Sbc nostajan naputtelun pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 22.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kaikkihan tossa tapahtuu just kutosen pakoa veivaamalla. Lohkossa on hiusmurtojälki, mutta ei ollu merkkiäkään vuodosta. Eikä nelonen nikottele.

    Tosta yhteenvedosta jäi pois myös se, mitä katti tinkas. Nyt paikallaan oleva nokka näky hyvin kannen ollessa irti nostajan aukosta, ei mitään visuaalista tai sormella tunnettavaa outoutta nokassa. Nostot mittasin kellolla, kutonen ei ollu pienin nostoltaan, joten tuskin on ainetta hävinnyt.

    Sekin jäi laittamatta, että mun logiikkaan ei meinaa istua se, että venakoneiston osien vaihtaminen vaikuttaisi esim. männäntappi-, kiertokangen laakeriväljään tai männän halkeaman antamaan ääneen. Se tästä nyt tekee vaikean päättelytehtävän. Keinujen vaihto oli kaiken selkein vaikuttaja, ja kaikkiaan se meteli on vähentynyt koko ajan, mutta ei poistu.
    Ja sithän tossa on vielä sekin, että jos kirraa imuvenan kantamaan, niin miksei sillon se ääni häviä?
     
    Muokattu: 3.1.2018
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tossa just pohdin sitä. Kumpaako se vastais, kantavaa pakovenaa vai kantavaa imuvenaa?
     
  3. atobee

    atobee Gearhead

    Äh, jotenkin kuvittelin videita katsoessa koneen etupää olevan vasemalla.

    Ääni kuitenkin poistuu kun käännät nopeasti pakoventtiilin säätöä jolloin venttiili jää hetkeksi kantamaan kunnes hydraalisäätö palauttaa välyksen. Siitä tuli tuo mahdollinen vuoto mieleen.
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, niin se on nyt. Kun kutosen pako hitusenkin kantaa, niin ei äännä. Mutta kutosen imuvenan kanto ei meinaa mitään...
    Tää on sen verran outo, että kaikki ideat on kyllä enemmän ku tarpeen.
     
  5. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Outo idea, mites nostajan reikä ? Onko mitoissaan, ei soikea tai kulunut. Jos olisi kulunut väljäksi aiempien nokkaongelmien vuoksi niin voisi teoriassa tuoda epätoivottua välystä ja liikettä nostajaan tai tönäriin.

    IS
     
  6. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ohjuri kummiskin väljä että napsuttelee paineen alla? Tai sit se sun hionta ei vieläkään riittäny asettamaan venttiiliä oikein seetiin?
     
  7. jorkat

    jorkat Gearhead

    pesä on kuulemma ok
     
  8. jorkat

    jorkat Gearhead

    mitenköhän se kutosen keinu liikkuisi vapaana ilman venajousta ja tönäriä?
     
  9. username

    username Gearhead

    En ihan kaikkee jaksanu lukea, mutta ootko mitannu että öljynpaineet on ok (tyhjäkäynnillä)?
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mä en näe enkä tunne siinä mitään outoa. Ihan kuivanakaan nostajaa ei saa keikkumaan, eikä väljän ääntä.
    Hyvin liikkuu, ja paljon enemmän ku käytössä ollessaan. Ei pykäliä.
     
  11. AnttiK

    AnttiK 2nd gear

    Tuo öljyn rooli alkoi itseäni kiinnostamaan. Jyrkin videolla kohdassa 1:10 on asiasta maininta:

    Tämä siis tällaista kepeää knoppitietoa, ei sen enempää.
     
    jorkat tykkää tästä.
  12. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Muistin syövereistä nousikin esille tapaus vuodelta 2010 juuri tehdystä 383:sta joka naputti.
    Siitä ei kunnolla saanut selvää mistä tulee, kun venakoppia kuuntelemalla ei pystyny ainakaan paikallistamaan.
    Kokeilin myös lisäämällä pikkuisen pre-loadia, ja kas, naputus häipyi mutta vain hetkeksi!

    Ääni ei ollut niin kauheen paha, joten ei muuta kuin latua.

    Sitten viime kesänä seitsemän ajokauden jälkeen ääni oli alkanut pahentua, ja kuuntelun perusteella se oli nyt aivan selvä männän kalina.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aloin jo itekin epäilemään halkinaista mäntää, mutta ihmettelen, miksei imuvenan kannattaminen vastaavalla tavalla hukkaa ääntä. Mulla oli yks dieseli, joka päästi kalinan aina ku hölläs kaasun vähän ennen tyhjäkäynnille tippumista. Siellä onkin teräsvahvike, joka piti irronneen helman kiinni.
    Täytyy kiusata sitä imuvenaa vielä tossa enemmän, jops sais jotain muutosta aikaan.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun kaikkea mahdollista on arvailtu moneen kertaan, niin voinee heittää jo mitä vaan:

    Pakopuolen kantaminen tekee siellä koneessa kuitenkin aika erilaisen efektin kuin imupuolen kantaminen..
     
  15. jorkat

    jorkat Gearhead

    siksi ehdotinkin tulpan poistoa. imupuolta ei yleisesti suunnitella takaisinvirtaukselle.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Helppo testi, jahka asennoidun taas haisemaan pakokaasulle. Mietteet jo x-framessa ja öljypohjassa...
     
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    ymmärrettävää. oon huomannu, että on paljon köykäsempää ehdotella muille tehtäviä töitä kuin tehdä niitä itse. tästä syystä ruvennu pitämään omat tekniset pähkinät lähinnä itselläni.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä viimeseen saakka hylkis noita alapuolisia hommia, vaikka siinä saakin makoilla työn ohessa.
     
    palontie ja jorkat tykkäävät tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllähän se sitten on pissiny mua silmään koko ajan. Vähän noloo, kun muijakin arvas jo kesällä lähemmäs... Kun sano, ettei se kuitenkaan se oo, mitä jahtaat.

    Katin ehotus ilman tulppaa tuottaa semmosen metelin, että siellä sais olla pelkkä kankikin pytyssä heilumassa ilman että se kuulus. Mutta sitten sen imuvenan kimpussa touhutessa selkeni, kyllä silläkin saa saman aikaan, pitää vaan olla ripee ja vetää äkkiä reilu puolikierrosta keinua sisään, helposti mahtuva varttikierros ei riitä. Eli seuraava oletus on mäntä.

    Kun yläkerta on kuitenkin purkuun menossa, niin ruuvailin taas mekaanisen öljynpainemittarin paikalleen, ettei tartte muistella paljon ne sillon 1,5 vuotta sitten oli. 3bar näkys pysyvän lämpösenäkin. Nyt vaan jännää, mahtuuko x-runkosessa öljypohja kuin helposti pois. Ja jos männän tarttee, niin mistä löytää samanlaisen. 030 tais olla.
     
    jorkat, AnttiK, J.J. ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Noni! Sehän selkiää kuin selkiääkin ehken ennen kesää :D :poff:
     

Kerro tästä muillekin!