1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

SccH:n urheiluautolista

Ketju osiossa 'Sports Car Club of Helsinki ry (SccH)', aloittaja Glasfan, 10.12.2013.

  1. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    SccH:n ehkäpä maailman kattavinta urheiluautolistaa ollaan päivittämässä. Lista on jäänyt hieman ajastaan jälkeen sillä listan julkaisun jälkeen on mm. perinteisiltä urheiluautomerkeiltä tullut katumaastureita. Uudessa listassa pyritään varmaankin edelleen luettelemaan autoja merkeittäin ja malleittain, mutta ehkäpä huomioimme myös hieman kansallista harrastenäkökulmaa. Rajatapauksia sekä tulevia automerkkejä ja -malleja varten listan yhteyteen lisätään todennäköisesti määritelmät jotka SccH:n mielestä täyttävät urheilu- ja GT-auton määritelmät.
    Nyt on kaikilla mahdollisuus ottaa kantaa listalle tuleviin autoihin ja määritelmiin. Pienenä täkynä tähän alkuun muutama esimerkki keskustelua herättäneistä autoista: Mazda RX8, BMW 840/850, Peugeot RCZ, Mini Coupé.
    SccH:n urheiluautolista:
    https://sites.google.com/a/sportscarclu ... uautolista
     
  2. fe390

    fe390 Gearhead

    Hyväksyttävien urheiluautojen listalla on Pilgrim. Tarkoitetaanko tällä rakennussarjojen valmistajaa, eli hyväksytäänkö Pilgrim Cobra SccH:n urheiluautolistalle?
     
  3. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Pilgrim Sumo on varmaankin tuon listan laatimisen aikoihin ollut Pilgrimin ainoa malli. Pilgrim 356 täyttänee myös urheiluauton määritelmän ainakin lyhennetyllä alustalla olevan mallin suhteen??? Sinällään se, että auto on replika ei välttämättä ole este listalle pääsyyn. Nämä replikakysymykset otetaan varmasti esille kun listaa päivitetään ja varmasti erilaiset (mm. VW-pohjaiset) urheilulliset ja urheilullisen näköiset autot tulevat herättämään raadin keskuudessa mielipiteitä sekä puolesta että vastaan.
     
  4. Arttu T.

    Arttu T. 1st gear

    Etuvetoisuus sinänsä ei mun mielestä sulje pois urheiluauto-statusta. Lotuksella on Elanit ja muut jotka ovat aivan täysiverisiä urheiluautoja, vaikkakin etuvetoisia.

    Peugeot RCZ on mun mielestä urheiluauto tai sitten se kolkuttelee kokonsa ja käytettävyytensä puolesta eräänlaisten edullisten GT-autojen rajapyykkiä, sillä sen takapenkki on äärimmäisen epäkäytännöllinen. Sen sijaan Minin "lippalakki-Coupé" ei ole urheiluauto. Sehän on ikkunalinjasta alaspäin ihan sama auto kuin kaikki muutkin Minit, eikä hoopon näköinen kattolinja tee siitä urheiluautoa, vaikka olisi miten kaksipaikkainen.

    BMW 850 on iso GT-auto (sen sijaan Volvo 850 tai Fiat 850 eivät ole). Ei urheiluauto, vaan GT. BMW Z-sarjan kaikki autot ovat urheiluautoja, kyllä vain, myös se 1.8-litrainen Roadster.

    Mazda RX8 on täysiverinen urheiluauto. Se on oikeasti ihan nopea ja hyvä ajaa, eksoottista tekniikkaa. Takaovetkin ovat lähinnä vain muodollisuus, eikä niistä voi kulkea pelkästään vaan etuovet pitää avata ensin takaovien avaamiseksi.

    Näin, olen kertonut ehdottoman totuuden. Voin antaa myös lisää äänekkäitä mielipitetä - haluttiin niitä tai ei. :D

    Audi TT on urheiluauto, se on periaatteeltaan täsmälleen sama auto kuin Peugeot RCZ, kummankin takapenkki on lähinnä vitsi. Eikä TT Roadsterissa ole edes takapenkkiä.

