SBC stroukki 383 askartelua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja spede, 8.7.2015.

  1. spede

    spede Gearhead

    Rakentelen ensinmäistä SBC 383 stroukki konetta ja tehnyt laakerivälys mittauksia:

    Runkolaakerit 0.095-0.1mm
    Kiertokanget 0.07-0.075mm
    Nokka-akseli 0.09mm
    Mahlen takomännät sylinteriin 0.06-0.07mm
    Kampiakselin päittäisvälys 0.08mm

    Pitäiskö olla jostain huolissani? Päittäistä saisi varmaan olla enemmän.
    Mittaukset olen tehnyt mikrometrillä ja sylinterikellolla.

    Tuollasta kokoonpanoa:
    LOHKO 4-pulttinen, 1-os tiiviste, mäntä tulee 0.04mm yli
    SCAT 9-350-3750-6000L – kampiakseli
    SCAT 2-ICR6000, takokiertokanget
    MAHLE 125000F05 takomännät
    AFR 1040 195cc/ 64cc sylinterikannet
    COMP CAMS 291THR7 rullanokka

    Laskennallinen puristussuhde oli 11, tarvittaessa saa laskettua paksummalla tiivisteellä. Nyt laskettu 1mm tiivisteellä.
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Aika isot välykset olet saanut aikaan?
    Mulla on noi samat männät ja kannet kesävessassa ja paljon miedompi nenä mutta kyllä se silti jotenkin potkii.
     
  3. spede

    spede Gearhead

    Mäntä välys pitäisi olla ihan ok ainakin mäntien mukana tulleen lapun mukaan. Jostakin jenkki foorumilta lueskelin että 0.08mm runkosissa olisi ok mutta mulla se ylittyy hieman, en tiedä onko sitten kovinkin vaarallista? Taitaa nuo muutkin olla toleranssin yläpäässä. Lohkossa on uudet nokkalaakerit. Oletko Mudraceri penkittänyt pannua ja millasilla puristuksilla?
     
  4. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Pistä rojut paikalleen ja mittaa plastigagen kanssa niin saat todelliset välykset mitattuu.
    Mulla kans samat kamat, sama nokkakin, männät tuli tasan, fel-pro #1003 tiiviste ja ruttuu tuli 10,8.
    Edelbr air-cap ja Quick fuel ss-750 sekä hedmanin full-length 1 3/4" pakosarjat, noilla penkitettiin ja jotain pöhinää siitä saatiin ulos.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Runkolaakerien välys on hieman suuri. Varmaankaan muuta harmia siitä ei ole muutakuin huonot öljynpaineet? Onko laakerit mitkä, siis onko niillä välystä johonkin suuntaan säädetty? Kun eikös vaikka Cleviteltä ole saatavissa laakereita jotka pienentää välystä 0.001", ja taas toisia laakereita jotka sitten suurentaa sitä 0.001", näin muistelen?
    Päittäinen menee kyllä noinkin, 0.0025"-0.006" taitaa olla suositus.
     
  6. spede

    spede Gearhead

  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ole penkitetty mutta 179Km/h loppuhidastus varttimaililla, hylsy+kuski ~1700kiloo. Nokka 268° mekaaninen rulla, juu kireämpi pitää vaihtaa joskus.
    Taisin vissiin kuulla mitä Paulin koneesta irtos mutta jos se ei sitä ite kerro niin en kerro minäkään :odroll: .
     
  8. PauliR

    PauliR 3rd gear

    http://aijaa.com/LrvuNY
     
  9. spede

    spede Gearhead

    Paulin tehoihin, kun pääsis niin saisi olla tyytyväinen. Imusarja/pakosarja/kaasari vielä ostamatta. Mighty demon 750 siihen suunittelin. Nova vm.70 4door koppaan pitäisi tunkea kunhan joskus valmistuu ja saa penkitettyä. Sitten pitäisi vielä perävälitys, turbiini ja laatikko miettiä.
     
