SBC tärisee , syttyvika?????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja fbird, 16.6.2008.

  1. fbird

    fbird 3rd gear

    Elikkäs löytyskö täältä tietäjää "gurua"

    Missä mahtaa olla vika kun chevyn stroker kone täräjää 900-2800rpm
    kierros alueella. Eli heti tyhjäkäynniltä lähtien.. kierroksilla tärinä loppuu ja kone laulaa iloisesti.

    Voisko olla esim. detonaatio mahdollisuus? Laskettu puristus suhde 9,86
    Mitattu puristuspaine 16bar (228psi). keppinä comp cam XR264HR
    Onkohan liian mieto keppi tuolle puristukselle?

    Syttyä ja kaasaria säädelty jo kyllästymiseen saakka..

    Ehkä paremmin pelaa kun pitää perusennakkoa 6 asteen paikkeilla..
    Jos laittaa 15-18 niin tulpat on hetken päästä ihan mustat ja karstaset!!!

    Onko tässä detonaation oireet kyseessä..?
     
  2. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    En tiedä onko chevyn kampiakseleita painoitettu ulkoisesti,eli voisko olla vetolevy väärässä kohta turbiinia?

    Aukeaako kaikki venttiilit kunnolla?
     
  3. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Helpoin tapa lienee ton detonaation poissulkemiseen on että lyöt vaikka 99 v-poweria tankkiin, tai kisabensaa.
     
  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Noissa stroker-versioissa on kumpaakin käytössä!

    Kyllähän 16bar puristuspaineet on aika kovaa luokkaa tuollaselle nokalle...
    Antais ymmärtää et puristus-suhde vois hyvinkin olla yli tuon mainitun,mikäli kyseessä ei sit ole dynaaminen puristus-suhde...

    Kyllä tuo alhainen perusennakko kielis nakutuksesta osakierroksilla,mut paljonko on ollut kokonaisennakko?
     
  5. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Re: SBC tärisee 900-2700rpm missä vika?


    Mitähän tarkoitat sillä" tärinällä", vaikuttaako siihen koneen kuormitus, vai tuntuuko samalla tavalla vedätyksessä ja moottorijarrutuksessa.

    Jos se detonoi, sen pitäisi kyllä kuulua ihan selvänä "kilinänä".

    Onko siellä alipaine kytkettynä ja "täristääkö se osakuormalla jos ottaa alipaineen jakajalta pois?

    Jos se nokeaa tulpat, on seos liian rikkaalla, tai sitten tulppien lämpöarvot ihan pielessä.

    Ja muuten, on joko puristukset laskettu väärin, tai sit se mittari näyttää liikaa, tai ainakin mun tietojen mukaan kympin puristuksilla paine pitäis olla jotain 13-14 bar, viisaammat voi korjata jos oon väärässä....

    Jotenkin epäilyttää, että käykö se kone kaikilla, jos sieltä on pytty tai pari pimeenä, niin kyllä tärisee, mutta ei vaan tunnu isommilla kierroksilla.

    Tulppia pimeenä, johdot väärässä järjestyksessä....venttiilikoneisto kunnossa, joku venttiili kantaa (nostajat?), jako pielessä tai jotain???
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Re: SBC tärisee 900-2700rpm missä vika?

    Ja muuten, on joko puristukset laskettu väärin, tai sit se mittari näyttää liikaa, tai ainakin mun tietojen mukaan kympin puristuksilla paine pitäis olla jotain 13-14 bar, viisaammat voi korjata jos oon väärässä... [/quote]

    Meillä on yx just tasan kympin ruttaava 350cid hiukan kireämmällä nokalla kuin kysyjällä ja siinä on ollut viimeksi mitattaessa puoli lämpimänä karvan yli 13bar,mut stroker kyllä antaa samoilla kamoilla pikkasen enemmän painetta,kuten dynaamistakin suhdetta.

    Sitten meillä joskus kauan sitten oli 340cid sikanokalla ja siinä puristuspaineet jäi sinne jonnekin 8bar hujakoille kympin rutulla :(
     
  7. fbird

    fbird 3rd gear

    No niin.. vastauksia saapunut jo aika kivasti. Kiitoksia niistä!

    Akseli on sisäisesti painoitettu ja lahdessa koko alakerta punnittu.

    Sytyn kokonaisennakkona olen käyttänyt 35 astetta.

    Kone tärisee heti tyhjäkäynnillä. Heiluttaa ja sellainen tärinä aalto kulkee kokoauton läpi. Ei vaikuta onko vedätyksessä ja tyhjäkäynnillä.
    Tyhjäkäynnillä häiritsee eniten se tärinöinti.. Ajossa ei niin paljoa.

