Sbc nostajan naputtelun pohdintaa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Jussi289, 22.5.2017.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Paras ois lahjottaa koko moottori (ennenkun hajoo) vaikka mulle. Haen kyllä.
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Enpä taida. Rupeen kasaamaan ilmastointia paikalleen.
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Turha varmaan kysyä, kun olethan sen rotocapin paikkaakin vaihtanu. Jos toi on se sellai pyörivä retaineri nimeltään...
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se se on. No sitä en vielä siirrelly. Mutta ei siinä näkyny eikä tuntunu mitään asiatonta.
    Nyt se ääni on taas muuttunu itekseenkin. Kuuluu sillontällön vähän kierroksista riippumatta välillä enemmän, väliin vähemmän. Tyhjäkäynnilläkin pysyy nyt aika pitkäänkin pois.
     
  5. rb

    rb Double Gearhead

    Tostapa tuli mieleen:

    Kaveri osti aikoinaan mottivikaisen Courierin, josta myyjän mukaan mäntä hakkaa kanteen.

    Ääni oli satunnainen, eikä ilmentynyt silloin kun kierroksia tiputti, kiertokangen laakeri jätettiin samoin tein pois laskuista.

    Lähinnä se kuului tyhjäkäynnillä, mutta silloinkin täysin satunnaisesti.

    Pata pois ja purkuun, eikä sieltä mitään löytynyt, kunnes joku sitten huomasi, että miksi toisen moottorikiinnikkeen kohdalta maalit on kulunut pois ja toisen ei.

    Eli kiinnike varmaan ajoittain nousi kierteen harjalle ja sit taas lävähti lohkoon!!!
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Toi naputtaja ei tykänny hirveesti vähän pidemmästä retkestä. Sellanen 150km vetäsy, ja nyt napina taas terävöity, ja ei häviä oikeen millään kierroksilla kokonaan. Se pohjaus tako varmaan nyt nostajan pohjavenan rikki, kun se alkaa öljyämään keinuakin heti kylmästartin jälkeen, muut tulee mukaan vasta hetken päästä.
    Lisäongelmaa tuli sytkästä, jo pitkään epäilyttäny, et jakaja kääntyilee jotenkin itekseen. Tiukattu ja merkattu, ei kääntyile. Oikeen hyvän tuntunen ennakko alkuun, 15km ajoa ja alkaa kilisteleen (ei siis se nostaja). Käy sit myöhästämässä vähän, kilinä loppuu, mutta niin loppuu jouhee kulkukin. Tänään purkasin jakajaa, alipainesäädin pelaa hyvin, mutta keskipakoennakkoon olikin joku laitellu vähän mitä sattuu tarvikepainot ja helvatan löysät jouset. Sinne oikeet hilut, niin anto vähän lisätä ennakkoo, mutta ei vieläkään hyvä. Ignitor tuskin osaa ite ajastella sytkää... Sattu tietty taas sellanen kone mulle, johon joku on tunkenu auton luonteeseen täysin sopimattomat korkeet männät. Enpä taida jaksaa isommin tätä eri aiheessa pohtia.
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    On se perkeleen vehje. Nyt tänään taas naputus on hiljaisempi ja häipyy vähänkin kierroksia nostaessa.
     
  8. 401

    401 2nd gear

    Itekkii pähkäilen ja vähnin asioita aika paljon mutta toistaseks vielä jossain vaiheessa oon tarttunu toimeen..minä luulen että kun käyttää kertaalleen lihakunnan laatikossa sen moottorin osina ja mittailee reiät sekä pesee/ puhdistelee kanavat ja koko ahjon.kaikki epäilyttävät romut syytää roskapönttöön mitkä siltä vähinkin näyttää ja hommaa uudet tilalle niin lie tuo piru jo hiljenee.
     
