SBC mäntien vaihto itse?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jorke, 23.9.2009.

  1. jorke

    jorke Gearhead

    Onnistuuko helposti kotona 350 koneen mäntien vaihto kiertokankiin vai pitääkö teettää koneistamossa? Prässi löytyy.
    Onko niissä joku lämpösovite tapin ja kiertokangen välillä?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Viimeks lätkin ihan kuumailmapuhaltimen kanssa. Tosiaan kannattaa rakentaa jonkintyyppinen teline ja stoppari sille tapille, se pitää saada oikein kerralla tai menee vaikeeks.
     
  3. human62

    human62 1st gear

    Olen vaihtanut itse joskus ja epäilen että ei kaikilta kotikonstein onnistu.
    Itse olen työskennellyt vuosikymmeniä alalla ja kuullut monenlaista juttua ja nähnyt mitä erilaisempia virityksiä.
    Kiertokangen voi "ylikuumentaa" jolloin tapin saa pikkulapsikin helposti paikalleen varsinkin topparin kanssa mutta keskitys pitäisi olla keskellä muuten moottorin kaikki muu (tasapainoitus) ym. alkaa menettää hienoisen vaikutuksensa rakennettaessa viimeisen päälle kisakonetta tai samalla tarkkuudella olevaa konetta.
    Keskitys on tasapainon takia tärkeä, kone toki toimii eikä sitä kukaan tiedä onko tappi 1 mm:n reunemmassa eikä se kyllä tunnu millään tavalla muutoinkaan mutta kuitenkin.
    Koneen kasauksen tarkoitus on saada kaikki oikeille paikoille eikä sinnepäin.
    Ylikuumennettu kiertokanki saattaa muuttaa muotoaan ja "päästettynä" metallin ominaisuus tai murtumisherkkyys heikentyä.
    Viilapenkkiä tai mitään puristinta ei kuulu käyttää. Voimalla saadaan alumiiniin helposti vääntymiä.
    Männän vaihto yleensä tarkoittaa että kone on siis porattu? Onko poraus tehty oikein eli keskitetty kampilinjaan nähden?
    Amerikkalainen poraus voi olla vinossa tai sivussa.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kun tota stopparia väsää niin kannattaa ottaa huomioon se että veivillä on millitolkulla tilaa liikkua sivusuunnassa. Toi kuumailmapuhallin on todella hyvä laite kun sillä ei saa veiveja punaisiksi ja niissä on nykyään jopa lämmön säätö.
     
  5. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    no mulle kun tuli speed pron männat ja eaglen veivit niin mä laitoin vaan STPn oil treatmenttia tappiin ja veiviin mistä tappi menee läpi ja sain kyllä ihan "sormi voimin " paikoilleen..... ja toisen puolen lukko sokka paikoillaan ettei tappi tuu vauhdilla läpi toiselta puolelta.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Juu,ei onnistu kaikilta ei niimpä kannattaakin kysästä koneistamosta paljonko moisesta hommasta ottavat?
    Asiakkaan koneeseen maksoi viimeksi 30e kaikki 8kpl!
    Eikä sinistänyt kankia yhtään,niitä pilalle kuumennettuja on kyllä nähty esimerkkinä yhdet isonletukan veivit joista joku oli sit myöhemmin katkennutkin :mad: (käyttänyt itse sen jälkeen AINA eri koneistamoa)

    Se tapin juuri keskelle saaminen ei kyllä juurikaan tasapainoitukseen vaikuta ja erittäin harvoin viimeisen päälle kisakoneessa käytetään enään prässättyjä versioita :wink:
    Mut toki se tappi pitää suunnilleen keskelle saada ja onnistuttava on oikestaan kerralla...

    Tuosta poraamisesta mulla ei ole varmaa tietoa,mutta sen tiedän et kaikki koneistamot EI valitettavasti keskitä kunnolla ennen porausta lohkoja.

    Tuo koneistaja joka meille on kaikki koneet porannut keskittää lohkotasosta poran ja tarvittaessa laittaa(aina jenkkikoneissa) toiselle puolelle tarpeen mukaan välilevyä että linja toiseen suuntaan säilyy/tulee suoraksi eli pituus suunnassa,se et onko sylinterien välinen kulma just se 90 astetta ei olekaan niin tarkkaa,siellä se kun ei ala kammeta mihinkään eikä välykset näin mene nollaan missään vaiheessa.
    Toki jos ihan huipun haluais niin oikasuttais dekkitasot ennen tämän tyyppistä poraus työtä ja sit toisen kerran kun pääsee koekasaamaan koneen eli olis suotavaa kuitenkin saada lohko sellaseen paikkaan missä osataan oikeasti keskittää se lohko laakerilinjasta!

    Samaa keskittämättömyyttä on havaittavissa myös lohkotasojen oikasussa/dekkitasojen laskemisessa,viimeksi oli heittoa lohkon etu- ja takapäässä liki 0,10mm:ä eli jokseenkin saman verran kuin noissa monesti on alunperinkin eli keskitys oli tehty lohkon tasosta ei kampiakselilinjasta tai sit sillä "hätäperseellä" oli tullut keskitysvirhe muuten vaan :mad:
    Et joutunee taas etsiä uuden koneistamon missä on niin iso oikasukone et sbc tms.mahtuu koneeseen :oops:

    Millaisia kokemuksia muilla on ko.hommasta vaikkapa Lahden kansityön osalta?
    Aj.vaan kun he pystyvät linjahoonaamaan lohkon eli sen osalta joutuu asioimaan siellä.
     
