SBC350 yleiskunnostus projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Selli, 1.11.2017.

  1. max

    max Double Gearhead

    Ihan pirusti voimaa!! Oliko tämä käppyrä "Real Deal" vai virtuaalidyno?
     
    Muokattu: 19.11.2017
  2. PauliR

    PauliR 3rd gear

    No ei nyt niin pirusti, mutta ihan kohtalaisesti vääntää.
    Laakkosen penkissä, eli siis Racers Placessa rääkätty.

    Ja tästä alkaa varmaan taas riitely eri dynojen antamista tuloksista:eek:
     
  3. altzu

    altzu 1st gear

    hyvät lukemat tossa PauliR:n koneessa mulla hyvin samantyyppinen mosa, mut 406 samat kannet ja sama nokka.. ruttua 10,5 ja hyvin toimii mutha thumpperi afr kansien kans
     
    PauliR tykkää tästä.
  4. max

    max Double Gearhead

    Ei riitellä!!
    Tehokas motti on kyllä!
     
    PauliR tykkää tästä.
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyl se laakkose dyno on lähel kun stokkerin motin kanssa siellä oltiin niin teho vastaa täysin kaikenmaailman varttimailikalkulaattoreiden laskemaa tehoa.
    Nokkaa lukuunottamatta täysin vakio 350 pannu lykkää yli 350 kaakkia puhtia. Siis vakio kaxtaso imari ja koskemattomat "saaste" kannet ja ruttu siinä 9.0:1 huituvilla yms.
     
  6. Selli

    Selli Gearhead

    Alkaisi olemaan moottorin alakerran osat valmiina niputukseen. Vesiproput unohin ostaa mutta täytyy ne käydä hakees paikallisesta putkasta. Maxin 8päinen LT1 veljeskuntakin odottaa nyt veiveihin liittoutumista. Vähän mietin että tekisinkö ite Jikin ja painelis vai veisikö jollekkin kellä olisi jo tuo Jiki valmiina. Tässä Tampereella olisi kyllä muutamia moottorin rakentajia niin luulisi heillä olevan Jikit. Kyllä mulla töissä on hyvin kaikkea vempainta mutta juuri tuollaista ei ole.

    Sitte kun tuo kellari on kasassa tai ainakin koekasassa niin saa todellisen Dekin mitattua. Vähän pääsee alueelle tulevan Rutun suhteen. Tiiviste setissä olisi Fel-pron tiivarin jotka puristuu 0.039. Mutta näitä nyt kerkee vielä kattelee. Männissä ei ole noille lukoille uria ja tappikin jää ihan huulille. Press-Fit männät kun ovat niin eiköhän nuo pysy lohkossa krympilläkin.
    Maxin männissä tulikin uudet tapit mukana niin ei tarvii miettiä noita vanhoja. Lähes tonnilleen samat vahvuudet niistä mittasin mikrolla.
    [​IMG]
     
    Camino'79 ja jakulepi tykkäävät tästä.
  7. max

    max Double Gearhead

    Joo,noi TRW:n takomännät on kyllä niin jykevää tekoa,että ei taida ihan pikku nakutus niitä heti tappaa.
    Ajattelitko muuten tasapainottaa koko helahoidon?
    Teetin nimittäin sen omaan LT-1 klooniin Laakkosella Racers Placessa.Mulla oli lisäksi männät veiveissä kiinni ja Laakkonen olikin tehnyt siihen jigin jolla puristaa ne irti,ja sit asentaa puntituksen jälkeen.Tais olla niin että irrotuksesta ja asennuksesta ei tullut lisälaskua(olin varmaan taas niin resusen olonen,että säälistä antoi mennä ilman kustannuksia).Tasapainotus tais olla luokkaa 250€.
    Omassa tapauksessa ainakin Santala kehui moottorin tasaista ja värinätöntä käyntiä,ja varmaan tasapainossa oleva motti siihen auttaa.
    Tiedä sitten kuinka välttämätön se on(tasapainotus),kertokoon joku joka näistä jotain ymmärtää.
     
    Muokattu: 23.11.2017
  8. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Milläs vermeillä lämmittelitte veivejä että tapit sai asennettua? Kaipa ne tohollakin lämpenee, mutta käyttääkö vaikka Kivinummi jotain hitekkilämmittimiä....
    Ilman muuta kannattaa tasapainottaa osat kun homma menee hotrod-osastolle vahvasti.
    Joks kohta päästään nokka-akselidebattiin?!
     
  9. max

    max Double Gearhead

    En tiedä miten Racers placessa se tehtiin.Ainoastaan "mäntäjigin" näin siellä.
    Nokkaka-akseliko?
    Tietenkin joku helvetin iso mekaaninen laahuri! Vai miten se meni?
     
    Muokattu: 23.11.2017
  10. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Kyllä^ mekaaninen rulla sieltä " Radical competition only" osastolta luettelon punaisilta sivuilta:poff:.

    Koska olen tuon kokenut itse ja vanhana väsyneenä äijänä on suositukseni siis esim. Lunatin Voodoo-sarjalainen hydraulisena rollerina , tämän päivän suunnittelua kuitenkin.
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    .....ttu mitään hydrauleja.

