sbc startin kanssa ongelmaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mustang66, 20.5.2015.

  1. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Terve,

    Onko vinokiinnityksellä olevia startteja eri kokoisille vetolevyille. Moottori on 70-luvun alusta ja vetolevy on pieni, ko.starttimoottori on aikaisemmin ollut 89" vuoden sbc:ssä ja siinä vetolevy oli huomattavasti isompi.

    Kuitenkaan isompi vetolevy ei käynyt keskireijän puolesta tähän vanhempaan moottoriin.

    Onko ainut vaihtoehto hankkia isompi vetolevy tähän vanhempaan moottoriin vai onko starttimoottoreita erityyppisiä vinokiinnityksellä, varaosaliikkeessä nostettiin kädet pystyyn.
     
  2. 383

    383 Gearhead

    On kahta erinlaista 153 tai 168 hampainen ei käy toi uudempi levy
     
  3. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Lisäksi 86-87? ja uudemmissa koneissa on ulkoinen tasapainotus vetolevyssä=ei käy vanhempiin
     
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    JA niissä uudemmissa eri keskireikä.

    Eli on olemassa 153 ja 168 hampaiset ja uudemmat ja vanhemmat mallit.
    Loppujen lopuksi 2 x 2 = 4 erilaista.
     
  5. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Kannattaa myös tarkistaa, startin nokan oikea pulttikoko.

    Crankshaft Coalition, Nose bolt hole sizes: http://www.crankshaftcoalition.com/wiki ... hole_sizes

    Block mounted SBC/BBC starters
     
  6. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    uudempi startti ei sovi vanhempaan lohkoon helposti.

    tässä viikon verran oon tutkinut starttien sielunelämää omani kanssa taistellessani..

    Eli tuo startinkiinnitys pulttien koko.. joskus vuonna 81 tai 82 ne kiinnityspultit muuttuivat pääosin millikokoisiksi. sitä ennen valmistetuissa lohkoissa ovat tuumakierteellä. (millisellä pultilla rikkoo helposti tuumaisella kierteellä olevan lohkon, tuumainen pultti millisessä taas hölskyy ja heiluu)

    suurimmassa osassa koneita on itseasiassa kolme eri kiinnitys reikää jo tehtaalta. vinokiinnitteinen ja suora.. (yksi niistä kierteistä on käytössä molemman tyylisissa starteissa) yleisimmin se kolmas kierre puuttuu kuulemma tietyn ikäisistä 400cid lohkoista..

    jaa kappas tuossa linkissä onkin nää asiat aika hyvin selitetty. noh. jatketaan kuitenkin..

    oletko varma että sinulla ei ole sitä kolmattakin ruuvinreikää käytettävissä? (sen puuttuvan pitäisi pystyä poraamaan ja tekemään kierteen jos kauheasti innostuu..) silloin jos se on niin voi pultata suorallakin kiinnityksellä olevan (SAE/tuumamitoituksella) olevan startin.

    mutta.. sen vm 89 startin asennus siis ei onnistu vanhempaan lohkoon. ainoa mahdollisuus on kai jos löydät jostain erikois pultteja.. millisellä varrella mutta tuumaisella kierteellä. (jenkeissä gm on kai myynyt näitä tiskiltä mutta miten mahtaa saada suomeen).

    pääset helpommalla hankkimalla sellaisen startin jossa on jo tuumainen pulttikiinnitys. suoran tai vinokiinnitteisen (jos ei sitä 3tta kierrettä lohkosta löydy)

    vetolevyjen hampaat pitäisi olla saman kokoisia oli se 168 tai 153 hampainen. (uudemmista koneista en oo varma mitä niissä on) eli sama startti pitäisi toimia sekä pienessä että isossa vetolevyssä jos sen vain saa pultattua kiinni.

    -----
    itsellä oli startti joka vinokiinnitteinen isolla hammaspyörällä (168) sekä tuumainen kierre (tunnisti kiinnityspulttien päistä. tuumaisissa on omanlaisensa kuviot). vaihdoin eilen juuri ministartin joka suoralla kiinnityksellä. lohkossa oli se kolmaskin reikä siis, joka löytyi kun startin otti pois tieltä. mutta oli hyvin täynnä öljystä likaa joten piti rassata jonkin aikaa kierteitä puhtaaksi. startin mukana tulleet pultit tuntuivat olevan juuri niitä erikois pultteja.. en mitannut mutta tuntui että se pultin varsi joka meni startin kiinnitysreikien läpi olisi ollut isompi halkaisijainen kuin päässä olleet kierteet (millinen varsi ja tuumainen kierre)
     
  7. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Terve,

    Kävin hakemassa uuden isomman vetolevyn, aion käyttää olemassa olevaa uudemmassa moottorissa ollutta starttia, koska se on uusi. Pulttien kanssa uskon pärjääväni, voin esimerksi asentaa rosteriset m10 irtokierteet lohkoon. Lohkossa ei kolmannelle pultille ole paikkaa.
     
  8. mustang66

    mustang66 2nd gear

    Terve,

    Kiitos kaikille asiantuntevista kommenteista, asia ratkesi jo jokin aika sitten vetolevyn vaihdolla, startin pulttien kanssa ei tullut ongelmaa.
     

Kerro tästä muillekin!