SBC moottoriprojekti, Dart kopio kansien porttaus yms.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja miolta, 14.5.2025.

  1. miolta

    miolta 1st gear

    Hei

    Pieni moottoriprojekti menossa ja hieman neuvoa kaipaisin. Koittanut tuolta ulkomaiden foorumeilta etsiä tietoa, samoin täältä mutta ihan yksiselittäistä ohjetta ei meinaa löytyä. No ei liene ihme netissä, ja toki asiassa on niin monta muuttujaakin.
    Eli kansien porttauksesta. Mikä olisi sopiva koko tuolle "pinchille"? Mikähän tuo on Suomeksi, työntötankojen kohta?
    Moottori .60 ylikoossa oleva 350 SBC. Tulossa ihan katuautoon, -78 Camaro. TH350 automaatti ja tällä hetkellä olikohan 3.23 välitys. Tulossa kylläkin ehkä ensi talvena TH700R4 ja n.4.10 välitys.
    Alakerrasta ei ole ihan varmaa tietoa muuta, kuin että mäntinä on KB 11.6 puristeiset männät. Ovat tasosta n. .22 alhaalla ja ajattelin kansipahviksi laittaa .15 terästiivisteen, quench siis n. 0.37". Felpro 1094 jo hommattuna.
    Nokka-akselista en tiedä vielä mittoja. Hydraulinen rullanokka kuitenkin kyseessä. Täytynee sitä mittailla, ainakin nosto. Tarkoitus kyllä laittaa niin kireä nokka kuin nyt päästömittaukselliseen mahdollista, mutta sekin jäänee tällä kertaa tulevaisuuteen. 1.5 välityksellä rullakeinut olikin ja rev-kitin hommasin juuri. PAC 1218 beehive jouset Compin lautasilla, lukoilla yms.
    Imusarja Holleyn 2-taso 300-36. Kaasariksi olen suunnitellut 750vac Holleytä, johon laittaisin Annular boosterit ja 850 kaasuläpät.
    Hei jakaja, joku halpa kiinakopio kaiketi. Sitä hiukan jo muokkasin. Jos nyt oikein muistan niin mekaaninen liike oli n. 16 astetta. Jos laittaisi alkuunsa perusennakoksi n.20 ja kierroksilla sitten se 36. Alipainekello herkkyys säädettävä, vielä täytyy se liikkeen rajoitin kehitellä. Olisiko joku 10 astetta sopiva? Ohjaus portet vai imusarjasta, siinä riittää tuumailua kun molempia vahvasti suositellaan.
    Niin ne kannet. Kyseessä siis ne Kiinakopiot Dartin kansista. 2.02 imu- ja 1.6 pakoventtiilit. Palotiloja, seetien aluetta ja sitä ohjaimen ympäristöä(bowl?) jo hieman muokannut. Imuventtiilien throat oli tehtaan jäljiltä jo melkein 90%(89.5% tarkalleen), siihen ei voi enää kaiketi koskea. Pakoventtiileille isonsin n.88%. Imupuolen bowl nyt n.95%. Valupurseet yms. tasoiteltu ja hiukan koitin sitä kanavien alapintaa(SSR) pyöristää/tasoittaa. Pakopuolella hieman ohjainten kokoa pienensin ja sivuilta isonsin kanavaa. Pakosarjan päästä kanava tehtaan jäljiltä jo n.108% pakoventtiilin kokoon verraten, tosin kulmien pyöristystä en laskenut pois. Mutta tuota ei liene syytä isontaa?
    Niin pakosarjoiksi tulossa peltisarjat. Jotkut ihan perushalpikset löysin, niihin tosin rarkoitus muokata 4-2-1 Kollektorit. 3" tuplaputket. H- tai X-liitos jollekin kohtaa, ehkä jopa molemmat.

    Ai niin se pinch. Nyt se on mielestäni melko ahdas. Koitin sen mittailla, on n. 0.953" x 2,098" eli kokolailla tasan 2"².
    Esim. SSR kohdalla n.1.645 x 1.615" eli 2.66"².
    Ja throat on vissiin tolla 2.02" venttiilillä ja n.89% suhteella n.2.45"²?