    Herje, Jussi289 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kyllähän se sen jossain vaiheessa avauttaa, jos ei ala löytymään syyllistä. Vaan vähän haasteen puolellehan toi menee. Onhan se nyt perkele selvittävä, miksi yksi nostaja käyttäytyy huonosti. Kun se on edelleen hiljanen, kun vetää nostajan omat varat pohjaan. Tämä nyt siellä oleva EngineTech merkkinen nostaja on vaan niin nuuka, ettei saa sellasta mekaanista säätöä tehtyä. Se joko kantaa, tai naputtaa. Olispa suurnopeuskamera, niin vois arpoo tökkääkö vipan liike jossain kohdassa nostoa...
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Taas venajousi pois. Vertailua toisesta 882 valusesta -76 kannesta purettuun. Pestynä paikallaan olleessa rotocapissä reilusti kasausvälystä, jousen kuppi vähän jotenkin kärsineen oloinen, vaan ei rikki. Jousi ohempaa lankaa ku toi vertailtava, vapaa pituus 1mm enemmän. Alkuun sarjassa puristaen vertailujousi puristuu nopeammin, lopussa tää ohutlankainen menee edelle. Ohutlankaisen puristusvara 22mm, paksun 19mm, kumpikin riittänee liki .5" nostolle... Jota tossa nenässä ei edes ole. Paikallaan olevassa liukurikka jousen alla, vertailukannessa ei. Retainerien paksuudet puristettuna samat. Ainoo selvä ero näkys olevan se, että ohutlankaisessa jousessa sisempi dampperijousi ottaa jousen kuppiin kiinni, kun taas paksulankaisella dampperi meneekin kupin aukosta suoraan retaineria vasten.
    Venttiili liikkuu edelleen kevyesti, vaikka vääntelee sivukuormaa sille. Varsi on suora.
    Taidan kokeeksi kasata noilla vertailuosilla ja kuunnella.

    Edittiä, kun kukaan ei ehtiny ihmetteleen. Siis tossa kirjoitus meni edelle asiasta, kun jousen asennuskorkeusmittaus oli vasta edessäpäin. Eli puristumavarasta pitää toki vähentää vapaan ja asennetun mitan ero. Joka on 9mm TÄSSÄ VENASSA, muissa 7mm. Eli asennuskorkeus on 2mm vähemmän ku muissa, mikä tarkottaa, että edes puolta tuumaa lähenevä lopullinen nosto ei käy edes tolle ohemmalle jouselle, pohjaa. Se jousenalusprikka on 1,3mm paksu, ilman sitä toi ohempi jousi menee just .499 nostolla.
     
    Muokattu: 10.12.2017
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eli syyllinen taitaa olla tehty seetihomma, joka on jääny korkeeks. Kun venttiilinvarsi tuskin kutistuu, jos ei nyt sitten yhtä venaa ole vaihdettu lyhyempään.
    Tossa nokassa näkys olevan .410 nosto pakosella, mikä vie sen jousen jo aika tiukalle, joskaan ei nyt ihan pohjaan. Mutta kyllä penkissä puristaenkin ne viimeset millit puristuu aika nihkeesti, ja ne kuitenkin tarvitaan. Ilman alusprikkaa tää ei mene tolla paksulankasella jousella, mutta siellä olleela ohutlankasella pitäs sillai toimia. Ehkä.
    Selittää, miks napina vähän helpotti keinujen vaihdossa, kun ne tais vaihtua 1.6 > 1.5 suhteisiin.
     
  12. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Noni, ei vissiin montaa olutta mennyt tämän jutun mietiskelyyn, että pääs edes vähän jyvälle. Tukka on tainu harventua jo muutenkin ennestää... rofiilikuvaa kun kattoo
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Onneks tukanlähtö ny ei mee tän piikkiin, vaikka kyllä tää teetätti.
    Mutta case closed. Jousi ei mahtunu väliin. Syy joko väärä venttiili tai korkeeks jätetty seetityö.
    Ei naputa enää.
     
    J.J., sdfsd ja Herje tykkäävät tästä.
  14. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt vaan sit miettii, ottiko nokka ihteensä kuin ikävästi.
     
  15. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Tuskin otti, sillä naputushan ois lakannut jos ois ottanut itteensä...
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Totta. Edellinen nokka olikin ihan silee. Tosin sekin naputti, mutta varmaan eri syystä. Olihan tossa aika paljon kypsiä osia venakoneistossa kaikkiaan.
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ettei tää nyt olis liian helpolla menny, niin tulihan sieltä alta esiin taas uus naputus. Hiljainen, mutta kuitenkin. Täytyy varmaan käydä läpi noi kaikki pakoset, onko siellä liian pienet välykset. Kun noi rotocap retainerit ei taida edes kuulua tän vuosmallin kansiin.
     
