Sbc nostajan naputtelun pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 22.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, oldsihan on erityisen arka se vippapukin kulumalle, eli muotoontumaan sille omalle liikkeelleen. Se tuskin sietää uutta vakionokkaakaan ilman uusia vippoja ja pukkeja.
    Tässä on pallomainen vastin vipalle ja tosiaan tönärin reikä kannessa pitää vipan kohdallaan. Palloissa ei havaittavaa rappua, ei silmälle eikä sormelle. Pallo liikkuu joka suuntaan vapaasti. Myöskään ei tönärin pallovasteessa mitään outoa, ihan siisti kuppi.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No just sen verran tuli jälkee, et kohdan erotti. Ei siihen pääse oikein mikään osumaan.
    On se outous, että se ääni loppuu, kun nostaja pohjaa säädellen. Tönärin kulumajäljestä just kutosen pakosessa vois päätellä, että edellinen on päästellyt kutosen nokka sileenä iätajat, siinä kun on kaksi rappua eri korkeuksilla. Seuraavana vissiin venajousi irti ja ihmettelemään, ettei venan varressa oo kans rappua.
     
  3. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Kannet on siis vanhemman malliset, joissa tönärit ottaa ohjauksensa kannessa olevan reiän reunasta?
    Ihan tolleen hatusta vedettynä arvauksena tuli mieleen kysymys, että millaset vipat ko. koneessa on? Jos vaikka olis sekoteltu vanhemman mallin kannet, jotka ohjaan tönärin kohdilleen ja "self aligning"-malliset vipat samaan koneesseen?
    [​IMG]




    Toi em. kokoonpano painaa varmasti amerikkalaiset koneistustoleranssit huomioiden työntötankoja joidenkin pyttyjen osalta laitaan aiheuttaen kulumaa, jolloin myös venttilinohjureita vituttaa ja rankasti...

    Ihan yhtä "hyvään" lopputulokseen pääsee myös asentamalla guide platet jompaan kumpaan em. vaihtoehtoon. Kolmas arvaus, joskin hiukan epätodennäköisempi on off-set keinut, jotka siitää tönärin paikkaa sivusuunnassa, eikä sovi vakiomallista guide platejen tai vanhempien orggiskansien kaverina...

    Kaikki mainitsemani vaihtoehdot aiheuttaa ylimääräisen rasituksen vuoksi varmasti myös nostajille ja nokalle pahaa oloa, eikä ongelma tosiaankaan pakosta esiinny kaikissa sylintereissä samalla tavalla...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei oo noi uudemmat "ohjaavat" vipat. Tolla setupilla on ennen minua ajeltu jostain 90-luvulta asti vissiin tekemättä mitään. Roti on varmaan päästelly sillä sileellä kutosen pakonokalla vuoskausia. Aikanaan rakennuksessa oli saamieni tietojen mukaan yritetty mukailla ikäluokan 300hp 327:aa. Kone on siis kuitenkin alkupään 350.
     
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voisko se olla joku muu kuin venttiiliosasto, joka äänen aiheuttaa? Esim nokka / kampiakselin laakeri tms?
     
  6. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei, koska jukke on päättänyt näin.
     
    PauliR tykkää tästä.
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Otan kyl vastaan hyviä ehdotuksia. Pitää vaan huomata, että kun säätää nostajan pelivaran loppuun tarkalleen, niin käy nätisti ilman ääntä. Se kohta on vaan niin koneen lämmöstä riippuvainen, ettei siitä ole pysyväisratkaisuksi.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Säkin voisit ehdottaa jotain rakentavaa?
     
  9. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    tönäri
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kerkesin eilen jo vaihtaa kaikkiin sille puolen eri tönärit, ei muutosta.
     
  11. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    sit sen täytyy olla rekkari
     
  12. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    KOhta irtoo venajousi. Kattelee sit sinnekin.
     
  13. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Mulla on ollut saman moista napinaa LT1: sessä, venakopat auki letku korvassa kuuluu selvästi 3pytyn keinuilta, ei alhaalta nokka-akselilta ja häviää pre loadin kiristyksellä pois. Tyhjäkäynnillä ei aina kuulu, mutta kun vaihteen laittaa päälle niin kevyt nap nap nap.. Konsultointien mukaan voisi tulla keinun sivuttaisesta keinumisesta, ja kun kierrokset ja öljynpaine kasvaa niin ääni häviää. Mulla on muutama uusi cleviten keinu ja uudet hilppeet mutta en ole saanut aikaiseksi vaihtaa niitä. Kiihdytyksessä koitan kuunnella mitä sieltä tulee mutta peittyy muuhun metakkaan noi sivu äänet.
     