    Joku hassu ajatus olis, että olisi mukavaa jos tuon koneen saisi kiertämään johonkin 7000 hujakoille. Mutta siitä voi olla kyllä järkevin luopua. Mutta jos nyt vaikka kierrokset rajaisi johonkin 6500 luokkaan, niin mikä tuolle pinchille olisi sopiva koko? Joku ohjelma kertoi että jo 1.78"² riittäisi, jossain suositellaan n.2.3"²? Onko se koko jossain tuolla välillä, onko edes kovin tärkeä/oleellinen? Itse miettinyt jotain 2,1-2,2? Kompromissi? Perinteisesti mieluusti ajattelisi, että se kanavan pienin kohta olisi juuri tuossa throatin kohdalla? Mutta ei se vissiin niin mene näissä 23 asteisissa kansissa?
    Tuota kohtaahan on mahdollista hieman levittää ja nostaa. Työntötankojen puolella on hieman sylinteristä riippuen kanavan paksuus n.2-4 milliä. Väliseinä taisi olla n.7 milliä tuolla kohtaa. Ja toki kanavaa voi myös nostaa. Lattiaan ei taida viitsiä koskea. Kuvassa tiivisteenä on Felpro 1266, eli 1.31 x 2,21" siis n.2.9"² . Täytyy kokeilla lohkoon miten imusarja tuolla .120 paksulla tiivisteellä asettuu. Löytyy kyllä myös .60 paksu 1206 tiiviste jos käy sillä paremmin.
    Eli siis, näkemyksiä asiaan? Kaikki muukin ohje otetaan mieluusti vastaan. Kannet on tuossa vielä irrallaan odottelemassa viimeistelyä, nyt niitä olisi hyvä vielä muokata tarpeen mukaan.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
     
  2. TimoT

    TimoT Gearhead

    Mistään mitään tietämättä (minä siis) voisin aloittaa siitä, että laittaisit speksit kohdalleen, eli pilkut oikeaan paikkaan noissa mitoissa ja sitten mitkä kannet noi on? kanavakoko ja palotilakoko?, näyttäis 64-65cc? Moottorin osien tiedot pitäis myös tietää, mikä sen motin käyttätarkoitus on? Nilkka suorana 1/4 mailia kerrallaan, vai jotain muuta, hydyrullanokka ja tahdot kierrättää 7k? Männät kuulostaa siltä mitä partsissa on enää nykyään hyllyssä, älyttömällä patilla olevat, tänne ei kai enää saada muita kun noita, mitkä ei kelpaa muualle. Onko se alakerta nipussa jo, tai ollut jo ajossa, jos ollut ajossa, niin miksi nyt palasina, ei ollut toimiva kombo? Kerää tiedot osista, nokan arvot, oikea puristussuhde, kunhan saat noi palotilat siivottua valmiiksi ja mitattua koon jne.
    Tohon pinch pointin kokoon ei kai ole yhtä "one size fits for all" vastausta, mutta minä oon saanut Chevyn -441 kansiin sen reiluun 1" ilman, (jos en vallan väärin muista) että olis menossa läpi. Vanhan englantilaisen huppaukon, (David Vizard) kirjoissa on noita kaavoja ja paljon tietoa, mutta kun sillä tuppaa olemaan aina se maksimiteho haussa, niin kaasarikin on aina 350 koneeseen 950cfm...
    En yritä torpata projektiasi, mutta kerää tosiaan ne tiedot noista osista, niin varttuneemmat voi kertoa tuleeko niistä toimiva yhdistelmä. Varmaan oot jo katellu näitten äijien kanavia YT:a, mutta näillä on aika paljon tietoa pikkuletukan kansista:

    https://www.youtube.com/@servediocylinderheads
    https://www.youtube.com/@HeadPorting/videos
     
    Muokattu: 19.5.2025
    4d sedan tykkää tästä.
  3. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Nimimerkki mopster kirjoitteli joskus tämmöstä:

    "RPM=(614 x CA) / (poraus x poraus x isku x 0,00353)

    CA kohdalle se kanavan pienin poikkipinta-ala

    esimerkki
    RPM= (614 x 1,83) / (4 x 4 x 3,58 x 0,00353)
    RPM= 1123,62 / 0,2021984
    RPM= 5557

    Laskelman tuloksena on kierrosluku jolla ilma saavuttaa 0,55 Mach nopeuden, ja tossa pisteessä teho kääntyy laskuun. Jos nokka ja muut osat on miedompia kun kannet niin teho tietty tulee jo alempana. Jos taas nokka ja muut osat on rajummat kun kannet niin vääntö kyllä siirtyy ylemmäks mutta teho ei, eli vetoalue kapenee.

