SBC turboon nokka-akseliajatuksia ja muuta horinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 24.9.2014.

  1. studio57

    studio57 Gearhead

    mulla 1.8bar 800-850celciusta dynossa.
     
  2. J.J.

    J.J. Gearhead

    Jos sulla on vielä kovasti overlappia nokassa niin äkkiä vaan isompaa mutkaa pellin alle.
    Siitä noi holsetit on kyllä hyviä että osia löytyy ja vielä kohtuu edullisesti.
    Minkäs kokoset pakopesät sulla nyt on?
    Vaikuttaa muuten yllättävän vähän heräämiseen vaikka pistää pikkasen reilummankin pakopesän.

    Ite alan jarrutella kun alkaa lämmöt kiivetä tonnin nurkille. Ahdas pakopuoli ja overlappia pelissä, nyt uuteen setuppiin ne käännellään pois. Pakopaineita en ole viitsinyt edes mitata, tieto lisää tuskaa.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onpa matalat lämmöt El60, Studio57:n lämmöt kuulostaa siltä mitä mun mielestä pitäiskin olla? Eikös näissä perinnevapariveekasesissakin ole asteet 740-780 parhaat tehontuotannon kannalta?

    Säädelty on tänään ja parempaan suuntaan meni. Ahtopaineita jotain 0,85bar, pakopaineita n.1bar ja seos n.12,5, pikkusen vois vielä siis rikastaa. Ennakkoa laitoin 24-25 astetta kaasu pohjassa. Ngk-6 tulpat vaihdoin myös samassa rytäkässä Ngk-9:in, ja ainakin vielä auki pysyivät vaikka tyhjäkäyntiäkin ja matka-ajoa tuli.

    Pakolämmöt on vielä mysteeri kun toi mun mittari taitaa olla rikki ja jonkun astemäärän jälkeen näyttää mitä sattuu? Kahdella eri anturilla kokeilin ja jotain ne on 600-1000 asteen väliltä, ehkä? Kummasti se sama mittari kuitenkin pelaa tossa dieselissä, mutta siinähän ei 600-astetta ylitetä missään kohtaa... Outoa, täytyy toi homma vielä varmistaa.

    Pakopesät on 14:et, ja korkeintaan ne vaihdan jos jotain osia vielä vaihdan.
    Varmaan lopputulemana vois sanoa että kun nokka ei ole oikein ihanteellinen turbohommiin, eikä ahtimet ole ihan just mun kokoonpanoon passelit niin sitten noi lukemat on tollaset? Ei ihanteelliset mutta siedettävät. Varmistan vielä sen pakolämmön ehjällä mittarilla...
     
  4. studio57

    studio57 Gearhead

    Mullahan on tuos omassa 2x hx50:sia toki herää pikkasen myöhään mutta turbiinilla sen sai korjattua. Ei täysin ihanteellinen katuajelussa mut reagoi noin ja on hauska :)
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Varmaan just ja just riittää kadulle noi ahtimet :)
     
  6. studio57

    studio57 Gearhead

    hahah :) ei oo kyl loppuneet vielä kesken :) kokoajan oon ajanut samoilla ahdoilla ku dynossa
     
  7. El 60

    El 60 Gearhead

    Mulla ahtimet tosiaan vielä ihan "tyhjäkäynnillä".. luultavasti paineet ja asteet nousee ihan dramaattisesti kun aletaan ahtamaan...pakopaine ja lämpökäppyrät lähes identtiset.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Päivänä eräänä löysin hiukan kuivaa apsalttia ja pääsi testaamaan uudella pakolämpömittarilla. Ei syytä huoleen enää sen suhteen, alle 800-asteen pysytään kyllä. Mittari oli siis vaan rikki, ja siitä johtui aiemmat korkeat lukemat.
    Ahtoja n. 0,9bar, pakopaine n. 1,2-1,3bar, afr 12-12,5:1, ja ennakko 25 astetta täysillä paineilla. Ei vallan mahtavat arvot noiden pakopaineiden puolesta mutta noilla mennään.

    Kiinalaisten 60mm hukkaporttien kanssa ollut ihan riittävästi jumppaa mutta kun niistäkin käy kaiken läpi niin toiminevat. Ei niitä kuitenkaan voi kellekkään suositella, erittäin tärkeä osa turbokoneen toiminnassa, ja säädöissä pysymisessä. Niiden kohdalla saa markalla 20p tavaran....
     
  9. 300

    300 2nd gear

    VW Diesel miehet hermostuu pakopaineista vasta kun ne on 2x ahtopaineet tai lähempänä 3-4baria.
     
  10. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Palataas taas tähän aiheeseen, nyt kun on testattu hyvällä pidolla.

    Ford Natikoissa ajelin auton ennätyksen, aika selkeellä marginaalilla edelliseen, nyt meni 10,27s ja parhaimmillaan 223kmh, 60ft ollessa 1,83s.
    Paineita oli 0,9bar ja ennakkoo ahdoilla n.22-astetta, seokset siellä 12:1 nurkilla.
    Huonohko 60ft oli enempi kiinni siitä ettei koneesta löydy momenttia ennekuin ahtopaine nousee, ja melko matalastallinen turbiini estää sen ettei se nyt ihan heti ole ahdoilla.
    Mutta kuitenkin, ihan hyvin mun mielestä tälläselle pikkukantiselle koneelle, ja muutenkin aika maltillisia valintoja tuli tehtyä palikoiden suhteen. Voimme siis todeta että ahtopaine auttaa :)


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se näis katuturpovehkeis on hienoo että ne pysyy aina ensmäiset 350 metrii takana ja voittaa vain sen viimisen 50metriä :poff: .
     
