SBC lämppärin kierto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 3964, 3.10.2018.

  1. 3964

    3964 3rd gear

    Olen ihmetellyt tuon talvi Camaron -90 305tbi hidasta lämpenemistä verrattuna tpi ja perinteisiin kaasari koneisiin,termostaatti jo uusittu eikä vaikuttanut mitään.

    Huomio kiinnittyi lämmityslaitteen kiertoon jossa paluu menee syyläriin kun noissa nopeammin lämpenevissä vesipumpulle.

    Voiko tuo muutos vaikuttaa noin paljon,tällä saa ajella pitkän tovin ennen kuin koneen saa lämpimäksi.
     
  2. elkamiina

    elkamiina Gearhead

    Kyllä varmasti on merkitystä. Kiertohan on äärimmäisen hidasta jos pumppu ei ime tai työnnä sitä nestettä. Mun muistaakseni mun 350:sessä oli lähtö imusarjan päältä ja paluu vesipumpulle tai toisinpäin, kun en tiedä kumpaa se pumppu teki. Lämpö kyllä riitti kabiinissa.
     
  3. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    TBI lämpiää kyllä erittäin nopeasti, mutta tietysti se voi olla suhteellista mikä kenestäkin on hidasta tai nopeata ?
    TPI-kone lämpiää aavistuksen nopeammin, koska TPI:ssa on yleensä lämmönvaihdin moottoriöljylle...lämppärin paluuvesi johdetaan putsarin jalassa olevalle lämmönvaihtimelle, joka lämmittää kylmää konetta lämmittämällä moottoriöljyä ja kun öljy on kuumaa, niin se alkaa jäähdyttämään öljyä.
    Vesi palaa lämmönvaihtimelta suoraan lohkoon (tyhjennyspropun reikä vas.puolen), eikä syyläriin kuten TBI:ssa...tosin voi se TBI:ssakin palata vesipumpulle jos pumpussa on paikka sille.
    Minullakin on toisessa autossa paluu vesipumpulle ja toisessa syyläriin...en ole havainnut mitään eroa, tosin en aja talvisin.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ainakin tossa pikkarissa, jossa aluperin lämppärin paluu menee syyläriin lootajäähyä varten, lämpeeminen nopeutuu oleellisesti ku vaihtaa paluun pumpulle.
     
    Powerstroke ja KajS tykkäävät tästä.
  5. Oletko varma, ettei kenno ole tukkeutunut? Auto on jo 28 vuotta vanha, niin jos on alkuperäinen kenno, niin ei olisi suuri ihme, jos olis tukossa.
     
  6. 3964

    3964 3rd gear

    Siis moottori lämpenee hitaasti,ei kai se kennon tukkoisuus siihen vaikuta.
    Lämpöä kyllä riittää kunhan moottori lämpenee.
     
  7. 3964

    3964 3rd gear

    Pitänee kokeilla vaihtaa tuo paluu pumpulle,ajan paljon pätkäajua ni sais lämmetä nopeasti.
     

Kerro tästä muillekin!