  7. paja1

    paja1 Double Gearhead

    lahdessa noi tulee teetettyä aika pitkälti kun siellä asioin muutenkin. listahinta on vaan 15e per mäntä/kanki.... siis vanha pois ja uus tilalle,mutta harvemmin tulee hyödynnettyä vanhoja osia. ja olikohan 10e jos pelkästään paikoilleen laitto. mutta aika hyvin se hinta tasoittuu kun samalla tulee teetettyä muutakin niin saa sopivasti neuvoteltua könttähinnan.
     
  8. paja1

    paja1 Double Gearhead

    niin varmaan joo jos sulla on kanget uiville tapeille :eek: mutta koitas peukalolla töniä tollain rymppisovitus paikalleen niin saattaa olla astetta vaikeampaa :wink:
     
  9. kime2

    kime2 Gearhead

    Jätkä on tosiaan päässyt helpolla,toisen puolen lukko sokka eli ei ole edes spiro lockseja päässyt asenteleen :poff:
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ihmiset on lukenu ittes ääliöiksi, liian aroiksi ja turhan tarkoiksi, siis lukiessaan ja uskoessaan joidenkin lehtien juttuihin. Esim. yhdessä johtavassa venelehdessä oli juttua vetolaitteen huollosta ja siinä sanottiin että vetarin, elikkä koneen ja ylävaihteen välisen "kardaanin" niveliä ei pidä missään nimessä vaihtaa ite vaan vietävä johonkin korjaamoon :rotfl: . Monesti huolellinen harrastaja tekee hommat paljon paremmin kuin kiireinen ammattilainen :odroll: .
    Näin kerran vahingossa R-koneistuksessa kun asentaja oli vissiin unohtanu veivin sellaiseen ihme grilliin joka sitä yläpäätä lämmittää, ja siitä sitten yläpäästään punaiseen veiviin tappi paikalleen :eek: .
    Tota veivin yläsilmukkaa ei tarvii lämmittää kuin pikkasen päälle 200celsiusta niin tappi luiskahtaa paikalleen.
    Eikä tossa spirolokissa ole mitään ihmeellistä kun on muutaman harjoitellut ekaks :rotfl: .
     
  11. human62

    human62 1st gear

    -Näin olen samaa mieltä ihmiset uskoo kun vain puhuu vakuuttavasti vaikkei joillain moottoriin tehtävillä toimenpiteillä olisikaan juuri merkitystä

    -Harrastajalla on usein aikaa entisöidä autoa 5 vuotta. Eli on aikaa ja sehän se on osa harrastusta

    -Mainitsemasi esimerkki todistaa vain että koneistajatkin ovat ihmisiä


    -Mitä aiemmissa viesteissä olleet hienoudet koneen kasauksessa ovat sellaisia varmistuksen varmistuksia, ei luoteta valmistajaan tai koneistamoon. Näillä toimenpiteillä usein saadaan mukavasti pikkufirmoille lisätuloja. Voi ainakin nukkua yönsä paremmin jos koneen kasaus on tarkistettu tarkoilla mittalaitteilla. Mainitsen kuitenkin taas että nämäkin ovat vain ihmisiä...

    -Mainittakoon vielä yli.25 vuotta sitten tapahtunut kiva kokeilu:Kasasin SBC400 cid konetta (joka ulkoisesti painoitettu) manuaaliaski perään ja kopioin starttikehän tasapainon kohdan vauhtipyörään ja hitsasin vastaavan klimpin (en enää muista painoa arvio yli 100 gr.) Kone kävi hienosti. Myöhemmin kuitenkin ilmeni että hitsaus (kaikki tehtiin siis paikallaan ulkona ilman hienoja laitteita) oli mennyt vahingossa tasan puoli kierrosta väärään kohtaan.
    Jenkkien toleranssit eivät ole kovin tarkkoja ja tavis ei huomaa eroa koneen kasauksessa miten se on tehty vaikka hitsattaisiin iso klimppi väärään paikkaan.
    Itse kyllä huomasin eron oikea-oppisemman korjauksen jälkeen. Ei siihen aikaan ollut V8 autoja joihin olisi verrannut...tai nettiä josta olis kysynyt tai oikeastaan ei ollut oikein mitään kaikki piti tehdä itse. :)
     
  12. 370

    370 Gearhead

    Asiakas voi olla tarkkana myös sen suhteen, että männät ovat tosiaankin oikeinpäin kangille laitettuina. Itse tarkistan aina.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Tässä on juuri se syy miksi ehkä kannattaa harkita itse asentamista tai sit tekee mäntiin ja kankiin niin selvät merkit et idioottikin tajuaa!

    Kaikissa männissähän ei ole mitään merkkejä kummin päin ne tulis asentaa!
     
  14. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Jep tarkkana saa olla vaikka kuin olis merkinnyt hyvin ja selittänyt päälle työn vastaanottajalle.. siin voi kuitenkin pettää se kommunikaatio sille asentajalle välistä ja perseelleen menee. Niinkuin viimeks meni.. sillon tuli kirottua että toikin kai pitäs itte opetella tekeen.
     
  15. jorke

    jorke Gearhead

    Juu, ihan tuollainen vähän piristetty käyttö SBC on vaan tulossa, ei mitään kisamoottoria.

    Lahden kasityöhön olis tarkoitus näillä näkymin viedä. Ja siellä on listahinta tuosta työstä se 15€/kpl kuten Paja tuossa sanoikin.

    Kuis vanhojen tappien poisto, lämpöä ja painamalla pois.... Siin varmaan voi käyttää prässiä?
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jos vanhoilla männillä et mitään tee eikä ne mene käyttöön niin ei muutakun prässillä pihalle. Toki kannattaa siinäkin tehdä mahdollisimman hyvä tälli sille männälle että prässis painaa suoraan....
     

Kerro tästä muillekin!