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Noo, ei kai se ihan noin ole? Viivalta vaan pari auton mittaa mennään verkkaisesti ja sit jo edetään. Näin ainakin itsellä kun stalli on niin matala että heräämistä täytyy hetki ottaa, eikä toi noin vaparina ole kaikkein terävimmillään sieltä alle 3000rpm:n.
    Voishan se toki olla että korkeemmalla stallilla ei olis sit pitoja, ja 60ft säilys yhtä huonona?

    Kyllä sitä vielä tarvinnee Kiikalassa käydä ajelemassa, vaikka varmaan uusia ennätyksiä ei olekaan luvassa :D
     
  13. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Meinasitko luopua sohvapenkistä ja rattikarahkasta sitten kun menee ysin puolelle? :rotfl:

    Tosi hienosti kulkee pikku-Kakkonen!
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ei kai nyt sentään kantavasta ideasta luovuta, eikös erillispenkit ja lattiashifterit ole joihinkin urheilullisiin autoihin tarkoitettuja varusteita?
    No ei vaan, ei tota ysiä tuolle autolle tule kyllä ihan hetkeen, täytynee tämä laittaa kohtapuoliin eläkkeelle että aikaa ja pääomia riittää seuraavaan projektiin.
    Sikäli kyllä tuli senverran sitä ysiäkin mietittyä että se olis melko lähellä jos sais 60ft ajan sinne mitä tolla autolla on parhaimmillaan ajettu, 1,67s. Ei vaan taida olla turbojen kera ihan helpolla saavutettavissa, toi paras 60ft on ajettu mekaanisesti ahdettuna ja silloin ei kyllä ollut sitä lähtömomentin puutetta havaittavissa....
     
  15. shr1

    shr1 Gearhead

    Laitan vielä huonommaksi, 60ft 1.96... :rotfl: Muuten mentiinkin sit ihan ripirinnan ajan sekä loppareiden suhteen. Uus turbaani toivon mukaan auttaa sekä lähtöön, että loppupäähän rataa, keskiosa menee jo kohtuullisesti sutimista ja kaasun nostelua lukuunottamatta. :D
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Eipä tarvi kovinkaan paljoa 60 jalkasta parantaa kun olet ysin puolella.
    Kun 60ft paranee kympilläkin niin sulla on myös vauhtia 60 kennojen kohdalla muutama km/h enemmän ja tämä etu pysyy koko loppumatkan ja kertaa näin alussa saatua aikaparannusta.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ton takia kun otetaan headsuppilähtö niin turpot menee lopussa ohi helevetin kovin.
    Just sain "dataa" porista niin 1.57 60kinttusella ysikolonen. Ennen samalla teholla huonolla kintulla 11ja rapiat. Turbaanos sai talvella "vasaraa" aika paljon.
     
  18. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Juu, kyllä turbiinilla on merkitystä, ja tälläsessä jalalla lähettävässä voipi olla ihan melkoinenkin se merkitys. Meinaan että tossa mullakin lähetään kierroksilla jossa turbot ei ole hereillä, niin onko ihme ettei 60ft ole kovin hääppöinen.
    Tälläsessä blow thru koneessa on muuttujana vielä se että jos pitkään ajellaan ilman ahtoa läpät auki jolloin ei ole alipainetta -> powervalve auki, niin melkosen paksulla(jotain 9-10:1 afr) ollaan silloin, ja siksikin edullista olis varmasti lähtee lähelle niitä kierroksia jossa ahtimet jo heräävät.

    Muuten täytyy kyllä kehua JN-Tradingissa teetettyä turbiinia, maalissa luistoa sen 5-6%, jota pidän tosi hyvänä. Sehän on teetetty mekaanisesti ahdettuun koneeseen, ja niiden kahden Eatonin kans se pelas todella mainiosti, kun on momenttia viivalla ihan toiseen malliin.

    Shr1:n kanssa tosiaan mentiin ajallisesti kohtuu tasan, mutta kun siihen hänen Novaan saa kunnon limpun joka ei ihan tolkuttomasti luistais niin aika on jotain ihan muuta. Pitoonkin sinne kaivataan vähän lisää, mutta se turbiini tais olla se suurin murhe...

    Artsiracing, se menee just noin, joitain tapauksia itelläkin jossa pito paranee päivän mittaan niin kympin kun saa pois 60ft ajasta niin kyllä se on kahtena kymppinä näkynyt loppuajassa.

    (Edittiä: vähän selvensin tota tilannetta kaasu pohjassa muttei ahtoa, ettei tule käsitystä että aina tikahdutaan bensaan kun ahtoa ei ole.)
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kiikala takana ja ei ihan päästy aikatavoitteeseen mitä etukäteen asetin, kympin puolelle oli tarkoitus päästä tuollaisissa vaatimattomissakin olosuhteissa(lue oikeissa katuauton olosuhteissa).
    Ei vaan riittäneet paukut ja kantti siihen...
    11,08s ja 216,5kmh, 60ft ollessa koko päivän 1,95s luokkaa. Ton parhaan ajan ajoin ns. yhdellä kulmalla, eli kun auto kampes koko ajan vasemmalle niin kerran hölläsin ja korjasin kurssia jonka jälkeen uudelleen lappu lattiaan :)
    Kaikki auton säädöt siis samat kuin Alastarolla viikkoa aikaisemmin, että ei se nyt ihan sekuntia hidastunut mutta ei paljoo muutakaan.
    Täytyy kyllä hattua nostaa heille jotka tuolla kovaa ajavat, alustapolitiikka täytyy kyllä olla kunnossa.

    ^Toivottavasti Vippi nähdään finaaleissa radalla.
     

Kerro tästä muillekin!