    Mitään kilinää ei koneesta kuulu!

    Kokeiltu alipainekellolla ja ilman.

    Nokka ajoitettu oikein ja venttiili koneisto tarkastettu pariin kertaan.

    Kone on uusi jolla ei ole ajettu paljoa mitään.
    Suunniteltu ja laskettu Engine Analyzer Pro v3.3
    Sillä saatu dynaaminen comp.ration 8.2 ja compression ratio 9,86
    Puristuspaine 212psi. Mutta mitattu 16bar

    Syttyä olen kokeillut kahta eri versiota. msd al6 box ja msd modul.
    Syttyjohtona uudet taylor spiro pro.

    Kone tärisee hieman sillain kuin oisi sytytyshäiriöissä..
    Mutta kuitenkin kaikkiin johtoihin menee virrat ja tulppasarjoja olen kokeillut kymmeniä.

    Tota octaaniboosteri ei ole vielä kokeiltu.. se onkin sitten seuraavaksi vuorossa.

    Mutta oisi kiva tietää että onko väärä keppi noille ruttu ja paine arvoille???
     
  8. 383

    383 Gearhead

    damperi ??????
     
  9. jankinnu

    jankinnu 3rd gear

    Tsekkaas linjausvirhe. Onko moottorin kumityynyt kunnossa? Mulla täristi aiemmin, kun ei ollut voimansiirrossa kaikki linjassa eli kardaaninivel vissiin aiheutti jostain syystä värpätystä ihan törkeästi. Nyt pysyy jo hampaat suussa.
     
  10. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    No, katsoit varmaan alipaineet myös siltä kantilta että näkyis sytytys vika? vai toimiiko syttypuoli normaalisti? Jos, niin sittenhän vois ola vaikka väärälainen dampperi tosiaan?
     
  11. Vonsaku

    Vonsaku 1st gear

    Noinkohan toimii se alipainesäätö sytkälle, katteleppa ajoituslampun kanssa onko oikeasti järkevällä alueella.
     
  12. Hai

    Hai Double Gearhead

    Jos osat on oikeat kombinaatioon, niin onhan se tasapainotuksen pieleen meneminenkin mahdollista.
    Kuten mikä hyvänsä ihmisen tekemä asia.
    Ei olis eka kerta (millään pajalla).
    Oireet ja oireen reagoimattomuus tehtyihin vian hakuihin viittais tasapainotuksen virheeseen.
     
  13. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Noi toi mulle tuli tosiaan mieleen myös.
    Voiskohan jokin nokkalaakerien pettäminen saada aikaan myös epämäärisiä tärinöitä, ainakin parillakin tapaa..


    Käsitinkö oikein että tärinä tulee aaltoina, siis tavallaan sykleinä?
    Vaikka tuskin viisastuu, ainakaan itse, kerro vaikka millainen bensapuoli siinä on?
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Voi se tulla turbaanistakin...

    -JJ-
     
  15. PauliP

    PauliP 1st gear

    Onko vetolevy 0-puntissa? Vakiovetolevyissähän on useimmiten tasapainopuntti. Vastaava ongelma oli pojan Firebirdissä, oli edellisten toimesta vaihdettu 2,8 kone 3,1:sen tilalle ja käytetty 3,1:sen vetolevyä jossa ei ollut tarvitavaa punttia.

    Oireili juuri tuolleen.
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Sanoisin kyllä et on liian lievä keppi,vaikka laskuri onkin antanut ihan asiallisen dynaamisen rutun,mut kokeile tosiaan oktaaniboosterilla miten reagoi?

    Löytyiskö sulta kokonaan tosiat sytytysjärjestelmää tuohon,esim.hei tai ihan perinteinen kärkijakaja jos niin koetapa sellaistakin vaihtoehtoa kun ei noihin msd.n vehkeisiinkään voi kuulemma ihan 100% luottaa...

    Mites nuo taylorin tulpanjohdot yleensä on toimineet msd:n kanssa?
    Aikanaan mulle vaan eräs pätevänä pidetty henkilö sanoi et msd:n kanssa kannattais käyttää vaan omia johtoja...

    Lahdessa tehtyyn varsinaiseen tasapainoitusvirheeseen mä en usko,se on eri asia mitä niiden vanha kone heittää(hyvin pieniä määriä),mut vielä viime kaudella "kaikkien" koneet oli siellä painotettu ja oli hyviä et ei ne siitä kaudessa ole huonontuneet :wink:
     
  17. fbird

    fbird 3rd gear

    No niin..