    Porsche Panamera ei ole mitenkäänpäin urheiluauto. Porsche 911 on tavallaan urheiluauto, joka on ehkä vähän liian spartalainen GT-autoksi, ainakin ilmajäähdytteisissä vuosikerroissaan. Sen sijaan uudemmat kolkuttelevat jo GT-auton rajapyykkiä, varsinkin uusin 991:nen.

    Porsche 928 on GT-auto.

    Pontiac Firebird tai Chevrolet Camaro eivät ole urheiluautoja, sillä niitä ei ole alunperin tuotu sellaisina markkinoille, eikä se että Tulitintissä oli luukkulamput, tee siitä urheiluautoa. Niillä on molemmilla hieno muskeliautohistoria kuten Pontiac GTO:lla tai Ford Mustangilla. Ponyautoja kyllä, urheiluautoja ei.

    Corvette on ainoa oikea jenkkiläinen urheiluauto, jopa ihan ekan lähdön Thunderbird oli "personal luxury car", henkilökohtainen luksusauto. Ei tolkuttoman kallis (kuten Cadillac Allanté), vaan vain hieman tavallisia autoja kalliimpi ja hyvin varusteltu coupé (tai jopa neliovinen kuten T-bird oli aikanaan).

    Toyota GT86 on hankala tapaus. Se on kaikilta osin puhdasverinen urheiluauto aina takavetoa ja todella loistavaa ajettavuutta myöden, mutta silti takapenkki on vähän liian käytännöllinen. Lasken sen kuitenkin urheiluautoksi - koska se on vähän liian halpa ja pelkistetty GT-autoksi.
     
  5. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Artun vastauksessa heijastuu myös yksi SccH:n autolistan ongelma: Samassa listassa on erittelemättä sekä urheilu- että GT-autot. Tämä ongelma otetaan esille listan päivityksessä. Miltä kuullostaisi "rankka jako": Jos autossa on takapenkki (tai etuistuinten taakse on rekisteröity istumapaikkoja) niin auto on GT piste!!?? Kaksi- tai kolmepaikkaisuus ei kuitenkaan automaattisesti tekisi autosta urheiluautoa vaan muutkin ominaisuudet vaikuttaisivat.
    SccH:n listaa lukiessa on myös syytä pitää mielessä, että lista on samalla luettelo niistä autoista joihin SccH hyväksyy kiinnitettäväksi kerhon vaunumerkin ja hopeiset lokasuojatarrat. Urheiluauton omistajuushan ei ole kerhon jäsenyyden edellytys. Innostuneisuus aiheeseen riittää.
    Toinen, pienempi ongelma on ponycar:t. Mikähän sitten loppujen lopuksi on poniauto? Wikiin kirjoitettu määritelmä on ainakin melko ympäripyöreä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Poniauto Toisaalta pelkkä perheutoon pohjautuva urheilullinen tehokas jne -kuvaus poniauton määritelmänä on ehkä tänä päivänä vanhentunut. Autotehtaiden säästöjen myötä varmaan lähes kaikki liukuhihnoilta ulos tulevat urheilu-/GT-mallit pohjautuvat johonkin perheautoon (onneksi on myös poikkeuksia:)
     
  6. Arttu T.

    Arttu T. 1st gear

    Takapenkillisyys tai takapenkittömyys ei voi olla ainoa oikea määritelmä sille mikä on urheiluauto ja mikä ei. Annan esimerkin:

    Porsche 911 Turbo: 520 hevosvoimaa järkälemäistä tehoa, neliveto, 3,4s 0-100km/h, 315km/h. 2+2 paikkaa, eli takapenkki.

    Porsche 911 GT3. Sama kori, sama auto. Vain kaksi vetävää pyörää, 475 hv, 3,5s 0-100km/h, 315km/h. Erona Turboon että GT3 on vain kaksipaikkainen.

    Entä jos otetaan mukaan ei-urheiluauto BMW M3? Se on holtittoman tehokas ja nopea kaksiovinen voimaversio perheautosta. Siellä istuu mukavasti neljä henkeä ja epämukavasti 5 henkeä.