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ja venoissa eikä jousissa mitään ihmeellistä. Uuden malliset kumit ohjureissa, siistit venan varret, ei väljää. Pakoseen laitettu roto cap retaineri, mutta jousetkin on vakiota matalammat ainakin vapaassa mitassa. Vähän oli pakosen retaineri hangannu sisempään dampperijouseen, mut ei se ääni sieltä tullu.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se sisempi dampperijousi oli myös nakerrellut sitä jousen alla olevaa liukulevyä aika rumasti, sekä imun, että pakosen puolella. Ei siellä muruja ollu. Jos jotain positiivista haluais hakee tämän(kin) päivän turhasta työstä, niin se ääni on ehken taas subjektiivisesti vähän vaimeampi.
    Kai seuraava vaihe on, että hommataan kaikki tönärit ja keinut ihan uudet...
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tähän saa vieläkin ehdotella tsekattavia.
    Vaihdoin jo tänään kuskin puolelle uuden etupyöränlaakerin ja koneeseen jäykimmät 15W40 lähikaupasta löytyneet mineraalit. Kumpikaan ei muuttanu naputusta.
    Ikäväksi asian tekee tieto siitä, että just edellisestä nokasta oli tää naputtajan kohta ajettu liki sileeksi. Tokihan se voisi tehdä erilaisia väärän liikkeen kulumarappuja minne vaan, mutta nyt alkaa kaikki potentiaaliset kohdat olemaan eliminoitu.
     
  17. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Jos nokka on sileä, ei se silloin naputa koska eihän siellä mikään venakoneistossa silloin edes liiku, kun nokka pyörii vaan perusympyrää.

    Pyöristymisen huomaa pakopuolella et ampuu kaasariin, ja imupuolella ei käy ollenkaan.
     
    studio57 tykkää tästä.
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Juu, toki näin. Mä laitoin siihen uuden nokan ja nostajat, sekä jakopään syksyllä. Silmä- ja sormitestillä nykyinen nokka on vielä älyissään. Alkuun kutosen imun nostaja oli pahin napisija, se oli ihan selkeesti rikki, koska vaihto korjasi sen. Sen alta tuli tää vähän vaimeampi naputtaja, joka on sit kutosen pako. Johon ei tunnu mikään auttavan. Todennäköisyys ei ole mun puolella, jos epäilis vielä huonoa nostajaa. Toki samaa valmistussarjaa noi varmaan kaikki USpartsin hyllyssä olleet on...
    E: Tuo oli ihan ajettavissa sillä liki sileellä nokallakin, normikäytössä ei olis huomannu mitään. Tosin jokuhan siinä naputteli jo silloinkin, mutta pistin sen huonon nokan syyksi.
     
    Muokattu: 27.5.2017
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kävin tänään taas ajelemassa kauppareissun naputtajalla. Vaikka kuin tekis mieli ajatella, ettei ole niin huonoa tuuria, et osuisin saamaan kolme huonoa nostajaa samaan settiin, niin kyllä se kovin edelleen vialliselta nostajalta kuulostaa. Sekin vielä, että se ääni on vähän muuttunut jokaisella vaihdetulla nostajalla. Ajellessa hiljaa, se ääni tulee ja menee ittekseen, olematta isommin kiinni kierroksista tai kaasun asennosta. Viidenkympin vauhdissa se tulee jo tosi harvakseen lähes kuulumattomana, mutta räpisee hetken ja taas häipyy. Tyhjäkäynnillä se alkaa häipyä nyt jo sellasilla kierroksilla, että sen vois melkein hyväksyä tyhjäkänniksi. Vaihde päällä sitten kyl taas kuuluu, kun kierrokset laskee.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Onko hydrauliset nostajat?


    Voisko olla niin villisti, että kun nokka kerran on joskus kaljuksi lipsahtanut ois nostajan öljykanavassa sotkua/purse joka kääntyillessää päästää öljyä tai ei päästä öljyä nostajalle
     

Kerro tästä muillekin!