SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. north

    north Gearhead

  2. Selli

    Selli Gearhead

    Näitä halusinkin kuulla! Ite oon tähän mennessä laitellut aina ns.merkkituotteita enkä ole kuin yhden XE sarjan kepin saanut sileeksi.

    Max: Männät toki kiinnostaa! Uskoisin että tuo hooni riittää mitä mittauksia analysoin omassa pienessä maailmassani :)

    Ei muuta kuin pengot nurkkia niin katellaan paketti kuntoon.
    Aikataulua tässä ei juurikaan ole.
    Luin noista kansista mitä Max suosittelit niin hemmetin hyvää palautetta saanut eikä tosiaan ole hinnan kirous.
    Eikä minulla ole mikään kiire/hinku välitystä heti vaihtaa.Kaikki kuitenkin oli hyvässä kunnossa kun laakeroin ton taka-akselin keväällä. Nytkin oon paljon käynyt tapahtumissa ympäri Suomen niin on asiallinen n.12 ollut kulutus.

    Weiandista: Tuo perinteinen stealth ei taidakkaan istua Q-Jetin kanssa mutta noista uusista Street warrior kävisi. Kehuttu hyväksi ala/keskialue imariksi.
    Jakulepin kanssa ollaan Winters imareista vaihdettu ajatuksia.
    Nyt kun oletuksena on että pidän Q-jetin niin mun mallissa on se ryyppy sitä mekaanista mallia että ottaa imukannesta kontakti ja jousi sitten tekee päätöksen milloinka saa antaa happea koneelle. Toimii muuten hinosti rajoittimena ettei voi kylmää pataa kenkiä!

    Tönärit menee myös uusiksi. Jostain syystä yksi tönäri oli koneessa sen näköinen kun olisi taottu suoraksi. (olisiko kasattu vanhoilla osilla jostain mutkalle menneestä) Olivat myös sekapareja ulkoisesti. Pituusmitat kuitenkin samat.
     
  3. Selli

    Selli Gearhead

  4. Selli

    Selli Gearhead

    Tän päivän epistola oli mittailla kampuraa. Mun tapaus on perus 3982442 valu.
    Stanumitat tietääkseni on 2.100 ja 2.450 tässä kampurassa mikrometrillä mitattuna.
    Dampperin päästä alkaen:
    Veivit
    2.0984
    2.0984
    2.0982
    2.0988
    Ja rungot
    2.4484
    2.4483
    2.4480
    2.4482
    2.4478
    Täytyy lueskella onko jo siirryttävä alikoon laakereihin vai mahtuuko noi stanujen toleranssiin.
    Omat Rebuild kirjat ovat matkalla. Kunhan kotiutuvat niin pääsee plaraamaan.
    Niin ja tässähän tosiaan ei ole Dampperin pultille edes kierteitä. Kattelin jo että saiskohan tuon sorviin kiinni tukilaakerin kanssa niin teen kyllä jenkulat sinne.
     
    Muokattu: 4.11.2017
  5. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  6. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Veivinkaulan mitat 2.099 - 2.100
    Rungot 1-4 kaulat 2.4484 - 2.4493
    5 kaula 2.4479 - 2.4488

    Kiertokangen laakereita on .001" alikokoja eli ns. kiillotuskoko.
     
    kime2 ja Selli tykkäävät tästä.
  7. Selli

    Selli Gearhead

    Kiitos Artsille! Eli rimaa hipoen vielä kampurat menisi mutta veiveille pitäs melkeen ottaa noi .001:set Tästä on hyvä jatkaa.
     
  8. Selli

    Selli Gearhead

  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Oil clearence on 0.0035" eli millleissä 0.09 maksimissaan niin sun kauloihin voi laittaa stanulaakerit.

    Tosta tulee 4" porauksella 331cid vinkuja jos muut osat sen sallii.

    Mulla on uusi takokampura 3.48" iskulla, veivinkaulat 2.0" ja taitaa jäädä käyttämättä aawink aawink.
     
