SBM 408??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja martti-66, 10.11.2012.

  1. F-body

    F-body Gearhead

  2. LamaAjanElvis

    LamaAjanElvis 1st gear

    Sivulliselta pieni kysymys: Paljonko tuo neljän tuuman isku laskee esim stallia 318,340,360 - 390,416,408 moteissa? Jos esim compin rulla 280 sanoo että 2500+ stall + 3.91 perä ja rulla 286 sanoo 2800+ stall ja 3.91+ välitys, niin mitkä olisivat ehdotukset stroukille. Rahalla tietenkin 4.11, 3000stalli kumpaankin ja 0,78 ylivaihde 727:n jälkeen mut ei aina kuitenkaan.
    Nämä on asioita joita lueskelen ja mietin silloin kun en ole pornosivuilla.
     
  3. F-body

    F-body Gearhead

    Kun vääntöä tulee lisää niin stalli nousee. Olisko ollut luokkaa 200-400 rpm itellä 360/408 myllyllä, kun muut osat olivat melko samoja. Perävälitus vaikuttaa kanssa paljon. 408, 3000 stallilla oon ajanut 3,91 välityksellä. Toimi 245/60-15 renkaiden kanssa hienosti muuten mutta oli aika rankkoja pitovaikeuksia. Nyt on 3,55 ja 275/60-15 jotka pikkusen auttoivat. 4,10 välläri on talven aikana vaihtumassa ja katusliksit renkaiksi. Omasta turbiinista vielä sen verran, että vetää jo reilusta tonnista, mutta flash stalli on noin 3400 rpm. Noin se toimii kivasti myös kadulla.
     
  4. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Vai tarkottiko elvis että miten laskee kombinaatioon vaadittava turbiinin stalli, kun stroukataan moottori.
     
  5. F-body

    F-body Gearhead

    Eipä siihen taida olla mitään selvää kaavaa laskea kun noita muuttujia on niin paljon. Itellä se stalli nousi 200-400 rpm. Moottorin kierrosalue yleensä laskee ja stalli nousee stroukatessa. 3000 ilmoitettu stalli toimii lähes kaikissa stroukkeri myllyissä kivasti. Kokeiltu on Moparin 296 mekaanisesta Compin XE274h nokkaan ja jotain vielä siltä väliltä. 296 olis ehkä vaatinut lisää stallia kun alavääntö oli jo pikkusen heikkoa.
     
  6. vinkkeli

    vinkkeli Gearhead

    nyt oli ilmeisesti kysymys siitä ,et jos nokkavalmistaja suosittelee esim: 3000rpm turbiinia jollekin nokalle, ja nokka laitetaankin 318:n sijasta 408:n koneeseen, niin millanen stallspeed on silloin sopiva kyseiseen moottori/nokka combinaatioon?

    toisin sanoen jos on 3000stall speed ja lisäväännöllä se nousee ton n. 300-400 rpm niin silloinhan voisi olettaa et nokkavalmistajan 3000rpm:n sijasta valkkaakin sen 2800rpm tai jopa 2500rpm.
    ja tämä siis aivan teoriaa, ja monesti myös makuasioita, mikäli on voimaa niin samahan se on mikä stalli turbiinissa on :)
     
  7. mopster

    mopster Gearhead

    Noi nokkavalmistajan stallisuositukset ei tarkota mitään optimi stallia vaan ne on lähinnä vähimmäis suosituksia ja muutenkin aika suuntaa antavia. Stallia olis siis hyvä olla vähintään ton verran, muuten voi käydä niin et kun kaasun survasee pohjaan niin kone ei pääse sen vertaa alueelle et se lähtis vetämään vaan se yskäsee.

    Pelkän nokan tai iskunpituuden perusteella ei vielä stallia valita. Muutkin käytetyt osat, erityisesti kannet vaikuttaa kierrosalueeseen, ja sen lisäks on huomioitava vielä voimansiirto, paino ym. Vaikka kaikki nämä speksit olis tarkkaan tiedossa niin niistä voi vasta päätellä rajat sopivalle stallille, eli alimman ja ylimmän mikä toimii. Noiden välillä voi hyvinkin olla 2000 kierrosta. Mikä sitten on sopiva on kiinni käyttötarkotuksesta ja omista mieltymyksistä. Ite tykkään aika paljon korkeemmasta stallista kun mikä on ns. vähimmäisvaatimus.

