Sbc sytytyksen säätö vaikeuksia.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja mika.p, 7.6.2011.

  1. mika.p

    mika.p Gearhead

    Eli sytytystä yrittänyt säädellä mutta pitää olla ihan tolkuttomat perusennakot että toimii, tyyliin 30-35 alle 20 kun yrittää laittaa niin ei käy hyvin ja yskii kaasariin. Oisko mahdollista että on jakopielessä vai mikä?

    Alipaineet tyhjäkäynnillä 9,5-10inhg
    Kone siis chevyn stroukattu 383 ja oisko ollut 295asteinen nokka.
     
  2. FLSTSC

    FLSTSC 1st gear

    konetta kasatessa oliko dampperinmerkki nollassa kun ykkösen mäntä oli ylhäällä ,asian voi vielä tarkistaa tulpan reijästä
     
  3. mika.p

    mika.p Gearhead

    En ole konetta itse kasannut mutta tarkistin ja merkitsin nolla kohdan joten joku muu juttu siinä nyt on.
     
  4. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Alipainesäädin varmaan on irrotettuna mittauksen aikana?
     
  5. mika.p

    mika.p Gearhead

    Ei ole koko alipainesäädintä kun on kokonaan mekaaninen.
     
  6. FLSTSC

    FLSTSC 1st gear

    mikä kaasari? rikasta tyhjäkäyntiseosta ja yritä pienentää ennakkoa,tulpan johdot oikein? kokeilitko toisella ajotus lampulla?
     
  7. mika.p

    mika.p Gearhead

    Kokeiltu kahdella eri kaasarilla, holley750 vacuumi ja mighty demon750

    kahdella eri jakajalla sekä lampulla ja johdotkin on vaihtunut että alkaa olemaan ideat loppu joten aloin epäilemään että oisko mahdollista että jako vaikka hampaan pielessä?
    ei kyllä pärskäyttele kaasariin kun pitää kunnon ennakot ja voimaakin tuntuisi olevan.
     
  8. Maxis-80

    Maxis-80 Gearhead

    Mulla pakeni ennakko suureksi ilmeisestikkin virranajakajan kannesta johtuvista syistä. Oli MSD Pro Billet jakajasta hävinnyt kannesta se musta pallo ja jäljellä ainoastaan alumiininen keskitappi. Keskitapin ja pyörijän välissä ilmaa 4-5mm joten joutui hyppäämään kipinä aikamoisen matkan. Uusi kansi ja rupes pelaamaan ihan normi ennakoilla.
     
  9. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Perusennakkoa tuollaisella nokalla pitäisi olla varmaan jotain 14-16 astetta ja lisänä alipainesäädin, mikä antaa sen 15-20 astetta perusennakon päälle tyhjäkäynnillä ja osakaasulla.

    Toinen vaihtoehto on tehdä se drag race tyyliin, eli pistää keskipakoennakkokin jumiin ja ajaa suoralla ennakkokäyrällä eli siellä olisi jatkuvasti se 34 tai jotain ennakkoa, mutta sitten on turha tarjota kaasua alta kolmen tonnin tai varmasti nakuttaa.
     
  10. mika.p

    mika.p Gearhead

    Mulla on msd jakaja jossa ei alipaine säätöä ole ollenkaan ja msd:tä ennen oli procomp hei jakaja eikä eroa muutakuin että herää ja käynnistyy msd:llä paremmin.
     
  11. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jos alipainesäädin on säädetty vakiokoneelle, niin heikommalla alipaineella pitää olla siinä alipainesäätimessä jousi löysemmällä tai se ei anna tarpeeksi ennakkoa.

    Koitapas huvikseen jotain jakajaa, missä on säädettävä alipainesäädin, laita perusennakkoa vaikka 15 astetta, kokonaisennakkoa vaikkapa 34 ja säädä alipainesäädin niin, että se antaa tyhjäkäynnillä 15-20 astetta perusennakon päälle.
     
  12. mika.p

    mika.p Gearhead

    Voishan tuota koittaa vaikka taisin jo jotain tuollaista silloin yrittää kun se heihei jakaja oli kiinni. Meinaatko ettei tuo msd:n setti toimisi mulla?
     
  13. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Voi se toimiakin, mutta käy huonommin ja bensaa palaa turhaan. Riippuu käyttötarkoituksesta. Suosittelen koittamaan kuitenkin tuota edellämainitsemaani. Se on ihan normaalia, että tyhjäkäynnillä pitää ennakkoa olla yli kolmekymmentä ja tasakaasulla motarilla jopa 50 astetta. Sen takia alipainesäädin on keksitty. Mutta painotan että se alipainesäädinkin pitää säätää. Ei sekään välttämättä ihan lonkalta tempastuna toimi, niin kuin ei yleensä mikään muukaan.

    Ja lisäksi jos sen alipainesäätimen kytkee sitten sinne läppien yläpuolelle, niin niitä ekstraennakoita ei tule tyhjäkäynnillä, joten silloin ei voi olettaa tyhjäkäynnin parantuvankaan, joten kokeilee sinne läppien alapuolelle.
     