  10. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuota en mäkään tarkasti muista,mutta olihan noissa TRW:n takomännissä hirmuinen välys valumäntiin verrattuna ja kaikkea välystä ei oltu laitettu mäntään.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Ite en laittais rullanokkaa jos en vaihtais kansia käytännössä alukansiin.
    Vakiorautakansissa on monta kohtaa mitkä täytyy rullanokalla muuttaa.
    Nää compin xe-sarjan nokat vaikuttaa erittäin päteviltä,sellainen e.mieto on nytkin hyllyssä odottamassa yhtä 305 konetta varten joka tulee veljenpojan "leppäjeeppiin".
    Xe-sarjan nokkia testailtiin myös menneinä vuosina kaverin Malibussa muutamaa eriä ja niillä kyllä potkuakin sai 1650kg ja 185 km/h loppunopeus ja todella hyvä käytöksinen kadulla ja olis ajan kanssa tehtävillä pikkumuutoksilla mennyt kovempaakin ja niitähän saa vielä tiukempinakin nokkina mitä meillä siinä oli.
    Hyvä nokka oli myös Cranen Z-274,tosin tämän nokan saatavuutta en tällä hetkellä tiedä kun oon vähän joutunut ottaa etäisyyttä harrastukseen
    Mut nää sbc-jutut saa kyllä aikaan muistoja ja innostusta
    Tässä kun miettinyt niin eipä oo jäänyt kuin kaks nokkaa tuosta hydraulisista xe-sarjan nokista kokeilematta eli löysin ja tuo loistavaa palautetta saanut xe268,jota kannattais ehkä kokeilla noiden 441-kansien kanssa pikkusen laskettuina.
     
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Xe- sarjan nenä tuli minunkin mottiin,tosin Pontiac 400:een. 256 H ja ominaisuudet just passelit ruisinkiavoon. 350 moottoriin voisi laittaa pykälää tiukemmankin, mutta venttiilikoneistosta saattaa tulla äänekäs noilla Xe-nokilla. Nokkien nopeat rampit ilmeisesti alkavat olla hydynostajille jo siellä rajalla. Lunatilta löytyy erinomainen Voodoo-sarja , jonka ei pitäisi olla niin äänekäs.
    Samaa suunnittelufilosofiaa kuitenkin.
     
    kime2 tykkää tästä.
  13. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

  14. Selli

    Selli Gearhead

    Itellä kokemusta parista Cranensta Energy ja Powermax sarjasta. Kummatkin hyvällä alipaineella ja väännöllä mutta minkäänlaista mielihyvää saundillisesti eivät tuottaneet.
    Lunatilta on ollut Voodoo 268 jolla Camaro suti kakkosen loppuun jos tahallaan sulatti (ilman jarrua siis) Sitten viimeisin Lunati oli Voodoota myös mutta 2 pykälää napakampi kuin tuo 268. Erinomainen keppi 4välityksellä ja 2800 stallilla. Tuossa 262 /268 korvilla varmaan tulee olemaan se minun valinta. Vaikkakin nyt olisi sauma laittaa mitä vain koska ei tarvii miettiä sitä HC arvoa leimalla! Sen verran minäkin olen rätinähenkinen että kyllä siinä saundissakin pitää olla jotain " hellyttävää" :D
     
    jakulepi tykkää tästä.
  15. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Sulla kun on nyt niin äärettömän monta mahdollisuutta, joten tee nyt hyvä mies ihmeessä sellainen pata joka ei jää ainakaan harmittamaan ominaisuuksiltaan :)
     
    Selli tykkää tästä.
  16. max

    max Double Gearhead

    Jos sinne nyt ne LT-1 männät lykätään,niin siitähän tulee väkisinkin jotain suurta ja mahtavaa!!
     
    Selli tykkää tästä.
  17. rb

    rb Double Gearhead

    Joo!!!..... perseestä kaiken maailman päästöjen miettiminen..

