SBC Rynkyttää

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 6.7.2012.

  1. Selli

    Selli Gearhead

    Morot,

    Mun stroukkeri sai tänään takasi XE284 nokan ja Pro Magnum nostajat (uudet) Mitään muuta en vaihtanu koneeseen. Preload vartti siitä ku tönäriä nahistaa. Nyt sitte kone vapisee ja tärisee niinku perkele olis lähössä konehuoneesta ulos. Toi nokka on ollu mulla enneki kii ja vaikka se rutiseekin hienosti niin ei se tollein vapistanu konetta. Yhtään ei kärsi rasitusta parkkiksellakaan. Paikallaan ottaa jenkaa mutta jotenki joutuu reilusti polkee vs vanha kombo. Ja tosiaan vaihepäällä ku ihan saan putputtelee parkkiksella niin meinaa kokoauto revetä liitoksistaan ku ravistaa niin paljon. Noh, Syttyjä joutu hetken pyörittelee ennenku sain käyntiin joten olisko tulppavika(laitoin ihka uudet) koska parit kerrat pärskähti kunnolla ku ei ollu sytty kohillaan. Esisäädettävällä ajotuslampulla perusennakko 54!!! ja normi lampulla ei asteikolla pysyny. Eli olisko hampaan/kaks jakaja väärin? Tiputin ton lampun maahan just ennen mittausta että voi toki olla paskana tuo lamppukin. Laitan tästä videon heti ku saan sen ulos tuolta kuvasivuilta. Nokka on ajoitettu Nollaanmerkkiin
    Syttynä msd AL6/ blaster 2 ja hollikan 750tuplis johdot accel 300+
     
  2. Selli

    Selli Gearhead

    Ja nostajia humpsuttelin öljyssä ennen asennusta ja vartin preload
     
  3. Selli

    Selli Gearhead

  4. tapio

    tapio Gearhead

    Sytytysennakko pielessä.
     
  5. tapio

    tapio Gearhead

  6. tapio

    tapio Gearhead

  7. Selli

    Selli Gearhead

    Tapio:Hyvät artikkelit.Tää mua aina naurattaa että miljoona kertaa olen ton tehny niinku oot lukenu tuolta mun stroker osiosta. Oon tässä auton vieressä ja säädin venttiilit uudestaan nyt ku on käytetty konetta kunnolla.
    Ton videon settingsissä ei kone käy ollankaan jos lasken perusennakon alle 20 ja letku irti luonnollisesti. Jonkun hampaan mettässä toi jakajan on pakko olla vinossa ku pyöriä ei kyllä ykköseen osoita.Hieron ton kohille ja palaan kohta asiaan. Löysin vielä kolmannen lampun kaapista ni on ainakin referenssiä :)
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

    Perskele,kyllä se nyt ahistaa. Kyllä toi liikkuu ja käy mutta ravistaa kovasti vieläkin. Ennakot on nyt niin että jakaja ei enempäää käänny ja just käy.Myöhästää tosta ni ei enää käy. Lamput näyttää tyhjäkäynnillä liki 30.Taitaa mun merkit olla mettässä dampperissa tai jotain.Täytyy ottaa tulpat pois ja hakee ykk sieltäkäsin.Samalla kaivan toiset tulpat. 3000rpm ni röpisee silleen ku todellakin joku tulppa olis pelistä pois ja perkeeleellinen ravistus.Silti vastaa kaasuun hyvin.
     
  9. iikka-

    iikka- 3rd gear

    Veikkaan että yks tulppa pois pelistä. Itelläki alko joskus tuo dartti ravistaan just samalla tavalla kun tossa videossa ja ihmettelin että mikä perkele on. Vastas kuitenkin kaasuun hyvin ja kiers hyvin. Kävin tulpanjohdot läpi niin ykshän siellä oli irti.
     
  10. Selli

    Selli Gearhead

    toistaiseksi 7. tulpassa kauhee kökkö ja kutonen musta.muut ok. pyöritän vielä ton ykkn kohille nyt ku on tulpat pois ja vaihan noi tulpat. eise voi isovika enää olla :)
     
  11. Selli

    Selli Gearhead

    Peukkutestillä ykk kohilleen ni merkki kyllä oli melkosesti pielessä.Tein sinne uuden ja rupes nuo ajotusnumerot näyttää ihan normaaleja. maksimeja ei kestä ku hätäseen 30 astetta ku alkaa jo nakuttaa(letkupoissa) noh,ite rytkytys ei mihkään hävinny.Harmi ku ei oo näin la saativilla uusia johtoja ni olis nekin voinu vaihtaa jos noista on joku huono. Tehottoman tuntunen tuo on vs vanha jotenka kyllä siellä kipinässä jotain sanomista vielä on. Täytyy mennä penkoo olisko yhtään johtoa jemmassa vanhoja.
     
  12. max

    max Double Gearhead

    Moro selli,mulla 400 sbc koneessa 20 astetta perusennakko,ja 35 maksimi.En käytä lainkaan alipainetta.

    Tarkasta että kaasarin tyhjäkäyntipiiri toimii,ettei vaan vika ole siellä?
     
  13. 69

    69 Gearhead

    Jos tulpanjohdot epäilyttää, niin voisit mitata yleismittarilla vastuksen.
     
  14. Selli

    Selli Gearhead

    Jees rupeen tota tutkii.Kaasarin purin just alkuviikosta ja kasasin uusilla tiivareilla.Aijemmat ongelmat hävis sillon kyllä. Onhan tuossa parit letkut mitkä olis hyvä olla tiukemmat.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Voi olla kaukaa haettua,mutta kun olen Holleyn pensanryöstäjiä rassannut,niin olen huomannut,että tämä palikka mikä on rungon ja kohokammion välissä vaatii erityis huomiota.

