sbc 383 rakentelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja NickKane, 10.9.2018.

  1. kipi79

    kipi79 3rd gear

    Noilla puristuksilla kyllä asettunee lähemmäs 400 kuin 500 heppaa, jos haluaa vähän alavääntöäkin.

    Noissa kansissa on hyvä pakopuoli. Ei välttämättä tarvi lisäasteita sinne. Ne auttaa vain yläpäässä, alapään kustannuksella. Eli jos vielä tulossa pitkät peltisarjat niin symmetristä nokkaa kehiin. Tiukka LSA pitää dynaamisen järkevänä ja maksimoi väännön.
     
    4d sedan tykkää tästä.
  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks tossa noilla puristuksilla ole aika ohut kansipahvi ja pieni deck-clearance? Mites toi Venttiilin ja männän väli noilla 1.6:sen keinuilla ja tuon nokan nostoilla?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    "Pieni" alle ~270° mekaaninen rullakärsä riittää tollasella koneella 13sekan alittamiseen varttimaililla jos lossi painaa alle 2tonnia. Kone käy tyhjää alle 700jenkaa ja vetää heti siitä alkaen nöyrästi mutta kiekuu tarvittaessa sinne 6 donan nurkille.
     
    NickKane tykkää tästä.
  4. NickKane

    NickKane 2nd gear

    nokka haarukoitunee tuohon 270° nurkille, vivusto hitusen vielä hakusessa että mikä vipusuhde siihen mutta tuo mainittu 1,6 varmaan menee ihan jees
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kannet kannattaa jokatapauksessa käyttää osaavalla porttaajalla, sieltä on saatavissa hyötyä kyllä.
    Ainakin se työtötangon kohta imukanavassa kannattaa kasvattaa.
     
  6. NickKane

    NickKane 2nd gear

    onkos vinkkejä turun lähistöltä olevista osaavista kansivelhoista, mites muuten nuo nostajat joissakin näkyy olevan pidike joka pitää 2 nostajaa nipussa, nuissa mellingeissä ei sellasia ole vaikuttaakos nokan valintaan tai ylipäätään pitäskö nekin vaihtaa toisiin kun eivät saksan maalla näyttäneet maksavan kuin n.150€ kokosetti
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Sulla näyttäs olevan uudenmallin 1-osasella kampurantiivisteellä oleva lohko. Siihen tulee noi erilliset nostajat ja niille kuuluu ihan oma retainerisarja. Ja nokka tulee myös lukituslevyllä lohkoon eli vaatii uudenmallin nokan,sen lukituslevyn ja myös jakopää pitää olla mallia "factory roller". Esmes compin sivuilta kun valitset valikosta sen 87up OEM roller niin löydät kaikki tohon tarvittavat osat.
     
  8. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Oliko sulla nuo -87 up lohkon retainerit ja hämähäkki?
    Mulla on koko rullakoneen setti tyhjänpanttina:
    Hämähäkki, retainerit, nokan pidäkelevy jakopäähän ja löytyy käyttämätön Cloyesin rullajakopääkin.
    Omat lohkot on kaikki vanhaa mallia, niin vois vaikka luopua.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En nyt ihan heti veisi uusia kansia vingutettaviksi kun noikin riittää sinne 450 kaakin paikkeille koskemattomina.
    Mulla on uudenmallin lohkossa vanhanliiton kampura ja myös nenä jakopäineen vanhanliiton mallia. Mekaanisen rullakärsän nostajat on orkkis hydyt jotka on koviksi muutettu. Olis nenua ja muuta sälää myyrävänä, jos topiikin aloittajaa kiinnostaa niin pistä yv.
     
  10. spede

    spede Gearhead

    Paras vääntö 4500rpm teho 5500rpm kohdilla.
    Kannet oli suoraan laatikosta.
     
    Imusihti tykkää tästä.
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä noin cnc portatut kannet on pikkasen paremmat kuin edelin ärpeeämmät mutta ehdottomasti 2-tasoinen imusarja koneeseen joka kiertää sen vajaa 6donaa.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Tein itse samanlaiseen lohkoon 383:sen.
    Trick Flow 195 kansilla, Edelbrockin RPM Air-Gap imusarjalla ja Compin XR282HR nokalla (230 int 236 exh @o,050" lift), 1 5/8 peltisatseilla, Holleyn TBi ruiskuilla ja Hei-billet -jakajalla moottori antoi Santalan dynossa 479hp 5200r/min ja vääntöä 654Nm/4100 r/min, yli 500Nm 2000 kierroksesta ylöspäin. Tässä on huomattava, että koneessa oli kiinni oma vesipumppu ja laturi dynotettaessa, ne syövät tehoa 15-20hp verran huipputehon alueella. Dynaamista ruttua oli 8:1 eli melko maltillisesti. Maksimiennakko 34 astetta. Ai niin ja 1.5 vipusuhteella Compin Magnum teräsrullakeinut.

    Potkua oli suoraan sanottuna aivan liikaa G-body Caminoon, eihän sillä pysynyt tiellä ollenkaan Hotchkisin alustasarjasta ja True-Trac -lukosta huolimatta!

    Polttoaineenkulutus oli sekalaisessa revittelyssä siinä 40 litraa sadalle paikkeilla.

