SBC swirl port kansien porttaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 1.6.2023.

  1. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Onko jollain kokemusta TBI kansien porttauksesta? Eli TBI moottorin vakiona heikosti virtaavat kannet. Ensin oli tarkoitus vaihtaa vortec kannet mutta samalla rahalla saisi ehkä nuo nykyiset porttailtua jos niistä jotain saa aikaiseksi. Ei tarvitsisi hommata uutta imusarjaakaan kun on tarkoitus säilyttää TBI ruisku. Mitään kisakireää konetta en ole tekemässä. Joku 300 hv riittää hyvin ja pienellä budjetilla tähän laitteeseen.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    No pitihän tällaiset hyljeksityt kannet tietenkin portata ja virtauttaa, ja ihan sen takia kun kaikkien mielestä ne pitäisi ensimmäisenä heittää menemään.

    Mitattiin tietenkin ensin koskematon kanava ja sitten portattu.
    Vakio virtasi maksimit 167 cfm puolen tuuman nostolla, portattu 218cfm samalla nostolla, parannusta peräti 51cfm.
    Virtaus parani reilusti koko mittausalueella .100" lähtien.

    En pitäisi aivan pöljänä tällaisten kansien porttausta, jos muuten ehjät ja ohjurit kunnossa.
     
    Gary Grand, Catiska ja Concarne tykkäävät tästä.
  3. fenix

    fenix 3rd gear

    Vielä kustannustehokkaampi vaihtoehto voisi olla l98/TPI kannet?
    Virtaa lähes 200cfm.
    Niitä joskus edullisesti myynnissä.
     
    Concarne ja valtope tykkäävät tästä.
  4. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Näistä en tiedäkään paljon mitään. Miten näissä imu- ja pakosarjojen sovitus onnistuu tai mitä muutoksia tarvitaan?
     
    Muokattu: 2.6.2023
  5. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Vaikuttaa lupaavalta. Täytyypä selvitellä mitä tuo ylipäätään nykyään maksaa.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Tällaiset kelpaisi itsellenikin 283 päälle kun on pienet 58cc palotilat ja virtaakin pikku koneeseen riittävästi ja varmasti pienellä siivoamisella vieläkin enemmän. Jos jollain on niin olisin kiinnostunut jos hinta kohdallaan
     
    Seevu tykkää tästä.
  7. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Missäs kaikissa laitteissa ja millä aikavälillä näitä on ollut? Corvette, Camaro ja Firebird jossain -80 - -90 luvun taitteessa vai?
     
  8. Wikipediasta:

    Vehicles using the L98:
    1985-1991 Chevrolet Corvette
    1987-1992 Chevrolet Camaro (optional)
    1987-1992 Pontiac Firebird (optional)
     
    Concarne tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Mitä se käytännössä tuommoinen ero tarkoittaa esimerkiksi tehotavoittelua ajatellen?
    Paljonko jostain 350:stä saadaan vakiokannella ja sitten tuommoisella portatulla? Tokihan siihen vaikuttaa muutkin tekijät mutta tuommoinen erotus, paljonko se potentiaalia tarjoaa lisää?
     
  10. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Minkähänlaisesta kustannuksesta kansien porttauksessa puhutaan? Jenkeistä saisi kaikkine rahteineen ja veroineen n. tonnilla kunnostetut Vortec-kannet. Mieluummin ehkä kuitenkin antaisin sen rahan kotimaiselle yrittäjälle.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Halvimmalla vissiin pääsee, kun kahtoo juutuubista muutaman videon ja sitten vinku omaan kouraan, lopputulos on sitten mitä sattuu tulemaan...
    :rolleyes:
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Houkuttelisi kyllä mutta ei rohkeus riitä.
     
    toyopet tykkää tästä.
  13. Keme

    Keme Gearhead

    Tää on kyl hauska nykypäivänä, kun kaikki hinnat tuntuu olevan valtionsalaisuuksia. Kyllä se ammattitaitoinen porttaaja pystyy sanomaan kannenrotsauksen hinnan ihan eurolleen, jos vaan haluaa. Myös siinä tapauksessa, jos tarvii vaihtaa ohjureita tai seetirenkaita tai ihan mitä vaan. Kai siinä sit pikkusieluset ihmiset pelkää hintojen kritisoimista, mut jos hinta ja laatu kohtaa ni eihä se ole mikään ongelma.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Jos kerran taskuporttauksella saa aikaiseksi n70% koko virtauksen parannuksesta niin kannattaako nähdä vaivaa enemmän. Helpointahan toi on kairauttaa koneistamolla..ei väsy käsi.. ja mitäköhän maksaa..jonkun kympin reikä?
    Jotenkin tuntuu ettei huonoja kansia olekkaan kun kaikista voi saada ulos varmaan sen 350-400 hv.
    Vai mitä mieltä on Artsi ;) munkin pikkaisen maailmaan saattaja..
     
  15. Concarne

    Concarne 3rd gear

    Varmasti näin on mutta tässä lähinnä haarukoin karkeasti kustannuksia eri vaihtoehtojen välillä. Niillä tekijöillä on toivottavasti työaikana muutakin tekemistä kuin vastailla alustaviin kyselyihin. Toisaalta olen myös sen kannalla, että potentiaalista maksavaa asiakasta kannattaa palvella. Täällä nyt kuitenkin on paljon alan harrastajia jotka tietävät vastauksen riittävällä tarkkuudella joten miksi en kysyisi kun keskustelufoorumilla ollaan.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Teoriassa 50cfm lisäys virtauksessa tarkoittaa 100hp tehossa, mutta se ei toteudu ellei muitakin muutoksia tehdä.
    Jos tehdään pelkkä porttaus venttiilitöineen ilman muita muutoksia, ja nokkana vaikka se aneeminen alle .400" nostava tbi-nokka, niin teholisäys tuskin on enempää kuin 20-30hp.
     
    toyopet tykkää tästä.
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Tuossa mun esimerkkitapauksessa ei runneriin koskettu ollenkaan, taskuporttaus, seetityö, venttiilien muotoilu.
    Taskuporttaus ei ole pelkkää koneistamista, tai ei siis sitä ollenkaan.
     
  18. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mitäs tämä taskuporttaus oikeastaan on? Olen ymmärtänyt että se on alue heti venttiili lautasen takana ja/jos niin eikös tätä voi kairata koneistamolla?
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Käsityötä vingulla, nimenomaan siihen ohjurin tienoolle asti.

    Ei sitä voi vaan jollain jyrsimellä porata suoraksi.
     
  20. David Vizardin Youtube -kanavalta voi ainakin saada jotain vinkkiä, vaikka just aiheen mukaista videota taida olla.
     

Kerro tästä muillekin!