    M3:sta on ollut tarjolla myös CSL-versio, jossa on puolikaaret ja pelkät etupenkit. Onko takapenkittömyys urheiluauton kriteerit täyttävä, entä 911:sen tapauksessa?

    Audi TT Coupé: nelipaikkainen GT, mutta Audi TT Roadster on kaksipaikkainen urheiluauto (ja pentele vielä etuvetoinen)?
     
  7. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Etuvetoisuudesta olen Artun kanssa samaa mieltä. Se ei (etenkään tänä päivänä) ole edellytys sille onko auto urheiluauto. Mutta jossain urheiluautomäärittelyssä on takapenkistä lausuttu, että takaistuin voi olla jos korin muodot mahdollistavat istuimen sijoittamisen taakse. Sen sijaan suunnittelun lähtökohtana ei saisi olla se, että autosta tulee 4-5 paikkainen. Tästä syystä heitän pienen kysymysmerkin tuon Mazda RX8:n suhteen. Takaovi -vaikka pieni onkin ja hankalasti avattava- kielii kuitenkin siitä, että auto on suunniteltu siten, että takapenkkiä oikeasti voi käyttää. Tuon Audi TT:n suhteen voisin kallistua siihen suuntaan, että Cabriolet on urheiluauto ja Coupe taas Gran Tourismo malli. Katottomuushan on joidenkin fundamentalistien mielestä edellytys sille, että auto on urheiluauto (itse en täysin yhdy tuohon mielipiteeseen).
    BMW:n M3 on toki kova tykki ja pesee radalla ison nipun urheiluautoja, mutta kun se korin muotoja myöten perustuu 3-sarjan "perheautoon" niin ei mahdu urheiluauton määritelmiin eikä myöskään GT-autojen kategoriaan (sen suhteen mitä SccH:ssa käsittääkseni luetaan GT-autoiksi). Samaan luokkaan kuuluu lähes jokaiselta valmistajalta malli jossa tehon lisäyksellä, alustan säädöillä jne. luodaan "perhesportti".
    Teho tai teho/paino ei sekään mielestäni ole täysin rajaava tekijä. Näiden suhteenhan pitää myös katsoa auton valmistusajankohtaa ja verrata sitä aikalaisiinsa. Pääasia ehkä on, että autoa suunniteltaessa on pyritty antamaan kuljettajalle paras mahdollinen ajonautinto eikä kuljetuskyvyn suhteen ole tehty liiallisia kompromisseja?
     
  8. Julf

    Julf 1st gear

    GT-autot ja nelipaikkaisuus on mielenkiintoinen kysymys - Bristol on listalla merkkinä, mallista riippumatta. Oma Brigandini on ehkä aikalaisiinsa verrattuna tehokas (6 litran V8 turbolla) ja kaksiovinen, mutta ilman muuta enemmän GT kuin oikea urheiluauto - samaa luokkaa kuin aatesisaruksensa Jensen Interceptor ja Facel Vega. Bristol merkkinä kilpaili viimeksi 50-luvulla, vaikka Bristolin kuutoskone oli suosittu aika monessa kilpuirissa vielä 60-luvulla.

    Onneksi jäsenyyteki ei ole kiinni tuosta Bristolista - Morgan täyttää joka tapauksessa riittävästi urheiluauton tunnusmerkistön. :)
     
  9. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Tässäkin tuli esiin yksi mainio puoli tässä SccH:n listassa: Taas oli ihan pakko avata Autowiki ja katsella Bristolin eri malleja. Ainoa mikä silmiini sattui "mahdollisesti ei-GT-autona" oli Bristol 405 4-door Saloon. Ehkä tuossa tuo tyyppinimikin jo kertoo sen, että kysessä on jokin muu kuin urheilu- tai GT-auto.
    SccH:n listan nimi pitää varmaan muuttaa muotoon SccH:n urheilu- ja GT-autolista. Listan jakaminen kahteen osaaan (urheiluautot / GT-autot) lienee aivan liian iso ja vaikea urakka. Jospa tyydyttäisiin siihen, että listan alkuun kirjataan jonkinlaisia määritelmiä siitä milloin auto muuttuu urheiluautosta GT-autoksi.
    Kyllä tuo Bristol Brigand vaikuttaa aika puhdasveriseltä GT-autolta ja on sen puoleen myös SccH:n jäsenyyden arvoinen (edelleenkin korostan, että auto ei ole jäsenyyden edellytys - innostuneisuus riittää. Mutta kerhon vaunumerkkejä ja lokasuojatarroja emme toivo kiinnitettävän autoihin joita ei listalla ole mainittu).
     
