Sbc nostajan naputtelun pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 22.5.2017.

  1. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enää ei oikeastaan tule mieleen muuta, kuin mahdollisesti se, että tuolla on ajettu niin pitkään sillä liki sileällä nokalla, joka on tehny jotain käsin liikuttamalla tuntumatonta rappua ventiilin varteen. Joka sitten just kriittisellä kohdalla ahistas sen verran, että nostaja kyykkää alta.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kone on juu ihan perustoimivan vakiokoneen hintanen. Sitä ei vaan myydä erikseen :D
     
  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    Jaa. eli sitä ei siis saakkaan ilmaisena kylkiäisenä halvan koneen hinnalla.. höh.. ;) pidä tunkkis. :D
     
  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tunkin oisit saanu, sellanen kamala akselin alle laitettava.


    Sori Jussi ot:sta.
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Saat anteeks, kun keksit jonkun hyvän idiksen, mitä vielä tutkisin.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Vaihda kannet :D
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eipä huvittas kaivaa kellarista paskoja -76 mallisia 882 valulla olevia kansia hienojen 60-luvun mikkikansien tilalle...
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Usko pois että loppuu mölinät.
     
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No, tämäkin optio on olemassa...
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    No se tuli ainakin varmistettua, ettei sitä hydenostajaa voi säätää liian tiukalle, vaikka sen tekee käyntilämmössä. Kylmänä se sitten sekä kantaa, että naputtaa.
    Yleensä olen sitä mieltä, että moottorin kierrättäminen paikallaan ei paljasta mitään, eikä auta mihinkään vaivaan, vaan tässä tapauksessa se auttoi taas oikeaan suuntaan. Vaimenee, ja nyt sais jo käyttökelpoisella tyhjäkäynnin nostolla äänen häipymään. Taitaa olla aika siirtyä ajelemaan äänestä välittämättä.
     
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kävin tänään heittämässä lenkin kalja-ja tupakkakaupan pihassa (ihan vaan kävin, en ostanu...Kai) n. 10km. Kotipihaan tullessa naputtelu häipyili ajoittain jo ihan hitaallakin tyhjäkäynnillä. Kävi sen verran nätisti, että joutuu varmaan vaihtaan laturin takapään neulalaakerin.
    Jokohan sitä kohta vois jo ruuvata ilmastoinnin kompuran venakopan päälle tukkeeksi...
     
    palontie ja DX tykkäävät tästä.
  12. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    sinun naputus historialla.... ajaisin vielä ainakin toiset 10km jos en ihan 20km ennenkuin alkaisin ruuvaileen lisä esteitä päälle. :D mutta hieno homma että hiljenöö.. oot sä sen kanssa jo tahinutkin hetken aikaa.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Aikaa on joo kulunu, mutta on ollu pitkät tauotkin välissä. Ei viittiny ees paljon ajella, kun napu häiritsi. Olin kyllä jo päättäny, jos ei häviä ittekseen, saa jatkua. Mulla ei oo sille enää annettavaa, ja koko konetta ei nyt huvita avata.
    Äänen muutoksesta pikkuhiljaa tehtyjen töiden jälkeen, alan kallistua siihen teoriaan, että pitkäaikainen ajo sileellä nokalla on jo tehnyt venan varteen pienen rapun ennen täyttä nostoa, joka sitten ahistaa vähän, kun keinu vänkää venaa vähän sivuttainkin avatessa. Kun tönärinkin varressa oli kahdet eri kulumakohdat.
    Ja johtopäätelmänä myöskin, että pitkään kulutettuun koneeseen on viisasta nokan vaihdon yhteydessä jokatapauksessa aina viisasta vaihtaa vipat ja tönärit. Kun ei ne eri nokat kuitenkaan liikuttele niitä osia just samassa kohdin.
     
  14. Suokanta

    Suokanta 1st gear

    Hydraulinostajien perussäätö on yksikertainen: Ilman öljynpaineita löysät pois ja kierros kiinni. Mutta jos on yhtään virinokkaa pitää kierros muuttaa "kolmeksi vartiksi" (3/4 kierrosta kiinni löysien jälkeen). Tähän ei vaikuta työntötankojen tai keinuvipujen kuluneisuus pätkääkään. Ne löysät kierretään kuitenkin pois. Mutta uudetkin ameriikan varaosat tarjoavat yllätyksiä: itselleni tuli yllätyksenä venttiilijousien epätasainen laatu. Tilasin viimesen päälle hyvät Weiandin jouset ja silti muutaman tuhannen kilometrin jälkeen pari nokkaa oli hioutunut pyöreiksi. Toki mulla on virikeinut 1,6 suhteen nostolla, kun vakiot on 1,5:set. Keinuvivut kertaavat nokan noston ja ensin epäiltiin, venttiilien pohjausta. Mutta kun 14 nokkaa pysy ehjänä, niin järkeilin, ettei vika voinut olla liiallisessa nostossa. Ongelma poistui vasta kun mittasin jouset ja totesin kahden jousen olleen ihan sairaan tiukat verrattuna muihin. No päädyin sitten ihan orggisjousiin ja nyt toimii hienosti.

    Myös öljyllä on tosiaankin suuri merkitys. V8 moottotoreita ei koskaan ole suuniteltu käytettäksi millään synteettistä nykylitkulla, vaan oikealla mineraaliöljyä. Oma 305 tosi jyrkällä nokalla ei kyllä naputa yhtään kolmen vartin perussäädöllä. Käytänkin siinä 15W30 Kendallin peruskuraa. Halpaa ja toimivaa.

    Mikkikansia ei kyllä kannata lähteä vaihtamaan mihinkään, kyllä se vika löytyy ihan jostain muualta, kuin niistä.
     
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei, mutta jos nokka vaihtuu eri perusympyrällä ja nostolla olevaksi, niin kuluneisuus alkaakin vaikuttaa. Mahdollisesti, ei toki aina.
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Pitää nyt ihan vielä varmistaa, kirjoitanko tosiaan niin epäselvästi, että olisin vailla nostajan preloadin säätöohjetta?
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    jospa sinä itse oletkin se naputtaja?

    minkälaisin toimin olet poissulkenut itsesi?
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kiellän ehdottomasti. En ole, ja muijakin kieltäytyi.
    Ääneen tosin tottuu, ja arvostelukyky sen kuuluvuudesta hämärtyy.
     
    helvetinkat tykkää tästä.
  19. Weijari

    Weijari Gearhead

    Oli tossa sen verran jyvää, että jos Jouset on jostain syystä "eri paria" keskenään..
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toki siinä pointti on.
    Sivulla 2 käsittelin jousia vähän, mutta jäi kertomatta, että mittasin ne ja vaihdoin vielä ristiin. Ääni ei siirtynyt jousen mukana. Kyllä siitä jousesta heti epäily oli, kun vanhat jouset on liian pitkiä pakopuolen roto capin kanssa.
     

Kerro tästä muillekin!