    Lisänä järkyttävä meteli kajuutassa (2x3" putkisto X-putkella + Raptor-vaimentimet).

    Kannattaa panostaa vääntöön ja jättää hullut teholukemat omaan arvoonsa. "Teholla myydään autoja, väännöllä voitetaan kisoja" pätee tässäkin hyvin.

    Lisäksi katsastuksessa homma meni täysin pelleilyksi, piti hakea Hariselta dynolappu ja silti joutui rakentelemaan lisää vaimennusta, selvittämään moottorin osien alkuperää ja päästöjen kanssa sai taistella ruiskusta huolimatta, raja-arvo HC-päästöille kun oli 1000 ja koneesta tuli ekassa mittauksessa ulos 2500ppm.

    Olihan ränttätänttämoottori vähän aikaa hauska, mutta kyllästyin ja myin auton. Kuukauden päästä siitä oli uudella omistajalla räjähtänyt (uusi TCI) vaihteisto.

    Ei katukäyttöön kannata tehdä liian rajua moottoria, sen opetuksen sain nyt jo toisen kerran (1990-luvulla mulla oli 400hp 350 kone samanlaisessa G-bodyssa vakioalustalla, päädyin sillä kaiteeseen ja metsään).

    No joo, jokainen tekee mitä haluaa, mutta suosittelen harkintaa. 383:sta saa hyvän käyttökoneen, kunhan muistaa katsoa, etteivät kanget osu nokan neniin....

    Hyvin vääntävä on suhteellinen käsite. Väänsihän tuo mullakin niin perkeleesti mutta ei kovin käyttökelpoista voimaa kun vähänkin isompi painallus aiheutti holtitonta sutimista ja välittömän tankin tyhjenemisen höystettynä vihaisilla naapureilla. Poliisitkin joku soitti kun tuli otettua hyvät lähdöt kotiportilta.

    Tsemppiä.
     
    Muokattu: 13.9.2018
    Aake-cc, Petri R., tapio ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. NickKane

    NickKane 2nd gear

    kiitos hullucaminomies nimimerkille rohkaisevasta ojennuksesta ja hyvästä& opettavaisesta tositarinasta ;)
     
    HulluCaminomies tykkää tästä.
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuollasta nokkaa ei Compilla ole, kyse lieneekin .050" arvojen perusteella XE274H laahurinokasta.
    XR276HR nokassa taas .050" asteet on 224/230, ja kyseessä siis hieman rauhallisempi hydraulinen rolleri.


    Jos NickKanea kiinnostaa tällanen Compin XM270HR-12 niin löytyis vähän käytettynä.
    218/224@.050" ja nostoa .500"1.5 keinuilla ja .530" 1.6 keinuilla.
    Sopii uudempaan lohkoon suoraan ja on siis hydraulinen rullanokka, ne sun nostajat käy tälle.
     
  15. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    Kyllä se mulla ihan rollerinokka oli :).
    Ja asteita 230 in/236 exh @0.050" lift.

    Okei tarkistin, tuossahan se on http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=189&sb=2


    XR282HR. Muistin vain sen nimen "XtremeEnergystä sen XE:n.
    Suosittu nokka rapakon takana 383 kattiloissa.
     
    artsiracing tykkää tästä.
  16. rb

    rb Double Gearhead

    No juu...

    Päivittäistä käyttöä ajatellen alhaalta vääntävä motti on kiva asia.... Viikonloppu suditteluun tarkoitetut vehkeet on sitten toinen juttu..

    Kundi puuhaa 88 Fleetsideen vähän samanlaisia juttuja mitä NickKanella on mielessä.
    ZZ4 pohjainen 11 rutulla, mutta maltillisella Duration at 050 inch Lift: 208 int./221 exh. nokalla ajatuksella, että se edelleen toimisi jokapäiväisenä käyttöautona.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä tää on mahdollista samalla koneella.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. kipi79

    kipi79 3rd gear

    600+ cid tekee tuosta jopa kohtuu helppoa
     
    Diktaattori ja xarper tykkäävät tästä.
  19. NickKane

    NickKane 2nd gear

    Projekti muhii ja kilkettä on haalittu koneeseen jos jonkin moista ja nyt on edessä ruiskun hankinta, joten kertokaas jos haaveilen ruiskusta Fitech´n easy street 600hp tai go efi 600hp niin mitäs muuta pitää huomioida tuossa auton päässä ? (bosch 044 bensapumpun hankinta on tiedossa ) ?

    Kanta-autona on siis chevyn -91 fleetside c1500 5,7 ja tarkoitus olis budjetin rajoissa hyödyntää autosta mahdollisimman paljon toimivaa tekniikkaa hei jakajia yms. juttuja myöten. stroukki koneeseen tuli hommattua jo edelin rpm airgap imari ja msd puolalla oleva hei jakaja mutta jotenkin meni nyt pasmat sekaisin kun tutkin noita Fitechin ruiskuja jotka ei esim ohjaa turbiinilukkoa lainkaan ja tuo easy street malli ei ohjaa sytkän ajoitusta mutta mitä merkitystä näillä mahtaapi olla ? kysymys on pitkä ja v´n sekava mutta saa kysyä tarkennuksia.

    mielellään ei aleta väittelemään että kaasari on parempi kuin tuo ruisku (päätös ruiskusta on jo tehty)
     
  20. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

Kerro tästä muillekin!