Mulla tulossa paikalleen tuo weiandin aluimusarja ja kahtelin että kansissa nuo imukanavat huomattavasti pienemmät niin mietin että eikös ne bensa höyryt ja virtaukset törmää niinku seinään nuihin nurkkiin? Jyrsinkö vaan tiivistettä mallina käyttäen reunoilta suuremmas vai mikä ois fiksuinta? Mikähän merkitys niillä pikku nypyillä niissä kanavien suuaukkojen ylänurkissa on?
Jos ei ole kyseessä ns.”All out race engine” niin mä en tekis yhtään mitään,ja junttaisin imusarjan kiinni ja se riittäköön. Jos asia sit vaivaa ja haluaa kohdistuksen paremmaksi,niin Edelbrock Performer on imusarja joka on kanaviltaan pieni ja osuu paremmin kohdalleen.
Minä ainakin yllätyin kuinka paljon vaikutti. Vuosi oli jotain 2006 kun Vetten LT1 oli vielä vakiosisuskaluilla. Vakiokansissa kanavien aukko on kapeneva ylöspäin mutta imusarjassa suorakaide, joten useita millejä piti surrata kansista pois, ja tein sen irrottamatta kansia moottorista, kanavat vaan rättiä täyteen paitsi viimeinen tuuma ennen aukon reunaa ja sitten imurin kanssa rätit pois kanavista. Operaation jälkeen varttimailin loppunopeus nousi uudelle kymmenluvulle 160 -> 170. Halvempia hevosia ei saa mistään kaupasta, imusarjan tiivisteet maksaa muutaman kympin korkeintaan, loppu on pelkkää työtä. Tietysti jos ei saa itse mitään aikaiseksi ja teettää homman liikkeessä niin sitten toinen juttu, silloin on parempi vaan seistä kädet taskuissa ja virittää sata heppaa puhumalla, näitä virittäjiä löytyy joka kylällä.
Jos kannessa on pienempi aukko kuin imussa, niin vaikuttaa selkeämmin. Jotkut on sitä mieltä että porras siten, että imusarjan kanava on pienempi, estää / piennentää Reversiota ja voi olla hyödyllinen jos on paljon valve-overlappia.
Kuinka huomattavat erot kanavissa on? Tarkoitat varmaan niillä nyppylöillä venttiilikoppien kiinnittyspulttien paikkojen alapuolta ja niissä on aika runsaasti materiaalia valmistustoleransseista johtuen, et niistä voi vähän vinguttaa pois.
AFR - kansien asennusohjeissa neuvottiin nimenomaan tekemään noin että pieni porras on siten että kannen aukko isompi.