    Parhaat moottorit tehdään niin että osien mitoituksessa perustana on kansikoko suhteessa koneen tilavuuteen. Tästä määräytyy millä kierrosalueella kone parhaiten toimii. Tohon sitten valitaan nokka joka natsaa kierrosalueeseen, ja puristukset niin että ne natsaa nokan kanssa."

    https://www.overdrive.fi/forum/thre...e-moottoriprojekti.276408/page-3#post-2774876
     
    janihei ja TimoT tykkäävät tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Omakohtaista kokemusta ja yhtymäkohtia on menneestä mitä sulla on käsissäsi.
    Ihan itse kaverin kanssa suunniteltiin ja rakennettiin 350 motti hänen -79 Camaroonsa.
    Se oli 1970 LT-1 klooni 11:1 staattisella puristuksella,186 mikkikansilla ja isoilla venoilla.Sama Holley 300-36 Contender imusarja ja 750 vac Holley.
    Välityskin oli 3.23:1 ja tiukka turbiini.
    Lapsellisia olimme silloinkin,ja "Hot Rod soundi" oli tietty tärkein asia.
    Nokaksi siis Crane Energizer luokkaa 220/220@0.050 LSA 106 astetta.
    Tottakai tuli Hot Rod soundi koska LSA tiukka.
    Vahingossa motista tuli erittäin väkevä koko alueelta ja vei raskasta Camaroa hyvin rotevasti.
     
    TimoT ja miolta tykkäävät tästä.
  5. janihei

    janihei Gearhead

    Wallace racingin CSA laskuria olen itse käyttänyt hyvällä menestyksellä, ja tämä kertoo optimaalisen kierrosluvun vs CSA huipputeholle. Moottori toki yleensä kiertää reilusti yli huipputehon. Jos haluat rajata kierrokset 6500rpm tienoille, huipputeho voisi varmaankin tulla jo alta 6000rpm. Minä kun en näistä autohommista mitään ymmärrä, niin jos huipputeho on vaikka 6000rpm, kuinka paljon ylemmäs yleensä stripillä kierrätetään ennen kuin vaihdetaan vaihdetta?
     
  6. janihei

    janihei Gearhead

  7. joonas112

    joonas112 1st gear

    Tiukalla lsa tulee väkeviä koneita, leveämpi lsa on enemmän noiden enemmän kiertävien koneiden juttuja.
     
  8. Uteliasuudesta vaan, niin miksi alkaa modaamaan, kun on kuitenkin saatavilla valmiitakin isompia mehumaijoja?
     
    fmila tykkää tästä.
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja ne ei ole kalliita sellasille jotka on "tottuneet rahaa käsitteleen".

    Monesti ihan tuosta syystä tulee mieleen käyttää olemassaolevaa, jos ne muuten käypäsiä.
     
  10. Raha on aina hyvä syy, mutta tuosta saa sellaisen kuvan, että sitä kaasutinta ei ole vielä olemassa.

    Niinpä tulee mieleen, että syy on enemmän tekninen. Eli tarkoitus on rakentaa jonkilainen 850 vakuumi? En tiedä onko sellasta olemassa ja olisko se hyvä?
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Pari juttua tuli projektista huomattua.

    Ensin ne todelliset mitat käyttöön, jos on jo olemassaolevia osia. Puristussuhde, nokka jne.
    Jotain rajoitusta tekee toikin että päästöt mitattava, että minkälaista nokkaa sinne voi laittaa? Ja hirmuiset puristukset pienellä nokalla on taas sitten sellainen nakuttaja, ettei KB-mäntä pysy kauaa mukana.

    Onko se hydraulirulla muutenkaan oikea nokka jos kierroksia paljon?

    Ei kai pakoputket vaadi sekä X- että H-putkea?

    Kanavaikkunaa varmaan saa olla, mutta täytyy siinä sitten jossain kohtaa huomioida se imusarjakin, meinaan että jos se on hirmu pienellä ikkunalla niin ei siitä kannen kanavastakaan ole hyötyä, näin ainakin itse aattelen? Ja livenä nähnyt kun reippaampi kansi hyötyy selvästi portatusta imarista.
     
  12. miolta

    miolta 1st gear

    Tännehän olikin tullut hyviä pointteja ja kysymyksiä. Kuten arvelinkin niin avauksestani jotain unohtui, koitan nyt ainakin osaan vastailla.