  10. Julf

    Julf 1st gear

    Joka tapauksessa vainumerkki on tällä hetkellä vain Morganissa. Jotenkin vaunumerkki, olkoon se mikä tahansa, ei oikein sovi Bristolin luonteeseen :)
     
  11. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Juu. Näinhän se on. Tuo vaunumerkki sopinee parhaiten vanhempiin urheiluvaunuihin joissa on edessä kunnon "grilli". Eivätkä nuo lokasuojatarratkaan ihan kaikkiin autoihin istu. Itselläni on käyttöautossa -joka sinällään löytyy kerhon autolistalta ja on luokitukseltaan lähinnä "Luxury GT"- vain kerhon ikkunatarrat takasivuikkunoissa.
    Näiden vaunumerkkien ja tarrojen käytöstä on yleisesti ottaen monenlaista mielipidettä. Itse olen niin ylpeä tästä kerhosta ja sen jäsenyydestä, että haluan osoittaa sen myös autossani. Ja onhan tuo kerhon Siipimutterimerkki pirun hyvän näköinen. Vai mitä?
     
  12. Julf

    Julf 1st gear

    Ehdottomasti! Se kerää jatkuvasti ihailijoita (tai ainakin ihmettelijöitä :) )
     
  13. TLövnäs

    TLövnäs 1st gear

    Moro

    Uusi pähkinä...:

    Audi quattro? Eli ur-quattro (typ85).

    Perustuu Audi Coupeen, joka puolestaan perustuu Audi 80:een. Neljä istumapaikkaa, joista takapenkit sopivat muuhunkin kuin kypärän kuskaamiseen. Häviää suorituskyvyssä jo diesel-Golfille.

    Audin oman lokeroinnin mukaan GT-luokan auto. Ja sitten on vielä se rallimenestys...

    Itse ottaisin mukaan GT-listalle.
     
  14. TLövnäs

    TLövnäs 1st gear

    Celica? Meneekö poniluokkaan vaiko onko rehti GT-luokan auto. Celicastahan löytyy rallin luokitteluversioita useammalta aikakaudelta. Ei kai sentään urheiluauto?

    Supra lienee sitten jo urheiluauto. Mutta entä jos malli on Celica Supra?

    Ja kun Tojoihin päästiin, niin miksikäs luokitellaan Toyota Soarer ja vastaavat?

    Nimimerkillä "Kysyn vaan"
     
  15. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Heititpä pahoja!
    Rallimenestys tai erilaisten ratasarjojen menestys ei sinällään ole pääsylippu listalle (Esim. Sitikan C4/DS3 ei takuulla ole urheiluauto vaikka fransmanni hallitsi sillä suvereenisti MM-sarjaa useita vuosia). Sen sijaan se voi kyllä olla lisäansio kiikun kaakun tilanteissa. Ja tuo Audi Coupe/Coupe Quattro voisi olla sellainen. Siinäpä kerhon raadille pähkinää! Toisaalta mallilla on sen verran jo ikää, että kansallisen harrasteautonäkökulman kautta se voitaisiin ehkä SccH:n listalle kelpaavaksi GT:ksi lukea. Toyota Celica taas... ei urheiluauto, mutta mikseipä GT? Olikohan joku Celica malli 5-paikkainen (ehkä ko. mallin osalta karsiva tekijä)? Toyotan Suprahan listalta löytyy. Ja Soarerkin sinne mielestäni kuuluisi sillä onhan siellä "rinnakkaismalli" Lexan SC400 (tuotakin pitää ehkä laajentaa myös SC300:een ja SC430:een). Ei ne urheiluautoja ole, mutta juuri noita aiemmin viittaamiani Luxury GT autoja.
     
