SBC turboon nokka-akseliajatuksia ja muuta horinaa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 4d sedan, 24.9.2014.

  1. shr1

    shr1 Gearhead

    Jotain edistystä täälläkin saatiin aikaan. Test and tune-päivänä kaksi lähtöä, 9.61/231 sekä 9.69/233, molemmissa 60ft edelleen huonohko 1.79. Turbiini ei vieläkään ole tehtäviensä tasalla, mutta kympin alle mentiin kuitenkin reilusti. Jarrua vasten 2500rpm, ahdot tulee peliin sitten vasta jossain 60ft tuolla puolen. Loossi on keventämätön, 3.08 perävälityksellä ja kapeilla et street radiaaleilla. Ajamalla luonnollisesti Hämeenlinnasta Alastarolle ja takaisin. :wink: Talven aikana hankittava kunnollinen limppu, niin uskon että tuosta vielä kymppejä karisee.
     
  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hieno suoritus kaikinpäin! Vielä tätäkin kautta onnittelut ysistä 8)

    Jo kohtuullinen 60ft, vaikkei vielä ahtopainetta siinä kohtaa olekaan, uudella turbiinilla ja korkeammalla stallilla varmaan toikin tilanne korjautuu?
    Paljonko muuten sitä ahtopainetta oli käytössä noissa lähdöissä?
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Toi peräruuvi on melkoisen "haastava" hyviä 60jalkasia ajatellen ja laakista sopiva turbiini turbovehkeeseen on hyvää tuuria. Pikkasen huonommalla loppunopeudella suunnilleen samanpainoinen hylsy meni 9.4 ja 60konttinen 1.47 finaaleissa.
     
  4. shr1

    shr1 Gearhead

    Juu kiitos. Ahdot lirvahti jo liki 1,5bar. Kadulla asetetut ahtopaineet ei tahdo pitää enää radalla hyvällä pidolla kutiansa, vaan lukemat nousee. Tästä sitten taas ei tykkää turbiini, jossa luisto tuntuis lisääntyvän samaa tahtia mitä ahdot nousee. Toiseen lähtöön ruuvasin hiukan enemmän myötätuulta ja loppunopeus putos pikkasen...

    Kompromissihan tollanen matkajuhta on ja harva peräkin oli tässä valossa tehty tietoinen valinta. Vähän löysempi kun olis turbiini viivalla ja tiukempi loppupäässä, niin josko niillä eväillä vielä nipisteltäis ajasta. Sellasen ehkä saisivat vaikka PTC:llä taiottua. Nyt tiedonkeruu kertoo että moottorin kierrokset tippuu kummassakin vaihteen vaihdossa luokkaa 350rpm, ymmärtääkseni se on aika vähän. Koko kolmosvaihteen, eli likemmäs 5 sekuntia patti huutaa 6200-6500, jossa rajoitin.

    Just punnitsin auton, kuskin kanssa painaa 1650kg.
     
  5. veekone

    veekone Gearhead

    Re: SBC turboon nokka-akseliajatuksia?

    Tossa Battery chevyssä on myöskin edelbrockin rpm:mät,moottori on jonkin verran pienempi,ahtoja on 1,39bar mekaanisella ahtimella.Huipputeho.853/7200,vääntöä.894/6000.Santalan mielestä on jonkinlainen mailman ennätys noin huonoilla kansilla.Täältä myös ääni mekaaniselle rullanokalle.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Hienosti on kyllä tehoa, ja niin on kulkuakin. Ei ne edelrookit sit niin huonot ole mitä yleisesti on pidetty, vaparivehkeessä toki melko onnettomat.

    Mekaaninen rulla toimi kyllä ilman mitään säätötarpeita sen vähän mitä omalla ajelin, nyt se onkin jo huilimassa ja siihen voi palata sit joskus vuosien jälkeen jos siltä tuntuu. Tänään just lorauttelin pakkasnesteet sisään ja vaihdoin bensat pienkonebensoiksi, tulevan pitkän seisonnan takia...
    Pitihän tää jonkun suunnitelman mukaan pilkkoa ja myydä osina pois mutta en sitten raaskinut, senverran on tullut nähtyä vaivaa sen eteen. Seuraavaa projektia täytyy tässä viritellä, ja päätin että tämä saa nyt olla tossa jemmassa eikä sillä nyt hetkeen ajella tai muutenkaan uhrata aikaa/rahaa....

    [​IMG]
     
  7. veekone

    veekone Gearhead

    Tarttis vissiinkin katsoa myös vuosilukua eikä vaan päivää ja kuukautta,vähän vanhaa juttua aloin kommentoida.
     
