SBC-koneessa värinöitä +3 500 rpm, mistä johtunee?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Yorcci, 9.2.2012.

  1. PasiK

    PasiK 1st gear

    Ilman tulppia ykkösellä...
     
  2. Duar

    Duar 1st gear

    Ei kai sitä hinata tartte, kai siihen moottorijarrutuskin käy, jos sillä voi kerran ajaa.
     
  3. PasiK

    PasiK 1st gear

    Eli oikeastaan ryntäyttäminen 5000 rpm ja virta pois ...

    Olispa laittaa koneeseen kiinni kiihtyvyysanturi, jota käytetään tärinämittauksissa ja muistiskooppi, niin saisi talteen nuo tärinät paikallaan kaasuteltaessa.
     
  4. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Been there, done that. Tärinä vaivaa myös moottorijarrutuksessa.

    Mitäs se virtojen päälläolo haittaa, kun ei siellä palavaa seosta ole? Tai ainakaan parin-muutaman kierroksen jälkeen ei ole, kun moottorijarrutuksessahan lopetetaan bensan ruikkiminen. (Skannerilla näkee, että suuttimien aukioloajat menevät nollaan, vaikka ajotietokoneen kulutusmittari näyttääkin 2 l / 100 km)
     
  5. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Ainiinjoo. Ettei homma olis ihan liian helppo, niin sellainen perstuntuma on tullut tässä viime aikoina, että toisinaan tärinä on voimakkaampaa ja taas toisinaan 'pienempää'. Kaverikin huomasi kyydissä saman, että en kai mä nyt sitten ole ihan kaheliksi tullut tuon homman kanssa...

    Mitään varsinaista yhteneväisyyttä pienempien tai isompien värinöiden kanssa en ole saanut toistettavasti esiin. Välillä täristää pienemmällä vaihteella enemmän, välillä vähemmän kuin isommalla, kunhan vaan saa kierrokset nousemaan tuonne + 3 500 rpm. Onneksi on ollu livakkaat kelit.
     
  6. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    Laita se käymään pilkkopimeässä tallissa ja rupea metsästämään pieniä sinisiä kipinöitä konepellin alta samalla, kun apukuski pitää kierroksia tärinän rajalla.

    Olivatko vaihtamasi tulpat identtisiä edellisten kanssa vai kokeilitko muuttaa jotain pikkasen? Sääditkö tulppien kärkivälit?
     
  7. CC

    CC 1st gear

    Siis oletko koittanut ihan varmuuden vuoksi kiertää koneen nollaan ja varmistaa se muös että 1 pytty on ykk:ssa ja sitten että jakaja on kohillaan.
    Vaihda johdot ja tulpat jos sellaiset jo on olemassa.
    Tarkista johtojen järjestys.
    Tarkista ajoitus.
    Nää on helppo tsekata,ihan perus kauraa,jopa siksi juuri kaikkein vaikeimpia vikoja kun halutaan ajatella aina vaikeimman kautta.

    Jos ihmisellä on huono sävelkorva niin kasin käynnista ei huomaa jos pari johtoa on ristissä.Joskus tunnetun turun seudulla olevan korjaamon jäljiltä syttyvikaa etsiessä oli pari tulpan johtoa ristissä,ja sinne oli siihen mennessä vaihdettu melkein kaikki vikaa etsittäessä.

    Jos nuo em.asiat on ok,niin sitten asetelma ja levy vaihtoon jos lootan ja vauhtipyörän irroittaminen ja kasaus uudelleen tuntui muuttavan vibraamista.
     
  8. ip

    ip 3rd gear

    Usko jo että se on se vauhtipyörä joka siellä täräjää mä oon joutunut jo kahdesta puntittaa ton tuplamassa pörän vaihdon jälkeen liikuvat!
     