  16. Glasfan

    Glasfan 1st gear

  17. ata

    ata Gearhead

    Jos sotken lusikkaani soppaan, vaikka takuulla minun mielipiteeni ovat tasan ja tarkkaan omiani, eivätkä yhteensopivia kaikkien kanssa.

    Ihmettelen vähän noita muutamia rajauksia, kuten AMC AMX:n jättämistä ulkopuolelle?

    Ja kun ihminen tietysti tunteen parhaiten omat autonsa joiden valinta on ollut oma henkilökohtainen valinta muutenkin, niin esimerkkeinä käytän myös omia autojani, joita ei ole tuolla listalla, toinen vielä tuolla "kieltolistalla" mainittuna.

    Eli tapaus 1). Opel Calibra, joka alunperin myytiin ja markkinoitiin "urheiluautona" ja toki, se suunniteltiin yhdessä Opel Vectran eli hyvinkin tavallisen perheauton kanssa ja perustuu siis samaan platformiin sen kanssa. Kuitenkin auton kori on täysin eri, ja tekniikan yhtäläisyydetkin ovat vain osittaisia, vaikka joitain Calibran teknisiä ratkaisuja on ollutkin saatavilla myös rajoitetusti joihinkin Vectran erikoismalleihin, kuten takana oleva erillisijousitus jollaista tavallisissa Vectroissa ei ole. Yhteiset peltiosat löytyvät konehuoneesta, eli etusisälokasuojat ja lukkopelti. Muut osat poikkeavat toisistaan aika paljonkin, vaikka jotkut perusmitat tulevatkin sieltä platformista. Valmistusmäärä oli n. 30000 autoa vuodessa keskimäärin, joka on kuitenin aika vähän verrattuna varsinaisten perheautojen valmistusmääriin. Auto on 4-paikkainen, eli takaa löytyy kahden istuttava takapenkki kunhan sinne jotenkin onnistuvat änkeämään, eivätkä lyö päätään kattoon.
    Ei tietenkään puhdasverinen urheiluauto, mutta sama periaate kuin esim A3:seen perustuvassa Audi TT:ssä ja 308:iin perustuvassa RCZ:ssa. Calibrasta oli tarjolla etuvedon lisäksi myös nelivetoinen malli.

    Toinen esimerkki myös omasta autosta, eli 2004-2006 Pontiac GTO, joka perustuu australialaiseen Holden Monaroon, joka perustuu myös australialaiseen Holden Commodoreen, joka perustuu etäisesti Opelin Omega/Senator-mallistoon (GM V-platform), josta on lähes kaikki mitoitukset vaihdettu ja muutettu vuosien varrella Australiassa, vaihtokelpoisia osia suoraan ei juurikaan ole, myös korin muotoilu on omansa, ainoa korimalli on 2-ovinen coupe. Amerikassa näitä pidetään GT-autoina, mutta Suomessa ilmeisesti ei. Eivät ainakaan Amerikassa pidä näitä edes muskeliautoina, kuten vanhoja 1964-1974 Pontiac GTO:ita, jotka jakoivat saman peruskorin tavallisten samanikäisten Pontiacien kanssa. Tämä uudempi GTO (ja Monaro) olivat 2-ovisia coupeja joilla ei ole mitään yhteyttä muihin Pontiaceihin, mutta kylläkin australialaiseen 4-oviseen Holden Commodoreen. Valmistusmäärä kolmen vuoden aikana yhteensä n. 40000 autoa eli alle 15000 vuodessa, ei voida sanoa kauhean suuriksi valmistusmääriksi näitäkään. Samaa luokkaa kuin esim. Porsche 911:n kanssa näissä molemmissa, jonka valmistusmäärät ovat siellä jossain 3-40 000 kappaleen väleillä/vuosi riippuen vuodesta.