    Dampperi on Professional Products 80003 ja siitä on se ulkoinen tasapainopuntti otettu pois. Koska kampura on sisäisesti painoitettu.

    Kone tärisee heti käynnistyttyään. Eli ei tarvitse edes ajaa.

    Alipainemittari on koppissa luettavissa. tyhjäkäynnillä n. 17hg
    ajossa 20hg. EI ole suuria väpätyksiä viisarissa. Tyhjäkäynnillä pientä vipinää. Ja tietenkin alipaine heittää hieman kun syttyä myöhäistää..

    Syttyä on kokeiltu järkevällä alueella ja vähemmän järkevämmällä..
    Kaikki säädöt tehty aina ajoituslampulla.

    bensapuolena on tällä hetkellä demoni 650dp. Mutta kokeiltu muitakin kaasareita. Bensalinja on 12,5mm, sähköpumppu carter 380l/h.

    Tärinä on jatkuvaa eikä tule sykleinä. Tärinän näkee silmällä katsottaessa moottoria ja tärinän tuntee koko keholla istuttaessa kopissa.

    Turbiini on B&M hole shot 2400

    vetolevy on ALL26800 168 Tooth Flexplate - SFI Approved

    Syttyjärjestelmässä on käytetty malloryn HEI-jakajaa + AL6.
    Nyt on MSD 8365 HEI-pro billet + AL6 ja kokeiltu Pelkästään MSD modulia+ HEI-jakajaa. Kaikilla samanlailla tärisee.
    Syttyjohtoina kokeiltu kahta sarjaa taylorin spiro pro johtia.
    Kummatkin uusia. Ja johtimet mitottu useaan kertaan.
    Uskoisin siihen, että taylorit pitäis sopia msd:n kanssa.
    Ainakin tiedän pari kombinaatiota jossa toimivat ja siksi itsekkin päädyin tähän yhdistelmään.

    Voihan se tosiaan olla että dampperi tai/ja vetolevy ois vääriä..?
    Onhan se tärinä hieman samanlaista. Mutta osat kyllä PITÄISI sopia keskenään.. Akselihan on eaglen435038756000
    ja jos ois tasapaino virhe, niin eikös sen pitäis tärisyttää myös kovemmilla kierroksilla?? Tässähän pahin on juuri tyhjäkäynillä ja cruisailu kierroksilla.

    Niin ja se vielä, että kun perusennakon laittaa sinne 5 -7 asteeseen, niin silloin tulpat pysyvät puhtaampana. Mutta silloin motti on tosiaan laiska alhaalla..

    Tuntuu itsestä että kaikkea jo kokeiltu ja ainoaksi vaihtoehdoksi jäämässä toi "väärä" keppi tohon kombinaatioon. Mutta mikä sitten ois se "oikea"??
    Oisko se pykälää "rajumpi" compin keppi sitten xr270hr jolloin 0.50" asteet muuttuisivat kumpikin 6 astetta. oisko se riittävä..

    Mutta vastailkaapa lisää! ja kiitoksia vastauksista!
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Eihän tollanen pilalle raiskattu väärän koneen limppu voi toimia oikein? Tartteehan normi (ei 400) SBC:kin oikein toimivan dampperin, oli ne tasapainot sitten missä vaan. Ainakin mun tarttee.

    -JJ-
     
  19. Hai

    Hai Double Gearhead

    Kyllä 80003 pitäis ilman lisä könttejä olla oikea dampperi tohon komboon.
    Lainaus Professional Productsin sivuilta.
    "This damper (80003)is intended for use on externally balanced 383 or 400 small block Chevy engines. They feature a bolt-in counterweight which can be removed for neutral balance applications. These dampers are actually identical to the 80002 and 90002, except they also include the bolt-in counterweight."
    Oliko dampperi mukana tasapainotuksessa?
    Jos joo, niin olihan lisä puntti poissa tasapainotuksen aikana.

    On tässä maassa käynyt niin, että eräskin verstas porasi tasapainottaessaan fluidista mehut ulos ja asia tuli täytenä yllätyksenä.:eek:

    Hai
     
  20. fbird

    fbird 3rd gear

    No noin sen minäkin ymmärsin eli sisäisesti painoitettu, niin dampperista "lisäpaino" pois.

    Dampperia ei ole ollut mukana lahdessa.
    Eli tasapainoituksessa ollut kampura, veivit ja männät.

    EI dampperia eikä vetolevyä eikä turbaania...
    Sillä mun käsittääkseni ne ovat nolla painossa..???
     

Kerro tästä muillekin!