SBC uudet vai vanhat moottorin tyynyt kiinni?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Trucks&Tacos, 20.1.2025.

  1. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Kahta mielpidettä olen kuullut, kumpaa kannatat:
    1. Vaikka alkuperäiset olisivat 40v. vanhat niin ovat paremmat kuin uudet "kiinantyynyt", laita siis ne.
    2. Ehdottomasti laita uudet kun kone on kerran irti.
    Rahasta tämä ei ole kiinni, Konekorjaamo Marjakangas myy 20€ ja Jenkkiosat.com 35€. Ohessa pari kuvaa nykyisistä, pienet halkeamat näyttävät kuvissa dramaattisemmilta kuin livenä.
    https://online.fliphtml5.com/yfmmr/wnqc/index.html
    [​IMG]
     
  2. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä ääni uusille,osta sellaiset joissa koukut vastakkain(potkaistessa joustaa vähän mutta kun piukassa niin jousto loppuu)En muista enää muista minkämerkkiset oli kun C3 laitoin,halvimmasta päästäkuitenkin.Ovat nyt ainakin n10v ja vielä paikoillaab(auto kaverilla niin tiedän)
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kahdessa autossa viime kesänä repesi vanha mutta hyvännäköinen kumi.
    Jos yhtään halkeamaa, niin laittaisin uudet.

    Se on aika jännä paikka, kun liikenneympyrään lähtiessä pienen kaasunpainalluksen jälkeen kaasupoljin karkaa itsekseen alta, jos sen siitä alkusäikähdyksestä saa haltuun, niin on jännää ajella kotiin moottori vinossa miettien, pysyykö vaiko eikö. Ja oli aika lähellä, että heilahtaessa ei jäänyt bensalinja ja plussakaapeli koneen ja rungon väliin. Olisi voinut olla aika täystuho.

    Toisesta kumin repeämä todettiin onneksi konetta irrottaessa, ei liikenteessä.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Laitoin toisen merkkiseen ihan uudet moottorin kumityynyt. En ajanut autolla metriäkään. Jostakin syystä menin katsomaan asennustani seuraavana päivänä. Toinen kumi oli antanut periksi ja moottori makasi akseliston päällä. Ei noista aina tiedä. Sain suurempia selittelemättä ihan uuden kumityynyn tilalle.
     
    Gary Grand ja toyopet tykkäävät tästä.
  5. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Kun ostin tuon edelleenkin käyttöautona olevan Capricen 1994 vuonna niin siitä oli apukuskin puolen kumityyny pettäny ja kone oli vinossa, ostin silloin vain sille puolelle uuden ja nyt 31 vuoden päästä se on edelleen ehjä niinkuin myös kuskinpuolen kumityyny joka on ties kuinka vanha et ilmeisesti vanhaa kunnon kumia vielä kumpikin.
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    samaa pohtinut. itteltäkin löytyy parit kumityynyt ja ne on inasen erilaisia. mutta GM:hän ratkaisi tämän, ja ainakin 60-luvun lopun malleihin asennettiin (tehtaan takaisinkutsuna) vaijerin pätkät omilla koukkukiinnikkeillään- jotka estävät koneen keikahduksen kumityynyn pettäessä... tämä varmaan johtui jostain onnettomasta sattumuksesta autossa jossa kaasu hirtti tällaisessa tilanteessa?
     

Kerro tästä muillekin!