    Korkeata stallia ei kannata pelätä, jos on hyvä ja laadukas turbiini niin se voi antaa vaikka yli viiden tonnin stallin mut toimia silti kadulla hienosti ja jouhevasti. Paska turbiini voi sen sijaan olla kadulla karmea ajettava jo huomattavasti matalammallakin stallilla. Ne kaupan hyllyltä löytyvät TCI:t ja B&M:ät yleensä kuuluu tohon jälkimmäiseen kategoriaan.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Turbiini on yks autonaattivaihteisen auton tärkeimmistä osista. Siks onkin aika koomista, et jos valitaan nokkaa satojen vaihtoehtojen joukosta, mäntiä, puristussuhteita, kaasareita, niin turbiinin kohdalla valikoima monesti rajottuu "street fighter - super street fighter" välille. Hyvä, teetetty turbiini ei välttämättä ole sen kallimpi kun tollanen "one fits all" bulkkiturbiinikaan, siihen kannattaa panostaa. Ero voi olla todella merkittävä. Noi esimerkiks compin käyttänät nokkakriteerit on sinänsä aika hassuja, et nokka vaikkapa 273:ssa tekee motista ihan eriluontoisen kun vaikkapa 360:stä, isommista sitten puhumattakaan. Samaa mieltä Mopsterin kanssa, sen stallin kanssa on turha ujostella hyvän turbiinin kanssa. Ite ajelin vuosikaudet turbiinilla joka anto jarruu vasten 6300 stallia, se veti tuhannella kierroksella jo ihan jees ja suunnilleen satasen vauhdissa oli kierroksia 200 enemmän kun vakio 11" turbiinilla, eli siin 3000:n korvilla.
     
  9. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Mistä kannataa kysellä mittatilaus turbiinia?
    Oisko se JN Trading vai joku muu firma?
     
  10. martti-66

    martti-66 3rd gear

    Riitääkö tämmösseen vielä mekaaninen bensapumppu vai vaatiiko jo sähköstä?
     
  11. SauliK

    SauliK Gearhead

    JN-trading teki mulle geeämmään korkeampi stallisen turbiinin, 2500rpm.

    pikku kaasulla ei juuri eroa vakio turbiiniin huomaa mutta kun kaasua polkaisee reilummin niin sitten ero on selvä. ei minusta ollenkaan huono mutta eipä ole tullut muunlaisia edes kokeiltua

    palvelukin oli hyvä, soitto sinne. tuntui tietävän asiansa ja limppu tuli matkahuollossa tuohon kylille. hintaa taisi kokonaisuudessaan tulla jotain vähän rapiat 300
     
  12. mopster

    mopster Gearhead

    Vakiopumppu ei ainakaan oo suositeltava mut onhan noissa mekaanisissakin kaikenlaista hi-volume pumppua olemassa mitkä kyllä ajaa asiansa. Se on sit enempi makuasia haluuko käyttää mekaanista vai sähköstä, molemmissa on hyvät ja huonot puolet. Jos et ite säädä ja ropaa etkä halua kuunnella mitään ylimääräsiä ääniä ym. niin laita mekaaninen. Sit taas jos siellä konehuoneessa aina ropataan jotain ja kaasarikin on levällään vähän väliä niin sähköpumppu on paljon kätevämpi.

    Turbiinin kanssa vois sanoo vaikka sillee et jos et tarvii sitä stallia enempää kun esimerkiks 3000 niin voi olla et ei kannata lähteä merta edemmäks kalaan, mut jos tarviit vaikka 4000 tai enemmän niin sit se se voi olla kyl suositeltavaa.
     
