SBC mäntien tunnistusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri R., 19.10.2018.

  1. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tunnistaako joku nämä männät tai osaako arvioida, mitä luokkaa tuon patin vaikutus palotilaan voisi olla. Kyseessä siis 350cid Chevyn stanukoon männät ja patin korkeus on n.3mm männän laen tasaiseen osuuteen verrattuna.
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Voisi olla 11.1 puristeinen
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    11:1 mille kansille?

    Tuo domehan vois siis olla .125" kun mittasin että karkeasti 3mm. Netistä yrittäny kaivaa vastaavia niin tollasessa männässä vois sen perusteella "piston head volume" olla esim. -3,5cc.

    Tässä jatkokysymyksenä olis että saisko Vortecin 64cc palotilallisilla kansilla ja tuolla alakerralla rakennettua järkevää kruisailumoottoria. Männät näytti jäävän noin puoli milliä alle dekin, se kai se koneistamattomassa pikkulohkossa on aika tyypillinen.

    Tiivisteenä jos käyttäs 4.166" porauksella ja 0.041" puristuskorkeudella olevaa niin ruttua tulis teoriassa 9.88:1. Quench tällöin reilu 1,5mm. Nokka tähän maholliseen kombinaatioon olis Lunati Voodoo 262/256. Aavikkoperä ja vakioturbiini, iso auto.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olisko toi wanha sealed power mäntä jonka patti pienentää 18cc palotilaa?
    64cc palotilalla ja 0-dekillä ruttu on ~12:1 .
     
  5. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Mulla on tuommoset vastaavat TRW:n männät 0.60 ylikoossa ja lohko nolla dekissä. 64cc mikkikannet, joita plaanattu ainakin 0.010. Nokka Lunatin 284 mekaaninen laahuri. Toimii hyvin katukäytössä. Ei nakutusta tms. Joskus kuumana vähän jälkikäyntiä. Oktaaniboosteria vois varmaan siihen kokeilla.
     
  6. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Mulla on ollu joskus tollaset,LT1:n takomännät jostain vuodelta -70
    ja 11:1 puristeiset niinkuin jo mainittiin,voit lukita vastauksen.
     
  7. paja1

    paja1 Gearhead

    Muokattu: 20.10.2018
    Petri R. tykkää tästä.
  8. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Harrastin tuossa itsekin tutkivaa journalismia ja sattumalta löysin juurikin nuo samat paja1:n H618CP-männät joiden ulkomuoto ja speksit sopii.

    Tuo lohko on vuoden 1986 Chevy Vanista ja männät on joku joskus sinne vaihtanut. Valistuneiden arvioiden mukaan tuolla mainitsemallani nokalla voi tulla viinamoottori, joten eri tyyppistä nokkaa tarvitsisi sitten miettiä jos tähän pakettiin lähdetään.
     
  9. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Niinpä jälleen muisti teki tepposet:rolleyes:
    No on siitä 30v aikaakin.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kuulostaa tosiaan hurjalta puristussuhteelta bensakäyttöön noin pienellä nokalla, quenchissakin kun on toivomisen varaa.
    Olisko mahdollista joko käyttää E85:ttä tai käyttää isommalla palotilalla olevia kansia?

    Varmaan noissa männissä olis laessa varaa sorvata patti poiskin, mutta se taas vaikuttaa tasapainotukseen, ja käytännössä mun mielestä olis tehtävä uusiks jos patit jyystää pois. Tai ainakin poisotettava paino jotenkin kompensoitava, vaan olisko se uudelleen tasapainotus sittenkään huono juttu?
    Tasapainotukseen täytys sitten prässätä noi männät pois veiveistä, saattaa männät tykätä kyttyrää siitä hommasta?

    Ehkä ite kattelisin isommilla palotiloilla olevia kansia, niin muut palikat vois käyttää?
     
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Toi on kaverin joutilas puolimoottori ja mulla on niin ikään jouten Vortecin kannet ja imusarja (ja ehkä tuo mainittu nokka), niin tää oli lähinnä pähkäilyä että saisko noista edullisesti jotenkin järkevän koneen loihdittua. Mutta näyttäs tosiaan että nokkaa pitäis olla enempi, tai eri männät, tai eri kannet, niin ei tässä tainnut oikein sellaista potentiaalia olla. Jos männät vaihtaa niin siinä jo ensimmäinen viissatanen vaihtaa omistajaa, ts. sama kattella sellainen alakerta jossa flättimännät jo valmiiksi. Tai jos jokku sopivat 76cc kannet tulee vastaan...
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Äläs nyt heti luovuta,sillä mulla on tuonkaltainen 350 Chevy motticombo jossa on LT-1 männät ja halpis 64cc Brodix kannet.Comp XE 284 nokalla siihen pantiin järki ja tuloksena oli 432 hp ja vääntöäkin rutkasti mut väännön arvoja en näin aamusta muista.
    Vorteccien kanssa mennään vielä pitkälle.Kyllä mä sinuna motin läjään laittaisin.Ja sit vaan dynoon kokeilemaan mitä siitä tulikaan.
     
  13. tapio

    tapio Gearhead

    Petri R. tykkää tästä.
  14. paja1

    paja1 Gearhead

    joo ja eikös vortecissa se palotilan "kieleke" tule törmäyskurssille männän domenkanssa ?
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Edellä mainituissa Brodix kansissa on sydämen muotoinen palotila,samoin kuin Vorteceissa ja ei ole mäntä vielä päätään kattoon lyönyt.
     
  16. paja1

    paja1 Gearhead

    Okei,ei oo tarvinnu tommosta yhdistelmää koskaan tehä niin ihan mutu-tuntumalla veikkasin :D
     
    max tykkää tästä.
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tein joskus vanhanliiton 302 koneen johon tuli 12.5:1 pattimännät ja -90 luvun LT1 kannet joissa ihan sama palotila kuin vortekkikansissa. Patti otti tulpan puolelle ihan pikkasen kiinni. Noi LT1 kannet on aika pätevät ja täysin koskemattomilla kansilla olevasta 350 koneesta jarrutettiin viime talvena 550HP 6800 jenkalla.
     
  18. LPV

    LPV 3rd gear

    Kuinka muutitte LT1 koneen reverse flow jäähdytyksen sopimaan SBCn?
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollaset lätkät beebaut puolmillii yli tason ja tikillä kiinni.
    [​IMG]
    Ja sitten plaanaus.
    [​IMG]

    Ite laittanu sähköpumpulla kansien päistä sisään ja lohkosta ulos. Vanhan pemarin ulkoinen 3-putkinen termari väliin.
    [​IMG]
     
  20. fenix

    fenix 2nd gear

    Saako udella millä palikoilla noin hyvä tulos saatiin?

    Kannet vissiin virtaa vakiona 215-220cfm?
     

Kerro tästä muillekin!