Sbc nostajan naputtelun pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 22.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mietin vaan, että voiko mulla olla niin huono tuuri, että saisin nostajia ostettua 20kpl setin niin, että niistä on ainakin 3 valmiiksi paskoja?
    350 kone, tullessa oikee puoli naputteli, Rhoadsin nostajat. En paljon tutkinut, tilasin uuden nokan, nostajat ja jakopään. Vanhassa nokassa kutosen nokissa vikaa, toinen liki pyöree ja toinenkin alottanut. Uudet hilut sisään, ja sisäänajon jälkeen edelleen naputtaa. Paikantui kutosen imuun, nostajan preloadi pohjaan vedettynä hiljeni. No, siinä vielä syksyllä ronkin sen nostajan jakajan reiästä vaihtoon ja reilu naputus hävis. Sittenpä tuli esiin hiljaisempi sen alle jäänyt naputtaja. Paikantui sitten kutosen pakoon, ja sama juttu, kun vetää preloadin loppuun, niin hiljenee. Kone uudestaan auki, ja taas uus nostaja reikään. Edelleen naputtaa, nyt vähän eri äänellä. Ja taaskin, kun vetää nostajan pohjaan, niin lopettaa naputuksen.
    Se kutosen imunostajan vika oli aika selvä, kun koppa auki säädellessä, se välillä lennätti öljyä tönärin päästä lokasuojalle asti. Tää pakonostaja öljyää ihan oikean oloisesti, ja kun sen preloadin vetää loppuun asti, niin öljyn tulo vähenee selvästi. Näin minusta kuuluukin tapahtua. Keinuissa ei ole rappua venan puolella, ei tönärissä, eikä pallossa.
    Mikä muu ton vois tehdä, kuin vielä yks valmiiks paska nostaja?
     
  2. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Vika ilmenee uudestaan vain kutospytyssä siis. Mun tietääkseni pikkusevyn kuuluukin sotkea lokarit ilman venakoppaa käytellessä,sen verran sitä öljyä pitäisi tulla.
    Olisiko siellä kutosen kohdilla jokin ahdistus öljynkierrossa joka aiheuttaa vian ilmaantumisen samaan paikkaan ? Takertelevat venttiilit? Työntötangot suorat ja puhtaat...
    Toki kiinanostajilla (jos noi nyt sellaisia edes on)voi olla taipumusta olla paskoja jo lähtiessä,mutta aika huono tuuri että osuu samaan pyttyyn.
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    En tiedä kannattaisko tässä öljyasiaa ottaa edes esille, mutta kysytään näin:
    Oletko missään koneessa itse huomannut erityyppisillä öljyillä vaikutuksen nostajien mekkalaan?

    Jos se nostajien laatu on vähän kirjavaa, niin voi olla aika pienistäkin asioista kiinni naputtaako siellä joku vaikka muut oliskin hiljasia.
     
    Ana67 tykkää tästä.
  4. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    ^Öljyistä saa kunnon väännöt aikaiseksi,joka päättyy vasta joukkotappelussa-jos sittenkään!
    Vaikutusta on kyllä;omassa XE-nokkakokeilussa (Pontiac 400) mineraali 20W50 meteli lämpimänä muistutti joko rikkinäisiä nostajia tai 7,5 mm venttiilivälystä. RedLine 10W40 poisti kylmänä sepelimyllyn kokonaan,lämpimänä ääni on nyt sellainen semi-mekaaninen!
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tönärit ja vipat on tutkittu pariinkin kertaan, mitää selvää ei näy. Käynnissä öljyää ihan samalailla kuin kaikki muutkin. Kyllä toi pakosarjan sotkee, mutta ei sieltä nyt ikuna mulla ole lokarin päälle ennen öljyä tullut. Naputtelun aikana on ollut kahdet aika erityyppiset öljyt, ei vaikutusta. Venttiilin takerteluun en oikein usko, minäkin olen jo ajanut sillä sen verran, että jotain muutakin olis siitä seurannu.
    Se yksi uusi nostaja, joka jo hiljeni vaihtamalla, oli avattuna vähän epäilyttävän näkönen. Melling on tehnyt ne tönärikupit sintraamalla tai jollain puristusmenetelmällä, ja siellä kupin alla virtauksensäätölevyä vasten olevassa pinnassa oli ikäänkuin "valuvikaa". Siis huokonen tai railoja, miten sen kuvailis...
     
