SBC Viskoo hihnat irti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Blower Camino, 30.7.2004.

  1. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Onko kukaan muu paininut saman ongelman kanssa että SBC potkii hihnat irti. usein lähtee laturin hihna kun antaa kunnolla happea ja vetää kovemmillla kiierroksilla. Pahalla tuurilla lähtee myös ohjaustehostimen hihna irti.

    Hihnapyörien suoruus on tarkistettu ja ovat suoria eikä heittoa yhtään. Myöskin kiristykset pysyy paikkallaan. Toisia hihnojakin jouduttu kokeilee.

    Muilla ollu samanlaisia ongelmia ja mitenhän on korjaantunut..rullia matkalle vai mitä..?
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Pakkohan jonkun on jossain annettava periksi jos noin käy. Remmi ei nyt periaatteessa veny, eli vikaa haettava jostain muualta. Onko remmit varmasti kunnolla urassaan, siis profiililtaan oikeita?
    Tietysti jos remmissä on oikein pitkä ilmaväli, niin saatta syntyä resonointi-ilmiö ja remmi heittää itsensä ulos. Toki tuossa kohdin ylimääräinen painorissa auttaa ettei remmi pääse hyppääämään pois.
    Miten linjaus tarkastettu? Meinaan jos äkisti kierrokset nousee, niin ei se vaadi kuin olemattoman heiton kun remmi kiipee siivapyörän urasta pois, ja silloinhan joku paikka antaa taas periksi. Ei kun ensinnä tukevampaa kiinnitystä ja kiristystä laturille sekä ohjaustehostajan pumpulle, sit jos ei vieläkään auta, niin ne painorissat mukaan kuvioihin.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

  4. Jupe

    Jupe Gearhead

    niin siis tää olin mää... kun muistais kirjautua tähän uuteen tsydeemiin
     
  5. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Juttelin yhen caprice miehen kanssa millä oli ollu sama ongelma 350:n kanssa. Oli korjaantunu moniura hihnalla. Taitaa siis olla yleinen ongelma hammashihnalla...Kertokees nyt kokemuksia ja vinkkejä ennenkun haen moniurahihna kamat....
     
  6. makke

    makke 1st gear

    Hetkonen... Elikkäs hihnat eivät olekkaan perinteisiä kiilahihnoja (A-hihnoja), vaan hammashihnoja? No jos noin, niin sitten kyllä ymmärrän etteivät pysy paikassaan ilman paininrissaa. Eihän hammashihnapyörässä ole paljoakaan olaketta jos ollenkaan hihnaa paikassaan pitämään. Mut miksi yleensäkään laittaa hammashinat laturille ja ohjaustehostimelle?
    Moniurahihna pysyy ehkä vähän paremmin paikassaan, mutta kyllä sekin monasti sen paininrissan vaatii.
    Eikös kannattaisi siirtyä takaisin ihan kiilahihnoihin, ne kun pysyvät kyllä yleensä paikallaan, mitä nyt joskus alkavat luistamaan.
     
  7. Fonzarelli

    Fonzarelli 1st gear

    Ihan sama ongelma 350:sen kanssa, kone on tosi kierrosherkkä. Kun ottaa kunnon lähdön, edessä monesti remmin etsintä.
    Meinaan laittaa kammenpäähän pienemmän hihnapyörän, se pitäisi poistaa tuon probleeman, ja samalla se poistaa vesipumpulta kavitoimisvaaran kovemmilla kierroksilla.
     
  8. Olds-homo

    Olds-homo 1st gear

    Minun ymmärtääkseni tuo ongelma johtuu siitä, että ne hihnapyörästöt on suunniteltu melko matalille kierroksille.
    Pienempi pyörä kampiakselin päässä varmaan auttaa. Mutta voi tuoda mukanaan lämpöongelmia helteellä ruuhkassa ajaessa.
     
