapuista voi edes lukea.
Mä oon pistäny silmään saman jenkkifoorumien puolella, et siellä aina hehkutetaan sitä huipputehoa, ja siellä "for street" on vissiin vähän eri juttu ku tääl "kadulle". Aika raikkaita motteja tuntuvat pistävän tiuhilla välityksillä. Onko se sitten kiva kadulla.. Tutulla on tuommonen jenkeistä uitettu " street build". Se on ihan kiva.. kun pysyy taajamamerkkien sisäpuolella. 80kmh alkaa olee jo niin ja näin.. Kyl ite henk.koht haluan et voin ajaa sitä maksimia sallittua ainakin ilman pelkoa et laukee kone tai korvat
Juuri näin. On oikeastaan "ihan sama", kuinka paljon huipputehoa koneesta tulee ulos, jos tietyn rajan jälkeen teho häipyy kumisavuna ilmaan. Itse arvostan enemmän matalien kierrosten vääntöä, ajomukavuutta ja vaivattomuutta neljän ruuhkassa.
Ihan mielenkiinnosta, millä kierroksilla luovutti huipputehon ja väännön ? Oliko kannet ihan koskemattomat ? Mikä kierroslukualue oli yli 500nm:n ? Kyllähän lähes 500hp ja 700nm pitäisi olla vallan riittävä määrä ainakin kadulle. IS
torissa joku kaupittelee comp-cams magnum 1417-16 rullakeinuja 180€ hintaan ei ole ihan sama kuin atsiracing mainitsema mutta menisköhän nuo ? + oottekos tilanneet kilkkeitä rockautosta tms. vai häviääkö nyöty alveihin&tulleihin ja tuo ruisku on kanssa mietinnässä , kaasareita saa aika paljon sopivammin mutta sitten on se säätö & penkitys mutta ruiskut opiskelee itse vai opiskeleeko riittävästi esim tuo holleyn sniper. ? jos hommaa sniperin pitääköhän ottaa se ns. masterkit vai ruokkiiko tuo auton oma tankissa oleva pumppu sitä tarpeeksi jotta pärjää ilman pumppua yms. hiluja joita tuossa masterkitissä tulee ? joo paljon tyhmiä kysymyksiä ja pää on turvoksissa jo nyt lisätiedosta kun melooni mutta otetaan rauhallisesti & suunnitellaan huolella hyvin vääntävää moottoria halutaan joten se menee aiemmin mainittujen kerskailu teholukemien edelle jotta saadaan arkiajoon toimiva tuote jolla voi sitten leikkiä kun siltä tuntuu ja silti ajella ruuhkissa matelemalla nätisti
Rullakeinuista ei ole mainittavaa hyötyä.Vipusuhde vaikuttaa paljonkin jossain tapauksissa.Esimerkiksi AFR 195cc hyötyivät paljonkin 1.6 keinuista verrattuna 1.5 vastaaviin. Jos kaasarilla mennään,niin AFR 195cc kansi ja AFR Titan komposiittisarja on aika lailla se paras yhdistelmä.....jos perse kestää,eivät tule nimittäin ihan halvalla. Edit.Savossa,jossain siellä perämettässä on kuulemma tällainen AFR Titan imusarja.On siitä kätevä että on kaksiosainen,eli siihen voi laittaa heittämällä dual planen tai kaksi eri korkuista single plane yläosaa.Dynossa siten nopeaa kokeilla kuinka motti reagoi.Tottakai myös ruisku sille kelpaa. Tuohon sun nykyiseen Weiandiin verrattuna Titan antaa sulle hyvinkin sen 40hp lisää voimaa,jos vaan kaikki muukin on kohdallaan.Lisäksi Titan vääntää myös erittäin hyvin single plane versionakin. Mulla oli dynossa 350 koneen päällä tuollainen Titan sarja,mutta se ei soveltunut Brodix kansien kanssa,joten sotki vedet ja ölpät sekasin(Brodixeissa liian pieni vesikannas).Victor Jr äkkiä päälle ja uskon että hävisin about 30hp.
ok eli afr´n imusarjaa siis metsästämään, kansia en ajatellut alkaa vaihtamaan kun nuo edelit tuossa jo on niin menköön niillä mutta pitäskö edelin kansiin laittaa myös edelin imusarja ( vois kuvitella et sopivuus&toimivuus olis ihan hyvä ??) moottorista lisäspecsejä sen verran et siinä ompi: - 9,7 puristukset - männissä 18 cc palotilat (männät kb gateblack invreterdome) - kansissa se aiemmin mainittu 64 cc - eagle 1 osanen takatiiviste - 5,7 pitkät veivit (a-profiili) - valukampura ja suosituksena max 500 hv us partsista kun jossain välissä kyselin et mitä suosittelee niin myyjä ehdotteli : vipoiksi comp cams alurulla keinu 17001-16 nokaksi comp hydrorulla joka oli ilmeisestinro 08-417-8 jos nyt omat suttupaprut oikein luen ja kaasaria suositteli edelin 650 ede1825 tiiä sitten mutta hinta toki määrää mitä voi ostella ja joku hinta-laatu suhde kombinaatio tähän toki pitää määritellä mutta jos joku nokka maksaa muutaman kympin - satasen enemmän/vähemmän ei sillä juurikaan ole merkitystä
AFR Titan oli vaan esimerkkinä,jos rupeat sitä voimaa ja vääntöä tosissaan hakemaan.Toki on muitakin hyviä.Varmaan kantsii nykysiä kansia hieroa.Jutteles vaikkapa "artsiracingille" jos niistä sais taiottua jotain maagista esiin. Jos päädyt Titan sarjaan,niin varmista yhteensopivuus nykyisten kansien kanssa vesikanavien osalta.