  10. spede

    spede Gearhead

    Lisää huolia, lohko meni uusiksi. Mistä nyt järkevä lohko noille 0.030" ylikoko männille. Dartin lohko maksaisi noin 2700e+poraus suomessa. Onko nuo Goodwrench lohkot millaisia(us partsilta 1200e) tai summitilta: http://www.summitracing.com/int/parts/n ... /overview/
    Tuonkin joutuisi poraamaan. Eli lohko pitäisi olla vm.87 tai uudempi rullanokka lohko, ja yksi osaiselle takastefalle.
    Oliko PauliR ja Mudracerin koneet missä lohkoissa?
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla on tollanen tavis 2-bolt.
    [​IMG]
     
  12. PauliR

    PauliR 3rd gear

  13. spede

    spede Gearhead

    Mulla oli tuollainen Amerikassa valmiiksi koneistettu lohko, mutta löytyi kolmesta pytystä aika syvät pystyjurmut ja kannenpultin kierteet oli kolmesta reijästä syöpynyt. Tuli vaan siihen lohkoon hommattua nuo ylikoko männät. Oliko PauliR lohko pesua ja kasausta vaille valmis?
     
  14. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Joo, oli ihan jopa mitoissaan, vaikka isot pojat pelotteli niillä samoilla legendaarisilla kommenteilla mitä täältäkin saa lukea, että ei sieltä mitään hyvää tule, täyttä kuraa kaikki koneistukset jne, jne.

    lohkonumero on 10243880

    http://www.chevyhardcore.com/news/refer ... g-numbers/
     
  15. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Mä tein kanssa yhen 383:n siitä löytyy kaikenlaista juttua aika paljonkin...moottoriprojekti 350/383 tais olla topikin nimi.
    Taitaa tulla noilla kamoilla melko kiukkunen kiuas,mulla on compin 274 laahurinokka ja silläkin potkii ihan kivasti.Joko oot kansia suunnitellut? Varmaan tolla nokassa tehoalue on ylempänä ku alampana.

    Tsemppiä vaan projektiin!!!
     
  16. spede

    spede Gearhead

    Joo luettu on Naumaston moottori projekti. Onko vielä kasassa? AFR 1040 195cc/ 64cc sylinterikannet ajattelin laittaa. Olis tilillä rahaa reilusti niin ei tartteis tuskailla niin paljon, mutta pikku hiljaa.
     
  17. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    On kasassa joo....ei oo vaan ehtiny hirveesti nyt harrastaa ku perhehommissa ja opiskelutouhuissa menny tehokkaasti aika.
    Akun kävin testauttamassa eilen,ihan sippi.Ei ilmeisesti kestä pitkään noi normiakut kovemmilla puristuksilla olevaa konetta,näin kuulin.Ostankin siihen redtop optiman kunhan köyhyys hellittää sen verran,antaa 800-1000A käynnistysvirtaa,pitäs lähtee :wink:

    Hyvät kannet oot valkannu,samathan ne mullakin on.Yhet parhaista katuhommiin.Ja toikin mun kombo on loppupeleissä yläkierroksilla aika sähäkkä vaikka sitä vääntö mielessä rakensin.
    Siinä 2,5k jälkeen heräilee kunnolla,vaikkakin vetää kyllä hyvin alempaakin.Kannattaa varmaan turbiinin valintaan sun uhrata ajatus,ellei muutama.
     
  18. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei ihan kaikkia akkulegendojakaan kannata uskoa ja starttimurheisiin auttaa vaikkapa tollanen LT1 kikkaran minimalli.
     
  19. CAM67

    CAM67 Gearhead

    Mä rakentelin muuten täysin samoilla osilla moottorin 2009, mutta eri nokalla (Comp 299THR7) ja vakioporauksella (377 cid).
    Lohkona juuri tollainen PauliR:n linkittämä, dekkitaso koneistettiin nollaan, puristukset 10.7.

    Mighty Demon 750DP, Edelbrock AirGap ja 1 3/4 pakosarjat tuotti dynossa 542 hp ja 682 Nm.

    Sama kone autossa edelleen, ainoastaan porattuna 0.030" ja hyvin on kestänyt. :D
     
  20. Naumasto

    Naumasto 3rd gear

    Ei tietenkään mutta jokatapauksessa toi on jo ehtoopuolella.Ja juttu tuli henkilöltä jolla on ihan solidia infoo,sitä en epäile.Toisaalta vähän huonolla pidolla ollut,laiskasti latailtu ja noin.
    Käykö toi LT1:n startti sit suoraan vanhempaan sbc:hen kiinnityksiltään?168 hammasta on vetolevyssä.
     

Kerro tästä muillekin!