    Asteet pitää alkaa kolmosella ja nosto kutosella, niin sitten vasta puhutaan nokasta... :odwink:
     
    Joe Hunt tykkää tästä.
  12. Joe Hunt

    Joe Hunt Double Gearhead

    Mulla tuli yhden vanhan kilpamoottorin mukana kai jostain 70/80-luvulta mekaaninen rulla mallia " mechanical off-road". Mittailin asteiksi nafti 340 ja nokat oli sellaiset melkein neliömäiset ja stanssit oli hiottu pois nokan päästä oikein suuren maailman tyyliin.
    Harmi ettei päässyt kokeilemaan ja etenkin kuuntelemaan 427 chevyn parkunaa tuolla nokalla.
    Joku hurjailija sen multa osti tämän palstan kautta, itse laitoin säyseän Cranen 240/050 rullanokan.
     
  13. Selli

    Selli Gearhead

    Vai että HodRod nokkaa :) Can u hear muscle car rubble...

    Mutta joo, Kyllähän tuo olisi hyvä tasapainottaa kun männät vaihtuu. Mulla on jäänyt RP:n kanssa niin huonot kaupat tai niiden hoitaminen niin oma kynnys laitella sinne osia on aika korkea.
    Täällä paikallisessa sanovat 20€/veivi + mäntä lämpöliitos=160€ kierros.

    Todellisuudessa tuo nokan valinta hahmottuu varmaan kun selivää ruttu ja päätös (budjetti) kansista. Perävälitys on edelleen harvin mahdollinen (toistaiseksi) laitellaan osakokonaisuus kerralla. Noin niinkuin yleisti tässä kiulussa.
     
  14. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos meinaat tasapainottaa, niin älä liitä niitä mäntiä vielä veiveihin.
    Saa tarkemmin punnittua veivien ylä/alapäät ja männät kun ovat erillään.
     
  15. max

    max Double Gearhead

    Selli,kun kaikki pitäs tässä yhteiskunnassa olla kustannustehokasta,niin oletko yhtään laskeskellut mitä lysti maksais nämä nykyiset 441 kannet vs. Summitin 152123 rautakannet Suomeen rahdattuna?

    Oletusarvona että tyhjiin 441 kansiin istutetaan 2.02/1.6 Manley tai Ferrea venttiilit, plus kaikki muut uudet hilut,mukaan lukien pesut,tarkastukset ja koneistukset.

    Edit.US-parts näköjään myy E-Street kansia(5073) 1066,90€ pari,joissa palotila 70cc ja imukanava 185cc.
    Olis varmaan aika passelit sun käyttöön,eikä hintakaan ihan hirveä ole.
     
    Muokattu: 24.11.2017
  16. Selli

    Selli Gearhead


    Olen kyllä. Summitilta taitanee olla 1.5 kerroin tai jopa enemmän tilata kontissa. Eli hyvin lähelle tonnia tulee nekin.
    Omista 441 kansista tuskin kannattaa tehdä koska siellä oli sitä materiaalia pyörinyt palotilassa ja joutuis plaanaamaan varmaan 2mm pois jos siistin tekisi-->ei jatkoon.

    Tuota E-Streeettiä olen itekkin kattonu että se istuisi tuon palotilan suhteen hyvin niin ei karkaisi ruttu liiaksi. En ole vielä mistään lukenut noiden testejä mutta eiköhän nuo vähintään nykyiset kannet pese.
    Siinähän olis hyvä testipenkki E-street + Eps imari + Voodoo 268. Reilun kympin ruttu ja yksi 235/60/14 jättää piiiiiiiitkän viivan kunnes perä antautuu :D

    Lueskelin eilen tuota David Velhon kirjaa niin siinä oli esimerkki kokoonpanossa XE268 nokalla jne riipastu reilun 400 hummaa. Hyvä kirja kyllä kun on noista moottorin elementeistä hyvää infoa.
     
    kime2 tykkää tästä.
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jokunen vuosi takaperin testasin 302 pattiin nokkia ja tollanen Compin 268 hydylaahuri oli paras katupervormanssikäyttöön. Paikalta lappu lattiaan niin suttas ykkösen läpi ja pitkänmatkaa kakkosellakin.
     
    Selli tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tätä seuraillessa ja lukiessa amerikanpoikien juttuja ni mulla ois caminon sbo 350seen 274xe nokka tymäkömmillä jousilla ja nostajilla jo hommattuna kun ehtis vaan vaihtaa. Nyt paikallaan joku ~252 compin nokka ja onhan makee mylly kun vetää alhaalta hienosti mutta jotenkin alkaa tympäsemään kun ylärekisteri stoppaa kesken ja tommonen nokka tuli sopivan halvalla vastaan ni pakko oli hommata :D

    Mutta nyt alkaa mietityttämään että onkohan siinä liikaa nokkaa kun puristukset on paperilla ~9,5 nurkilla o_O

    Kyllähän mä sen kokeilen mutta mielenkiintosiahan nää on pohtia ja sit yllättyä kun käytännössä meneekin just päinvastoin :D
     
    Selli tykkää tästä.
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla oli ton nokankaa vakiosta modattu turbaanos, Stallia~2200 jenkaa ja 3.73:1 ruuvi persiissä. Tolla kärsällä kone veti rajoittajaan joka oli 6800 jenkassa. 274 kepakko voi olla pikkasen laiska alle 2donan "pienessä" koneessa 'pienellä" rutulla.
     
    Selli tykkää tästä.
  20. Selli

    Selli Gearhead

    Kattelin vähän ebay:stä niin esim Brodix Ik180 suoraan ite tilattuna rahteineen tulleineen osuisi tullin laskurin mukaan n.1400e. Siihen nähden vs e-street yms kansi pistää kyllä säästämään rahaa vähän pidempään.
     

Kerro tästä muillekin!