  13. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla on Holleyn mekaaninen hp pumppu ja tuotto on riittänyt ainakin tuohon mun 408 myllyyn kivasti. Mekaanisen huonopuoli on kyllä kun auto on viikon paikoillaan niin saa pikkusen sahata käymään. Nyky bensa kun haihtuu kohokammioista kiivasta tahtia. Tuota ongelmaa ei sähköisellä pumpulla ole.
    Mistä muuten ootte hommanneet noita 4000+ stallilla olevia turbiineja? Stripillä on tullut vaan vietettyä yhä enemmän aikaa ja lähtöihin tarvis hiukan lisää potkua, kun on pikkusen liian laiska viivalta jarrua vasten tai ilman.
     
  14. martti-66

    martti-66 3rd gear

    JN-Trading sekä Repcon tekee niitä ihan mittatilaus työnä,
    mikäli olen oikein ymmärtänyt.
     
  15. mopster

    mopster Gearhead

    Joo tekeehän ne turbiineita vaikka minkälaisella stallilla, mut ei välttämättä aina semmosella mitä on tilattu. Haastavemmissa tapauksissa voi olla parempi turvautua jenkkipajojen ammattitaitoon. Tossa yks hyväks todettu http://www.ptcrace.com/
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä ainakin tuota JN-Tradingia kehun, vaikka amerikassa oliskin amerikanturbaanit. Kuin vakioturbiinilla(noin maamoottorin perääs)ajais ja 1,6sek alkusia 60ft ajat lentokentällä. Kai se kovempaakikin menis jos olis jotain muuta kuin kipinöitä pellin alla?
    Kuoret vein aukisorvatuna, kaikki muu sisällä uutta. Oli kuulemma automaattitaunuksen limppu, sekö lienee amerikan käsitys saturdaynight spessusta?
    Toisaalta olen kyllä kuullut että taivas olis taunuksen takapenkillä, tiiä sitte?
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Lähes kaikki noista ameriikan turbiineista on tehty jonkun toisen auton turbiineista. Nykyään kun automaatit ovat yleisiä lähtökohta voi olla suunnilleen mitä tahansa kun vaan koko on se mitä haetaan. Staattorit jne on tutoantokamaa, mikä nissanista, mikä Vegasta tai vaikka taunuksesta. Ja sitä samaa se on Suomessakin, siinä vaiheessa kun rupee olee jotain käsin tehtyä terässtaattoria niin se hinta nousee satasista sinne tonnin korville ja ylikin. Ja siinä ei sinänsä ole mitään pahaa, tietys vaihees vaan paukkuu on sen veran et on pakko käyttää just esimerkiks terässtaattoria. Sit lapakulmia muuttamalla (vasaralla) ja välykisä säätämällä on muuten laitettu stallit kohalleen. Mut stall speed ei todellakaan ole turbiinin oleellisin ominaisuus.
     
  18. 69

    69 Gearhead

    No niin, vihdoin stroukki kamat saapui ja kiikutin lohkon koneistamolle uusien mäntien kanssa hoonaukseen ja nokka-akselin laakerit asennutan myös siellä. Nyt sit koneistaja haluaa nokka-akselin myös että saa varmuuden et pyörii hyvin. Ja nyt siis kysymys mikä nokka laitetaan? Compin xe 274 mulla olis, mut se on ilmeisesti turhan mieto. Nyt sais ehdottaa mitä sinne laittais, yks raja olis et kävis edelin alukansien venttilijouset. Puristusta pitäis kb356 männillä tulla 9.5. Lisäksi mulla on yksi compin nokka kulunut heti rikki, onko esim lunati laadukkaampi? Akseli on eaglen 4" iskulla ja poraus 4.07, eli 416 kuutioo on tulossa, tehoja pitäis saada +400 ja kierrokset sais jäädä noin 5500 rpm. Niin ja laahaava hydynokka siis. Haaveena olis koekasata joulunpyhinä, sen jälkeen tasapainotus.
     
  19. tabs

    tabs Gearhead

  20. 69

    69 Gearhead

    ^tossa on kuitenkin aavistuksen vähemmän venttiilin nostoo, kun mulla jo olevassa xe 274.
    Hughesin nokkia myös kattellu, pitäis olla suunniteltu nimenomaan mopariin, eikä kuten compin letukka nokat. Tiedä sitten onko vaan mainosjuttuja. Mut käykö nyt niin et tyydyttävä us-partsin valikoimaan :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!