SBC satunnaista sinistä savua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 16.6.2024.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Nämä Chevyn koneet on minulle entuudestaan vieraita, ollut lähinnä Fordia ja Moparia. Ja vieläpä ensimmäinen kone mitä en ole itse rakentanut, eli itse en osaa kertoa missä olen töpeksinyt.

    Moottori savuttaa sinistä välillä reilustikin kun kone on kuuma (öljyt kuumat), eli lämpimällä kelillä kaupunkiajossa. Viileämmällä kelillä tai vaikkapa maantieajon jälkeen ei pöllytä. Ei myöskään startissa.

    Tulpat ei nokeudu, eli niin paljoa ei öljyä häviä. Öljyä kuluu jotakuinkin 3dl/1000km, ainakin näin sisäänajossa.

    Mikä tuon voisi aiheuttaa näissä Chevyn koneissa? Voiko tuo saada öljyä jostain muualta kuin ohjureiden kautta?

    Moottorin tietoja. Huohotus ei mene imusarjaan, eli PVC venttiilivika ei ole mahdollinen. Moottorin on rakentanut kotimainen firma, mutta moottori seisoi 7 vuotta käyttämättömänä kasauksen ja dynoajon jälkeen.

    Moottori on yksiosaisella takastefalla. Kuitin mukaan kone on hoonattu ja kasattu uusilla laakereilla. Männät KB:n hyperit, Sealed Powerin Moly renkaat. Kannet portattu, vaihdettu isommat imuvenat + muut kansityöt.
    Hi-Volume öljypumppu. Stroukattu yms, mutta niillä tuskin on merkitystä asiaan.

    Vaihdoin uudelleen venttiiliohjurin tiivisteet, josko ne olisi kovettuneet seisonnan aikan. Ei vaikutusta. Näin kesän aikana en ala purkamaan moottoria syvemmälle, tehdään se sitten talvella jos tuota vaatii.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kolme desiä tuhannelle ei ole hurjan paljon, sisäänajossa öljyä voi mennä mäntien ohi ja rauhoittuu myöhemmin.

    Mitäpä jos laittaisit sen pvc-venttiilin paikalleen ja letku imusarjaan.

    Se että kuumana savuttaa, herättää kysymyksen mitkä öljyt ja kuinka kuumana kone käy?

    Sellainen tuli vielä mieleen että varsinkin stroukkikoneessa jos on liikaa öljyä, eikä loiskelevyjä, niin voi aiheuttaa että öljyää sylintereitä liikaakin.
     
    Muokattu: 16.6.2024
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuo oli alkujaan PVC venttiilin kanssa, sama tulos. Sitten kokeilin sen poistoa ja jäi siihen tilaan. Ei huohota havaittavasti venakoppien huohotusventtiilien kautta.

    Ensin minulla oli öljynä jokin tavallinen 5W-30 öljy, sen kanssa savutti herkemmin. Nyt 20W-50 Comma, vaatii lämpöjen nousun sinne 90 asteen paikkeille tai hieman yli että savuttaa. Voin toki säätää flektin ohjainta siten että pitää lämmöt vaikka maks. 85 asteessa, mutta toisaalta se on enemmänkin tekohenkitystä kuin vian korjausta.
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Yksi SBC tapaus tulee mieleen missä sinistä savua tuli reippaamman ajon jälkeen, siinä oli asentaja telonut yhden pytyn öljyrenkaan siten että se oli jumissa urassaan. Siis peltilisut sen haitariosan klipsujen päällä.
    Yhdessä toisessa merkissä oli myös jenkeissä tehdyssä remontissa käynyt näin, mutta sen tulppa oli kyllä siitä pytystä aina karstainen, ja ei jäänyt epäselväksi että missä mukissa ongelma on.
    Aika maltillinen on kuitenkin tuo kulutus, voihan se siitä vielä parantua kun enempi on ajettu?

    Sinänsä sisäänajoon olisin ehkä valinnut jotain muuta öljyä kuin 5W-30 syntistä, ehkä joku perinteinen mineraali ja reipasta ajoa?
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Öljynlämpö olisi tossa kiinnostava tieto kun savuttaa ja ei savuta vähän lämpöjen mukaan. Maantieajossa viima jäähdyttää öljypohjaa vaikka lämmöntuottoakin on reilummin kuin kaupungissa jossa taas viima puuttuu.