  18. fmila

    fmila Gearhead

    Luin tossa koko treadin saikulla ajan kuluksi. Omassa mikkikantisessa (-461) oli vähän saman kaltaista ongelmaa aikanaa ja se oikeestaan jatkui jopa vuosikymmeniä (laiska kuski?) Pientä kilinää tais olla ihan siitä asti kun sen kasasin kahdesta puulattikosta aikanaan. Monta vuotta meni ihan hyvin, kunnes yhdellä pidemmällä reissulla pohjanmaan lakeuksilla katkaisi 7n pako puolen studin. Keinu oli syönyt studiin melkoisen kolon, ennen kuin meni studi poikki. No siihen sitten kevyt "kenttäremontti" ja studi ja keinu vaihtaen. Silloin vasta huomasin että kannen reiät on alkanut jostain syystä ohjaamaan keinua vinoon, niin ettei osu enää suoraan venttiilin päähän. Kansiin oli toki vaihdettu jossain vaiheessa pronssiohjaimet vettiileille, oiskohan siinä tullut joku "poraus virhe" koneistamossa, jota en huomannut??

    Muutaman kerran harjoittelin tavallisen prässätyn studin kanssa ja vaihtelin "sopivia" keinuja ja sain muka sen hiljenemään ajoittain, mutta aina kilkatus palasi. Eikä vivun linjaus ollut mielestäni tarpeeksi hyvä. Lopulta jyrsin studien pohjat sileeksi ja laitoin ruuvattavat studit guide platein kera ja säädin niillä linjat suoriksi. Toki avarsin samalla työntötanktaojen reiät riittävän suuriksi. Nuukana (ja laiskana?) miehenä tein sen vain tälle yhdelle vipuparille. Senkin jälkeen on välillä pitänyt vaihtaa koneen kasasusten yhteydessä keinuvipuja ristiin, jota linjat on hyväksyttävällä tasolla.

    Jos vipu ei ole riittävän suorassa, alkaa se slotin reuna helposti hankaamaan studia ja ongelma pahenee äkkiä. Uskon, että siitä ei ole Jussin koneessa ollut kyse ja olisit sen varmaan jo huomannutkin, mutta tarkasta vielä nekin, ennen kuin länttäät sen kompuran kiusaksesi sinne kopan päälle. Ei harrasteautot mitään ilmastointia kaipaa, lasit alas ja luu pokalle riittää ;-)

    t. AM
     
    rb tykkää tästä.
  19. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tota tönärin linjaa tässä tuli jo pohdittua aiemmin. Ei näyttäs olleen siinä vikaa, vipoissa ja studeissa ei mitään outoa kulumaa, kun taas ne ekat tönärit oli jo selkeesti kannen kohdalta kuopalla. Edelliselle omistajalle ääni oli ilmeisesti selitetty Rhoadsin nostajilla ja selitys kelvannu... Ei ollu itse koneen rakentaja. No, paikallaan ollut nokka oli ~0.5" nostolla, ja se nyt oli ainakin tolle kutosen pakovenalle ihan liikaa, joten ei ihme, että se nokka oli hävinnyt.
    Poistelin eilen pakosilta oikeelta puolen loputkin jousien aluslevyt, kolmessa oli dampperijousi syönyt ittensä jo levyn läpi paikoin (voisi selittää, miksi ääni vaihteli, kun osuu koloon, niin ei napsaa). Aivan kuin dampperijouset pohjais ensimmäisenä. Jännästi myös kutosen pako alkoi taas ääntää, mutta nyt hiljenee aika pitkäkskin aikaa, kun vetäsee lennosta vähän preloadia lisää. Sitten kun nostjan paine normalisoituu, niin taas napsaa. Aivan kuin dampperijouset pohjais ensimmäisenä. Sisällä on niin ikävä käytellä, kun käryää ja öljyä lentää, niin jäi vielä kokeilematta, mitä tapahtuu, jos jousen kiertää eri asentoon. Toissailtana se vitun kutonen kun oli jo hiljaa. Se nyt tosin on fakta, että siinä on 2mm vähemmän liikevaraa, joten se pelkkä aluslevynkään poisto ei vielä takaa riittävää jousivälystä puristuneena.
    Dampperijousissa on muuten erilaiset päät. Kumminkohan päin ne oikeesti kuuluu? Nyt niitä on molemminpäin.
     
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Totahan mä nyt kyllä edelleen vähän ihmettelen, kun tuon nokan nosto on vähemmän ku joissain vakionokissakin, eikä noilla kansilla olis nyt mitään mahdollisuutta mahtua sen vakiokannen paksulankainen jousi ainakaan tohon kutosen pakoon. Mitä ihmettä on siis tehty...?
     

Kerro tästä muillekin!