SBC mäntien tunnistusta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Petri R., 19.10.2018.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Nhra Stock sääntöjen mukaan väsätty 1993 vuotinen Firebird pannu, muuttaa ei saa kuin nokkaa ja tietokoneen puukotus sallittu.
     
  2. fenix

    fenix 3rd gear

    Siinä on kaikki muuttujat ja sisäiset kitkat sattunut kohdilleen, kun saatu 100hp yli kansien teoreettisen cfm/hp.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tai Sämpyn penkki oli tavallista paremmalla tuulella:odbiggrin: .
     
    fenix tykkää tästä.
  4. paja1

    paja1 Double Gearhead

    Veetään vähän sivuun ja sohaistaan vielä murkkupesäänkin,mutta dynoista puheenollen eräässä mottidynossa sbc tuotti 489hv kun tismalleen sama kattila toisaalla antoi 423hv... edelleen sama mosa muuten,mutta puristus nostettiin 9.6:sta 11.1:een jolloin toi "paskempi" dyno antoi lukeman 465hv.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    ^ Noo.......... "paskemmassa" vähän heikommat kelikertoimet....
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän noi dynot tietenkin heittää mutta melkein 70 hummaa on aika paljon.
     
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kenellä sellanen on? Onks sil ajettu?
    Mut noist NHRA Stock moteista, niin eihän toi pidä alkuunkaan pakkaansa ettei muuta saa muuttaa. Motin täytyy olla NHRA Specsien mukainen, mut ne sallivat kyllä monenlaista muutosta. Ja sotain syystä huippu stokkikannetkin maskavat sen mitä erittäin korkealaatuiset kaivetut aftermarket alsakannet.
     
  8. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kansiin ei saa koskea mitenkään ja nyt oli vain juttua miten paljon vakiokantisella lähti tehoa. Venttiilin lautasta ja seetiä saa muotoilla mutta kokoa ei saa muuttaa, kanaviin ja palotilaan ei saa koskea. Alupipot on sallittuja joka koneeseen mutta niiden PITÄÄ olla samanlaiset kanaviltaan ja palotiloiltaan kuin alkuperäiset. Huippukansia jenkit etsivät silleen että laitetaan muutama sataa vakiokantta virtauspenkkiin ja valkataan parhaat, ei ihme että maksavat.

    Ja kyllä sillä ajettiin tänä vuonna ja nitroissa se kone sano poks.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kyl niihn saa. Venttiilityöt on sallittu tietyissä rajoissa, kannen ei tarvitse olla lohkon päällä alkuperäisellä paikallaan, jne jne. Kkikkea mikä ei ole erikseen kielletty voi tehdä, ja kaikkea vielä sen päällekin jos se ei näy. Se on tietty toinen juttu et tehdäänkö. Mut tollanen LT1 kansi esimerkiks virtaa vakiona luokkaa 200 cfm, siit ku heittää teorettisen tehontuoton kertoimella 2.2 saa 440. Siit on 580 heppaan matkaa viel kilometreja. Täl hetkel suurin kerroin mitä mä tiedän viraukselle/teholle vaparissa on vähän reilu 2.7. Tossa joka on sidottu muualtakin pitkälti vakiotyyppisiin osiin ja puristussuhteeseen, kerroin olis 2.9+. Väitän et no can do pakasta vedetyllä kannella. Nyt en löytänyt pajojen sokkikansille hintaa, mut joskus taannoin moparin isolohkon stokki rautakannet makso jenkeissä samanverran kuin Indyn yläkertasetti. Suprstokkikannet viel tuhottomasti enemmän.
     
    Muokattu: 26.10.2018
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kattelin huvikseen noita, ja aika nimekkäät pajat remppaa noita vakiokansia, ja saa niistä kohtuu korvauksia. Aika normisetti normi pikkulohkoletukan stokkikansia tuntuis pyörivän 3000:n taalan kieppeillä, halvimmat oli 1800 ja kalleimmat 5200.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tottakait noihin voi tehdä ihan mitä huvittaa mutta kusetuksesta ei saa jäädä kiinni. Ja se oli 550 kaakkia mitä Sämpyn dyno kerto tehoksi.
    Summitti myy melko halvalla NHRA hyväksymiä RPM kansia.
     
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Erään tarinan mukaan stokkikoneita dynotettaessa käytetään kerrointa kaksi.
    Eli kun -93 Firebirdin LT1 koneessa on vakiona 275 heppaa, niin hyvän mielen stokkikertoimella 2, siitä tulee juuri tuo mainittu 550hp.


    Sellainen tarina! :p

    No stockkereista on paljon totuudenmukaisempiakin tarinoita kuinka "laillisesti" kierretään tiettyjä sääntöjä, mutta ehkä ei kuulu tähän keskusteluun kiusata enempää "vakiokoneitten" rakentelijoita.
     
  13. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Saa kiusata ihan vapaasti ainakin mua. Tollanen dynoplappu lyötiin naaman eteen kun ruvettiin turbaanosta ja plootaa tekemään viime talvena.
    Noi LT1 koneiset stokkerit menee nopeimmillaan jenkeissä kuitenkin 10.5 aikoja.
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    No ei ne kyl niitä RPM kansiakaan jegsiltä osta ja kii lyö, ne jotka menee niitä 10.5 aikoja. Toi ei tainnut mennä ennen hajoomistakaan. Mut kaikenkaikkiaan sekavia on stokkisäännöt. Esimerkiks '67 318:ssa saa käyttää esimerkiks vuoden '93 360 kansia joihin on laitettu pienemmät venttiilit. Vakiomottien kans niil ei ole ihan valtavasti tekemistä.
     

Kerro tästä muillekin!