  8. El 60

    El 60 Gearhead

    Laitetaas vähä turbo shittii.. Päivittelin venakoneistoo kovilla nostajilla ja 1.6 kiikuilla. Alipaineet parani 0,4>0.6 ja sitä kautta kylmäkäynti ja tyhjäkäynti parani reilusti. Pelaa mukavammin pienillä alle 2000rpm kierroksilla jossa esiintynny pientä "epäröintiä". Rajottajan nostin 6300>>7000 jonne vetää puhtaasti.

    Sellanen huomio PLX rojujen kanssa että EGT tosi herkkä jännitteestä.. Pakolämmöt nousi 100c kun vedin valot päälle.. kun jännite tippu joku 0,5v. AFR mittariin ei vaikuttanu. Vedin mittareille omat sähöt/releen niin johan asettu.
     
    Muokattu: 9.4.2018
    studio57 ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Hyvältä kuulostaa! Lisää puhtia on varmasti tullut Chevelleen.
    Pakopesinä sulla siis #16, ja hyvin toimii vähän kuutiotuumiltaan pienemmässä motissa kuin mulla, jossa on #14 pesät. Siltä pohjalta ajateltuna sit joskus kun tuolla omalla ajelen niin laittelen siihen todennäköisesti #18 pesät.
    Paljonkos sulla on nyt ahtoa ja pakopainetta?

    Nythän mulla pakopaineet rajoitti ahtojen käytön 0,9bar lukemaan, pakopaineiden ollessa sen 1,2bar, että isompia pesiä olis kaivattu. Lähtemisen ja matalahkon stallin kans tietty kompromissi toikin asia.

    Turbiini on isossa osassa näissä, stallia lähtöön täytys olla mutta monella kierrokset loppuu kesken jos luistoa on maalinpäässä tolkuttomasti, ja kai siihen lusitamiseen(mehun vatkaamiseen) laitetaan jonkin verran tehoakin?
     
  10. shr1

    shr1 Gearhead

    Täällä ei ihan vielä viheltele, muuta ku laiska asentaja. Kangiksi tuli piirun paremmat, uus nokka on LJMS 4/7 swappi-customi, männät on vielä Diamondilla. Tuore PTC:n 9,5" turbiini tuntui hyvältä puolikkaan lähdön ja muutaman sadan katukilsan perusteella, että uskoakseni sen puoleen on yks murhe vähemmän. Ajelkaa te muut hirmusti kovaa tänä kesänä, mä yritän saada nämä romut nippuun sitten seuraavaksi suveksi... :odroll:

    [​IMG]
     
    El 60 ja studio57 tykkäävät tästä.
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Hauska huomata, että vielä jenkeissäkin panostetaan sbc tekniikkaan, eikä ihan kaikilla oo LS-mosaa. Toi Malibu menee ihan juttiinsa seiskan puolelle (8.02 so far) ja moottorissa aikalailla "peruspalikkaa". Hylsy ei ihan kevytkään ole. Fanitan.:p

     
    Diktaattori, 4d sedan, Herje ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Hienosti kyllä Chevelle kulkee! Ja perinnemoottorista kans pisteet:cool:
     
  13. shr1

    shr1 Gearhead

    Hiukan vakoillu tota Malibu-projektia ja omistajan kanssa turissu, niin esim tässä topikissa pohditut kansien virtauslukemat on siinä voimaan nähden yllättävän pienet. Imukanava virtaa max 295cfm ja tehoa on loppunopeuden perusteella 1300+ hv. Kuutiotilavuus 414cid.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Melko mielenvikaisia keksintöjä turbotuksen alkuaikoina tehty.
    [​IMG]
     
  15. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Pontiac T/A 301cid Turbo
    [​IMG]
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Ton 301:sen vielä ymmärrän mutta kuin vitussa toi martin turbo systeemi toimii? o_O

    Jos se paineistaa kaasarin alta ni kuin se kaasari syöttäs bensaa ku ei oo alipainetta? :eek:
     
  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Vai onks toi imusarja jotenkin kaksosanen että imee kummiskin ahdettavan ilman kaasarin kautta ja paineistaa sit vasta sen "alta"? o_O
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    Eikö tossa oo kaasari imupuolella, vähän erilailla toteutettuna :D
     
  19. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ai vähän?! :D
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onpa erikoisesti lähestytty asiaa noissa Mudracerin kuvissa, Pontiacilla olikin jo näköjään selkeempi meininki.

    Vaan onko tuollainenkaan tyyli, kaasari ahtimen imupuolella niin tuhoon tuomittu, monilla setuppi kuitenkin nykyään ilman kuuleria E85.lla ajettaessa?
    Näin siis joko blow thru kaasarilla tai ruiskulla, ja mitä kuullut ahtoilman lämpöjen(imusarjasta mitattuna) olevan niin ei sille kuulerille ole kyllä kovasti tarvettakaan? Varmasti riippuvainen ahtopaineesta, jos isot paineet niin ilman jäähdytykselle enmpi tarvetta.

    Noin teoriassa pohdittaessa, en ole sellasta tekemässä.
     

Kerro tästä muillekin!