    Sinänsä muutamia loogisia korjauksia uusitulla listalla nyt onkin, vaikka ihan samaa mieltä en itse olekaan. En ole kyllä SCCH:n jäsenkään, eikä se minua haittaa vaikkei huolittaisikaan, ihan vain teoreettisella tasolla osallistun keskusteluun käyttäen omia autoja esimerkkeinä ihan vain sen takia, kun olen noiden automallien historian tuntijana Suomessa aika kärkipäässä...
     
  18. Glasfan

    Glasfan 1st gear

    Tuo AMC ei tullut missään vaiheessa esille listaa uusittaessa. Minun silmiini näyttää ennemminkin AMC:n vastaukselta Pony-car buumiin. Lienee ennemminkin muskeliauto kuin urheilu-/GT-auto. Sinällään kyllä keskusteltiin sen hengenheimolaisista Camarosta, Firebirdistä, Mustangista jne. Näitä ei ehkä valmistajakaan ole ajatellut urheiluautoiksi vaan sitä varten oma omat mallit kuten esim. Corvette.
    Opel Calibra herätti kyllä keskustelua mm. mallin DTM-historian ansiosta. Auton imago vain jäi perhecoupen tasolle joten vielä tässä päivityksessä Calibra jäi listan ulkopuolelle (Calibran kohdalla raadin äänet hajaantuivat).
    Pontiac GTO:n mallinimi taas ehkä kertoo, että valmistaja on ennemminkin yrittänyt luoda seuraajan legendaariselle muskeliautolle kuin aidon urheilu- tai GT-auton. Eri vuosimallien erottelu listassa taas olisi jo mahdoton tehtävä. Eiköhän valmistajat ole tuon luokituksen ole tehnyt jo mallinimiä valitessaan.
    Se, että valmistaja nimeää jonkin auton GT-autoksi tai urheiluautoksi on aika usein pelkkä mainoskikka. Myöskään se, että jokin lehti testaa urheiluautovertailussaan "taksimalleja" ei tee näistä kanttiautoista urheiluautoja. Ameriikan maalla taas niin moni muukin asia on toisin kuin täällä vanhalla mantereella joten sikäläisellä luokittelulla on ollut vähemmän painoarvoa SccH:n listaa laadittaessa.
    Listaa kuitenkin päivitetään jatkuvasti eikä ole sanottu etteivätkö nuo em. mallitkin jossain vaiheessa (harvinaistuessaan) listalle nousisi.
     
  19. Peke78

    Peke78 1st gear

    Millä perusteella lista muodostetaan? Esimerkkinä oma kulkine; Audi TT RS+ on minusta todellakin urheiluauto, mutta tavallinen, etuvetoinen pienellä koneella oleva TT ei.
     
  20. Arttu T.

    Arttu T. 1st gear

    Pontiac GTO oli uutena markkinoille tullessaan muskeli- tai ponyauto, ei urheiluauto. Sitä kautta sillä ei ole ns. sukulinjaa. Kaikenlisäksi tuorein GTO perustuu, kuten todettu, Opel Omegaan. Puhdasoppiselta GT-autolta odotetaan jonkunlaista jalorotuisuutta: vähimmillään se on BMW (kuten 800-sarja) tai Mercedes (kuten nykyinen SL-sarja), mutta mieluummin Aston Martin, Ferrari (599-612) tai vaikka Facel-Vega. Se ei ole Opel Omega, ei mitenkäänpäin.

    Ja mitä tulee Calibran ja TT:n vertaamiseen, niin SccH:n urheiluauto-ohjeistuksessa määritellään että takapenkki ei sinänsä estä "urheiluautostatusta", mutta nelipaikkaisuus ei saa olla suunnittelun lähtökohta. Opel Calibran ja Audi TT:n takapenkeistä ei voi puhua samana päivänä ollenkaan, TT:n takatilat eivät oikeasti sovi aikuiselle ihmiselle eivätkä edes kovin isolle lapselle, Calibran puolestaan sopivat. TT:n takatilat vastaavat lähinnä Porsche 911:sen takatiloja.
     

Kerro tästä muillekin!