SBC swirl port kansien porttaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Concarne, 1.6.2023.

  1. fenix

    fenix 3rd gear

    Tietääkseni imu- ja pakosarjat sopii suoraan paikoilleen.
    Rautakansissa 65cc palotila ja imusarjanpulttien kulma sama kuin TBI, eli epäsymmetriset.
    Monissa kansissa kaikki kierteet samassa kulmassa.

    Näitä kansia on myös alumiinisena Corvetessa pienemmällä 58cc palotilalla.
    Niiden kierrekulmista en tiedä.

    Toisaalta TBI tapauksessa pulttien kulmalla ei taida olla suurta merkitystä.
    Ei ole runnereita yms. esteinä ja tilan puute jotta käyttäisi pultinkantojen alla kiila-adaptereita ja hioisi imusarjasta pultinreikiä soikeiksi.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.6.2023
  2. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Oletko muuten portannu monia? Munkin tekisi mieli kokeilla mutta nyt pakkovaihde päällä nii sais jonkun edes liikenteeseen...
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Niin koneistusten kuin tuntiveloituksella tehtävien töiden hinnastot on monellakin firmalla ihan vapaasti netissä luettavissa.
    Jenkkipiireissä voi sitten olla tapauskohtaista erikoishinnoittelua, tai alan harrastaja tekee toiselle harrastajalle asevelihintaan. Näistä kun alkaa julkaista hintoja, niin siellä joku saatanan aulis on heti huutamassa että onko alvit maksettu.

    Kun otit tuon pikkusieluisuuden (Wikipedian mukaan ahdasmielinen, ennakkoluuloinen, rajoittunut, tuomitseva) esille, niin en osaa sanoa mikä noista kuvaisi itseäni parhaiten, mutta itse kullekin taitaa löytyä sopiva pikkusieluisuuden luonteenpiirre.

    Jos voi jotain hintahaarukkaa heittää kansiparin porttaukselle venttiilitöineen, niin se voi ammattikoneistamossa nousta jopa lähelle sitä tonnia, kun taas "joku" harrastaja saattaa tehdä samat hommat muutamalla satasella.
     
    fenix ja toyopet tykkäävät tästä.
  4. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    ”Taskuporttaus”-käsitettä en olekkaan aiemmin kuullut. Ensiksi ajattelin sen olevan: kättä taskuun ja valmiiksi portatut kannet tilaukseen… :D

    Mutta taitaakin olla jokin tapa muotoilla kanavia. :) Juu, en itse juurikaan vinguttele kanavia, vaan jätän osaavampiin käsiin.
     
  5. Procharged Vette

    Procharged Vette 3rd gear

    Kaikki L98 kannet ei ole 58 cc. Vain Corvetten ALUkannet on. Camaro/Firebird L98 koneessa on rautakannet ja 64 cc. ZZ4 crate 350 kone on juuri noilla Vetten kansilla ja hyvin miedolla nokalla 208/221 tehot 360 hv ja 550 Nm. Löytyy mm. Boss Hossista tuo kone..
     
  6. puna niska

    puna niska Gearhead

    Potilas taisi olla pikuppi tbi?
    No se 300 pollee on työlästä ja nykyään tommoiset konit tbi:stä on jo vähän typeryttäkin.
    No ite tein joskus 305 svirl porteilla ja kakkos versio oli amuliini l98 kansilla.
    Ei mitään mitattu koskaan ja alakerta oli vaan freesattu, liikennevaloista swirlportti mosa voitti seuraajansa mutta kyllä se l98 kuletti pikuppia ihan riittävästi ja vähän liikaakin.Taisin jotain täällä foorumilla arvailla l98 version tehoja ja sitä kyseenalaistettiin ehkä syystäkin
    Jos jonkun swirlportti kantisen myllyn tekisin niin johonkin käyttikseen ja tpi imari kaveriksi ois varmaan 305 päälläkin 4000 kiekassa taputeltu mutta (huom luulen) että alavääntö olisi aika
    muikea.
     
  7. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Ite laitoin 350 tbi korkkiruuvikansien tilalle 305HO kannet eli 601 valunumerolla. Ostin ne kevyesti siistittynä ja venttiilikokokin oli vakio.
    Muita virejä on flattopit, tpi rullanokka, oldskool perfomer 454 tbi:n lämpölevyllä, porattu throttle ja peltisarjat. Rutut siis kympin verran tai jopa hieman päälle.
    Vakio lastulla varttimailiaika parani miltei puoltoista sekkaa ja kulutus kympin sataselle yhä.
    Vetää tyhjäkäynniltä asti.
    Tää pannu on nelkyt luvun miinassa eli aika kevyessä vekottimessa.
    En tiiä onko tuo kansivalinta miten optimi ja tuskin noilla kovin helposti kolmea sataa kaakkia tulee mutta todella myönteinen parannus tuli tuolleenkin.
     
    valtope ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Oman autoprojektin mukana tuli moottori joka on joku swirl kantinen 305. Kait tuo pitää mielenkiinnosta käyttää dynossa jossain vaiheessa jotta näkee onko tuosta saatu enemmän ulos kuin se alkuperäinen 172hv, Itse en ole tuolle tehnyt mitään koska oli valmis paketti.
    En ole edes kurkannut koneen sisälle koska myyjä on luotettava ja koneen on tehnyt kokenut heppu, Arto S... (jätän nimen tarkemmin mainitsematta kun en ole kysynyt lupaa)

    Koneelle on tehty kansityöt, porttaus ja vaihdettu isommat venttiilit. Eaglen 3.75" kampura, Eaglen H-profiilitakoveivit. KB:n 3.796 halkaisijalla olevat tasapäämännät. Nokkana Compin thumper 227/241 asteinen .513/.498 nostolla ja 107 lobella.

    En tiedä mitä moottorin teettäminen on maksanut mutta on kuitenkin päädytty tekemään noilla kansilla porttauksen kera. Ja luultavasti kevyen auton käyttömoottoriin nuo kannet voi olla oikein hyvä vaihtehto jos olen oikein ymmärtänyt isojen poikien puheista.
     
    Gary Grand tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!