  6. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Lokarin öljyäminen oli vähän liioittelua. Ja jouset ei pohjaa? Nimittäin aina samaan pyttyyn osuva vika on outo. Voithan sä tietysti mielenkiinnon riittäessä purkaa yhden hiljaisen nostajan ja katsoa onko sekin valuvikainen tms. Venttiilin varteen voi kertyä palanutta öljytöhnää joka estää lähinnä sen venan sulkeutumisen,huomaisi sen kyllä ontuvasta käynnistä kun paineet karkaa.
    Voihan se olla ainut -jos kaikki perusasiat ok, mahis että olet saanut nostajaarpajaisissa muutaman "tyhjän arvan"prkle. Ei siellä kaksinen virhe tarvii olla kun öljynvirtaus häiriintyy jo liikaa.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaiha hiljasesta pystystä toimiva nostaja kutoseen.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Oikein en usko venan takerteluunkaan. Kun preloadin pohjaan vetämällä se toimii oikein naputtamatta. Öljyn tulo vaan vähenee, niinku kai kuuluukin. Ja sitä ei saa kohdalleen, kuin yhdessä lämpötilassa. Alkaa niin helposti sitten jo kantamaan ja sotkee tyhjäkäynnin.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa parista varmasti naputtaneesta tönärikupin alapinta, joka tulee virtauksensäätölevyä vasten. Toi vasen on se eka pahimmin naputtanu, oikee nyt viimeksi vaihdettu. Kahdessa uudessa vielä lootassa olevassa on enemmän tai vähemmän samaa jälkeä ja muutenkin aika epämääräinen työjälki.
    [​IMG]
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Välillä ittestäkin tuntuu että nää koneet on tapojensa orjia tai niillä on joku ihmeen lihasmuisti.

    Erään koneen yhdeltä kulmalta kuului kova nakutus, ja siltä kohti löytyikin aivan paskaksi kulunut nokka ja nostaja.
    Uudet kamat sisään ja muitten osien tarkistus, sisäänajo ja pelti kiinni. Seuraavana päivänä vielä lämpimäksi käyttö reiluilla kierroksilla sytkän ja tyhjäkäyntiseoksen säätöä varten, niin koneesta alkaakin taas kuulumaan nakutus aivan samalta kohtaa kuin aiemminkin!
    No kävin kuitenkin ajamassa autolla pikku lenkin ja hupsheijaa, ääni olikin poissa..

    Näitten nykyaikaisten nopearamppisten hydraulinokkien ääntely onkin monissa tapauksissa mekaanisia vastaavia pahempaa.
    Itselläni on yhdessä koneessa mieto mekaaninen Xtreme-laahuri, ja se käy varsin siististi joka tilanteessa. Nytkin yli puolen vuoden seisonnan jälkeen kone kävi heti siististi, aivan kuin se olisi vasta hetki sitten siihen sammutettu.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tällä oon jo vähän ajellukin uusilla hiluilla naputteluineen. Ei se poistu. Tai poistuu, kun nostaa kierroksia vähän tyhjäkäynniltä. Kierroksilla se on vähän kuin etäinen heinäsirkkaparvi.
    Silmäilin noita nostajia vielä tarkemmin löytääkseni jonkun todennäköisemmän syyn, kuin toi tönärikupin takapuoli. Ei oikein mitään näkyvää tarkkaan katottunakaan. Yhdessä sain sen sisäplungerin pohjan venttiilikuulan jäämään sen pitimensä sisällä helposti sivuun siitä reiästään, mutta sekin oli uus vielä kokeilematon nostaja. Nää ei näköjään olekaan kuivia uutena, niissä on vähän dieseliä sisällä. Tai valopetrolia tms.
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt on yksi uusi nostaja pöydällä uudelleen kasattuna ja katsottuna. Täytin öljyllä avonaisena, ja kasaan saanti kesti ruuvipenkissä minuutteja. Joten tuskin joustaa/vuotaa. Tuon vaihdon jälkeen jos naputtaa, pitää keksiä planB (tai blameB).
    Vaikka kaikkia blameB vaihtoehtoja kiusaa se, että naputtavat pohjaan vedettynä ovat hiljentyneet. Ja se ääni tulee sieltä koneen keskeltä, ei yläpään mistään osasta.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nonni, kolmas nostaja vaihdettu, ja edelleen naputtaa. Ja taas eri äänellä. Nyt niin eri ääni, että luulin jo jättäneeni preloadin löysälle ja napina siirtyi ylös. Oli niin paljon kilahtavampi.
    Seuraava onkin sitten tönäriin kuluneet raput. Pien olake tuntuu ja näkyy. Ei teräväkulmainen, joten voisko takertaa siitä? Varsinkin siinä kutosen pakotönärissä on vielä 2 rappua, eli on ajettu aika kauan sileellä nokalla... Voisi selittää hiljenemisen, kun veivaa nostajan varat pohjaan, silloinhan tönärikin painuu liikkumaan alempana, eikä rappu ehken enää ota kannen rakoon. Tönärikauppaan.
    E: Tuli väänneltyä venojakin käsivivulla, ei havaittavaa eroa kutosessa verrokkeihin. Ei ainakaan mitää takertelua tai rajoittuneisuutta. Kun toi napu taas muutti ääntään ja vaimeni, niin ihan kuin se olis taas vaihtanu paikkaakin... En jaksanu ettiä.
     