  9. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Hain eilen 13mm hihnat ja ne on pysyneet eikä oo lennelleet. Tutkin vielä vahan aikaa josko sillä korjaantu vika.
     
  10. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Olisko niin,että joku hihnapyörä on tarkoitettu erilevyiselle hihnalle (tai levinnyt) kuin muut ja hihna sopii juuri noille muille pyörille paitsi tälle yhdelle.

    Usein laturinhihnapyörä on puristettu kahdesta kappaleesta,siis peltinen ja sillä on taipumusta levitä ajan mittaan...

    Usein kuulee porukan noituvan diesel vanin kanssa,kun hihna luistaa jatkuvasti ja hihnat ei kestä...vika on yleensä aina laturin levinnyt hihnapyörä...eli hihna pohjaa,kun uusii sen,niin lakkaa kiljumasta eikä mene enää hihnojakaan...

    Vielä parempi kun kun vaihtaa sorvattuun pyörään...tosin kuluu sellainenkin...mutta mikään ei ole ikuista

    Mikään ei voita moniurahihnaa,jos vain kiristin kunnossa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Joihinkin vehkeisiin on saatavissa syvempiä hihnapyöriä; mutta moniurahihna on ainoa tosivarma ratkaisu. En käyttäisi hammashihnaa muulle kuin kuibvasumpun paluu-öljypumpulle.
     
  12. jylhä

    jylhä 1st gear

    joskus oli vanha auto-uusi tehostimenpumppu yhdistelmä, jolloin pumppu tuotti liikkaa. hihna luisti, mutta ei vinkunu ja katkes muutaman sadan kilometrin ajon jälkeen. eli jos joku haluaa pyöriä muita hitaammin niin tulee ongelmia.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onkos BlowerCamino sitten käyttänyt millisiä vai tuumasia hihnoja? Jos siis puhutaan ei-moniurasta?

    Pitokyvyissä vissi ero. Ja kun lähtee soittelemaan tota vinkkelilaulua korkeemmasta nootista ja käytät peltisiä hihnapyöriä, niin jos ne on jenkkitekeleitä=tuumasia ni sit mä sain oman remmin pysymään paikoillaan seuraavilla jutuilla: (mullakin siis ekana kesänä visko remmiä ku dorka)

    Paikat kireelle.
    Laturin akselipultti jos on tuumanen, ni laturin akselireikä EI voi olla millinen.
    Sorvissa kattoo hihnapyörien heiton, jos vain vähästä ni kiinni. Niissä on eroja.
    Hihna hieman ylikireelle, ei tartte NIIIN hirveesti säästellä niitä laturin laakereita.
    Kokeile kierrätellä konetta nopeesti itte ollen siellä konehuoneessa myös ja katso resonoiko laturi, jos resonoi, niin tukevampi yläkiinnitys, jos muu on kunnossa.
    Ja tietenkin apulaiteshimmaus, jos linja vinossa.

    Simppeleitä juttuja kaikki, autto mulle. Kesän 2001 jälkeen ei oo tarttenu enää ettiskellä remmiä KERTAAKAAN.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Juu, samaa mieltä JariV:n kanssa...Kierrätettäessä tuppaa hihna kiristymään aikalailla, ja kiskoo kivasti laturia vinoon, ja jos siellä on välystä tuennasssa niin todennäkösesti hihna "kiipeää" pois urasta. Pitkät välit h.pyörien välillä tuo mukanaan vielä sen, että hihna rupeaa "völjymään" ja ikäänkuin heittäää itsensä pois urasta. Jämäkältäkin tuntuva tuenta voi kierrätettäessä osoittautua hepposeksi, siinä kuitenkin kohdistuu ihmeen kovat vedot laturiin...

    Toi yllämainittu laturituenta ois kyllä tosi asiallinen:http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=7912257845

    Alkuperäinen on mielestäni aika paska :soosoo:
     

Kerro tästä muillekin!