    Pelkkä paineilma ei riitä pienten kanavien aukasuun,vaan olen rassannut ne auki ohuella rautalangalla ja ultraääni pesurilla.Yllättävästi niistä löytyy kattilakiveä ja linnunpesiä.
     
  16. Selli

    Selli Gearhead

    Tuo kaasarijuttu kyllä tuntuu oudolta tässä tapauksessa ku otin ke irti noi osat ja sillon pelas ku kello. Ei mitään oireita.

    Kävin koeajolla kokoennakko 36 perus n.20. Tuntuu ihan tehottomalta. Ihan inan yritti nakuttaa mut en kengittäny sit enempää mutta jotain kyllä uupuu ja kovasti. Pitäshän ton kepin antaa vähintään samaa puristusta jakkaraan ku tuo Powermaxi. Motarilla ku junttas kaasua niin ennen hymyilytti nyt ei. Olisko tuo nokan ajoitus nyt sit niinpielessä että tekee noi oireet. Tosiaan en ajoittanu millään kiekolla vaan merkit kohilleen perustyyliin. Toi nokka ku oli aijemmin kii ni kyllä se kuiteski pirusti veti ku pääs alueelle. Tuskin suuttimet niinkaukana olisi että vaikuttas noinpaljoa.Seokset näytti 13 korvilla kautta rantain.
     
  17. Selli

    Selli Gearhead

    Taidan laittaa työkalut pakkiin ja hakee kaljaa
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Ongelmilla on taipumus ratketa tavalla tai toisella.Parempi kun ei rupea sönkkäämään mitään ympäripyöreitä vianratkaisuja;mielenkiintoinen ongelma jokatapauksessa.
    Laita nyt kuitenkin näiden kahden nokan strategiset arvot näytille.
     
  19. Selli

    Selli Gearhead


    Lähin ajelee kuiteski kotiin tolla kiululla. Toi rynkytys on muuten sitte vaan tyhjäkäynnillä enää et sen verran noi hieromiset autto. Sytty jäi 34 maksimille ja sillä ei nakuta. Yksi hyväpuoli on että loota toimii jostain syystä paremmin ton nokan tuottamalla alipaineella,hah.Paljon terävämpi on cruisevaihto ku toisella.
    Ja todellakin tässä ole mihkään kiire ku just leimasin ton (vanhalla nokalla tietty)
    Toi tyhjäkäyntipiirin läpikäynti tapahtuu huomenna.Pakkohan se on sinne rajaantua ku laulaa rajottimelle hienosti eikä se enää rynkytä kierroksilla niinku se teki vielä eilen.

    Vanhan nokan specsit
    Crane Powermax 113801
    Cam Style Hydraulic flat tappet
    Basic Operating RPM Range 2,500-5,000
    Intake Duration at 050 inch Lift 222
    Exhaust Duration at 050 inch Lift 234
    Duration at 050 inch Lift 222 int./234 exh.
    Advertised Intake Duration 278
    Advertised Exhaust Duration 290
    Advertised Duration 278 int./290 exh.
    Lobe 114


    Uusi (kerran jo ollu tässä kii)
    Compin XE284h CCA-12-250-3
    Cam Style Hydraulic flat tappet
    Basic Operating RPM Range 2,300-6,500
    Intake Duration at 050 inch Lift 240
    Exhaust Duration at 050 inch Lift 246
    Duration at 050 inch Lift 240 int./246 exh.
    Advertised Intake Duration 284
    Advertised Exhaust Duration 296
    Advertised Duration 284 int./296 exh.
    Intake Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.507 in.
    Exhaust Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.510 in.
    Valve Lift with Factory Rocker Arm Ratio 0.507 int./0.510 exh.
    Lobe Separation (degrees) 110

    Syy miksi tähän lähin on se että tykkään että tällanen kiulu kuulostaa joltakin koska tolla cranella oltiin Sleepereitä. Ja että mulla on uusi kaasari AL6 sytty ja nykyään saa RE85 bensaa että saisin pakokaasut ensikesänä tällä nokalla läpi.
    Samalla toki vaihoin kaksiosaisen jakopään kopan että nokka on melkonopee vaihtaa nyt jos niikseen tulee :)

    Tossa vielä viimeisin video enneku lähin ostaa juomaa.Näkee hyvin että tyhjillä vapisee ja kiekoilla laulaa hienosti.
    Niin ja se meinaa sammua kokoajan ja ihan yhtäkkiä sen tekee vaikka kävisi 1000rpm tyhjää ni sit voi hyytyä.
    Ostin huoltsarilta uuden b-suotimen jos vaikka siitäkin rajaisi. B-paine mittari sekoaa lämmetessä jotenka siitä ei saa ku kylmänä tuloksia ylös. lämpösenä näyttää vaan 2psi kylmänä n6 Carterin 6900 mekaaninen on pumppuna.

    http://sellin.1g.fi/kuvat/Klippej%C3%A4/XE+2.MOV (sama tässäkin että lataa oikeesta reunasta koneelle)
     
  20. max

    max Double Gearhead

    Toi Comppi on kyllä aika reteen kokonen kärsä,hyvä juttu.
    Entistä enemmän rupeaa homma haiskahtamaan mielestäni pensa puolen huolilta;tämä vain oma arvioni.
     

Kerro tästä muillekin!