    Muokattu: 24.5.2017
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Käänsin tönärin ympäri, vaihdoin vipat ristiin kakkosen kanssa. Siellä kutosessa se napu on. Kävin vähän road test, kuuluu välillä. Kuumana käy vähän turhan kovaa tyhjäkäyntiä, mutta napu yrittää hävitä. Välillä ei edes kuulu. Varmaan tulee taas kun laskee kierroksia... Paras tulos kuitenkin tällä viimesimmällä nostajalla. Tässä vaiheessa tönärikin oli jo taas oikeinpäin. Loppuu ideat.
    Kutosesta tulpanjohdon irrottaminen ei vaikuta napuun.
     
  15. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko se olla se tönäri? Kiero, lyhyempi, soikea, sisäreikä täys paskaa silleen että öljy ei kulje, holompi reikä lohkossa / kannessa?
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Öljyää ihan ok. Reikä puhallettu jo aluksi. Ihan suora, pallot kunnossa. Vain vähän rappua kulunut, kun tässä vahemmassa tönäri pitää keinun kohdallaan ja hankaa siis kannen reikään periaatteessa koko ajan. Kääntö toisin päin ehjä pinta kannen kohtaan ei muuttanut ääntä.
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    Olisko siinä lohkon reiässä, jossa nostaja istuu, jotain kummallista?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei mitään, minkä silmällä näkisi tai sormella tuntisi. Ihan siistinnäkönen ja nostaja liikkuu kevyesti.
    Nyt kun vaihdoin toiselle puolen ehjät käytetyt tönärit ja kattelin tarkemmin ne vanhat, niin aika oudosti ja rumasti ovat kuluneet siitä hankuualueeltaan. Mutta se ääni vaan on.
     
  19. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuliks siihen tönäriin hankausjälkiä, kun se oli toisinpäi? Tuli vain mieleen, että voisiko se kolista siellä johonkin, vaikka imusarjanpultin päähän kuten esim. minä joskus laitoin liian pitkän imarin pultin ja se paino tönärin mutkalle...
     
  20. DX

    DX Double Gearhead

    mulla joskus käytetyillä vipoilla kasatussa oldsissa, napsahteli vippapukin ja vipan välinen liukupinta, kulunut pien olake sinne studin läpivientiin ja vippojen toisessa elämässä geometria muuttu siihen verrattuna senverran, että vippa keinutteli sen rapun ylitte.

    sit tuli mieleen(ei imuriin), et eihän noi nostajat useinkaan kule ihan suorassa linjassa tai edes samansuuntasesti tönärin tunneliin ja vippaan nähden, jos kansi vaihtuu, uus nostaja tai tikku o pikkasen pitee, tai lyhee kur orkkis, niin voihan se tikku ns. hakata kylkees siihe tunnelin ylä tai alalaitaan ja keinuvipat liikerata huomioituna niissähän on melkeen väkisinkin pikkasen sivuliikettä ja jos se suorastaan kampeaa niin vippakin voinee jo osallistua äänentekoon.

    tollanen ilmiö tuli itellä eteen esmes ku nakkasin DX lohkon piälle vanhemman version kannet, rullanokan nostajat huomattavasti pitemmät ku laahurin,
    niin piti ihan karkeella fiilalla avartaa kansien tönärikuljuja koneen poikittaissuunnassa.
     
    Muokattu: 24.5.2017

Kerro tästä muillekin!