    Ränttätänttä olis kivaa, mut kun vuoden 88 laite mihin pitäs nokka-aksilaa ihmetellä, niin joutuu tekemään kompromisseja.

    Maltillisesti asteita, pikkasen enemmin nostoa 050:llä 218 / 228... 525"

    Tommosella ajattelin yrittää.....
     
  18. max

    max Double Gearhead

    Selli,vastaan tässä osittain myös sun YV:n pohjalta.
    Mä suhtautuisin hyvin epäluuloisesti valmiiseen tekniikkapakettiin josta myyjä ei pysty sanomaan mitään.Moottoreita pystyy rakentamaan tai kasaamaan.Hyvänä esimerkkinä vaikkapa tämä 350 motti mitä sulle tarjosin,jonka alakerta on Kivinummi Racingin tekemä.
    Lohko on täysin uusi GM lohko.Kansitasot olivat ristissä,soikeita porauksia,päittäysvälys oli riittämätön,mäntä/sylinteri välys liian pieni,männät jäivät monttuun (reilusti alle kansitason).Nämä muutamia asioita joidenka kanssa olis voinut "kasata" alakerran päin helvettiä.
    Voisin siinä tapauksessa motin ostaa kun tietäisin tekijän,ja olis näyttää mustaa valkosella mitä sille on tehty.

    Kätösessä pyörittelin tätä LT-1 mäntää(L2304F std.).Taitaa olla niin,että noi männät eivät ole koskaan edes olleet käyvässä motissa,nimittäin karstaa eikä muutakaan kuraa niissä ole.Veivit ovat niissä ilmeisesti olleet kiinni ja kyljissä on hienoiset jäljet jotka kielivät että pytyissä ovat kuitenkin käyneet(ei siis naarmuja).
    Mulla muuten oli 350 motissa tällaiset männät 0.030 ylikokoisena,joka kävi hiljakkoin dynossa.

    Näytti Summitilla maksavan 380 taalaa sarja,ja olisko 100€ sopiva hinta?
    Kansipultteja on kaksi sarjaa:
    -ARP 134-3601
    -ARP 134-3701
    Tsekkaa kumpi soveltuu sulle ja miltä kuulostais 80€.

    Edit.Puristuksesta sen verran,että -70 LT-1 tais olla ainakin tehtaan mukaan 11:1 puristeinen noilla männillä kun palotila 64cc.Eli jos sä menet noilla männillä ja vaikka näillä em.Summit kansilla(72cc),niin aika lähelle sitä 10:1 puristusta pääset.Tai sit nämä "441"76cc kannet ja silti puristus jää hyväksyttävälle tasolle.
    Kaitsulla on muuten Camarossa juurikin nuo männät,ja "186" 64cc kannet ja se ei detonoi lainkaan,vaikka se puristus on lähellä 11:1.
     
    Muokattu: 7.11.2017
    Selli ja Joe Hunt tykkäävät tästä.
  19. TimoT

    TimoT 3rd gear

    Mulla on oman pikkulohkon (erään niistä) kansiksi tulossa just noi 441:set, syystä, että niissä on isot 76cc palotilat ja akseli tulee 3,75" iskulla, niin karkaa rutut muuten niin korkeelle flat top männillä.
     
  20. PauliR

    PauliR 3rd gear

    Siis millä männillä ja mikä on niin korkeelle?

    Mulla 65cc palotilat, 3,75" isku ja 10,8 puristukset flattopeilla.

    Tossa vähän mun koneen rojuista:
    Bore 4.030
    Stroke 3.750
    Cylinder head: AFR 195cc SBC Eliminator Street Heads 1034
    Pistons: Mahle PowerPak Piston and Ring Kits SBC125030F05
    Connecting Rod: Scat I-beam 5,7", material: Forged 5140 steel
    Crankshaft: Scat Series 9000 Stroker Lightweight Crankshafts 9-350-3750-5700-L
     
    Selli tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!