    Laitan tuonne loppuun kuvan, missä kansien speksit. Tosin ne on varmaan vähän sinnepäin, koska nuo on tosiaan ne Dartin Pro1 platinum kopiot, joita Kiinanpoika myy monilla eri nimillä. Kaikki kaiketi suunnilleen samaa valua kuitenkin. Siis 200cc kannet ja 68cc palotila. Täytynee tarkistusmitata kun kerkiää.
    Oli tuolla maininta, että katuauto. Kai sitä voi käydä kokeileen miten vartti kulkee, mutta ei tarkoitus kilpailla yms.
    Venttiilikoneiston osat laittelen niin, että tuo 7k olisi kaiketi mahdollinen. Nostajat on toki vanhat ja varmasti painavat, niin tuosta tavoitteesta voin suosiolla luopua. Varmaan se n.6500rpm riittää. Se revkit voi kai hiukan myös auttaa, sen näkee sitten jos joskus saa koneen kasaan.
    Moottori tuli tosiaan ilman kansia minulle. Alakerta on kyllä kunnossa, siihen luotan.


    Jep, löysin tuon kanssa ja sieltä laskemalla tuo 2.3"² ala tulikin. Siihen ajattelin noi kanavat suunnilleen isontaa.

    Noi osat on valmiina, niin ajattelin niistä tehdä. Tuollaista taisi Vizard jossain kirjassaan suositella, voisi ainakin kokeilla.

    Ehdin tänään noston mittaamaan tuosta nokasta. Ei se toki paljoa kerro, mutta jotain. Imu oli .331" eli 1.5 keinulla n. 0.4965" ja pako .339" eli 0.5085". Täytyy miettiä jos käyttäisi nokan pois, kun saa auton talliin sittenhän se malli varmaan selviäisi. Tai sitten laittaa kasaan ja toivoo, että jotenkin toimii samalla kun etsii parempaa nokkaa.
    Mieluiten tollanen hyd. roller, kaiketi kuitenkin huolettomin katukäytössä. Ja rpm tavoite oli vain sellainen haave, siitä voi huoleti tulla alaspäin. Varmaan se siihen 6500 tasolle jää.
    Noista putkistoista lueskellut ja siihen on kanssa yhtä monta vastausta kuin kirjoittajaa. Jossain oli että voisi hyötyä molemmista, x- ja h-liitoksesta. Kunhan nyt pääsee sitä putkistoa rakentamaan, niin näkee miten on tilaa yms.
    Tuolta löytyi vähän ton imusarjan speksejä. Pitäisi olla aika hyvä ja virtaava 2-taso sarja.
    https://www.speed-talk.com/forum/viewtopic.php?t=42502&start=75

    "#2 Holley 300-36 "street dominator" Not sure which year this one was manufactured, but it has "street dominator" cast on it which might be a clue to at least what era, since it seems to have been sold under a few different names.
    Weight 6,2kg
    Carb height 4,724"
    Port Width 1,287"
    Port Height 2,028"
    Gasket to use Fel pro 1206 (1,31"-2,21") Slightly modify a 1205. or cut to fit 1244 (1,25-1,4"-1,9-2,3")
    or Mr Gasket 101G(1.31"-2.10")
    Volume odd number cylinder side (1,3,5,7) 1250cc
    Volume even number cylinder side (2,4,6,8) 1250cc
    Volume over the divider 58cc
    Total volume 2558cc"

    [​IMG]
     
  13. max

    max Double Gearhead

    Nokkaa ei tarvitse purkaa pois lohkosta sen tunnistamista varten,jakopään purku riittää.
    Poikkeuksetta kaikissa aftermarket nokissa on nokan naamariin stanssattu tai kaiverrettu osanumero.
     
  14. janihei

    janihei Gearhead

    Selvitä nokan asteet ja lsa ennenkuin pirraat kanavaa liian suureksi. Nokan sekä kannen imu/pakosuhde vaikuttaa miten moottori kantaa tehon yli huipputehon. Eli jos huipputeho olisi esimerkiksi 6000rpm, niin kyllä se voi silti vetää voimalla sinne 7000rpm asti, ja tässä tapauksessa poikkipinta-ala on mitoitettu 6000rpm mukaan. Korjatkaa joku jos ole väärässä.
     
  15. TimoT

    TimoT Gearhead

    Toi Holleyn imusarja on hyvä, mulla on niitä pari hyllyssä ja kun kaasarin osat löytyy jo niin niitähän toki pitää kokeilla, kaikkeen ei rahat riitä, kato se nokka ensin, mikä se on ja sitten matsaako se ruttuihin, mun huoli on, että siitä tulee taas yksi liialla rutulla ja nokalla maustettu kone, sit perävälitys ja turbiini pitää myös olla samalla tavalla matsattu tohon koneeseen, sulla on välitys ja aski/turbiini suunnitelmissa, mutta monesti käy niin, että rahat loppuu, into lopahtaa, ym. ja sit käsissä on yhdistelmä, joka ei oikeen ole osiensa summa, toki minä olen vanha ja väsynyt...
     