  9. vanha herra

    vanha herra 1st gear

    Tasapainotus ongelmat vauhtipyörässä alkavat väristä mun käsittääkseni noin 3400rpm:ssä, (siis ne kaksi tapausta jotka olen nähnyt) eli aika hyvin olisi tuokin samalla hehtaarilla :)
     
  10. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Johtojen järjestys, ajoitus ovat varmasti kohdallaan. Täytyy noi tulpat ja johdot vaihtaa tässä kun joku päivä viittii.

    Öööö...nyt en ymmärrä, miksi asetelmaa ja levyä pitäisi vaihtaa?

    Asetelman tasapainotus tarkistettiin vauhtipyörän kanssa samalla reissulla, 0-puntissa on.

    Kytkinlevyllä ei ole mitään tekemistä tärinän kanssa.
     
  11. ip

    ip 3rd gear

    Edelleenki sanon että o- puntissa oli noi munkin uudet kamat noissa kahdessa Vettessä mutta niin vaan on eri painossa se tuplamassapyörä kuin uudet kamat ja joutui noi alakerrat tasapainottaan uudestaan. elikkä vaikka kuinka oli munkin järjenvastasta mutta siitä se vauhtipyörästä johtuu!
     
  12. CC

    CC 1st gear

    Tuo kytkin levykin on pyörivä kappale eli kyllä senkin kuuluu olla puntissa.
    Tota en tienny että oot puntittanu asetelman vauhtipyörän kanssa.
    Ehdotin tota kytkin/asetelma vaihtoa siksi koska sanoit että ihan kuin vibrat ois muuttunu kun otit lootan irti.
    Vaihda ny ne johdot!
     
  13. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Mutta kun kytkinlevyllä ei ole mitään tekemistä tuon mun koneen tärinän kanssa... Pari kertaa olen jo ketjussa maininnut, mutta tässä nyt vielä kerran:

    Varmaan huomenissa vois olla aikaa, että sais kokeiltua uusia johtoja ja tulppia.
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Jos kerta kone on täysin painoissaan, niin ei se värise. Painotuksesta toi johtuu, se on varma se.
     
  15. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    No ei se ainakaan aiemmin ole tärissyt tuolla tavalla.

    No joo, tottakai. Jos tärinää tulee, niin painotuksen on oltava jostain pielessä. Vielä kun valaiset, että mistä painotuksesta sun mielestä 'se on varma se'?

    Yhdellä kaverilla oli vastaava ongelma (tärinä alkoi n. 3 500 rpm) ja syynä oli dampperi.
     
  16. atobee

    atobee Gearhead

    Entäpä jos joku pytty pimenee kierrosten kasvaessa?
     
  17. overdrivw

    overdrivw 1st gear


     
  18. pecu_83

    pecu_83 Gearhead

    No joko sä oot kokeillu uudella dampperilla? Sitä ehdotettiin jo ekalla sivulla. :D Ei nää koneet netissä jahkaamalla korjaannu.

    Jos vika on tullu nimenomaan vp.n vaihdon yhteydessä, kyllä mä lähtisin sieltä päästä liikkeelle. Jos uus vp on ollu painokoneessa ja todettu olevan 0-painossa, niin oliko vanha vp mukana? Sen koneenhan on voinu joku painottaa könttänä aikanaan joten voihan olla ettei se vanha vp ollu 0-puntissa?
     
  19. Yorcci

    Yorcci Gearhead

    Nyt on testattu pimeässä ja ei näkynyt kierrosten noston seurauksena muuta kuin pakosarjojen primäärien hehkuminen punaisena... No, kivaltahan nekin näytti säkkipimeässä.

    Sama homma uusilla tulpanjohdoilla ja vanhalla virranjakajan kannella (siis ei mitään kipinöintiä, vain primäärit alkoivat punastella).
     
  20. overdrivw

    overdrivw 1st gear

    OK. Läpilyöntivika siis ainakin jossain määrin poissuljettu. Metsästys jatkuu.. :odroll:
     

Kerro tästä muillekin!