    Öljynjäähyllä vois homma rauhoittua ilman remonttia.
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tuokin on hyvin mahdollista. Jos ongelma ei katoa kesän aikana, on tuo kone otettava talvella auki.
    Nuo 5W-30 öljyt oli vain hetken, enempikin huuhteluöljynä pitkän seisonnan jälkeen. Sitä sattui olemaa sopivasti hyllyssä ja kyljessäkin luki GM :)
    Sittemmin vaihtui perinteiseen mineraaliin.

    Juu, se kertoisi jotain. Hyllyssä ei ole sopivaa mittaria eikä se istuisi muutenkaan auton kojelautaan enää, mittaripaikat on varattuna jo.
    Mutta kokeilen laskea moottorin käyntilämpötilaa alemmas, maks 85 asteeseen. Jos se vaikuttaa niin sitten nakkaan hyllystä ison, flektillisen coolerin keulalle, jos vain saan mahtumaan sen sinne jotenkin järkevästi.
     
  7. Voi sille öljylämpömittarille tehdä väliaikaisasennuksenkin, jolla mittailee siihen asti, kun ongelma ratkeaa.

    Minkälainen termostaatti siellä on? Auttaisko, jos sen vaihtaa kylmempään?
     
  8. junkyard dog

    junkyard dog Gearhead

    Imusarjan tiivisteen vuoto sieltä nostajalaakson puolelta voi tehdä tuota myös. Helppo tarkistaa yläkautta että onko öljyä plenumissa tai jossain imukanavassa. Jos vuotaa, voi öljyä näkyä jo suoraan kaasarin alla tai sitten voi tarkistuskameralla kattoa imukanavat.
     
  9. rodhot

    rodhot Gearhead

    Oma bbc pöllytteli myös tässä hieman ja syynä oli vaihteiston alipainemodulaattori
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    ^Mun voortissa oli sökönä sama palikka. Alipaineletkut täynnä vaihteistoöljyä.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiitos vinkistä! Minulla on skooppi joten pitääpä kurkata kanaviin miltä siellä näyttää.

    Minun vaihteistossa ei ole alipaineohjausta, eli ei myöskään modulaattoria.
     
  12. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Onko kansista öljynpaluu kanavat auki?
    Joskus on ollut kansipahvien muodoissa heittoa. Kansipahvi on peittänyt paluu kanavan.
    Silloin öljyä jää kanteen ja sitä kautta päätyisi venttiilin varren kautta sylinteriin.
    Etenkin jos se on nimenomaan se takimmainen kanava.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tarkoitatko niitä kanavia kansien päissä, imusarjan puoleisissa kulmissa? Ne oli auki.
     
  14. Vellu71

    Vellu71 Gearhead

    Just niitä
     
  15. Onko tähän löytynyt vika/ratkaisu?
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Ei, tosin osin omasta syystä. Tapahtumia on ollut solkenaan, nytkin Rodi natikoissa Ellivuoressa. Eli, en ole ehtinyt perehtymään asiaan.

    Eli edelleen satunnaisesti savuttaa, pääosin ei. Savutus tulee vain vasemmalta puolelta.

    nyt kun loma alkoi, voisi tuohonkin perehtyä.
     
  17. Catiska

    Catiska Gearhead

    Moottoriöljyä näkyy imusarjassa. Eli varmaan nostajalaaksosta se sitä imee.
    Imusarja on joku minulle tuntematon imari, varmaan kiinanpoikien tuotos. Ei mitään valmisjan nimeä tms.

    No, ajelen kauden loppuun tuolla ja vaihdan imarin ja tiivisteet sitten talvella.
     
  18. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oikea arvaus/tieto!
     
  19. Olen ehkä katsellut JAMSI:n kanavaa liikaa, mutta ei ne merkkitekeleetkään aina vakuuta. Tässä jaksossa oiotaan tasopintoja ajassa 39.50:

     
  20. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sekin pitää paikkaansa. Juuri lueskelin arvosteluja merkkitekeleistä. Hyvällä tsäkällä saa hyvän, tai sitten ei. Ehkä se on sama käyttää tuota PowerPlus imusarjaa (se luki moottorin tehneen firman kuitissa) ja hommata sopiva ja riittävän joustava imarin tiiviste. Pitänee myös tarkastaa imarin/kansien kulma. Dekki on koneistettu nollaan, joten imari ei välttämättä istu parhaalla mahdollisella tavalla ellei sitäkin ole hieman koneistettu.
     

Kerro tästä muillekin!