  16. TimoT

    TimoT Gearhead

    Se on hyvä olla sitä lapsellisuutta näissä touhuissa mukana, muuten menee maku hommaan niikun mulla...
    Minäkin olen keräillyt osia tollaseen 350 LT-1 koneeseen, toki omalla idealla tehtynä, varastossa 350 4bolt lohko, 186 mikit, Z/28-LT-1 imusarja, vm.-71 LT-1 780cfm Holley, LT-1/Corvette alukopat, taitaa jäädä tekemättä?
     
  17. Tuleeko LT-1 nokkakin?? Yritin kaivaa speksejä (GM #3972178):

    [​IMG]

    EDIT: Seuraavassa viestissä ihan oikeat speksit:

    It seems like all of the manufacturers of blueprint factory cams recommend stiffer springs than OE. I have the Crane-manufactured LT-1 cam installed; this was the one sold under GM part number 12364054, and I got it from a local dealer c. 2004. Maybe GM and Crane did not see eye to eye on springs at that time either, because the spring section of the cam card was left blank (see below).

    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.5.2025
  18. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  19. TimoT

    TimoT Gearhead

    En tiedä tuleeko siitä ikinä mitään, joskus ollu sellanen haave, mutta ne tuppaa haihtumaan elämän kylmien tosiasioiden alta pois...
     
  20. miolta

    miolta 1st gear

    Tämähän on siitä hauska juttu, että mulla oli tuo jakopään koppa auki kun halusin tarkistaa sen Cam buttonin kunnon. Oli muuten aika heikossa kunnossa. Mutta en siis silloin tietenkään tajunnut tsekata nokasta numeroita..


    Tässä projektissa taitaa eniten kortilla olla aika. Kun pitäisi töissäkin käydä ja emäntä on sitä mieltä, että loppuaika saisi kulua mökillä maata kuoputellen yms.

    Mitäs jos..Kun tämä taitais olla helpointa tehdä nyt sitten kerralla kunnolla. Josko hommaisi sen nokan nyt sitten vielä.
    Tuollainen osui silmiin:

    https://www.summitracing.com/parts/sum-1224/make/chevrolet

    Camshaft Use:
    Street/Strip
    Camshaft Manufacturers Description:
    The Stage 4 cam works with 3.55+ gears and works best with a 3000+ stall converter. It has stable but unsteady lope with a 350 CID engine or larger. Great for weekend drivers.
    Basic Operating RPM Range:
    2,200-6,400
    Intake Duration at 050 inch Lift:
    232
    Exhaust Duration at 050 inch Lift:
    242
    Duration at 050 inch Lift:
    232 int./242 exh.
    Advertised Intake Duration:
    284
    Advertised Exhaust Duration:
    291
    Advertised Duration:
    284 int./291 exh.
    Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:
    0.550 in.
    Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:
    0.550 in.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio:
    0.550 int./0.550 exh.
    Lobe Separation (degrees):
    110
    Notes:
    Cam features the LS firing order, which swaps 4-7/2-3. Reroute plug wires for 1-8-7-2-6-5-4-3. Cam button and melonized or composite distributor gear required. Designed for engines originally equipped with flat tappet camshaft.

    Omiin silmiin arvot näyttäisi ihan fiksuilta. Tosin onko tuollaisella mitään mahdollisuutta saada päästöistä läpi? Jos ajatellaan että olisi vaikka tippa viinaa tankissa, pienet katit pakosarjojen jälkeen yms. mitä nyt voi tehdä viranomaista huijatakseen? Tai siis optimoidakseen moottorin toimintaa hetkellisesti?
    Tuollaisia arvoja sain, kun moottorin arvoja syötteli eri laskureihin:

    Static compression ratio of 11.27:1.
    Effective stroke is 2.60 inches.
    Your dynamic compression ratio is 8.67:1 .
    Your dynamic cranking pressure is 181.61 PSI.
    Your effective boost compression ratio, reflecting static c.r., cam timing, altitude, and boost of 0 PSI is 8.67 :1.
    V/P (Volume to Pressure Index) is 147

    Tosin toinen laskuri antoi dynaamiselle rutulle arvon: 9.43
    Mikä taitaa olla vähän korkea.
     

Kerro tästä muillekin!