SBC kansipahvin vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 21.3.2016.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Kuten jo otsikossa selviää, niin kansipahvin/-pahvien vaihto olis itulossa ajankohtaiseksi SBC:hen. Hieman siihen liittyen tarkoitus kysellä lisätietoja.

    Edellinen jenkki, johon moisen tein, oli Buickin 215cid V8, joka istui Range Roverin nokalla. Vaihtoehtoja siihen oli huomattavasti vähemmän kuin SBC:hen.

    Kone on 350CID TBI vuodelta -91.

    Ensimmäinen kysymys liittyy kansipahveihin itsessään. Ilmeisesti vakiona on 0.039" paksuinen pahvi. Niitä näyttäisi äkkiä olevan tarjolla ainakin 0.026" ja 0.040" paksuisia (varmasti muitakin, mutta nuo tuli vastaan ensimmäisenä). Paras vaihtoehto lienee laittaa samanpaiksuinen pahvi kuin koneessa alunperin olikin eikä esim. puristusta pysty nostamaan laittamalla ohuemman pahvin? Taida puristus merkittävästi edes tuolla nousta.

    Toinen kysymys liittyy pultteihin. Sen verran lueskelin, että ilmeisesti ei suositella käytettäväksi uudestaan vanhoja kansipultteja? Kiristysmomentit ja järjestyksen onnistuin jo löytämäänkin ja sen että kiristetään useammassa vaiheessa. Pitikös näissä jälkikiristellä kantta?

    Aion kannet käyttää koneistamolla jossa oikasevat ne jos ovat kierot.

    Onko tuossa jotain muuta huomion arvoista SBC:hen liittyvää? Aattelin, että jos/kun tuota konetta joskus alkaa enemmän laittaan niin sitten panostaa enemmän kirjallisuuteen. Nyt jos vain sais nuo pahvit vaihdettua, että saa ajoon.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Varminta on laittaa ihan normipahvit.
    Puristuksia sais kyllä lisää .015" paksuilla Fel-Pron 1094 tiivisteillä, mutta niille on hyvä olla suorat ja tasaiset pinnat. Tbi-koneissa on usein ne lohkotasotkin todella karusti koneistettu ja sellaiseen pintaan shimmitiivisteen laittaminen on vähän arveluttavaa vaikka liimaakin käyttäis.

    Kansipultit voit käyttää huoleti uudelleen, putsaat vaan kierteet. Ja myös lohkon kierteet kannattaa käydä kierretapilla läpi.

    Pulttien kierteisiin sitten liimaa koska menevät suoraan vesitilaan.
     
    kime2 tykkää tästä.
  3. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  4. maddis

    maddis Gearhead

    Noniin. Johan tässä on homma selkiytynyt paljonkin. Kiitoksia.

    Vanhoilla pulteilla mennään, standardi paksuisella tiivisteellä ja tuota töhnää pultteihin kasatessa.

    Jos jotain huomioitavaa vielä niin saa kertoa, mutta itselle ei tule nyt muuta mieleen.
     
  5. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kattele ensin ettei kansista löydy ainakaan silminnähtäviä halkeamia, yleisin kohde on keskimmäisistä pakoseeteistä alkava railo.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

    Joo, tuo unohtui mainita että toki katselen kannet läpi ettei ole haljenneet. Nyt tiedän mistä katsella tarkemmin.
     
  7. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Onhan nostajien säätöhomma tiedossa? Jos ei ni vääntäköön vaikka artsiracing rautalangasta kuinka se tehdään, kun varmaan viimemmäks on moista hommaa tehny... Sikälimikäli niitä enää noin uudessa motissa tarvii säätää..
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kuinka paljon puristuksilla voi kikkailla pahvin kanssa? Oon ollu siinä tiedossa että nosto ei hyvä idea mutta ohuemmat käy.
     
  9. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun männät jää vähintään puoli milliä dekkitason alapuolelle, voi tuollasen .015" pahvin laittaa ja jää vielä tarpeeksi mäntä/kansi välystä.

    Palotila pienenee n. 5cc ja puristukset nousee 9 puristeisessa puoli yksikköä, vähemmän jos lähtörutut on pienemmät ja enemmän jos lähtökohta on korkeampipuristeinen.
     
  10. maddis

    maddis Gearhead

    Ei oo nostajien säätöhomma tiedossa. Tuo tosin on yksi juttu mikä täytyy tutkia jostain miten se preload säädetään, kun kaikkihan ne(keinuvivut) joutuu purkamaan jokatapauksessa.

    Edit. Pari ohjetta löysin ja näytti olevan kummatkin tietysti erilaisia.

    http://www.centuryperformance.com/valve-adjustment-procedure.html
    http://www.speedwaymotors.com/Tech/how-to-adjust-hydrualic-lift-cam-valve-lash.html

    Tuosta tosin näytti olevan useampaa mieltä paljonko täytyy kääntää. em. sivu sanoi 1/4 - 1/2 kierrosta ja jotku sitten 3/4 - 5/8 kierrosta. etc. Toiset säätää kylmänä ja toiset kuumana. Ilmeisesti kylmänä tehdään säätö uusilla osilla kasatulle koneelle ja kuumana sitten uusi säätö.
     
    Muokattu: 22.3.2016
  11. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Adjusting lifters using a video presentation:
     
  12. maddis

    maddis Gearhead

    Siinähän oli kans hyvä video. Eiköhän tuo säätö ole nyt halussa.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Hydynostureilla ei tarvii säätää kuumana uudestaan kun säätää kylmänä oikein.
    Tossa videossa taitaa olla nostajat täynnä ööliä kun lakkaavat pyörimästä? Tyhjillä samoin mutta kun tönäri ei "kolise" ylös alas liikuttamalla niin vääntää sen preloadin. Ite veivaan 3 varttia.
     
  14. maddis

    maddis Gearhead

    Asia harvinaisen selvä. Näillä mennään.

    Sitten vaan toivomaan että on vain pahvi mennyt eikä kansi halennut.
     
  15. miky

    miky Gearhead

    Oliko mennyt vain pahvi vai oliko kansi haljennut?
     
  16. maddis

    maddis Gearhead

    En ole vielä päässy niin pitkälle. Tuli tuossa hieman viivästyksiä muiden hommien kanssa.
     
  17. maddis

    maddis Gearhead

    Nyt on kannet irti. Hyvänä/huonona uutisena se, ettei löytynyt mitään selvää vuoto kohtaa kannentiiviisteistä. Seuraavaksi sitten venttiilit irti ja tutkimaan löytyykö mitä yllätyksiä sieltä.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jos kone syö öljyä kannattaa ne venaohjurit holkittaa. Jos on siis väljät mitä tod. näk. ovat.
     
  19. maddis

    maddis Gearhead

    Koneella ei ole tullut ajoa kuin ehkä alta 2tkm minun aikana joten hankala sanoa syökö öljyä. Ei se ainakaan tuona aikana ole merkittävästi syönyt ja enemmän taitaa mennä kampiakselin takastefasta, jonka vaihdon näemmä onnistuin turaamaan jotenkin, kun hieman sieltä tiputtaa.

    Taidan mennä nyt pienellä budjetilla jotta saa auton ajoon ja katsella vaikka talvella tms. jos tekis hieman enemmänkin hommaa tuohon koneeseen. Muuten menee äkkiä koko kesä askarrellessa.
     
  20. z-11

    z-11 1st gear

    Mikä moottorissa oli ongelmana, kuluttiko jäähdytinnestettä...?
     

Kerro tästä muillekin!