  14. mika.p

    mika.p Gearhead

    Bensan kulutus ei haittaa kun ei tuolla ajella kuin ehkä viikonloppuisin ja on tuo muutenkin vähän sellainen ettei siinä ole ajateltu bensan kulutusta.
    Ja jos tuolla HEI:llä sen saa toimimaan hyvin niin harmittaa kun tuli ostettua kalliit msd sytkä vehkeet.

    Eniten ehkä mietityttää tässä että rikkooko nuo suuret ennakot jotain?
    Vai oiskohan pk-seudulla jotain osaajaa joka rullilla noita säätää? ei tarvitsisi itse amatöörinä arpoa.
     
  15. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    siis ymmärsinkö nyt oikein että alipaine säädin antaa Tyhjäkäynnillä vielä lisää ennakkoa....? eikös sen alipaine säätimen pitäis olla "pois käytöstä" tyhjäkäynnillä ja sit kun antaa kierroksia niin sit se nostaa sitä perus ennakkoa sen 15-20 astetta? :eek:
     
  16. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jos alipainesäädin on kytketty kaasuläppien alapuolelle, niin se antaa tyhjäkäynnilläkin lisää ennakkoa. Läppien yläpuolella se antaa lisäennakkoa ainoastaan osakaasulla ajettaessa. Autovalmistajat käyttää useimmiten alipainelähtöä läppien yläpuolella, koska näin saadaan pienemmät pakokaasupäästöt tyhjäkäynnillä ja vakionokalla tyhjäkäynti on silti riittävän hyvä. Rajummalla nokalla tyhjäkäynti vaatii vielä reilummin ennakkoa, niin on yleisesti ihan hyvä idea kytkeä se alipainesäädin läppien alapuolelle ja säätää se antamaan sopiva määrä ennakkoa.
     
  17. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Voithan aina kokeilla miten se sillä HEI:llä toimii. Jos saa pelaamaan hyvin, niin myy pelkän MSD-jakajan pois ja hommaa toisen MSD-jakajan tilalle, missä on alipainesäädin, niin voi käyttää sitä boksia siinäkin.

    Nykyään vielä löytyy ainakin MSD:ltä ja Cranelta noita mukavia jakajia, missä keskipakoennakko ja alipainesäätö hoituu elektroniikalla, niin on helppo säädellä ja kokeilla eri juttuja. Senkun kääntelee nutikoita jakajan kyljestä. Maksaa vähän enemmän, mutta on mielestäni hintansa väärti. Toki homma hoituu perinteisillä kapistuksillakin, mutta on vähän aikaa vievämpää. Ainakin tuota Cranen digitaalikapistusta uskallan suositella omasta kokemuksesta. MSD:stä ei ole kokemusta, mutta eiköhän sekin ole ihan toimiva vekotin.
     
  18. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Riippuu mitä suuria ennakoita tarkoitat? Pintakaasulla reilummilla kierroksilla 50 astetta (esim. motarilla tasakaasulla vaikka yli 3500rpm) on ihan normaali, mutta kaasu pohjassa nakuttaa ja lyö päätä seinään.

    Samoiten tyhjäkäynnillä ja pienillä kierroksilla pintakaasulla 30 astetta tai yli on ok, mutta jos pienillä kierroksilla väännättää, niin siinä on tuplasti liikaa.

    Alipainesäädin säätää ennakkoa siis kuorman mukaan. Mitä suurempi kuorma, sen vähemmän ennakkoa tarvitaan. Vastaavasti pienellä kuormalla tarvitaan enemmän ennakkoa, koska palonopeus on pienellä kuormalla hitaampi.

    Vielä niille ketkä ei tiedä alipainesäätimen toimintaa: Alipainesäädin antaa sytkälle lisäennakkoa aina kun imusarjassa on alipainetta eli osakuormalla. Kaasu pohjassa imusarjan alipaine tippuu nolliin ja alipainesäädin ei enää anna yhtään lisäennakkoa. Eli pedaali pohjassa koneen kannalta on aivan sama onko siellä alipainesäädintä tai ei. Erot tulee sitten osakaasulla ja tyhjäkäynnillä (tyhjäkäynnillä, jos on kytketty läppien alle).
     
  19. Jos ottaa alipaineen läppien alapuolelta ja säätää tyhjäkäynnin sopivaksi, niin rajulla nokalla alipaineet laskee ja samalla ennakko pienenee kun laittaa vaihteen automaatista päälle ja kone alkaa käydä raskaammin. Tämä taas saa aikaan sen, että tyhjäkäynti tippuu tosi alas, koska ennakkokin pienenee. Letukan pikkulohkon kokonaisennakkoa ei saisi pistää yli 36 asteen kierroksilla.
     
  20. MotorFreak

    MotorFreak 1st gear

    Jonka takia rajua nokkaa ei tule käyttää vakioturbiinilla.

    Pätee kaasu pohjassa. Osakaasulla pitää täräyttää siihen vielä parikymmentä astetta lisää.
     

Kerro tästä muillekin!