Scania-Vabis DS 11 öljylinko ???

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja juko7, 13.11.2013.

  1. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kompressorin moottorina on Scania-Vabis DS 11, jonka iästä ei ole mitään tietoa (ei ole kompuran alkuperäinen moottori). Tiedustelin varaosakaupasta huolto-osia öljynputsariin joka osoittautui tuommoiseksi lingoksi. Tuon kupin sisällä on pari harvaa (n. 1.5 mm reikäkoko) siivilää joiden kautta öljy menee noille kuvassa näkyville kahdelle suuttimelle. Korjaussarjassa oli muutama O-rengas ja kaksi paperinpalaa joista toiseen on leikattu hapsureunat. Kuuluuko nuo paperit edes tuohon versioon ja jos, niin mihin tungen ne? onko tuossa jalan, missä nyt näkyy noita antureita, alapuolella jotain huoltokohteita? jos epäpuhtauksien olisi tarkoitus jäädä tuon kupin sisälle niin se oli kyllä, sanoisinko, epäilyttävän puhdas ottaen huomioon että öljyjä ei ilmeisesti ole ihan "juuri" vaihdettu :-?

    räjäytyskuva ois kiva... :eek:

    [​IMG]
     
  2. supervisor

    supervisor 1st gear

    Epäpuhtaudet on muutaman millin kerroksena tuossa roottorissa, eli osassa jossa noi suuttimet. Joskus aika tiukastikin kiinni pikimäistä massaa. Kaavitaan irti jollain lastalla, ite vuollut puukollakin jos ei muuta ollut. Jos on enemmän kuin 20mm pitää puhdistusväliä lyhentää. Eipä siinä juuri muuta ole kuin noi o-renkaat. Joissain korjaussarjoissa tulee noi paperinpalat mukana, tarkoitettu sinne lingon ulkoseinille asennettavaks helpottamaan tulevaa paskan irrottamista. Roottorin päätymutteri tiukasti sormin kiinni. Koekäyttö ja sammutus, pitäis selvästi kuulua jonkin aikaa vielä lingon pyöriminen sammutuksen jälkeen, jos ei niin saattaa olla suutin tukossa. Jos on turbo niin sille muistaakseni oli vielä oma normaali suodatinpanos.
     
  3. juko7

    juko7 Double Gearhead

    No toi jo selventää hieman. Sitä juuri ihmettelin että kun ei lingon seinämissä ollut mitään mujua?? ja tietääkseni öljyjä ei vaihdettu pitkään aikaan. No ehkä joku on sen sittenkin putsannut. Tai sitten ei ole linko pyörinyt. Mikähän muuten pitäisi olla öljynvaihtoväli tunteina osapuilleen kompurakäytössä? Turbolle tosiaan on oma pikku filtteri.
     
  4. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Meil on Scanian DS11 koneet sotalaivassa (3kpl) merivesi-välijäähyllä+öljynjäähdyttimillä ja muilla leluilla, sama pata mutta marinoitu kaikin puolin sotakäyttöön. Putsasin lingot pari vuotta sitten ja vaihdoin turbojen sudit, oli useita millejä paskaa linkojen pytyissä mutten kyllä tainnut mitään tiivisteitä vaihtaa mihinkään tai jos vaihdoin korkeintaan noi kansien o-renkaat. Sen jälkeen tuli ajettua alle 100 tuntia, pitäisi varmaan avata taas ja katsoa tilanne. Aika maamoottoreita, aina lähtee tulille ja aina toimivat, yhdessä taitaa olla vähän suutinvikaa kun nakuttaa tietyllä kierrosluvulla/kuormituksella 6 pytyn suunnalta. Pitäis ottaa 18 suutinta irti ja huoltaa, hirvee duuni :D Kuitenkin tuntuu että se 1000+ hv on tallella, nostavat 24 metrisen maihinnousualuksen plaaniin yli 20 solmuun vieläkin.
     
  5. juk1

    juk1 3rd gear

    Jos linko kasattu huolimattomasti viime putsauksen yhteydessä se linko ei pyöri ja sillon sinne ei paskaa reunoille kerry. Eli tarkkana kun kasaa ja tosiaan se kannattaa kuunnella, että se jää pyörimään kun sammuttaa.
     
  6. xp

    xp Gearhead

    Olen paljon putsannut noita, sitä paperia ei koskaan käytetty.
     
  7. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Lasta kannattaa tehdä jostain pehmeästä materiaalista esim. kupari- tai messinkilevystä, koska linko on alumiinia.

    Scanian DS11 koneissa on öljynvaihtoväli (generaattori käytössä, 1500rpm), 18 litran öljypohjalla 200 tuntia ja 28 litran öljypohjalla 250 tuntia (Öljyanalyysien mukaan pidemmillä öljynvaihtoväleillä, öljyyn tulee liikaa polttoainetta, ainakin generaattori käytössä).
     
  8. arskatehtaalla

    arskatehtaalla 2nd gear

    Zetoreissa sama linko. Tosiaan kun kasaa lingon pitää kohdistus merkit laittaa kohdakkain.(meistetty alareunaan) muuten ei linko tule tasapainoon ja taas pyörii huonosti! Ja tosiaan se iso mutteri maltilla kiinni!! Jos kiristetty jo liikaa pitää reikää sen verran hioda, että pyörii ilman vastusta kun kädellä koittaa.
     
  9. juko7

    juko7 Double Gearhead

    Kiitoksia tiedoista ja vinkeistä! Näillähän pääsee jo pitkälle.
     
  10. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Ikiliikkujiahan noi on ja helppo laittaa lingon kautta öljyt koneeseen varsinkin jos yläpäässä tiukat paikat saa suoraan kannusta oikeaan osoitteeseen.
    Se "päämutteri" maltilla kiinni ja eihän noissa paljoa säädettävää ole puupalikalla tai muovilastalla piki pois ja käyttöön takaisin katsoo vain kumirenkaan että ehjä.
     
  11. SuperGas

    SuperGas Gearhead

  12. 63S88

    63S88 Gearhead

    Nyt vähän aiheen sivusta, mutta olisiko tuosta laivasta kuvaa jossain??
    Kuulostaa mielenkiintoiselta!!
     
  13. xp

    xp Gearhead

    Tarkennuksena; kokemukseni on sen verran tuoreemmista että niistä puuttuu "vabis", ja lingot olivat teräksisiä. Puukko oli hyvä putsaukseen, vaikka ohje taisi kieltää. Mutta asiaan: en tiedä hyötyykö alumiinilinko siitä paperista siellä, ja alumiiniseen puukko varmasti jättää jälkiä.
     

Kerro tästä muillekin!