SBC prötää kuumana?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja camaro70, 6.9.2008.

  1. camaro70

    camaro70 1st gear

    Tämä lienee varmaan tosi simppeli juttu mutta kun ei osaa...HELP

    Eli Camaron kone (SBC 350, 9.0:1 puristukset, Edelbrock 600cfm sähköryypyllä, 1/2" eristepala, Performer dual-plane imari, suht mieto Performer-plus nokka 204/214 astetta, Mallory HyFire sytkäboksi, perus mekaaninen bensapumppu, headersit; laatikko TH 350) käynnistyy hienosti kylmänä tai osalämpöisenä ja ottaa kierroksia hanakasti, kone vastaa siis kaasuun herkästi ja nostaa kierroksia nopeasti tyhjäkäynniltä asti.

    Ongelmat alkaa kun kone lämpenee käyttökuumaksi, se alkaa prötäämään. Tyhjäkäynniltä kaasua polkaistessa kone rykii ja nostaa kierroksia todella haluttomasti. Sen kyllä saa nousemaan 5000rpm asti kun jaksaa odottaa mutta prötäys kuulostaa pahalta. Samoin tuntuu että bensankulutus on alkanut nousta vaikka en ole säätöihin koskenut. :-?

    Maantieajossa voimaa tuntuu olevan entiseen malliin ainakin täyskaasukiihdytyksissä ja kone ottaa iloisesti kierroksia jonnekin 4000-4500rpm asti kunnes aski (vakio?) vaihtaa isommalle, voimaa tuntuu olevan hyvin.

    Sytytys on säädetty 14 ast perusennakolle ja se ottaa maksimit 34 astetta jo 1800 rpm tienoolla, lisäksi säädettävä vakuumi on 4 kierrosta auki ja kytketty kaasarin vasemmanpuoleiseen ulostuloon ("timed vacuum").

    Ryyppy aukeaa mielestäni täysin auki kuumana, kone ei savuta eikä syö öljyäkään, ainoa todellinen vika joka viime kesästä on kehittynyt on kuumana 1500rpm ylöspäin alkava naputus. Veikkaus on ollut nokka + nostaja ja paketissa odottaakin jo uusi nokka ja nostajat... mutta voiko se aiheuttaa noin pahaa prötäystä? Vai liian rikas seos? Kiihdytyspumppu? Imusarjan kuumuus?

    Missä vika ja mistä aloittaa etsintä?
     
  2. montego

    montego 1st gear

    Kokeile ensiksi säätää tuo ryyppy lähes nolliin,ja vaihda uudet tulpat,ennenkuin etsit vikaa syvemmältä.
    Saattaa joskus käydä niin että,ennestään rikas seos ja ryyppy, tuhoaa tulpat.Mulla ennen muinoin sbc teki tuollaista,ja oireet oli tuollaiset.
     
  3. -TH-

    -TH- Gearhead

    onko sulla kaasarin alla mitään eristevylliä? edes se voileipätiiviste? jos ei oo,niin laita niin paksu esim. bakeliittinen kun pellin alle mahtuu.
     
  4. hukkis

    hukkis Gearhead

    Samantapasia oireita oon parissa nokkavikasessa autossa huomannu,eli se vois tulla sieltäkin.Kannattaa kyllä tosiaan tarkastaa kaasari ja sytkäpuoli ensin,niinkuin tuossa aiemmin jo esiteltiin.
     
  5. camaro70

    camaro70 1st gear

    Yes, puolen tuuman bakeliittieriste on. Imusarja on ajon jälkeen tulikuuma mutta kaasarin runko ja bakeliittilevykin ihan käsin kosketeltavia, ei siis pitäisi kaasarin kuumenemisesta johtua.

    Ehdin just tsekata pari tulppaakin illan kiireessä molemmista kansista ja väri näytti hyvän keskiharmaalta, ei ollut nokea eli ei nyt kovin rikkaalla pitäisi sen mukaan käydä? Ehkä nokka tosiaan oireilee noin pahoin...
     
  6. camaroo

    camaroo 1st gear

    oisko sulla väärän lämpöarvon tulpat
     
  7. -TH-

    -TH- Gearhead



    onko siinä imarissa se kanava pakokaasuille puolelta toiselle? jos on,niin onko se tukittu?
    käykö kone liian kuumaks?
     
  8. Juze86

    Juze86 2nd gear

    Mulla teki buicki silleen että alko n. 1500rpm ylöspäin nakuttaa nii alle 3000km ajetusta nokasta oli yhestä nenästä murentunu pala pois, ehken joku valuvika. Ei kyllä prötäilly ja muutenkin toimi.
     
  9. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    Tuliko kaasari puhdistettuu koneistuslastuista,jos siis kyseessä uus kaasari,niin noi halpis tuotteet on melkosen huonosti viimeistelty,mulla ainakin ja oon kuullu muillakin löytyneen melkoiset lastumäärät valmistuksen jäljiltä.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    Mulla hajos kuukausi sitten isosta hei-jakajasta sytkäpoksi silleen että rötäs ja nyki kuumana kun koitti kuormittaa, pintakaasulla pelas.

    Kylmänä kyllä toimi ihan ok vaikka vähän polkikin.
     
  11. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko siinä kierroslukumittari? Jos on, irrotappa se ja kokeile. Saatat parhaimmillaan kokea moottorin ihmeparantumisen.
    Ainakaan oma MSD Super HEI -moduli ei siedä kierroslukumittaria, V***un tampiot eivät näköjään osaa käyttöohjeeseen laittaa varoitusta. Jos tässä on vika, kääri se käyttöohje rullalle ja palauta valmistajalle ja saatteeseen terveiset, että voivat työntää sen sinne mihin aurinko ei ikinä paista.

    PS. Kuka korvaa jos voimamoottori hajoaakin sen takia että kierroslukumittari sekoittaa kipinän??? Ei ole omakohtainen kokemus onneksi.
     
  12. camaro70

    camaro70 1st gear

    Ei valitettavasti ihmeparantumista koettu... eli otin kierroslukumittarin liittimen irti sytkäboksista mutta sillä ei mitään vaikutusta käyntiin. Ryyppy ja sytkä tarkastettu ja pitäisi olla kohdillaan.

    Oli näköjään toisaalla Overdrivessa jollakin kaverilla vastaava prötäysongelma johtunut muutaman pakopuolen nokan korkkaamisesta... eli uuden nokan vaihtoon vain, vielä kun tallipaikkaongelman saisi ratkaistua. Jatkuu...
     
  13. heinähattu

    heinähattu 1st gear

    aikoinaan itselle osui letukka jossa osto hetkellä oli juuri nuo oireet,kylmänä kesti kierroksia etc. ja imusarja ja kannet helotti todella kuumana hetken ajon jälkeen. kaikki korjaantui kun jakajaan vaihdettiin reilusti löysemmät jouset.joku oli virittänyt konetta kyllä mutta jätti täysin vakion jakajan siihen.
     

Kerro tästä muillekin!